ervaringen met truma ultraheat verwarming

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

ervaringen met truma ultraheat verwarming

Bericht door Paul » di 18 nov 2014 22:14

2 weken geleden zijn we een weekje weg geweest om de nieuwe caravan nog even uit te proberen.
Alles is prima verlopen en we zijn super tevreden met onze aankoop.
in de avond liep de buiten temperatuur terug naar een graad of 5 en moest toch echt de kachel aan.
De airco maakt op stand 2 toch wel wat lawaai dus de truma s5002 aangedaan.
Werkt prima maar wordt op stand 1 toch wel warm na verloop van tijd.

Aangezien de stroom niet apart afgerekend hoeft te worden ben ik aan het twijfelen om een ultraheat in te bouwen.
Omdat deze niet bepaald goedkoop is wil ik wel zeker weten of hij goed werkt.
Kan ik bij een caravan van 5.50 meter het voldoende warm krijgen, ook op de middelste stand ?
Of is het zonde van het geld ?
Uiteraard ook gedacht aan een ventilator kacheltje maar die maakt veel meer lawaai dan de ringventilatie.
tevens vind ik het wel prettig dat mijn dochter de verwarming niet omver kan gooien.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ultraheat en een wat grotere caravan ?

Bedankt voor de reacties.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ervaringen met truma ultraheat verwarming

Bericht door Jan van Vijven » di 18 nov 2014 22:19

Wij hebben er eentje en zijn er zeer tevreden over. In onze vorige caravan hadden we er ook één en als er later nog eens een nieuwe caravan komt dan komt er ook weer één in.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: ervaringen met truma ultraheat verwarming

Bericht door Daphne » di 18 nov 2014 22:25

Wij gebruiken de ultraheat op stand 1 (500W) in de meeste gevallen als bijverwarming naast de vloerverwarming of voor nood als bv 's nachts het gas op is. Verwarmd prima.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ervaringen met truma ultraheat verwarming

Bericht door WillyL » di 18 nov 2014 22:34

Wij gebruiken hem meestal op stand 1000w. Voldoet heel goed, zowel met ringverwarming als zonder de extra luchtcirculatie. Op 2000w is het een heel behoorlijke verwarming.
Indien het erg koud is verwarmen we eerst op gas, dat gaat het snelst, daarna schakelen we meestal over op de ultraheat. Nu gaan we wel niet kamperen bij -20...
Sinds enige tijd hebben we ook een airmix om een beetje buitenlucht bij te mengen. Hier heb ik wel in de ruimte achter de kachel een opening gemaakt in de airmixaanvoerbuis naar de ventilator om een beetje lucht van daar weg te zuigen. De ruimte in de kast wordt sindsdien minder heet...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: ervaringen met truma ultraheat verwarming

Bericht door janvijn » di 18 nov 2014 23:01

Beste pvaken,-
In een ver verleden hebben wij een ultra-heat verwarming ingebouwd in onze toenmalige caravan Eriba Nova (530 dacht ik) is prima bevallen geen commentaar, hooguit de kostprijs van aanschaf.
Nu hebben we een Solis keramische kachel ingebouwd (zie topic "laatste aanschaf voor caravan pag 60" je maakt de opmerking over het geluid, nu deze kachel is bijna fluisterstil,- wij hebben hem opgehangen boven de entreedeur dus kan niet omvallen (er zit trouwens een omval beveiliging op) en kinderen kunnen er niet bij. hij kan tijdens de rit niet op die plaats blijven hangen, de beugel is daarvoor niet sterk genoeg denk ik maar je klikt hem er zo af en weer erop, kost 99,= euro via internet. Deze bevalt ons zeer goed
met vriendelijke groet
Jan Vijn

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: ervaringen met truma ultraheat verwarming

Bericht door driver » wo 19 nov 2014 00:00

Hier ook tevreden ultraheat gebruikers, weliswaar in niet te grote caravan (4.9m opbouw). Grote voordeel is dat het veel beter regelbaar is dan de gaskachel, vooral in tussenseizoen of 's nachts. In het begin hadden we een los kacheltje, maar dat stond altijd in de weg, en maakte te veel lawaai. We zouden dit eigenlijk niet meer willen missen. Als er een betere thermostaat voor de gaskachel zou zijn, waarmee je net als thuis de temperatuur nauwkeurig zou kunnen instellen, zou het niet nodig zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”