Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Bij de B7 rijd het strakker en rustiger! Absoluut! Verder minder snel met de valbeugel aan de grond bij de steilere verkeersdrempels.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Goedemorgen Allen,
Ik ben nieuw op dit forum en heb me inmiddels al wat ingelezen op dit specifieke onderwerp.
Wij hebben een passat b8 2018 variant R-line met een sportonderstel. Hij is dus van fabriek af 15mm verlaagd.
Nu aankomende zomer gaan wij op pad met een caravan, deze huren wij van kenissen. De caravan betreft een hobby 560KMFE excellent easy 2005. Ledig gewicht 1440kg.
Max toelaatbare gewicht is 1600kg.
Onze auto mag ook 1600kg trekken,
Nu kregen wij de tip van onze kennissen om de voortent van de caravan mee te nemen in een dakkoffer op de auto. Dit omdat je de auto meer wilt beladen dan de caravan.
Nu vraag ik mij af met een belading van 400-450kg in de auto
+ Een kogeldruk tussen de 75-85kg dien ik hulpveren toe te passen onder de auto? Heb geen zin in aanlopende banden in wielkuip/ dissel caravan over de grond bij eventuele drempels.
Bijgevoegde foto lag de achterbak vol met bagage van een midweek weg.
Ik ben nieuw op dit forum en heb me inmiddels al wat ingelezen op dit specifieke onderwerp.
Wij hebben een passat b8 2018 variant R-line met een sportonderstel. Hij is dus van fabriek af 15mm verlaagd.
Nu aankomende zomer gaan wij op pad met een caravan, deze huren wij van kenissen. De caravan betreft een hobby 560KMFE excellent easy 2005. Ledig gewicht 1440kg.
Max toelaatbare gewicht is 1600kg.
Onze auto mag ook 1600kg trekken,
Nu kregen wij de tip van onze kennissen om de voortent van de caravan mee te nemen in een dakkoffer op de auto. Dit omdat je de auto meer wilt beladen dan de caravan.
Nu vraag ik mij af met een belading van 400-450kg in de auto
+ Een kogeldruk tussen de 75-85kg dien ik hulpveren toe te passen onder de auto? Heb geen zin in aanlopende banden in wielkuip/ dissel caravan over de grond bij eventuele drempels.
Bijgevoegde foto lag de achterbak vol met bagage van een midweek weg.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Als je wielen aanlopen dan is de boel serieus overbeladen.
Btw: ik zie geen foto.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Btw: ik zie geen foto.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Het enige antwoord dat mogelijk is: probeer het uit. Je kan gewoon tijdelijk 40 of 50 kilo voortent in de voetenruimte van de achterpassagiers proppen terwijl ze er in zitten. Heb je meteen antwoord, voordat je honderden euro's verstookt aan dragers en een dakkoffer.
En mocht de Passat te laag hangen....je kan je originele veren er weer onder plaatsen. Heb je meer comfort en meer speling.
En mocht de Passat te laag hangen....je kan je originele veren er weer onder plaatsen. Heb je meer comfort en meer speling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat is echt niet nodig, jaren lang op pad geweest met mijn R-line kogeldruk tegen de 90kg en al het zware zoals tent en stokken gevulde koelbox, BBQ enz, in de autoMarkWassenaar schreef: ↑di 21 nov 2023 09:52Goedemorgen Allen,
Ik ben nieuw op dit forum en heb me inmiddels al wat ingelezen op dit specifieke onderwerp.
Wij hebben een passat b8 2018 variant R-line met een sportonderstel. Hij is dus van fabriek af 15mm verlaagd.
Nu aankomende zomer gaan wij op pad met een caravan, deze huren wij van kenissen. De caravan betreft een hobby 560KMFE excellent easy 2005. Ledig gewicht 1440kg.
Max toelaatbare gewicht is 1600kg.
