fietsendrager op tabbert 450

Plaats reactie
touran

fietsendrager op tabbert 450

Bericht door touran » di 26 nov 2013 12:52

Zoals reeds elders op dit forum meedegedeeld zijn we nu in het bezit van tabbert 450 vivaldi met bouwjaar2005
Nu willen we wel nog een fietsendrager op de dissel. Kan dit bij deze caravan en heeft iemand hier ervaring mee.(rijervaring)
Onze vroegere caravan was een eriba nova 460 met fietsdrager achterop maar deze combinatie reed heel onstabiel vandaar de voorkeur voor drager op dissel.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: fietsendrager op tabbert 450

Bericht door Vino » di 26 nov 2013 13:50

Ik denk dat e.e.a. ook te maken heeft met de indeling van de caravan.Hebben zelf een Knaus Südwind 500 EU.Indien ik de caravan, als deze niet geladen is,afkoppel,dan valt hij bijna achterover.Wij hebben dus op advies van de dealer, de drager voorop de dissel laten plaatsen.Ik kan nog net met de hand de gasfles open draaien als er de 2-electr.fietsen opstaan.De druk is dan in beladen toestand, rond de 95kg.Wagen mag 100kg hebben.Deze combinatie,Tiguan met de Knaus,ervaar ik als goed stabiel.Uiteraard banden op de juiste spanning,caravan goed beladen en de juiste snelheid.De snelheid tussen de 90 en 95km is voor mij het prettigste rijden.Hoop dat je met dit antwoord iets kunt doen!

Met vriendelijke groet.

Rijk

Re: fietsendrager op tabbert 450

Bericht door Rijk » di 26 nov 2013 14:44

Op zich moet dat prima kunnen. Onze fietsdrager kon iets kantelen en dankzij het bus-scharnier op de disselbak was die goed bereikbaar. Zelfs flessen wisselen was geen enkel probleem.

Helaas is de afstand tot de auto vrij kort en bij scherp draaien kon het rek of een van de fietsen de achterzijde van de auto raken. Bij onze C5 break van een 1/2 jaar oud draaide ik op die manier de voetsteun van een kinderzitje in de stijl met als resultaat een deukje :(

Ander punt van aandacht zal de kogeldruk zijn. Ook al omdat je vermoedelijk wel wat spullen onder het grote bed gaat opslaan, gecombineerd met gasflessen, reservewiel enz. zal die snel oplopen! Bij ons zijn de enkele bedden achterin gesitueerd en zelf met redelijk wat bagage daarin liep de druk al snel boven de 100 kg.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19812
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fietsendrager op tabbert 450

Bericht door Daphne » zo 1 dec 2013 16:38

@touran:
Is het probleem van achterover hellen nu opgelost met de aankoop van deze caravan?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

touran

Re: fietsendrager op tabbert 450

Bericht door touran » zo 1 dec 2013 18:22

Wij zijn de nieuwe caravan gaan ophalen en staat in ieder geval iets hoger van de grond waardoor hij mooi horizontaal achter de wagen ligt.
De eerste rijervaring was ook heel goed.
Weliswaar was de caravan leeg. We kunnen nu in ieder geval zowel voor als achter een drager plaatsen wat op de eriba vooraan niet kon.
Gaan in het voorjaar eerst caravan normaal beladen en kijken hoe het zit met de kogeldruk.Kunnen dan beslissen waar drager komt.
Moet er aan toevoegen dat we toch een caravan met frans bed wilden.Dit zit nu vooraan maar aangezien we maar met twee personen zijn zal er onder het bed niet veel geladen worden.Caravan is reeds voorzien van cassetteluifel en schotel op het dak.Andere spullen zoals tafel en stoelen gaan in de auto.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19812
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fietsendrager op tabbert 450

Bericht door Daphne » zo 1 dec 2013 23:49

Frans bed voor in de caravan is prettig. Hebben wij ook en we doen best veel spullen onder het bed zoals stoelen, 2 tafels, trolly en nog wat klein spul waar we makkelijk bij moeten kunnen. En dan hebben we ook nog een fietsdrager voor. Met lekker veel kogeldruk ligt de caravan het best achter de auto.

Ps: heb onze Eriba nog opgemeten, de hoogte van de koppeling is 47/48 cm als de caravan horizontaal staat. Maar ja, dat is nu te laat, je bent al geslaagd voor een Tabbert :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”