Al-ko ATC Trailer control

Volvodriver

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Volvodriver » do 28 sep 2017 09:45

eurotrotter schreef:RE.gif

Volgens mij formuleer je dit niet helemaal juist;
ITBS is wel degelijk gemonteerd in de remconfuguratie.
Alleen een storing in het ITBS systeem heeft geen invloed op de werking van de originele oplooprem,zodat bij storing de oplooprem nog gewoon zijn werk doet ( maar dat is bij ATC ook zo volgens mij)

Wat betreft keuren: de enige keuring die n caravan kan hebben( in Nederland) is n BOVAG keuring,en deze is niet verplicht.
Ik reageerde op de vraag van een Belgische medeforummer. En Belgen hebben keuringsplicht op hun caravan.

Daarnaast wordt iTBS zo aangebracht dat het ook NIET aangesloten hoeft te worden. Het "kastje met wat appendages" zit er op, je moet (simpel gezegd) een paar stekkers aansluiten en dan werkt het. Sluit je die stekkers niet aan dan rijdt je caravan zoals alle caravans zonder iTBS en is er geen wijziging aan je remsysteem. Zo simpel is het. Wij hebben het nog niet maar het komt er op termijn wel op tezamen met zonnepanelen en wat andere "comfort"zaken. Alleen first things first. whistle.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » do 28 sep 2017 10:27

RE.gif Op zich heb je gelijk maar ik weet niet of het zo beoordeeld wordt. Het probleem zit in de pneumatische cylinder die achter de oploop rem wordt geplaatst. Die gaan ze bij een keuring zeker vinden en dan kun je dus vragen verwachten! Deze even tijdelijk weghalen lijkt me geen optie. Voorts is het de vraag wat de verzekering er van vindt als je moedwillig de keurmeester misleid.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » do 28 sep 2017 10:33

Wat zeggen de mannen van Triorep hiervan? Zit wel een verschil tussen ATC en iTBS hierbij. Wanneer ATC volledig uitvalt kan dit nooit de remwerking beperken. Wanneer bij iTBS is wat dat betreft iets ingrijpender met het remsysteem verbonden. Alhoewel ik me hier totaal geen zorgen om maak, het systeem is zeer goed doordacht, is het natuurlijk wel de vraag, wat de (BE) keurmeester hiervan gaat vinden :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Volvodriver

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Volvodriver » do 28 sep 2017 10:38

RE.gif RE.gif
Jij bent ervaringsdeskundige.
Zoals ik begrepen heb zit die cylinder er inderdaad maar werkt ie niet/heeft ie geen functie / is losgekoppeld als de iTBS niet aangesloten is met de stekkers. Klopt dat?

Mogelijk mag dat ook niet in België. Maar in de andere landen wel.

@evr66 vraag het ze vrijdag eens (wegvallen remwerking). Ben eigenlijk wel benieuwd. (Ik weet wel dat ze veiligheid voorop stellen)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » do 28 sep 2017 10:50

RE.gif Zal eens informeren morgen :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » do 28 sep 2017 11:25

RE.gif RE.gif Het systeem is fail safe en zeer veilig. Het ventiel dat is gebruikt is een zogenaamd 5/3 veiligheids ventiel met open middenstand. Dat betekend dat de cylinder drukvrij gemaakt wordt bij storing, stroom uitval of druk verlies. Dat houdt in dat de cylinder vrij kan bewegen als het uitgeschakeld of in storing staat en de oploop rem dus gewoon werkt zoals oorspronkelijk ontworpen. Dit soort systemen is ontwikkeld ter beveiliging van grote professionele installaties en machines. Veiligheid zit dus wel snor. De vraag is meer of de keurmeester dat allemaal gaat uitzoeken en er vertrouwen in heeft.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Volvodriver

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Volvodriver » do 28 sep 2017 11:35

RE.gif
Op dat antwoord zat ik te wachten. Bedankt. thumbup.gif
Ik denk dat onze Belgische leden er dus ook veel aan kunnen hebben. En dat, als Triorep dit uitgebreid documenteerd en aan hun klanten meegeeft, een keurmeester de caravan daarop niet zou af kunnen keuren. Maar je weet het maar nooit. De regels daar zijn nog vreemder dan in Nederland.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » do 28 sep 2017 11:35

RE.gif Weer wat geleerd, dank je. Ff gekeken naar de ventieleigenschappen en dan kan er inderdaad weinig mis gaan. Dat kan een mooie discussie worden met de keurmeester mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif

5/3 CO: 5 poorten, drie standen (CO: centers open , middenstand open)
Dit ventiel heeft als het bediend wordt de eigenschappen van een 5/2 ventiel en kan een cilinder uit of insturen. Als het niet wordt bediend worden de arbeidspoorten drukloos gemaakt. Een aangesloten cilinder kan dan drukloos bewegen. Als het ventiel weer wordt bediend zal de eerste slag van de cilinder ongeremd gaan omdat er geen lucht in de cilinder aanwezig is.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » do 28 sep 2017 11:41

