Voortent verwarming?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Hobby Linka » do 26 okt 2017 07:25

RE.gif

Een zwevende gasslang is niet gevaarlijker dan een zwevende elektrische kabel. En deze kachel straalt zijn warmte naar beneden. Zelf heb ik er ook zo'n een. Aan de achterkant (tentdoekzijde) wordt haast geen warmte uitgestraald.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Den Adriaan » do 26 okt 2017 09:27

Fantastische oplossing!
Stukkie hout, een paar beugels, meters gasslang en ophangen die gaskachel.
Echt helemaal veilig.
En natuurlijk is een zwevende gasslang niet gevaarlijker dan een zwevende elektrische kabel.
Ik zeg doen!

Uh...........

Ik zeg: niet doen!
Inderdaad, niet ons ding.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Ab » do 26 okt 2017 09:41

Bang voor gas? :lol:
20171026_093702.jpg
Ik heb ook nog zo'n gevaarlijk ding.
Daar kan je een fles inzetten.
Ik gebruik 'm nooit meer.
Veel te gevaarlijk zo'n voortent aan je caravan. mrgreen.gif
En de kachel op zijn kant is helemaal link. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » do 26 okt 2017 09:44

Den Adriaan schreef:Fantastische oplossing!
Stukkie hout, een paar beugels, meters gasslang en ophangen die gaskachel.
Echt helemaal veilig.
En natuurlijk is een zwevende gasslang niet gevaarlijker dan een zwevende elektrische kabel.
Ik zeg doen!

Uh...........

Ik zeg: niet doen!
Inderdaad, niet ons ding.
Wat een waardeloze Uh...... zinloze reactie, zeker ook de gaskraan in de caravan dacht 's nachts.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Voortent verwarming?

Bericht door stronk » do 26 okt 2017 09:49

@Den Adriaan
Wij hebben deze in de voortent staan. De slang en gasfles heb ik aan de achterkant weggewerkt zodat de fles en slang niet zichtbaar zijn. Dat vind ik een heel veilig idee. Veel beter toch? De slang is korter dús minder gevaarlijk dan een lange slang. Mee eens?
Maar ja wij hebben ook geen kinderen meer die er met hun fikken aanzitten. Daarom hebben wij de verwarming op de grond staan. En het staat op wielen want als er iets gebeurt dan rollen wij de kachel heel makkelijk naar buiten. TS heeft het aan een beugel en moet vleugelmoeren losdraaien. Dat is niet handig.
Screen Shot 2017-10-26 at 09.41.23.png
Screen Shot 2017-10-26 at 09.41.31.png

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » do 26 okt 2017 09:51

RE.gif

Beter scratch.gif TS heeft Kinderen, hoeveel groter is de kans dat een kind zich ernstig verbrand aan jouw "betere" oplossing, dan dat er iets gebeurd met de oplossing van TS denk je???
Volgens mij hebben sommigen hier een beetje moeite met het verplaatsen van zichzelf in een ander zijn situatie (best vaak aan de orde gekomen in bepaalde draadjes de laatste weken) whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Voortent verwarming?

Bericht door stronk » do 26 okt 2017 09:57

RE.gif
Was vergeten om een zootje OEHWAAS en SCRATCH dingen te plaatsen. Bij deze dan awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif thumbup.gif scratch.gif scratch.gif stom.gif stom.gif weenie.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Ab » do 26 okt 2017 09:58

Ach..voor elke oplossing is wel een probleem te bedenken. awhoea.gif
Dat komt ik heel vaak tegen.
Niet alleen op dit forum, hoewel je er hier bijna gewoon altijd wel van uit kan gaan.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » do 26 okt 2017 10:27

stronk schreef:RE.gif
Was vergeten om een zootje OEHWAAS en SCRATCH dingen te plaatsen. Bij deze dan awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif thumbup.gif scratch.gif scratch.gif stom.gif stom.gif weenie.gif
Geef anders ook even antwoord op mijn serieuze reactie ipv lacherig te doen, welk risico is groter denk je (nogmaals probeer je te verplaatsen in een ander zijn situatie, ik weet dat het lastig is...).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voortent verwarming?

Bericht door dieseltijger » do 26 okt 2017 12:02

RE.gif scratch.gif awhoea.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Peter 1969 » do 26 okt 2017 13:23

Uit zulke berichtjes haal je veel informatie....ik denk dat mobiele kachels gevaarlijker zijn omdat het (open) vuur dichtbij een eventueel lek in de slang of verkeerde aansluiting is. Een vaste aansluiting in een caravan heeft geen vuur of stroombron in de buurt van de gasfles.

Ik maak eruit op dat de gasfles zomaar niet ontploft maar als deze brandt bij de opening je wel moet wegwezen omdat deze na verhitting wel zal exploderen en niet makkelijk uit te krijgen is. ( kraan dichtdraaien zou werken, maar kun je er met de kraan brandend en gloeiend heet....en jezelf en omstanders in paniek... wel bij ? ) Krijg je de kraan niet dicht zit je in feite met een bom met tijdlont.....

Aan de foto te zien was er geen scherfwerking zoals een granaat van de ontploffende fles omdat deze kennelijk van erg taai en flexibel staal is en openscheurd en niet uit elkaar springt in talloze metaal scherven. Maar dat wrakstaal vliegt wel weg door de klap, alsmede materiaal wat eromheen stond. Ook is er de vuurexplosie en drukgolf. Het is levensgevaarlijk zich daarbij in de buurt te bevinden.

Zondagochtend kreeg de brandweer een melding van een brandende gasfles op een camping. Bij aankomst was
de gasfles al geëxplodeerd. De drukgolf die plaatsvond veroorzaakte aanzienlijke schade aan de caravan.
De gasfles zat in een mobiele kachel.

Even voor het uitbreken van de brand hoorden de twee bewoners in de caravan een sissend geluid. Dit kwam
vermoedelijk door een lek of door het onjuist aansluiten van
de gasslang. De gasfles in de mobiele kachel was twee uur voor het incident om
gewisseld meteen lege gasfles.Toen het bij de kachel begon te branden, hebben de bewoners een
bluspoging ondernomen, één van de bewoners raakte hierbij gewond aan zijn handen.
Ze kregen de brand niet uit, maar wisten wel de brandende kachel naar buiten te brengen .Na
een tweede bluspoging buiten, zijn ze op een veilig afstand gaan staan. Even daarop volgde de
explosie.Door de explosie is de gasfles in de caravan beland
en zijn metalen delen van de kachel door een schutting gegaan.

Door de drukgolf zijn in de naastgelegen caravans diverse spulletjes
van de wand gevallen. In de gasfles was een overdruk aanwezig van propaangas,in de gasfles was
geen zuurstof aanwezig. Om die reden kon de vlam niet naar binnen slaan en kon er ook
geen explosie in de gasfles zelf ontstaan. Ook kon de druk van het (tot vloeistof verdicht) gas
niet heel hoog oplopen omdat de gaskraan nog open stond en de gasfles nagenoeg vol zat
(trage opwarming). Het heeft tussen de 10-15minuten gebrand.

De vrij gekomen energie (brandend gas) heeft de gasfles lokaal dusdanig
opgewarmd dat het metaal van de gasfles werd verzwakt.
Het verzwakte metaal,in combinatie met de interne druk van propaan
tussen de 7-8bar bij 20C°-25C°,heeft er voor gezorgd dat het gas instantaan
kon vrijkomen. Hierdoor werd een BLEVE (boiling liquid vaperous explosion) veroorzaakt.

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Voortent verwarming?

Bericht door richard112 » do 26 okt 2017 17:18

RE.gif

naar welke tekst of foto revereer je??
Aan de foto te zien was er geen scherfwerking zoals ....
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Jan van Vijven » do 26 okt 2017 17:29

Slecht aangesloten of slechte slang.....heeft niets met de kachel te maken, kon ook met een bbq of skottel gebeuren!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Voortent verwarming?

Bericht door TwanFendt » do 26 okt 2017 18:24

Jan van Vijven schreef:Slecht aangesloten of slechte slang.....heeft niets met de kachel te maken, kon ook met een bbq of skottel gebeuren!
Inderdaad, zo’n bericht raakt kant nog wal en prutsers heb je er altijd wel bijzitten.
Als je alles correct aansluit en controleerd met lekzoekspray kan het absoluut geen kwaad, het spul is er voor ontworpen. thumbup.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » do 26 okt 2017 18:34

RE.gif

en zo zijn we terug bij het onderwerp, best een goede en veilige oplossing als je kinderen in je voortent hebt spelen whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 26 okt 2017 20:28

Zo denk ik het ook Micky! Dank voor alle positieve reacties en tips die ik heb gekregen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Den Adriaan » do 26 okt 2017 20:47

Geen dank, graag gedaan!

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Stef » do 26 okt 2017 21:07

Hoi Sander en ook vele anderen :

Even een open vraag ? : je hebt een mooie caravan met een fantastische verwarming !! thumbup.gif
Waarom wil je dan persee in de voortent gaan wonen en niet gewoon in de caravan , waarvoir die bedoelt is scratch.gif

Wij gebruiken de caravan gewoon waarvoor die bedoelt is ! , zeker met de kouder wordende avonden in herfst en winter.
Caravan is niet alleen om te slapen , maar ook om in te wonen. blij.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Peter 1969 » do 26 okt 2017 21:11

Richard 112 : De foto van de opengescheurde gasfles, amper als zodanig te herkennen, lijkt meer op een vloerkleed van dierenhuid. Niet bijgevoegd.

Typisch dat iedereen het met elkaar eens is dat het gewoon veilig is, terwijl het NIET veilig is TENZIJ.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 26 okt 2017 21:14

Hoi Stef, de caravan gebruiken we dasr zeker wel voor echter zoals nu liggen de kids te slapen en zitten wij met onze vrienden in de tent. Wel lekker dat het daar ook warm is :)

Overigens bevalt de verwarming in de caravan zo super goed !!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Ab » do 26 okt 2017 21:46

Ik zie het toch een fractie anders.
Het is gewoon veilig. Tenzij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » vr 27 okt 2017 01:52

Stef schreef:Hoi Sander en ook vele anderen :

Even een open vraag ? : je hebt een mooie caravan met een fantastische verwarming !! thumbup.gif
Waarom wil je dan persee in de voortent gaan wonen en niet gewoon in de caravan , waarvoir die bedoelt is scratch.gif

Wij gebruiken de caravan gewoon waarvoor die bedoelt is ! , zeker met de kouder wordende avonden in herfst en winter.
Caravan is niet alleen om te slapen , maar ook om in te wonen. blij.gif

Mvg
Stef kus.gif
meerdere redenen, om daar achter te komen, kom je maar lekker langs in onze vloeistof verwarmde caravan knipoog.gif
Maar ik kan me zo voorstellen, wij zijn aan het kamperen en zitten het liefst buiten, zelfs op de wintersport, echt kamperen is meer buiten zijn dan binnen vind ik persoonlijk, de voortent biedt zoveel meer ruimte (of zitten jullie thuis ook altijd in de keuken, terwijl je een veel grotere woonkamer hebt die je wel even moet verwarmen mrgreen.gif ), gewoon meer plezier voor ons.
Maar ik ken en begrijp ook het in de caravan zitten hoor, hebben we ook jaren gedaan met de tandemasser, maar voorlopig zeg ik dat er niets gaat boven lekker in de voortent ontbijten, de deur open eerst koud, kacheltje aan langzaam verwarmt het en....ach gewoon lekker kamperen knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Daphne » vr 27 okt 2017 08:10

RE.gif

Ik denk ook het verschil in kamperen met tweetjes of met een gezin.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » vr 27 okt 2017 09:56

RE.gif

Absoluut, als we met ons 2en op pad zouden zijn zou de tent veel meer thuis blijven mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Peter 1969 » vr 27 okt 2017 15:51

Ab schreef:Ik zie het toch een fractie anders.
Het is gewoon veilig. Tenzij.
Ik denk zelf dat heel wat mensen niet precies weten wat ze doen met (flexibele) gas aansluitingen. Dat is niet meteen catastrofaal als ze prutsen in de disselbak of andere daarvoor ingerichte bak met ventilatie en afwezigheid van een stroombron of open vuur en het aantal incidenten zal laag zijn. Het is ingericht om zo veilig mogelijk te zijn.

Maar als mensen niet precies weten wat ze doen waar wel een stroombron of open vuur in de buurt is ( mobiele gas applicatie aan een losse gasfles ) is dat per definitie onveilig. Veilig kan het alleen zijn in handen van mensen die wel weten wat ze doen. Nu hebben we allemaal wel gezien dat de verscheidenheid van soorten mensen die een caravan of vouwwagen achter de auto hangt in de grote vakantie heel divers is. Velen zullen zich echt wel hebben verdiept in het hoe en wat, maar ook zovelen doen maar wat. Het begint al met een overbeladen caravan waarvan het gewicht helemaal niet is gecontroleerd....ook bij splinternieuwe caravans met een dure leasebak ervoor, die naar de zelfde 5 sterren camping rijden als jij...

Nu met zulke buren hoor je geschreeuw en en zie je een fikkende gasfles...en dan ?? [aschrik.gif]

Je moet niet alleen rekenen met wat je zelf kan en weet....maar ook met de onontkoombare "anderen"

Ik heb als jochie weleens een gasflesontploffing, gekrijs en vervolgens van mijn ouders niet mogen kijken meegemaakt. Maar ik had al wel gezien dat er iemand brandend rondliep en spartelend neerviel. En daarna een ambulance die geen haast meer had bij wegrijden.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”