Onze auto mag ook 1600kg trekken,
Nu kregen wij de tip van onze kennissen om de voortent van de caravan mee te nemen in een dakkoffer op de auto. Dit omdat je de auto meer wilt beladen dan de caravan.
Nu vraag ik mij af met een belading van 400-450kg in de auto
+ Een kogeldruk tussen de 75-85kg dien ik hulpveren toe te passen onder de auto? Heb geen zin in aanlopende banden in wielkuip/ dissel caravan over de grond bij eventuele drempels.
Bijgevoegde foto lag de achterbak vol met bagage van een midweek weg.
Ik vraag me af of er voor een sportonderstel überhaupt hulpveren bestaan, want het gaat compleet tegen elkaars natuur in.
Wat dit onderstel doet is stug inveren, dus ook al zou hij nog een stuk lager hangen dan op mijn foto, je krijgt nooit doorhangen en een probleem met drempels enz. juist omdat hij stug veert. ik bestel al mijn autos altijd met een sportonderstel zodat je juist dat probleem nooit hebt met zwaar beladen
hier een vergelijkbaar voorbeeld van mijn huidige combi, ook een af-fabriek sportonderstel, vanwege de kleinere kofferbak was hier de dakkoffer noodzakelijk, daar lag idd dan de tent enz. in.
Zelfde caravan, vergelijkbare kogeldruk
Laatst gewijzigd door Micky op di 21 nov 2023 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Zijn auto heeft originele veren, die is uit de fabriek zo geleverd met dempers en bijbehorende verendieseltijger schreef: ↑di 21 nov 2023 09:56Het enige antwoord dat mogelijk is: probeer het uit. Je kan gewoon tijdelijk 40 of 50 kilo voortent in de voetenruimte van de achterpassagiers proppen terwijl ze er in zitten. Heb je meteen antwoord, voordat je honderden euro's verstookt aan dragers en een dakkoffer.
En mocht de Passat te laag hangen....je kan je originele veren er weer onder plaatsen. Heb je meer comfort en meer speling.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Wij hebben 5 jaar lang gereden met een Passat R36 met 2100 kilo erachter gereden en nooit problemen gehad met doorzakken.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dank voor snelle reacties allemaal.
Het is niet zo dat de wielen aanlopen in de wielkuipen, maar iets waar ik misschien bang voor ben, ( vaak ben je te bang).
Er zijn hulpveren beschikbaar voor de lowered passat
https://www.hulpverensjop.nl/hulpveren- ... -hv-199525
Zelfs vervangende sterke veren;
https://www.hulpverensjop.nl/hulpverene ... -hv-193328
Misschien valt het allemaal wel mee.
Het is niet zo dat de wielen aanlopen in de wielkuipen, maar iets waar ik misschien bang voor ben, ( vaak ben je te bang).
Er zijn hulpveren beschikbaar voor de lowered passat
https://www.hulpverensjop.nl/hulpveren- ... -hv-199525
Zelfs vervangende sterke veren;
https://www.hulpverensjop.nl/hulpverene ... -hv-193328
Misschien valt het allemaal wel mee.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Niet misschien, het valt allemaal mee, zoals ik zeg, door de eigenschappen van het sportonderstel veert hij gewoon niet ver in onder het rijden, route Napoleon alles heb ik ermee gereden, hulpveren zijn zelfs bij gewone passat's niet nodig en wat mij betreft een commercieel product, de fabrikant ontwerpt een auto en daarbij een maximale belading, als je daar binnen blijft moet het altijd goed zijn, oke bij sommige (Franse) auto's ziet het er heel ongezond uit, maar dat is alleen het oog. mijn combi's op de fotos hierboven zijn echt zwaar beladen, ik neem doorgaans mee wat erin past, dus alles zit vol.
hier met dezelfde belading, met afgekoppelde caravan onderweg (letterlijk 1 foto voor die hierboven), je ziet nauwelijks hoogte verschil met de kinderen erbij en de caravan op de haak:
Laatst gewijzigd door Micky op di 21 nov 2023 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Aanlopen in de wielkasten doet het niet.
