Pagina 4 van 5

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 16:10
door PD
Allemaal prachtig die principes; zoals ik eerder schreef: gewoon ook op papier op elkaar afstemmen; kost vrijwel niets en voorkomt elke vorm van discussie mrgreen.gif

Gelijk hebben en Gelijk krijgen wil nog wel eens onverenigbaar blijken; zeker op vakantie dergelijke discussies niet opzoeken :lol:

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 16:14
door Micky
Gies schreef:(Voorbije dertig jaar telkens iets gehuurd. Sinds 2013 eigenaar. Op kenteken mag ik nu 2200 kg. trekken mrgreen.gif mrgreen.gif )
Vreemd, ik weet nog dat je je aanmeldde in 2013 en aangaf dat je nieuw was in Caravanland, vandaar altijd gedacht dat dat ook zo was :wink:
Gies schreef:Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in caravan-land en kan dus héél domme vragen stellen.
Komt ie: In mijn nieuwe Knaus 500FU moet nog een airco komen.
Ik vind in de winkel allerlei dozen voor op het dak en voor onder het bed, maar … waarom vind ik er geen die je op de plaats van de kachel kunt monteren? Het lijkt mij namelijk de meest logische plek.

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 16:22
door Gies
Ik ben blijkbaar niet de enige die domme vragen kan stellen. Gelukkig maar. C.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 16:39
door Micky
RE.gif

Oke, het is mij inmiddels wel duidelijk, bedankt voor het "ophelderen" :wink:

Dan kunnen we terug naar het onderwerp whistle.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 20:17
door Anko
Gies schreef:In Nederland moet weer zo nodig een weegbrug er aan te pas komen. Werkt niet voor controleurs en handhavers.
Dat is toch ook veel logischer? Ik bedoel, waar wil je op controleren? Verkeersveiligheid of administratieve meuk?

In het buitenland kun je kennelijk binnen het toegestane trekgewicht blijven en in de problemen te komen, terwijl je ook vet overbeladen rond kunt rijden zonder in de problemen te komen. Als je papieren maar in orde 'lijken'. Da's toch veel vreemder?

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 20:29
door PD
RE.gif
Dit laatste is zeker niet het geval, direct na de tolpoortjes stellen de Fransen zeker in het hoogseizoen steeksproefsgewijs ook mobiele weegbruggen op voor caravancontroles. Wat mij betreft een prima aktie, veiligheid voor de mede-weggebruikers :lol:

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 20:54
door Micky
RE.gif

Precies, dus ook daar wordt naar het feitelijke gewicht gekeken thumbup.gif daarom heb ik persoonlijk moeite met het begrijpen van bovengenoemde staande houding in Italië, waarschijnlijk echt een miscommunicatie geweest, waarom zou een belletje met de ANWB na een halve dag wel een boete voorkomen, de ANWB is niet eens een officiële instantie die de wet in deze bepaald, zo kun je de agent ook naar je buurman laten bellen awhoea.gif
Aanpassen bij terugkomst in Nederland kan die agent al helemaal niet eisen en dat weet hij zelf maar al te goed, jij rijdt met een combi die in het thuisland aan de wettelijke eisen voldoet, dus mag je er daar ook mee rijden, ik heb hier continu op mijn werk mee te maken, maar dan met wagons en ook in Italië, het is een vreemd land, maar ook zij accepteren onze wagons die bij hun niet perse voldoen door gebruik van andere materialen onderhoudsmiddelen, remmen en veiligheidscriteria.

