Beste mensen
Wij hebben sins vorig jaar december een caravan een lmc munsterland 500 mdk
Hij bevalt prima en er al heerlijk mee weggeweest nu was er een lampje boven de zit hoek kapot dat hebben wij zelf gedaan toen we hem wouden verwisselen maar dat tikte als je er tegen aanstoote die hebben we toen dicht geplakt maar nu komt het de 12 volt werkt niet meer sins de laatste week vankantie plots en ineens was het over en we kregen hem niet meer in gang kan het iets met dat lampje te maken hebben lijkt mij zelf niet omdat dan de zekering er uit vliegt en die zaten er nog in wel hebben ze op de camping iets aan de stroom veranderd
Weten jullie mischien wat dit is of hebben jullie het zelf ooit gehad dan graag reactie
Gr karel
12 volt plots kapot
Re: 12 volt plots kapot
Welkom op het caravan-forum overigens.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Laatst gewijzigd door Trina op di 5 nov 2013 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast na verduidelijking TS
Reden: bericht aangepast na verduidelijking TS
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: 12 volt plots kapot
welkom op het forum!
Laatst gewijzigd door Trina op di 5 nov 2013 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast na verduidelijking TS
Reden: bericht aangepast na verduidelijking TS
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: 12 volt plots kapot
Lmc heeft in de munsterland serie heel lang alleen 220v gehad en enkel wat 12 volt bij het rijden, als de waterpomp ook niet werkt als je op de camping bent aangesloten lijkt het er erg op dat de omvormer een defect heeft.
Re: 12 volt plots kapot
Dank bertjan .
Onze caravan heeft wel echt een 12 volt omvormer.
Maar weet iemand nu hoe ik er achter kan komen wat er loos is.
ps ik heb ivm dyslexie ind wat moeite met de leestekens.
Onze caravan heeft wel echt een 12 volt omvormer.
Maar weet iemand nu hoe ik er achter kan komen wat er loos is.
ps ik heb ivm dyslexie ind wat moeite met de leestekens.
Re: 12 volt plots kapot
RE.gif
dat geeft niet, nu is het goed te begrijpen
dat geeft niet, nu is het goed te begrijpen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: 12 volt plots kapot
Hallo Karel,
Ook als je wat moeite hebt met leestekens ben je hier welkom hoor, geen probleem. Ik ken zelf niet erg veel van elektriciteit, maar er zijn er hier anderen die er wel heel veel van kennen. Je zou eerst eens kunnen kijken of er 12V zekeringen zijn, en of die OK zijn. Onze caravan heeft nogal wat 12V zekeringen, type zoals je ze in de auto vindt, misschien is dat bij jou ook zo. Als die OK zijn, zou ik een paar metingen doen met een eenvoudig multitestertje. Je kan meten of de omvormer wel degelijk 230V krijgt (te meten aan de ingang, waar de omvormer stroom krijgt). Daarna kan je aan de uitgang meten of je 12V meet. Als je daar niks meet, zou ik concluderen dat de omvormer waarschijnlijk kapot is. Dan is het wellicht tijd om naar de dealer te gaan om die te laten vervangen.
Ook als je wat moeite hebt met leestekens ben je hier welkom hoor, geen probleem. Ik ken zelf niet erg veel van elektriciteit, maar er zijn er hier anderen die er wel heel veel van kennen. Je zou eerst eens kunnen kijken of er 12V zekeringen zijn, en of die OK zijn. Onze caravan heeft nogal wat 12V zekeringen, type zoals je ze in de auto vindt, misschien is dat bij jou ook zo. Als die OK zijn, zou ik een paar metingen doen met een eenvoudig multitestertje. Je kan meten of de omvormer wel degelijk 230V krijgt (te meten aan de ingang, waar de omvormer stroom krijgt). Daarna kan je aan de uitgang meten of je 12V meet. Als je daar niks meet, zou ik concluderen dat de omvormer waarschijnlijk kapot is. Dan is het wellicht tijd om naar de dealer te gaan om die te laten vervangen.
Re: 12 volt plots kapot
Begrijp ik uit jouw verhaal dat het kapotte lampje nog in de fitting zit?
En dat het glas ervan stuk is gegaan bij de poging van wisselen?
Dan maakt het lampje zelf wellicht kortsluiting, waardoor de zekering kapot zal gaan.
Verwar de 220V zekering (automaat) niet met de steekzekeringen van 12V.
12V zekeringen moet je grondig inspecteren, soms is de zekering kapot, maar is dat slecht te zien.
Verder is het interessant om te weten wat nog wel werkt, en wat niet.
En dat het glas ervan stuk is gegaan bij de poging van wisselen?
Dan maakt het lampje zelf wellicht kortsluiting, waardoor de zekering kapot zal gaan.
Verwar de 220V zekering (automaat) niet met de steekzekeringen van 12V.
12V zekeringen moet je grondig inspecteren, soms is de zekering kapot, maar is dat slecht te zien.
Verder is het interessant om te weten wat nog wel werkt, en wat niet.