Onze Passat (met verlaagd R onderstel) was ook altijd zwaar beladen, 4 fietsen op het dak. Tent, tenttapijt, luifel, kuipzeil en nog wat los spul in de koffer. 2 kids achterin en 100kg kogeldruk.
Het meest storende vond ik altijd het wat ‘doorhangen’ van de achterkant van de auto. De caravan lag er nooit helemaal waterpas achter (ook omdat de caravanwielen wat hoger zijn dan bij de meeste caravans het geval is), echter was dit puur optisch.
Met het rijden was er overigens niks van de merken, het R onderstel bleef altijd stabiel en lekker sportief geveerd.
Persoonlijk zou ik geen hulpveren kopen. Met de solo autoritten rijdt het zonder hulpveren gewoon beter. Het enige wat de hulpveren oplossen is het optische ‘probleem’.
Onze Passat (met verlaagd R onderstel) was ook altijd zwaar beladen, 4 fietsen op het dak. Tent, tenttapijt, luifel, kuipzeil en nog wat los spul in de koffer. 2 kids achterin en 100kg kogeldruk.
Het meest storende vond ik altijd het wat ‘doorhangen’ van de achterkant van de auto. De caravan lag er nooit helemaal waterpas achter (ook omdat de caravanwielen wat hoger zijn dan bij de meeste caravans het geval is), echter was dit puur optisch.
Met het rijden was er overigens niks van de merken, het R onderstel bleef altijd stabiel en lekker sportief geveerd.
Persoonlijk zou ik geen hulpveren kopen. Met de solo autoritten rijdt het zonder hulpveren gewoon beter. Het enige wat de hulpveren oplossen is het optische ‘probleem’.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Die van jouw hangt wel verder door dan de mijne jij had toch ook het sportonderstel? mooie spiegels trouwens
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Past veel in hè, zo’n Passat
Klopt R line sportonderstel en fijne spiegeltjes! Wat dat betreft is het met de spiegels nu maar behelpen (Milenco) en met de ruimte trouwens ook…
Laatst gewijzigd door mark m op di 21 nov 2023 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Ja! Aanradertje hoor!
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Onze vorige combi Passat en Fendt heb ik MAD hulpveren laten plaatsen.
Niet om de reden van het inzakken maar vond de Passat te week en te wiebelig in de kont voor het gewicht van de Fendt.
Is mij prima bevallen en zou ik iedereen aanraden.
Niet om de reden van het inzakken maar vond de Passat te week en te wiebelig in de kont voor het gewicht van de Fendt.
Is mij prima bevallen en zou ik iedereen aanraden.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Maar was dit een R ?
R's zijn stugger geveerd en hebben geen last van wiebelingen.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 20 nov 2023 19:21
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
En EMUK's zijn gewoon het beste wat er is.
Porsche + Tabbert
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Ja en die waren eerst van mij
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat is geen R, te zien aan de achter- en ook de voorbumper (maar dat weet jij wel ) en daarom ook een hele slechte vergelijking die ruis veroorzaakt
Ik heb beide, gebruik ze ook door elkaar, ik heb niet echt een voorkeur, de gewone kappen zijn goed genoeg, mochten iets boller zijn, de XL zijn erg groot, maar daardoor ook een mega zicht naar achteren
dit zijn de gewone, (zicht met de gewone kun je zien op de avatar van Workel hierboven, ik heb geen betere helaas):
Hier het zicht met de XL
Laatst gewijzigd door Micky op di 21 nov 2023 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Ik heb ook een Passat B8 met sportonderstel gehad, sinds kort een V60, en wat Micky hierboven schrijft kan ik ook beamen. De B8 rijdt rijdt snaarstrak ook bij volbeladen, +90 kg op de trekhaak met 1600 kg aan het haakje. De auto zakt wel iets door dan maar drempels en dergelijke is geen enkel probleem.Micky schreef: ↑di 21 nov 2023 10:04Dat is echt niet nodig, jaren lang op pad geweest met mijn R-line kogeldruk tegen de 90kg en al het zware zoals tent en stokken gevulde koelbox, BBQ enz, in de autoMarkWassenaar schreef: ↑di 21 nov 2023 09:52Goedemorgen Allen,
Ik ben nieuw op dit forum en heb me inmiddels al wat ingelezen op dit specifieke onderwerp.
