Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » za 10 mei 2014 19:59

Beste mede-forumleden,

onlangs heb ik op de caravan breedtelampen gemonteerd (op de foto is het het lampje dat links op de zijkap zit) mee-knipperend met de knipperlichten. Het is zo aangesloten dat wanneer het licht uit is ze tegelijk knipperen met de knipperlichten en met licht aan knipperen breedtelamp en knipperlicht om en om. Met alleen de verlichting aan branden ze ook gewoon. Dit is zo gemaakt door de plus van de breedtelamp gewoon op de plus van het achterlicht aan te sluiten en de min op de plus van het knipperlicht. Tijdens het aansluiten bij de linker lichtunit zag ik al dat vrijwel alle contactpunten aardig groen uitgeslagen waren en heb toen ook meteen alle contactpunten goed opgeschuurd en alle aansluitingen voorzien van nieuwe kabelschoentjes, gewoon uit voorzorg want daarvoor werkte alles wel naar behoren.

Voor 2 weken terug mee op vakantie geweest en alles werkte perfect totdat ik na ongeveer 300km een foutmelding kreeg in het display "Aanhanger knipperlicht links defect" en ook het groene pijltje op het dashboard ging 2 keer zo snel knipperen bij het richting aangeven. Op de parkeerplaats maar eens gestopt en gekeken of hij ook echt kapot was, dit was niet het geval en alles deed het naar behoren. Toen de Jaeger-stekker er maar eens opnieuw ingedaan en de foutmelding was ineens voorbij. Weg vervolgd zonder problemen maar bij aankomst op de camping wederom dezelfde foutmelding. Nu weer de stekker er opnieuw ingedaan maar dit keer mocht dat niet baten scratch.gif Tijdens de vakantie ben ik de contactpunten in de unit en de aansluitingen nog maar eens nagelopen maar kon verder niks vinden en dus ook de gehele terugweg met de foutmelding gereden.

Vandaag de caravan teruggebracht naar de stalling 60km van huis en wonder boven wonder de gehele weg geen last gehad, totdat ik bij de stalling aankwam. Op het moment dat ik het erf oprijd wederom de foutmelding in het display scratch.gif

Ik kan zo niks meer bedenken wat ik nog kan controleren en hoop dan ook dat jullie nog enig idee hebben waar het aan kan liggen?!

Alvast bedankt,

Mark
IMG_4810.JPG
Breedtelamp
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Gemineye » za 10 mei 2014 20:37

Rechts heb je dit denk Ik ook hetzelfde aangesloten en daar werkt het wel zonder fout melding begrijp ik?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » za 10 mei 2014 20:41

RE.gif

Klopt, zie nu dat ik dat vergeten ben erbij te vermelden dat rechts wel zonder problemen werkt

Dank thumbup.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » za 10 mei 2014 21:22

RE.gif

Alleen het groene pijltje op het dashboard knippert versnelt bij het richting aangeven, de lampjes zelf werken naar behoren en knipperen gewoon op normale snelheid
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Gemineye » za 10 mei 2014 23:05

Huh? Dat klinkt als een heel bijzonder probleempje ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door RogerS » zo 11 mei 2014 08:15

Hallo Meenhoes,

ik denk dat het probleem komt doordat je de min van je extra breedtelicht aangesloten hebt op de plus van het knipperlicht. Je auto is voorzien van een systeem dat kan registreren, meten, of een lamp van de verlichting defect is. Als ik mij niet vergis werkt dit systeem door de hoeveelheid stroom te meten die loopt als het betreffende lamp aan is. Gaat een lamp kapot dan loopt er geen stroom en dan "denkt" het systeem dat de lamp defect.

Door nu de min van je breedtelamp op de plus van het knipperlicht aan te sluiten verstoor je de juiste werking van dit meetsysteem vandaar deze foutmelding. Ik adviseer je om je huidige manier van aansluiten te demonteren. In het slechtste geval kan het meetsysteem defect raken.

Mijns inziens kun je dit beter met een correcte relaisschakeling oplossen. Ik heb even `gegoogled` en vond deze oplossing: http://www.uslights.nl/
Caravanloos. :(

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door RogerS » zo 11 mei 2014 08:20

Meenhoes schreef:RE.gif

Alleen het groene pijltje op het dashboard knippert versnelt bij het richting aangeven, de lampjes zelf werken naar behoren en knipperen gewoon op normale snelheid
In de huidige moderne auto's met een CAN bus wordt het groene lampje niet meer direct aangesloten op de 12 volt van het knipperlicht maar direct aangestuurd door de boordcomputer. De boordcomputer heeft een seintje van je meetsysteem ontvangen dat de een lamp kapot is en heeft de knipperfrequentie van het groene lamp aangepast om de bestuurder op een defect te attenderen.