Ik schreef al eens eerder, als het in het Buitenland niet zou mogen en hier wel, hoe kan het dan dat je daar overal paardentrailers en autoambulances ziet achter auto's waarvan je van afstand weet dat ze die kar vol beladen nooit mogen trekken.
Ik heb nooit een stuk tekst gezien waarin staat dat het niet mag in het Buitenland, nergens staat het en ook al mag het daar niet, dan nog gelden de Nederlandse regels...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 20:58
door PD
RE.gif
En toch zou ik het administratief sluitend maken schrik.gif Dus gewicht op papier verlagen knipoog.gif
Ik weet dat jij dit niet wilt lezen :lol:

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 21:04
door Micky
RE.gif

Nee, zonder gekheid, als iemand zich daar beter bij voelt, moet hij/zij dat zeker doen, dat scheelt dan veel stress onderweg, enige wat ik duidelijk wil maken dat het geen kwestie van moeten is. thumbup.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 21:08
door PD
mrgreen.gif Dat is genoegzaam bekend mrgreen.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 21:09
door Micky
RE.gif

Hoe is het weer eigenlijk bij jullie in het zuiden mrgreen.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 21:10
door Hobby Linka
awhoea.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 21:11
door PD
RE.gif RE.gif
Foei, dat is topic-vervuiling boos.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: do 19 feb 2015 23:34
door Stigter
RE.gif Precies lijkt de babbelbox wel...... mrgreen.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: vr 20 feb 2015 09:15
door dreamfox
Als je in je land van inschrijving in orde bent, dan mogen ze op hun kop gaan staan. PUNT

Waar zijn we over bezig? Politie's die ZELF niet de wet kennen betreffende internationaal vervoer en voor die enkeling, zonder erbij te vernoemen dat de kans dat zo'n looser je aanhoud 1 op xmilj is, voor die looser ga je je papieren laten aanpassen terwijl ze officieel in je eigen land, en per definitie in het buitenland volgens principe internationaal vervoer, in orde zijn...?????? stom.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: vr 20 feb 2015 09:38
door Mees
Dat werknemers, zelfstandige timmerlui en controlerende ambtenaren de plank misslaan, okay
Iedereen maakt fouten tijdens het werk of weet weleens iets niet....
Maar wij kerrevenners zijn toch wel bekend met het fenomeen corruptie?
Wees ze voor: en speel ze niet in de (papieren)kaart.
En: wijs ze op hun discretionaire bevoegdheid,
Google maar een ochtendje.

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: za 21 feb 2015 10:26
door Volvodriver
dreamfox schreef:Als je in je land van inschrijving in orde bent, dan mogen ze op hun kop gaan staan. PUNT

Waar zijn we over bezig? Politie's die ZELF niet de wet kennen betreffende internationaal vervoer en voor die enkeling, zonder erbij te vernoemen dat de kans dat zo'n looser je aanhoud 1 op xmilj is, voor die looser ga je je papieren laten aanpassen terwijl ze officieel in je eigen land, en per definitie in het buitenland volgens principe internationaal vervoer, in orde zijn...?????? stom.gif
Gevoelsmatig ben ik het volkomen met je eens. En ik maak mij er ook niet druk over. Maar er zijn genoeg mensen die er wel bang voor zijn of die toevallig wel eens een vervelende ervaring hebben meegemaakt. Voor die mensen is er dan maar een manier. Alles op papier sluitend hebben. Zodat er in het buitenland, mocht je toch aan de kant gezet worden, geen discussie hoeft te ontstaan.

Overigens moet ik toegeven dat ik mijn caravan wel terug heb laten keuren om met de vorige auto onder de 3500 kg te blijven met de combinatie. Maar dat heeft meer te maken met het gegeven dat mrs. Volvodriver nog geen E achter B heeft. Met de huidige combinatie moet ze echter wel haar E gaan halen.

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: za 21 feb 2015 14:08
door dreamfox
Volvodriver schreef:
dreamfox schreef:Als je in je land van inschrijving in orde bent, dan mogen ze op hun kop gaan staan. PUNT

(...)
(...)

Overigens moet ik toegeven dat ik mijn caravan wel terug heb laten keuren om met de vorige auto onder de 3500 kg te blijven met de combinatie. Maar dat heeft meer te maken met het gegeven dat mrs. Volvodriver nog geen E achter B heeft. Met de huidige combinatie moet ze echter wel haar E gaan halen.
Waar je natuurlijk wel voor moet opassen is inderdaad je rijbewijs, Je rijbewijs gaat over het theoretisch maximale gewicht terwijl de auto en caravan goedkeuring het over het effectieve gewicht hebben...