RE.gif Zie ook het plaatje. Overigens kan je op de foto ook het snelheids regel ventiel zien die de tekortkoming van een 5/3 ventiel opheft. Hierdoor zal de eerste beweging (het blokkeren vand oploopinrichting) netjes gecontroleerd gaan.
Bijlagen
iTBS ventiel.PNG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » do 28 sep 2017 13:42

Volvodriver schreef:RE.gif
Op dat antwoord zat ik te wachten. Bedankt. thumbup.gif
Ik denk dat onze Belgische leden er dus ook veel aan kunnen hebben. En dat, als Triorep dit uitgebreid documenteerd en aan hun klanten meegeeft, een keurmeester de caravan daarop niet zou af kunnen keuren. Maar je weet het maar nooit. De regels daar zijn nog vreemder dan in Nederland.
Ik heb het even nagevraagd bij Triorep en er is voor Belgie geen Homologatie dus het mag niet. In NL en DE valt het onder de accessoires en daar oor bestaat er zelfs geen goedkeuring voor.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Volvodriver

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Volvodriver » do 28 sep 2017 13:58

RE.gif
Over één Europa gesproken. stom.gif stom.gif

Jammer voor onze zuiderburen dus.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Micky » do 28 sep 2017 15:31

RE.gif

helaas is het zo vaak met zoveel dingen zo daar :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » do 28 sep 2017 17:49

RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif @witjesm: als je weet waar je naar moet kijken wel ja. niet mijn vakgebied mrgreen.gif
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Hogendoorn
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
Locatie: Midden van het land

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Hogendoorn » do 28 sep 2017 18:56

Beste forum lezers.
Dit bericht heb ik vorig jaar geschreven, nadien ongeveer 11000
km gereden nooit meer rood signaal gehad!!

Ik wil even reageren op de problemen met de ATC.

Ik gebruik de ATC ook al 6 jaar, bij de eerste caravan werkte het systeem perfect, maar bij de nieuwe caravan nu 2 jaar was het een drama, steeds een rood ledje.
Na er veel erover gelezen te hebben en een bezoek aan ALKO service zuid Duitsland is het opgelost.

Even een uitleg van het systeem: in de ATC zit een geheugen die 13 geheugen plaatsen heeft, tijdens het rijden kan deze gevuld worden, bij een ingreep of slecht contact ook bij een snel genomen bocht, zelfs voordat het systeem ingrijpt, ook als de paarse draad is aangesloten op je interne verlichting kan een lekspanning onstaan, welke als een foutmelding opgeslagen wordt, als het geheugen vol is gaat het rode ledlampje branden, als je een uur rijd en er niets gebeurd zal er weer een plaatsje vrijkomen en gaat het ledlampje weer op groen.

Bij mijn rit in het voorjaar naar Portugal per dag 400 km, heb ik iedere avond de auto aangekoppeld laten staan, als dat niet kon heb ik een kabel van de accu naar de stekker van de caravan aangelegd, daardoor werd s’nachts het geheugen gewist, de hele rit geen roodledje meer gehad, maar dit is niet zo handig.

Maar nu mijn oplossing: ik heb de ATC rechtstreeks aangesloten op pin 9 en 13 de paarse draad van de ATC niet aangesloten, nadeel geen continu spanning in de caravan, in mijn geval geen probleem omdat mijn 12v systeem automatich overschakeld naar de moveraccu.
Inmiddels 2500 km gereden zonder problemen is en blijft groen!!!!!!!!!!!!!.

Als je de paarse draad wil aansluiten om onderweg 12 v spanning te hebben in je caravan zijn er enkele mogelijkheden:
Tussen de paarse draad van de ATC en het 12v systeem van de caravan moet er een perdiode tussen gezet worden bestelcode: ALKO1224853 !

Een vakantie kennis van mij had de zelfde problemen, ook dit is nu opgelost door het op mijn manier aan te sluiten.
Ook heeft hij een AL-KO ATC Display, deze geeft ook vaak een geel waarschuwing lampje, volgens hem komt dit door signalen van buitenaf b.v. hoogspannings masten enz.

