Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je weten ?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je weten ?

Bericht door Peerke » ma 30 dec 2013 21:11

Verplaatst naar het juiste forum.


Met name in 2013 heeft de LED verlichting technologie grote stappen voorwaards gemaakt: inmiddels kun je zonder problemen overstappen van bijv. halogeen verlichting naar LED verlichting als je de volgende zaken maar goed in de gaten houd:

Belangrijk:
- De hoeveelheid licht (in Lumen)
- De kleurtemperatuur (in graden Kelvin: 6000K = koud/blauw-achtig, terwijl 2700-3000K = warm-wit, lijkt erg veel op halogeen)
- Het opgenomen vermogen (in Watt)
- De spanning (in Volt)
- Dimbaar (Ja/Nee)
- Gestabiliseerde voeding ingebouwd (Ja/Nee)
- Aansluiting c.q. fitting (E27, E14, GU10, G9, MR16, MR11 en G4)
- Uitvoering
(LET OP: ik heb geen commerciële betrokkenheid bij de bedrijven die ik hieronder noem: ik geef deze info puur vanuit eigen ervaring en vanwege de kwaliteit.)


Overal op internet zijn deze details GOED uitgelegd terug te vinden, dus beperk ik het tot een combinatie van het hoogst belangrijke en ervaring:

Vervang een G4 10W Halogeen steeklampje (bijv. in een inbouwspotje met reflector) door equivalente LED verlichting:
Persoonlijk heb ik nu uitgebreid experimenteren de BESTE ervaring met een 'LED Lamp 12V, 1,2W, G4, Warmwit, horizontaal, dimbaar' voor € 4,45 p.st.
Afbeelding
Deze lampjes werken probleemloos op gelijk- en wisselstroom van 10-30v, kunnen gedimd worden en geven een fijn 'warm' licht (2700K) vrijwel gelijk aan G4 halogeen lampjes. Op een klein printje (23mm diameter: past makkelijk in een inbouwspot met reflector) zitten 6 LED's en een stukje elektronica waardoor ze én dimbaar zijn én gestabiliseerd zijn, maar toch slechts 1,2W vermogen opnemen.

Te koop: http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-12V-h ... mbaar.html


Vervanging van MR16 20-25W Halogeenreflectorlampje (bijv. in een inbouwspotje ZONDER reflector) door equivalente LED verlichting:
Ook hier weer na uitgebreid experimenteren heb ik de BESTE ervaring met een 'LED Lamp 12V, 3x1,2W, Warmwit, MR16, dimbaar' voor € 13,95 p.st.
Afbeelding
Deze lampjes werken ook weer probleemloos op gelijk- en wisselstroom van 10-30v, kunnen gedimd worden en geven een fijn 'warm' licht (2700K) vrijwel gelijk aan MR16 halogeenreflectorlampjes van 20-25W. In de houder (50mm diameter) zitten 3x z.g.n. CREE LED's van elk 1,2W en een stukje elektronica waardoor ze én dimbaar zijn én gestabiliseerd zijn, maar toch slechts 3,5W vermogen opnemen.

Te koop: http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-12V-h ... mbaar.html


Vervanging van MR16 40W Halogeenreflectorlampje (bijv. in een inbouwspotje ZONDER reflector) door equivalente LED verlichting:
Ook hier weer na uitgebreid experimenteren heb ik de BESTE ervaring met een 'LED Lamp 12V, 3x2W, Warmwit, MR16, dimbaar' voor € 16,45 p.st.
Afbeelding
Deze lampjes werken ook weer probleemloos op gelijk- en wisselstroom van 10-30v, kunnen gedimd worden en geven een fijn 'warm' licht (2700K) maar toch 240 Lumen vrijwel gelijk aan MR16 halogeenreflectorlampjes van 40W. In de houder (50mm diameter) zitten 3x z.g.n. CREE LED's van elk 2W en een stukje elektronica waardoor ze én dimbaar zijn én gestabiliseerd zijn, maar toch slechts 6W vermogen opnemen.

Te koop: http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-12V-h ... mbaar.html

LET OP: trafo/dimmen!
Vaak werken m.n. elektronische trafo's of stabilisatoren pas vanaf een bepaalde minimale belasting.....en LED verlichting is zo zuinig, dat die trafo's/stabilisatoren daarmee problemen hebben en bijv. het licht laten knipperen/flikkeren, etc.....jammer, maar waar. De oplossing KAN eenvoudig zijn: vervang NIET alle halogeen lampjes door LED lampjes, maar laat één halogeen lampje zitten zodat deze dat minimale vermogen kan leveren. Een andere, duurdere oplossing is om de trafo/stabilisator te vervangen door speciale LED versies, meestal ook meteen dimbaar, zie hier: http://www.topledshop.nl/LED-Transformator.html



Bron: zwager die bij TU verlichtings adviseur is & veel eigen ervaring
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door Chris » zo 5 jan 2014 16:19

Hoi Peerke.

