Konstruktieklachten Hobby

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Tiko01

Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Tiko01 » zo 7 sep 2014 20:37

Ik ben in het -tot nu toe gelukkige- bezit van een Hobby De Luxe Easy, heb 'm tweeenhalf jaar geleden van vertrouwde buurman gekocht, hij heeft 'm altijd laten onderhouden in caravanbedrijf. De caravan is van bouwjaar 2002. Ik ben in Italie afgelopen zomer met een wat stevige snelheid een verkeersdrempel gepasseerd; ook op weg naar de reparateur (overigens voor een heel andere kwestie, controle van de handrem) liggen ongewoon gemene drempels, ook daarvan heb ik er een met te hoge snelheid genomen. Bij de controle van de handrem constateerde de reparateur, dat de torsieveer(en) gebroken waren en dat de voorbouw van de caravan los op het onderstel stond, je kunt de voorwand van de caravan met weinig kracht omhoog duwen, dan zie je dat ie beweegt tov de bodem.
De reparateur denkt dat niks te maken heeft met de drempels, die ik te snel nam. Tussen de regels door hoorde ik de reparateur suggereren, dat dat bij Hobby caravans vaker voorkomt. Voorheen was de reparateur Hobbydealer, sinds enige jaren niet meer.
Hij zegt met enige omhaal van woorden, dat de caravan beter niet gerepareerd kan worden; ik vind afschrijven na 12 jaar, waarvan een of twee jaar de caravan niet gebruikt is, wel erg cru.
Zijn er (voormalige) Hobbybezitters, die mij kunnen informeren over hun ervaringen op dit vlak, kwaliteit van de constructie.
Ik heb de schade gemeld bij de verzekering, in de hoop dat de expert wel de relatie tussen de schade en de verkeersdrempels legt..

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16333
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 sep 2014 20:51

Tiko01 schreef: Ik heb de schade gemeld bij de verzekering, in de hoop dat de expert wel de relatie tussen de schade en de verkeersdrempels legt..
Dat kun je beter niet hopen, dat zou betekenen dat de schade door je rijstijl is ontstaan en dus eigen schuld, en dus geen vergoeding.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Ab » zo 7 sep 2014 20:58

Met de kwaliteit van de konstruktie van Hobby is weinig mis.
De koets zit in grote lijnen precies zo in elkaar als veel andere caravans.
Er zijn wel caravans die steviger in elkaar zitten, maar nog meer die vergelijkbaar of minder scoren qua konstruktie.
Dat de torsieveren gebroken zijn vind ik een beetje twijfelachtig. (kan ook alleen bij staalgeveerde torsieassen)
Als dat zo zou zijn, zou je dat kunnen zien, sterker nog, je zou niet eens meer kunnen rijden.
Dan zaten de wielen klem in de wielkast.

Het voorfront zit geschroefd. Aan de bodem en aan de zijwanden,
Als het los zit, kunnen nieuwe schroeven dat verhelpen toch ? Als het voorfront beweegt ten opzichte van het chassis, zit de hele opbouw los. Dat kan normaal gesproken ook weer vastgeschroefd worden.

Ik zou toch eens een second opinion vragen bij een goed caravanbedrijf.
Het is moeilijk een en ander met jouw informatie zo te beoordelen, maar met een paar uur schroeven en evt een nieuwe as is het best op te lossen lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Vliedje » zo 7 sep 2014 21:14

@Tike. Dat caravanbedrijf is toch niet toevallig de firma Theo Stet in Heerhugowaard?

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Beste Rob » zo 7 sep 2014 21:18

Onze caravan is van hetzelfde bouwjaar. Ik herken de klachten niet. Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met voorfront dat los zit. Los ten opzichte van wat. Front zit vast aan de wanden en het dak en de bodem. En de gehele opbouw vast aan het chassis. Wat zit er dan los?
Van de as nog geen last gehad.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Swift boy » zo 7 sep 2014 21:19

RE.gif

Prima antwoord niks aan toe te voegen en op door te gaan.
SwiftBoy.
Nova 470/2 2002

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Davendre » ma 8 sep 2014 15:46

Beste Rob schreef:Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met voorfront dat los zit.
Er staat niet voorfront maar voorbouw. Ik vind het klinken alsof de voorbouw (deel van de complete opbouw) los van het chassis zit.

Ik ga met verhaal van Ab mee: alle schroeven nalopen.

Onze vorige Hobby was van 2003 en nooit dit soort problemen mee gehad.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door barney » ma 8 sep 2014 16:30

Ik geloof niet dat dit een specifiek hobby probleem is.
Heb meerdere malen caravans gezien die het zelfde was overkomen.
Als je op die manier de opstakels neemt kun je dit verwachten.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door JPGeetje » ma 8 sep 2014 17:41

Het is inderdaad niet bevordelijk voor een caravan om hard over een drempel of door een kuil te rijden.
Onze vorige caravan heb ik op 2 jarige leeftijd voor een mats-prijsje gekocht omdat hij een stuik had opgelopen bij het nemen van een drempel met te hoge snelheid.
Die caravan, een Knaus Azur, had gladde beplating en zoals je daarbij wel vaker ziet is dat de zijplaat uit een groot stuk bestaat.
In de plaat aan de linkerkant zat een soort korte welving van een cm. of 70.
In de periode dat de caravan in ons bezit is geweest heeft dat voor ons nooit enige consequenties gehad, maar mooi was het niet.
Bij de inruil ging er wel meteen 500,- van de inruilprijs af omdat de dealer de caravan zo onverkoopbaar vond en de zaak dus wel wilde repareren (camoufleren scratch.gif)
IMG_7980.jpg
Op deze foto is de stuik zichtbaar, links van het achterste raam naar beneden lopend.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Beste Rob » ma 8 sep 2014 18:21

Dat ziet er heftig uit. In de toekomst ga ik nog beter opletten met drempels etc..
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16333
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Jan van Vijven » ma 8 sep 2014 18:36

RE.gif
Om schade door drempels op te lopen moet je, volgens mij, toch wel goed je best doen hoor.
Ik rij bepaald niet echt voorzichtigjes maar heb nog nooit echt belangrijke schade door een drempel of slecht wegdek gehad, wel eens een schuifdeur eruit en een glazen afscheiding tussen keuken en rondzit aan flinters, maar zoals gezegd niet echt belangrijke dingen dus... whistle.gif

Volgens mij is veel te zwaar beladen tezamen met drempels eerder de oorzaak.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Micky » ma 8 sep 2014 20:33

Bizarre schade dit zeg, dapper dat jullie die nog gekocht hebben :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Ab » ma 8 sep 2014 22:33

Waarom ?
Op zich is het een eenvoudige schade, en makkelijk te repareren.
Zeker met de gladde beplating.
Maar laten we niet teveel afdwalen van het originele onderwerp.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Micky » di 9 sep 2014 16:29

RE.gif

Ab, je stelt een vraag, maar vervolgens geef je aan dat we niet te ver van het onderwerp af moeten dwalen scratch.gif ik ga er vanuit dat je dus geen antwoord op je vraag wilt aangezien die niets met de constructie van een Hobby te maken heeft :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Ab » di 9 sep 2014 22:27

Het was geen vraag, het antwoord staat er immers meteen bij.. :lol:
Het was een reactie op een voorgaand, (ook off topic) bericht.
Wat ook al weinig met konstruktieklachten over Hobby te maken had.
Ik ben nog steeds van mening, dat een Hobby geen slechte caravan is. Ze zijn niet voor niks marktleider, het zou maar zo eens kunnen zijn, dat van elke 10 verkochte caravans er 4 of 5 Hobby's bij zitten.
Ook heb ik nog steeds de indruk, dat de onderhavige caravan nog lang niet afgeschreven is.
Gebroken torsievering geloof ik zo een twee drie nog steeds niet in, en de boel opnieuw vastzetten is ook geen grote of dure ingreep.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Vliedje » di 9 sep 2014 22:40

RE.gif Hobby wordt wel veel verkocht, maar volgens de Bovag waren er in 2013 van elke 10 nieuw verkochte caravans, 2 van Hobby bij. Een marktaandeel van 20% dus en daarmee is Hobby na 20 jaar nog altijd de grootste in Nederland. Lijkt me logisch, dat je dan ook vaker klachten tegenkomt, dan bij een merk met een aanzienlijk lager marktaandeel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Micky » di 9 sep 2014 23:32

ik heb daar toch een andere mening over, ik ben van mening dat er wel degelijk een groot verschil zit in kwaliteit van de verschillende caravan merken, of we het nu leuk vinden of niet :wink: het is niet anders als bij het bouwen van gebouwen (huizen enz.) het bouwen van auto's, spoorwagons en jachten, er is gewoon kaf onder het koren.
welke caravans kosten nog relatief veel geld na 15+ jaren, er zijn weinig merken die nog echt geld kosten/opbrengen na 15+ jaren, een zoektocht op internet geeft heel snel aan dat de kwaliteit merken nog steeds relatief veel geld kosten en opbrengen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Ab » wo 10 sep 2014 08:38