Iedereen doet natuurlijk wat ie wil, maar als je in orde bent voor je nationale wetgeving (auto en rijbewijs), dan hoef je niet bang te zijn. Een flik die de wet niet kent ging zowiezo moeilijk doen...dan ging je toch vanalles mogen uitleggen...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 10:15
door Burgelijk
Wanneer twijfel is of de caravan niet te veel beladen is, of juist beladen maar het totaalgewicht te hoog is voor een B rijbewijs.
Kan het niet anders dan dat de combinatie gewogen moet worden, de Volvo jongens hebben die in de auto bij zich maar de "normale" moet echt naar een weegpunt, de gemeentewerf of ander bedrijf met een weegschaal...

Nu is de wegenverkeerswet wel de enige wet in Nederland waarbij je je eigen onschuld moet bewijzen en niet je schuld bewezen moet worden: toch zijn hier richtlijnen voor!
In dit geval dient de diender met zijn bon een bewijs mee te sturen...waarneming met details weegschaal of weegbon
Zo niet, bezwaar en winnen maar knipoog.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 10:24
door Daphne
Burgelijk schreef:Wanneer twijfel is of de caravan niet te veel beladen is, of juist beladen maar het totaalgewicht te hoog is voor een B rijbewijs.
Kan het niet anders dan dat de combinatie gewogen moet worden,
Totaalgewicht te hoog voor een B rijbewijs hoeft natuurlijk nooit worden bewezen door weging. Dan is de optelsom van de papieren gewichten voldoende. In alle andere gevallen is wegen de enige manier om te bepalen of iemand werkelijk in overtreding is.

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 10:45
door Mees
Gisteren reed ik langs een weeglokatie waar wegingen door diverse overheidsdiensten werden gedaan.
Stopte en vroeg: hoeveel correctie?
100kg per wiel.
Het waren wel zware platen die in stappen van 50kg gingen.
En bij de kleine plaatjes die in jullie auto's zitten?
20 kg per wiel (aflezing in hele kilo's).
Elk merk/type of 'soort' weegplaat of -brug heeft zijn eigen correctie vertelde men mij.......

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 11:01
door HanK
Tjo, al 4 pagina's en dat voor € 58. thumbup.gif

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 19:39
door Nachtuil
Toch wel raar dat in de Nederlandse bepaling van rijbewijs B en B+ specifiek geschreven staat "een vierwielig voertuig". Welk rijbewijs hebben de Nederlanders dan nodig voor een zeswielig voertuig? Bijvoorbeeld een camper met tandemas van MTM 3400 .

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 19:51
door Volvodriver
RE.gif
Ik meen mij te herinneren dat ergens in het Nederlandse wettenstelsel iets staat over de as-afstand en dat indien deze tussen twee assen niet boven een bepaalde afstand gaat dat het dan één as is en dat deze vier wielen dan als 2 wielen worden gezien.
Ik heb nu geen tijd meer om het op te zoeken maar ooit heb ik dat geleerd met theorie.

Maar zolang het MTM niet boven de 3500 kg komt en het voertuig meer dan 3 wielen heeft is B voldoende.

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Geplaatst: wo 22 apr 2015 22:12
door eurotrotter
Burgelijk schreef:
Nu is de wegenverkeerswet wel de enige wet in Nederland waarbij je je eigen onschuld moet bewijzen en niet je schuld bewezen moet worden: toch zijn hier richtlijnen voor!
Hier spreek je je zelf tegen ; de wetgever,middels zijn controleur dient door weging aan te tonen dat jij/je voertuig te zwaar is,kan hij dat niet zal hij niet anders kunnen dan jou je reis laten vervolgen.
Jij hoeft zelf geen weegbon o.i.d te hebben "om je onschuld te bewijzen"