Hopelijk kan ik met dit bericht mede gebuikers van de ATC helpen, mochten er nog vragen zijn, stuur een Mailtje, dan kunnen we mogelijk telf. van gedachte wisselen.

groet Louis
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat
Hogendoorn

Berichten: 35
Geregistreerd: za 30 nov 2013 17:28
Woonplaats: Midden van het land
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » do 28 sep 2017 19:40

Mooi dat je er omheen kunt werken, blijf van mening dat een dergelijk systeem het gewoon 100% betrouwbaar moet doen zonder kunstgrepen. Ik ga ervan uit, dat dit met iTBS het geval is. sowieso prettig dat je direct contact hebt met de ontwikkelaar/fabrikant zonder tussenkomst van een dealer die meestal onvoldoende kennis heeft of te weinig info van Alko krijgt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Micky » do 28 sep 2017 19:49

Maar kom op vrienden, dit gemartel om een groen ledje te houden is te belachelijk voor woorden, echt waar, de fabrikant moet een degelijk systeem leveren en dat geheugenplaatsen vol raken is allemaal mooi maar daar heb je als gebruiker echt 0,0 aan.
laten ze dan een systeem leveren met een degelijk schermwaar je kunt zien waarom er meldingen ontstaan, zo kun je ingrijpen, of nog makkelijker, kappen met die "13 plaatsen", niemand heeft daar wat aan....

ik zou mijn geld terug vragen Al-ko of niet, je krijgt juist stress van dit systeem ipv dat het je onrust wegneemt.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 28 sep 2017 20:37

Ik ben het ook met Micky eens. Veel problemen die eigenlijk niet voor mogen komen. Handjes dichtknijpen maar nadat ik het eerste jaar problemen heb gehad is deze na een update te hebben gehad bij Alko in Hengelo nog niet weer in de fout gegaan. Ook mijn broer rijdt zonder problemen met de ATC. Dus het kan wel :)
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door PD » do 28 sep 2017 20:45

RE.gif
Als de ATC ingrijpt wanneer het nodig is, wel... maar met al dat gedoe wat ik lees, vraag ik me dat dus af whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Hans1954 » do 28 sep 2017 21:01

RE.gif Als je een display hebt kan je tenminste nog zien dat hij het niet doet. Zonder display alleen als je uitstapt. Bedrijfszekerheid is om te huilen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Barreman » do 28 sep 2017 23:48

Ik zit eigenlijk te overwegen om zo'n iTBS te laten installeren. Mijn remmen werden al flink heet toen we iets van 1000 m naar beneden moesten op een niet te brede bergpas in CH. Dan is het wel fijn als de caravan alleen remt als ook de auto dat doet.

Maar is dit systeem (ook niet?) betrouwbaar ? Het ziet er heel custom made uit en ik voorzie dat een rondslingerende gieter in de disselbak al voor schade kan zorgen. En is het om te bouwen ?
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » vr 29 sep 2017 02:22

RE.gif Ik rij er sinds april 2015 mee en heb tot op heden geen problemen gehad. Mijn inbouw zit helemaal tegen de bovenkant van de disselbak en daaraan heb ik tot op heden geen schade gehad en ik heb wel een gieter voorin liggen. In het begin heb ik ook gedacht om er plexiglas omheen te maken maar dat is in de praktijk niet nodig gebleken. Ja de installatie kan over gezet worden op een volgende caravan maar dat moet wel door Trilrep gebeuren.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Abve

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Abve » vr 29 sep 2017 07:09

RE.gif
Ik heb het systeem in April 2016 aangeschaft en inmiddels ca 12000 km gereden.
Ik onderschrijf bovenstaande reaktie van Witjesm.
Ook bij mij is de installatie keurig linksboven in de disselbak gemonteerd en ook bij mij ligt de gieter in de disselbak.... Geen problemen.

In 2018 wordt mijn huidige caravan vervangen en wordt bij Triorep de installatie overgezet.
Overigens vind ik het verbazend dat bij caravandealers, menig verkoper (bijna) niet bekend is met de werking van ITBS.
En ja, ik snap dat men uit commercieel oogpunt liever ATC levert, maar de verkopers die wél op de hoogte zijn, hebben bij mij een streepje vóór.
Het is voor mij een indicatie dat ze hun vakliteratuur lezen.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » vr 29 sep 2017 07:36

Op dit moment kan alleen Triorep installeren, maar ik begreep dat dit op korte termijn gaat veranderen. Dit had er vooral mee te maken dat voor sommige auto's nog specifieke software aanpassingen gedaan moesten worden. Inmiddels heeft men het meeste wel voorbij zien komen. Plan schijnt te zijn om na 100 zelf geïnstalleerde sets (nu 85-90) de eerste plaatsingen door dealers te laten doen. Dan nog denk ik, dat ik liever even naar Scherpenzeel zou rijden om te laten installeren door de mannen die het systeem door en door kennen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » vr 29 sep 2017 07:49

RE.gif Ja het klinkt waarschijnlijk gek maar ik vindt ze wel heel conservatief. Ik zou het bijna wel zelf durven.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » vr 29 sep 2017 07:57

We gaan het straks eens ervaren :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”