Wij hebben een passat b8 2018 variant R-line met een sportonderstel. Hij is dus van fabriek af 15mm verlaagd.
Nu aankomende zomer gaan wij op pad met een caravan, deze huren wij van kenissen. De caravan betreft een hobby 560KMFE excellent easy 2005. Ledig gewicht 1440kg.
Max toelaatbare gewicht is 1600kg.
Onze auto mag ook 1600kg trekken,
Nu kregen wij de tip van onze kennissen om de voortent van de caravan mee te nemen in een dakkoffer op de auto. Dit omdat je de auto meer wilt beladen dan de caravan.
Nu vraag ik mij af met een belading van 400-450kg in de auto
+ Een kogeldruk tussen de 75-85kg dien ik hulpveren toe te passen onder de auto? Heb geen zin in aanlopende banden in wielkuip/ dissel caravan over de grond bij eventuele drempels.
Bijgevoegde foto lag de achterbak vol met bagage van een midweek weg.
Ik vraag me af of er voor een sportonderstel überhaupt hulpveren bestaan, want het gaat compleet tegen elkaars natuur in.
Wat dit onderstel doet is stug inveren, dus ook al zou hij nog een stuk lager hangen dan op mijn foto, je krijgt nooit doorhangen en een probleem met drempels enz. juist omdat hij stug veert. ik bestel al mijn autos altijd met een sportonderstel zodat je juist dat probleem nooit hebt met zwaar beladen
2D40CA3C-395E-4E37-8EB6-E2009E6213E0.jpeg
hier een vergelijkbaar voorbeeld van mijn huidige combi, ook een af-fabriek sportonderstel, vanwege de kleinere kofferbak was hier de dakkoffer noodzakelijk, daar lag idd dan de tent enz. in.
Zelfde caravan, vergelijkbare kogeldruk
Ik zie geen reden om hulpveren te installeren behoudens om de economie weer een slinger te geven.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Sorry, maar op de GSM was dit niet zo snel te zien zonder leesbrilletje
Porsche + Tabbert
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Denk er even om dat je een auto ook kunt overbeladen.MarkWassenaar schreef: ↑di 21 nov 2023 09:52Nu vraag ik mij af met een belading van 400-450kg in de auto
+ Een kogeldruk tussen de 75-85kg dien ik hulpveren toe te passen onder de auto? Heb geen zin in aanlopende banden in wielkuip/ dissel caravan over de grond bij eventuele drempels.
450kg bagage + 85kg kogeldruk geeft een belading van 535kg. Dan hou je ongeveer 130kg over voor de passagiers.
Oja, ook bij volledig inveren lopen je banden niet aan, tenzij je spoorverbredende velgen hebt.
Laatst gewijzigd door Morgoth op di 21 nov 2023 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Aangezien er toch al van het onderwerp wordt afgeweken, nog even een hopelijk totaal overbodige opmerking van mij. Aangezien je nieuw bent in caravanland en er eentje gaat huren, heb je het benodigde E rijbewijs voor deze combinatie?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Mijn Skoda superb combi is technisch gezien denk ik vergelijkbaar met die Passat. De mijne heeft een adaptief onderstel en als ik die in sport zet rijdt hij met caravan prima. Mijn caravan is van vergelijkbaar gewicht als de hierboven genoemde hobby.
Als je een soort onderstel hebt zou ik geen hulpveren nemen. Zonde voor de auto en niet nodig.
Als je een soort onderstel hebt zou ik geen hulpveren nemen. Zonde voor de auto en niet nodig.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF