koelkast electrolux RM 4230
koelkast electrolux RM 4230
Hallo,
Tijdens mijn vakantie werkte de koelkast opeens niet meer op 220V.
Daarna de koelkast op gas gezet en dit werkte goed. (Dit doe ik ook tijdens het rijden)
Na thuiskomst koelkast uitgebouwd, koelkast weer op 220V aangesloten maar het element wordt niet warm.
Dus zou je zeggen het 220V element is kapot en heb dit dan ook gedemonteerd.
Gisteravond nog het 12V element getest, dit wordt wel warm maar de koelkast wordt niet koud.
Het lijkt mij dat er met het koelcircuit zelf niets mis is als het op gas gewoon werkt.
2 problemen dus element 220V kapot, maar waarom wordt de koelkast niet koud op het 12V element?
Hoor graag of er iemand ideeen hierover heeft.
Groeten
Martin
Tijdens mijn vakantie werkte de koelkast opeens niet meer op 220V.
Daarna de koelkast op gas gezet en dit werkte goed. (Dit doe ik ook tijdens het rijden)
Na thuiskomst koelkast uitgebouwd, koelkast weer op 220V aangesloten maar het element wordt niet warm.
Dus zou je zeggen het 220V element is kapot en heb dit dan ook gedemonteerd.
Gisteravond nog het 12V element getest, dit wordt wel warm maar de koelkast wordt niet koud.
Het lijkt mij dat er met het koelcircuit zelf niets mis is als het op gas gewoon werkt.
2 problemen dus element 220V kapot, maar waarom wordt de koelkast niet koud op het 12V element?
Hoor graag of er iemand ideeen hierover heeft.
Groeten
Martin
Re: koelkast electrolux RM 4230
weerstand meting over de verwarmingselementen ok?
voeding spanning 12V -220V aan de elementen?
schakelt de thermostaat?
is de clixon (bimetaal oververhittingsbeveiliging ) nog heel?
het verwarmingselement van een koelkast moet heet worden, niet warm
bij draadbreuk in het element kan het contact verbreken door uitzetting, tijdens het opwarmen.
als je bij de aansluiting begint te meten, kom je stap voor stap vanzelf het euvel tegen.
succes!
voeding spanning 12V -220V aan de elementen?
schakelt de thermostaat?
is de clixon (bimetaal oververhittingsbeveiliging ) nog heel?
het verwarmingselement van een koelkast moet heet worden, niet warm
bij draadbreuk in het element kan het contact verbreken door uitzetting, tijdens het opwarmen.
als je bij de aansluiting begint te meten, kom je stap voor stap vanzelf het euvel tegen.
succes!
microhome 370 luxe
Re: koelkast electrolux RM 4230
Als je even bij de technische gegevens kijkt, zie je dat de aansluitwaarde op gas veel hoger is dan die op 230 v. En nog wat hoger dan op 12 v. Die 12 volt waarde zal waarschijnlijk alleen onder het rijden gehaald worden. Ik vrees dat je stilstaand niet eens boven 11,5 v komt, en dan werkt de koelkast niet goed op 12 v. Voor wat betreft die 12v zou ik eerst eens een stukje rijden met de caravan en dan controleren. Ik zou er ook niet zomaar vanuit gaan dat de verwarmingselemente de boosdoener zijn. De 4 standenschakelaar (achter de keuzeknop, meestal onder de kookplaat) is bij bij ook bron van ellende. Verder hoorde ik van een Duitse dealer dat de kabelboompjes, die standaard in de kast zitten en uit China komen, ook van slechte kwaliteit zijn. In Duitsland loopt daarvoor een vervangingsprogramma.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: koelkast electrolux RM 4230
Hallo Nicolaas,
Bedankt voor je reactie.
Ik ga eerst maar eens meten, weet jij zo wat de weerstand van de verwarmingselementen moet zijn?
De thermostaat schakelt wel, dit heb ik al geprobeerd, maar dit is alleen voor het 220V element, 12V gaat niet via de thermostaat toch?
Waar kan ik die clixon vinden?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten Martin
Bedankt voor je reactie.
Ik ga eerst maar eens meten, weet jij zo wat de weerstand van de verwarmingselementen moet zijn?
De thermostaat schakelt wel, dit heb ik al geprobeerd, maar dit is alleen voor het 220V element, 12V gaat niet via de thermostaat toch?
Waar kan ik die clixon vinden?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten Martin
Re: koelkast electrolux RM 4230
Hallo Hans,
Bedankt voor je reactie.
Ik had de koelkast al uitgebouwd, en het 121 element aangesloten op een acculader, maar zal nog wel ff meten of 12V is.
Groeten
Martin
Bedankt voor je reactie.
Ik had de koelkast al uitgebouwd, en het 121 element aangesloten op een acculader, maar zal nog wel ff meten of 12V is.
Groeten
Martin
Re: koelkast electrolux RM 4230
misschien heb je iets aan de info die ik verzamel... http://avento.weebly.com/koelkast.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: koelkast electrolux RM 4230
Hallo allemaal,
heb inmiddels gemeten.
230V element => ohm meter geeft oneindig aan hieruit trek ik de conclusie dat het element kapot is toch?
12V element => ohm meter geeft 1,2 ohm aan. voltmeter geeft 11,6 volt aan.
Zoals gezegd lijkt het erop dat het 220V element kapot is, maar wat ik nog wel vreemd vindt is dat de koelkast op 12V niet koud wordt.
Kan het dan toch zijn dat het 12V element kapot is?
Heeft iemand nog ideeen wat ik eventueel meer kan testen/meten?
Groeten
Martin
heb inmiddels gemeten.
230V element => ohm meter geeft oneindig aan hieruit trek ik de conclusie dat het element kapot is toch?
12V element => ohm meter geeft 1,2 ohm aan. voltmeter geeft 11,6 volt aan.
Zoals gezegd lijkt het erop dat het 220V element kapot is, maar wat ik nog wel vreemd vindt is dat de koelkast op 12V niet koud wordt.
Kan het dan toch zijn dat het 12V element kapot is?
Heeft iemand nog ideeen wat ik eventueel meer kan testen/meten?
Groeten
Martin
Re: koelkast electrolux RM 4230
Hoi Martin.
Caravan koelkasten zijn eigenlijk rare dingen hoor.
Absorbtie systemen zijn wat ondoorgrondelijk.
Maar voor zeker..
Als je oneindig meet op het 220Volt element is dat zeker defect.
Dan wordt het ding nooit warm gewoon.
Een lage weerstand op het 12 volt element is prima.
die wordt ook warm, zoals het hoort.
Dat werkt dus ook, alleen het lijkt niet te werken.... vraagt tijd en testen.
Zet maar een paar flessen water in de KK en op 12 volt... dan zal je zien dat de fles na een tijdje wel koud is maar niet zo aanvoelt.
Ik heb met mijn 12 volt heel wat af ge-expirimenteerd, mijn auto levert maar 11,8 volt. ( op de open stekkerdoos gemeten, draaiende motor op verhoogd toerental en KK op 12 volt)
Maar het werkte echt....
Mijn idee... 220V element defect en 12V niet lang genoeg getest.... en geprobeerd met misschien een lege KK.... dat moet dus niet.
Succes
Chris
Caravan koelkasten zijn eigenlijk rare dingen hoor.
Absorbtie systemen zijn wat ondoorgrondelijk.
Maar voor zeker..
Als je oneindig meet op het 220Volt element is dat zeker defect.
Dan wordt het ding nooit warm gewoon.
Een lage weerstand op het 12 volt element is prima.
die wordt ook warm, zoals het hoort.
Dat werkt dus ook, alleen het lijkt niet te werken.... vraagt tijd en testen.
Zet maar een paar flessen water in de KK en op 12 volt... dan zal je zien dat de fles na een tijdje wel koud is maar niet zo aanvoelt.
Ik heb met mijn 12 volt heel wat af ge-expirimenteerd, mijn auto levert maar 11,8 volt. ( op de open stekkerdoos gemeten, draaiende motor op verhoogd toerental en KK op 12 volt)
Maar het werkte echt....