Moraal van dit verhaal. Auto's die een CAN bus systeem hebben niet zomaar de elektrische installatie, ook niet van de lampen, aanpassen!
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door HansHobby » zo 11 mei 2014 08:33

Eigenlijk vergelijkbaar met een huis met bus-systeem. Iedere verandering in de elektrische installatie vergt een herprogrammering van het bus systeem.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » zo 11 mei 2014 08:48

De werking van het Canbus systeem is mij duidelijk en dat alleen groene lampje versnelt knipperd om mij op een "kapotte" lamp te wijzen ook, maar niet waarom hij rechts wel werkt zonder problemen en ook dat hij het links de eerste 300km en gister opweg naar de stalling ook gewoon gedaan heeft scratch.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Hobby Linka » zo 11 mei 2014 09:02

RE.gif

Misschien een open deur.

Maar is er geen ander lampje stuk gegaan, maar focus je je nu helemaal op de nieuw geplaatste knipperlichten?

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » zo 11 mei 2014 09:21

RE.gif

Zonder caravan geeft hij geen melding van "defecte lamp" dus het moet van de caravan afkomen, omdat hij ook de melding geeft "Aanhanger knipperlicht links defect" maar alle lampen doen het. Ook de gewone verlichting en de mistlamp
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door hendrik38 » zo 11 mei 2014 09:28

slecht contact in je stekker? (ben totaal geen electricien)
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door RogerS » zo 11 mei 2014 09:33

Meenhoes schreef:De werking van het Canbus systeem is mij duidelijk en dat alleen groene lampje versnelt knipperd om mij op een "kapotte" lamp te wijzen ook, maar niet waarom hij rechts wel werkt zonder problemen en ook dat hij het links de eerste 300km en gister opweg naar de stalling ook gewoon gedaan heeft scratch.gif
Verwijder je zelf gemaakte bedrading voor je breedteverlichting en het probleem zal niet meer optreden. Dit onder de aanname dat het meetsysteem voor kapotte verlichting niet al defect is geraakt....
Caravanloos. :(

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door wolf » zo 11 mei 2014 11:08

RogerS schreef:Hallo Meenhoes,

...ik denk dat het probleem komt doordat je de min van je extra breedtelicht aangesloten hebt op de plus van het knipperlicht....
Dit was ook mijn eerste gedacht.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Chris » zo 11 mei 2014 11:39

Hoi Mark.

Jou auto, uitgerust met een CAN bussyteem registreert en meet en signaleert wat er in de auto/caravan elektrisch gebeurt.
Nu verander jij daar iets in en de zaak gaat op tilt.
Klopt ook, want je gebruikt een "illegale" manier van je breedtelicht aansluiting.
Rechts gaat het net goed schijnbaar, maar links net niet.
Wat je doet is n.l. uit 2 verschillende systemen de + gebruiken.
Dat signaleert jou CANbus zeker, die registreert een halve kortsluiting ofzoiets.
Nu denk ik, omdat de zaak L&R niet gelijk lijkt te werken, dat het systeem van L&R verschillend belast wordt.
Misschien is de totale contourverlichting wel volledig op L aangesloten en heeft R alleen het achterlicht.
Maar een ding is zeker.... haal het a.u.b. snel los om problemen in je canbus syteem te voorkomen.
RogerS heeft exact hetzelfde advies al gegeven, en daarbij ook nog een aanname gedaan die je inderdaad echt niet wilt hebben
Zelf denk ik dat het Canbus systeem niet zo snel kapot zal gaan, maar voorkomen is hier echt 1000% beter dan een giga rekening voor een nieuwe boordcomputer in je auto.
RogerS had ook al die USlights website gestuurd, dat zou jou oplossing kunnen zijn, maar ik denk dat een simpeler relais schakelingetje jou wens ook op de goede manier kan vervullen.
Mijn advies... sluit of je breedtelicht alleen als breedtelicht aan, dus gewoon + en - van de rijverlichting gebruiken, of gebruik een relais, of koop armatuurtjes met 2 lampjes, een voor breedte en een voor knipper.

Nou..
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » zo 11 mei 2014 13:52

Bedankt voor jullie reacties thumbup.gif

Dan zou het inderdaad zo zijn dat het canbus-systeem de boel niet "accepteert" en moet ik het maar weer ongedaan maken. Risico lopen dat de boordcomputer defect raakt ga ik zeker niet doen schrik.gif

Ik vond hier op het forum trouwens nog wel een topic dat het op de manier hoe ik het aangesloten heb wel moet werken, maar zal dan waarschijnlijk zonder canbus-systeem zijn scratch.gif viewtopic.php?f=69&t=17360
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door FWalraven » zo 11 mei 2014 14:05

RE.gif

Vermoedelijk toch ergens een slecht enof geen contact als er een hobbel oid wordt genomen.
Is dan voldoende om de melding op het display te krijgen.
Boel wordt gereset door te stoppen, stekker eruit en voila melding is weg tot de volgende hobbel wordt genomen die voldoende is om het slechte contact te veroorzaken.
Probeer eens stilstaand de melding te krijgen door met de stekker enof bedraging te rommelen.
Lukt dat dan weet gelijk in welke hoek je het moet zoeken.
Vaak is ook het lampje zelf de oorzaak wat dan net niet strak genoeg in de fitting zit.
Frans

gert en gea

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door gert en gea » zo 11 mei 2014 14:19

RE.gif
het kan ook zo zijn dat er tussen links en rechts ergens een verschillend soort lampje in zit,
en dan denk ik ook tot je clignoteur hier niet op berekend is, die heeft bij voorbeeld 3x 20watt max. zo wel links als rechts en daar ga je nu over heen.
plus het is ook niet erg origineel zo als jij te werk gaat, het kan wel zoals bij een vrachtauto maar daar is de clignoteur veel zwaarder van uitvoering.
Gert

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door FWalraven » zo 11 mei 2014 14:22

RE.gif

Dan zou de melding er iedere keer zijn zodra het betrefende knipperlicht wordt aangezet en niet af en toe.

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Daphne » zo 11 mei 2014 19:32

Meenhoes schreef:


Vandaag de caravan teruggebracht naar de stalling 60km van huis en wonder boven wonder de gehele weg geen last gehad, totdat ik bij de stalling aankwam. Op het moment dat ik het erf oprijd wederom de foutmelding in het display scratch.gif

Ik kan zo niks meer bedenken wat ik nog kan controleren en hoop dan ook dat jullie nog enig idee hebben waar het aan kan liggen?!

Misschien ligt het gewoon aan de auto. Wij hebben een VW Passat van 2009 gehad die regelmatig deze storing gaf zonder dat er iets aan de hand was. Zo vaak bij de dealer geweest, maar dat hielp niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » zo 11 mei 2014 19:40

FWalraven schreef:RE.gif

Vermoedelijk toch ergens een slecht enof geen contact als er een hobbel oid wordt genomen.
Is dan voldoende om de melding op het display te krijgen.
Boel wordt gereset door te stoppen, stekker eruit en voila melding is weg tot de volgende hobbel wordt genomen die voldoende is om het slechte contact te veroorzaken.
Probeer eens stilstaand de melding te krijgen door met de stekker enof bedraging te rommelen.
Lukt dat dan weet gelijk in welke hoek je het moet zoeken.
Vaak is ook het lampje zelf de oorzaak wat dan net niet strak genoeg in de fitting zit.
Frans
Dat is inderdaad nog wel het controleren waard maar dan blijf ik er wel mee zitten of het wel of niet goed is voor het Canbus-systeem scratch.gif

@Daphne,

Zou een optie kunnen zijn maar dat lijkt me in dit geval te toevallig. De keren dat, sinds ik de auto heb en bij solo gebruik, het systeem een melding gaf "defecte lamp" was er ook daadwerkelijk een lamp kapot
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Daphne » zo 11 mei 2014 19:49

RE.gif

ik bedoel ook dat die melding alleen fout was als de caravan erachter hing. Solo was de melding altijd juist als er een lamp stuk was. Met caravan kregen we die melding soms, maar dan was er niets aan de hand. Was heel erg vreemd. We zijn ook wel eens met de hele combinatie bij de VW dealer geweest, maar de melding kwam zo nu en dan terug.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Foutmelding "Aanhanger knipperlicht links defect"

Bericht door Meenhoes » zo 11 mei 2014 22:45

RE.gif

Oké, dan had ik het verkeerd begrepen. Dat is dan inderdaad ook nog wel het proberen waard al heb ik er vorig jaar wel een fiks aantal kilometers mee gereden zonder problemen en toen had ik de extra lampen er nog niet opgezet weenie.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”