Zijn dit de halogeen spotjes zoals Hobby ze gebruikt??
Ik heb er ook een flink aantal in mijn hutje.
Interessant om de hele bubs hiervoor te wisselen.
Ik wil ook de lichtslang onder de bovenkastjes vervangen door LED, i.v.m. temperatuur.
Die warmwordende lampjesslang ben ik niet zo happy mee n.l.
Je hebt me op een idee gebracht, dat is zeker, ik ga asap mijn spotjes tellen.
Zeker even kijken naar de mini inbouwspotjes in de wc ruimte, boven de spiegel.
Dat lijken mij helemaal ondingen om te vinden in de vrije handel.

Bedankt voor de tip.
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door wolf » zo 5 jan 2014 16:25

ook belangrijk (of heb ik erover gezien): leds zijn poolgevoelig. Aansluiting op 12V gelijkstroom kan dus niet op eendert welke manier.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door jolly » zo 5 jan 2014 16:36

Lees onderstaande topic eens door: creatief met led, dit is mijn ervaring met LED inbouwen en vervangen van halogeenspots.
Met een redelijke basiskennis elektriciteit is dit perfect te doen.
Mogelijkheden zat en de prijzen voor een ledstrip zijn belachelijk laag op Ebay.

viewtopic.php?f=76&t=16336&hilit=creatief+met+led
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door Chris » zo 5 jan 2014 16:38

RE.gif
Bij Aliexpress in China is alle LED handel echt belachelijk goedkoop.
Nog goedkoper als Ebay meestal.
Tip... kijk maar eens

Greetz
Chris

p.s. Jolly.. ik had dat iid al eerder gezien, fraai is het zeker.
p.p.s Wolf... Een digitaal metertje vertelt je exact wat +en- is.. wel goed opgemerkt voor de mindere elektronici onder ons.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door WillyL » zo 5 jan 2014 18:24

De poolgevoeligheid hangt van de uitvoering af. Sommige ledlampje hebben 4 diodes op de toevoer zodat de polarisatie geen rol speelt.
Zoals ik in een ander draadje reeds aangaf kan de electronica van de leds radiosignalen verstoren.
Ik mag mijn FM radio niet te dicht bij de lampjes plaatsen of er komt een storend geruis uit de boxes.
Mijn ledlampjes zien er uit zoals die in het begin van de topic, een printplaatje met enkele leds. Verder ben ik HEEL tevreden over die lampjes.
In de installatie instructies stond wel dat je geen glazen venstertjes voor de lampjes mag plaatsen. Dat zou hinderen om de warmte kwijt te raken. Behalve boven mijn keuken zitten er dus nergens meer glaasjes voor. Om de lampjes te beschermen tegen kookdampen heb ik dat wel gedaan boven de keuken. Tot nu zonder probleem.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door wolf » zo 5 jan 2014 19:49

RE.gif ik heb in 4 halogeenspotjes ook leds gestoken, maar moest wel de aansluitdraden van 2 ervan omwisselen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Halogeen verlichting vervangen door LED: wat MOET je wet

Bericht door Peerke » zo 5 jan 2014 21:59

chris56 schreef:Hoi Peerke.

Zijn dit de halogeen spotjes zoals Hobby ze gebruikt??
Ik heb er ook een flink aantal in mijn hutje.
Interessant om de hele bubs hiervoor te wisselen.
Ik wil ook de lichtslang onder de bovenkastjes vervangen door LED, i.v.m. temperatuur.
Die warmwordende lampjesslang ben ik niet zo happy mee n.l.
Je hebt me op een idee gebracht, dat is zeker, ik ga asap mijn spotjes tellen.
Zeker even kijken naar de mini inbouwspotjes in de wc ruimte, boven de spiegel.
Dat lijken mij helemaal ondingen om te vinden in de vrije handel.

Bedankt voor de tip.
Greetz
Chris
Beste mede-Hobbyist Chris,

Inmiddels heb ik meerdere postings over LED en halogeen verlichting hier, dus:
- Voor de z.g.b. plafonsspots (Strahlerhimmel) spotjes (bij mij 10 stuks) adviseer ik je deze posting te lezen: viewtopic.php?f=76&t=21214
- Voor de 'normale' 10w of 35w/50w reflector halogeenlampjes volg je dit artikeltje, maar let op: er is véél kaft-onder-het-spreekwoordelijk-koren: veel spul is van minder kwaliteit (m.n. ook vanuit China): natuurlijk is het je eigen keuze, maar de betere webshop hebben goed materiaal dat je zeker niet zal teleurstellen (ik kan helaas zeggen dat ik nogal wat nare ervaring hiermee heb; ook vanuit m'n business...maar ja)
- Voor in de kledingkast, zie mijn posting hier: viewtopic.php?f=60&t=21176
- Voor in de disselbak (idem...), zie hier: viewtopic.php?f=76&t=20805&start=50#p294307
- Vervanging defect 10w plafondlampje Hobby Prestige, zie hier: viewtopic.php?f=60&t=21173

En dan nog één welgemeend advies: let op bij de keuze voor LED verlichting: als die verlichting moet bijdragen aan de gezelligheid, kies dan altijd LED verlichting met een kleurtemperatuur van 2700-3000K en zeker NIET hoger!

And more to come...

Grtz, Peerke !
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”