Mijn idee... 220V element defect en 12V niet lang genoeg getest.... en geprobeerd met misschien een lege KK.... dat moet dus niet.
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: koelkast electrolux RM 4230
Bij 11,5 Volt loopt, volgens Electrolux zelf, het koelend vermogen terug tot 50% !!
Re: koelkast electrolux RM 4230
RE.gif RE.gif De koelkast lijkt volgens mij op 12 v goed te werken. Ga maar na . Wanneer de motor van de auto loopt levert de dynamo tussen 14 en 14,4 volt. Daarvan zal er toch hopelijk wel minstens 12 volt bij de koelkast aankomen. Het is dus ook zinnig om de spanning aan de contactdoos eens te meten bij draaiende motor. Doorgaans moet je daarvoor pen 10 hebben. OP 12 v werkt de koelkast niet op de thermostaat en kan, vanwege het lagere nominale vermogen, de koelkast ook niet koud krijgen, maar hoogstens houden. De rijwind zorgt daarbij wel voor optimale condities. Dus de test die je nu deed zegt weinig over het koelvermogen op 12 v in de omstandigheden waarvoor dat bedoeld is. Ik zou voor het 230 v gedeelte toch maar eens de 4-standenschakelaar een paar keer naar een andere stand en weer terug draaien. Beste kans dat die defect is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: koelkast electrolux RM 4230
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle tips heb inmiddels een nieuw 220V element gemonteerd en de koelkast werkt weer.
Nu ik de koelkast eruit heb wil ik ook maar meteen een ventilator achter de koelkast monteren om wat luchtcirculatie te hebben.
De ventilators zijn 12V gelijkspanning. Nu heb ik gemeten bij de aansluiting van de kraan.
Hier meet ik 16,4 V gelijkspanning maar is dit niet te hoog om een ventilator op aan te sluiten?
Kan het zijn dat de diodebrug kapot is, en zo ja zijn deze makelijk te vervangen?
Groeten
Martin
Bedankt voor alle tips heb inmiddels een nieuw 220V element gemonteerd en de koelkast werkt weer.
Nu ik de koelkast eruit heb wil ik ook maar meteen een ventilator achter de koelkast monteren om wat luchtcirculatie te hebben.
De ventilators zijn 12V gelijkspanning. Nu heb ik gemeten bij de aansluiting van de kraan.
Hier meet ik 16,4 V gelijkspanning maar is dit niet te hoog om een ventilator op aan te sluiten?
Kan het zijn dat de diodebrug kapot is, en zo ja zijn deze makelijk te vervangen?
Groeten
Martin
Re: koelkast electrolux RM 4230
Mooi dat is opgelost
Nu de ventilator.....
Waar komt die spanning vandaan ?
of anders gevraagd, wat voor voeding heb je ?
vast een ouderwetse, zonder nette 12 volt ?
mischien is een netadapter in een stopcontact bij koelkaststekker wel net zo makkelijk, icm duo-stekker.
kheb er hier thuis een doos vol van liggen.
hoeft niet perse 12 volt adapter te zijn. minder is beter.
als de fan er maar mee wil opstarten en lekker rustig draait.... denk aan ergens tussen 5 en 9 volt. kwestie van proberen.
Nu de ventilator.....
Waar komt die spanning vandaan ?
of anders gevraagd, wat voor voeding heb je ?
vast een ouderwetse, zonder nette 12 volt ?
mischien is een netadapter in een stopcontact bij koelkaststekker wel net zo makkelijk, icm duo-stekker.
kheb er hier thuis een doos vol van liggen.
hoeft niet perse 12 volt adapter te zijn. minder is beter.
als de fan er maar mee wil opstarten en lekker rustig draait.... denk aan ergens tussen 5 en 9 volt. kwestie van proberen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: koelkast electrolux RM 4230
Erik..
Topic uit 2016..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: koelkast electrolux RM 4230
aha daarom stond ie nog open op tabblad.. khad vanmorgen gezocht rm4230
nav deze viewtopic.php?t=49175
oeps
nav deze viewtopic.php?t=49175
oeps
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )