caravan lekt condenswater door ventilatieopening

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

caravan lekt condenswater door ventilatieopening

Bericht door Gemineye » do 7 aug 2014 14:21

Onze caravan heeft achterin, boven het stapelbed een soort ventilatieopening in het dak. Deze zit er neem ik aan om er voor te zorgen dat daar slapende kinderen altijd voldoende zuurstof kunnen krijgen, omdat het bovenste bed niet is voorzien van een raam. Een foto van het ding staat in de bijlage.

Nu zijn we op dit moment op vakantie, en hebben we ook een paar best koude en vochtige nachten gehad. het valt ons op, dat het dan 's morgens een beetje nat is op het bed van mijn dochter, die bovenin slaapt. Eerst dacht ik dat het gewoon lekkage was (ik had al in gedachten om het ding thuis even opnieuw af te kitten), maar we hebben inmiddels ook geconstateerd dat het af en toe nat is terwijl het helemaal niet heeft geregend. Wij vermoeden daarom dat het door condens komt, omdat het eigenlijk alleen maar optreedt als we met zijn allen in de caravan slapen terwijl het 's nachts koud en vochtig is geweest.

Ik heb het binnenste gedeelte even los geschroefd, en ik kan van daaruit zien dat het aluminium (?) dak nat is aan de binnenkant, en dat drupt dan natuurlijk ook langs die opening naar binnen toe.

Kent iemand dat probleem? kan ik daar iets tegen doen? Moet ik daar iets tegen doen? Ik vind het vreemd dat hetzelfde probleem bij het dakluik niet optreedt. Wij hebben 's nachts doorgaans voorste raam, keukenraam en de deur open staan, dat zou toch voldoende moeten zijn voor ons viertjes in de caravan?
Bijlagen
20140730_192925.jpg
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: caravan lekt condenswater door ventilatieopening

Bericht door Ad » do 7 aug 2014 19:47

RE.gif De warme uitademingslucht bevat veel vocht en doordat het kind er vlak onder ligt condenseert deze lucht tegen de koude ventilatieopening. Vermoedelijk zul je er geen last van hebben als het buiten waait en er een luchtstroom ontstaat. Ik denk dat hier weinig aan te doen is. Ik weet niet of de opening in het midden zit? Zo niet dan het kind zo ver mogelijk met het hoofd er vandaan leggen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”