Dat ben ik met je eens..en natuurlijk kan je een budget instapmodel van een goedkoop merk ook niet vergelijken met een topmodel van duurdere merken.
Maar in dit geval heeft de schade te maken met de bouwwijze van de caravan.
En die is in grote lijnen bijna altijd hetzelfde.
Stalen chassis, as met torsievering, bodemplaat, en hierop vastgeschroefd 4 wandjes en een dak.
In elkaar geschroefd met parkers, afgedicht met een beetje kit en afgewerkt met een alluminium lijstje.
De wandjes, vloer en dak kunnen wel iets verschillen in dikte, maar heel veel is dat ook niet.

De laatste jaren wordt wel steeds meer overgegaan tot een andere konstruktie, omdat bovenstaande bouwwijze door de jaren heen erg kwetsbaar is gebleken voor lekkage en binnendringend vocht.
Daar hebben bijna alle merken wel last van die volgens de traditionele bouwwijze in elkaar zitten.
Maar met de sterkte van het geheel, en daar gaat het hier over, zijn er niet zo heel veel verschillen.
En daarbij doel ik dan uitsluitend op chassis, buitenwanden + dak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Vliedje » wo 10 sep 2014 09:15

RE.gif RE.gif Natuurlijk is er verschil in kwaliteit van gebruikte materialen tussen een budgetcaravan en een caravan uit de middenklasse, dat vindt je ook ogenblikkelijk terug in de aanschafprijs. Maar de constructie (vrijwel altijd sandwich constructie), het gebruikte onderstel (meestal Alko) en de as (meestal rubbergeveerd van Alko, muv van enkele andere merken zoals Hobby; daar zit een staaltorsie as onder) is in grote lijnen hetzelfde.
En natuurlijk is het zo, dat er wel eens een maandachtochtend of vrijdagmiddag exemplaar tussen zit. Of zelfs een hele serie een en hetzelfde mankement heeft. Voor degene die zo'n caravan aanschaft is dat jammer genoeg maar al te vaak een jarenlange strijd met de dealer/importeur.

Kasper

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Kasper » wo 10 sep 2014 11:15

Vreemd, ik zie helemaal geen reactie meer van TS... scratch.gif

Signmaker

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Signmaker » do 11 sep 2014 09:01

RE.gif idd weer zo'n zeemeeuw... binnenkomen alles ondersc**ten en weer wegwezen :(

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door JPGeetje » do 11 sep 2014 09:24

RE.gif
Wel een beetje kort door de bocht, vind je niet?
TS heeft zondag jl. zijn vraag geplaatst, is 's avonds nog eens komen kijken en daarna niet meer.
Misschien is hij/zij de hele week van huis omdat er gewerkt moet worden, heeft daar niet de gelegenheid om te reageren en zal hij/zij komend weekend weer van zich laten horen.
Nog effe afwachten dus met het trekken van conclusies lijkt mij thumbup.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Signmaker

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Signmaker » do 11 sep 2014 11:35

RE.gif wellicht kun je hierin gelijk hebben (laten we daar maar vanuit gaan dan) knipoog.gif

v4-lover
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 15:12

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door v4-lover » zo 14 sep 2014 20:32

Ik heb het al 1 keer meegemaakt dat de torsies het begeeft en dit was bij een Chateau.
Deze was 20j oud, onze eerste.
Gelukkig tijdens de stalling, mag er niet aan denken dat je dit meemaakt tijdens de reis I d Vogezen bvb!
Wij hebben een Hobby en tot nu toe zeer tevreden van 2010 is ze.
Eerste caravan 20j oud, torsies gebroken.
Tweede regende het binnen en bij dealer gekocht.
Voor ons geen tweedehands meer!!!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Konstruktieklachten Hobby

Bericht door Micky » vr 26 sep 2014 01:11

RE.gif

Grappig, zo redeneren veel mensen, ook met auto's, maar wat denk je nu serieus, dat binnen regenen of het breken van een torsie as te maken heeft met een eerdere eigenaar die er niet juist mee om gesprongen is scratch.gif DIT is echt de reden waarop onze economie nog steeds draait (gelukkig) de kosten die jij denkt te besparen aan reparatie betaal je dubbel en dwars terug aan afschrijving whistle.gif begrijp me niet verkeerd, koop zeker een nieuwe caravan omdat je exact de uitvoering wilt hebben zoals je dat wil, maar niet om kosten te besparen, want dat is gewoon een sprookje, of je het nu leuk vind of niet whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”