voortent met een rits aan de caravn

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

voortent met een rits aan de caravn

Bericht door Paul1502 » wo 23 okt 2013 18:15

Ik zag dit nieuwe ontwerp voortent http://www.holtkamper.nl/Producten/SkyWing.html
nu wordt hier gesproken van een bevestiging aan de caravan met een rits.
Wij hebben een Karsten voortent en ik had het idee om deze ook met een rits aan de caravan te bevestigen.
Het 'probleem is altijd om de pees door de rails te krijgen, Siliconen spray helpt, maar het blijft een klus [caravan is > 5 meter lang]
daarom mijn idee om in de rail van de caravan een gedeelte van de rits permanent te laten zitten en bij aankomst de rest van de tent aan te ritsen / oppompen en klaar.

Volgens Karsten is dat geen optie [er zijn geen ritsen die sterk genoeg zijn] maar nu ga ik toch weer twijfelen

Wat zijn jullie ideeën ?

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: voortent met een rits aan de caravn

Bericht door de reiziger » wo 23 okt 2013 18:56

Ik vind dat ook nogal een vervelend gepruts, om de pees door de peesgeleiding te krijgen.
Maar dit vervangen door een rits? Om een rits dicht te ritsen, moeten de twee kanten mooi tegenover mekaar gebracht worden in een vlak. En zou dit niet even vervelend zijn als met die pees, vooral omdat één kant toch de ganse tent is ?

Hoe dan ook, ik kijk uit naar nieuwigheden, zeer nieuwsgierig. Dus alvast bedankt voor de link hierboven.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: voortent met een rits aan de caravn

Bericht door Diny » wo 23 okt 2013 19:09

We hebben aan de Rapido een bustent gehad van Herzog. Tegen extra kosten kon je een pees met rits bestellen i.p.v. de gebruikelijke constructie met banden. De pees met rits paste in het bovenste, dus horizontale rail. Je moest wel zorgen dat het geheel niet ging schuiven.
Wat wel handig zou zijn geweest is om aan begin en eind van de rits aan beide zijden stevige bandjes te maken die je dicht kan maken dmv een drukknoop of een strik. De stormwind trok daar stevig aan, zodat de rits toch een eindje open ging.
De pees laten zitten kan best als je verzekerd bent van mooi weer. Bij regen vervuilt het geheel door opspattende troep.
Voordat de winterslaap begint eraf halen en schoon maken.
Een pees met rits trekt gemakkelijker door dan eentje met de tent er aan.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voortent met een rits aan de caravn

Bericht door Ab » wo 23 okt 2013 19:35

Ik zou toch Karsten maar geloven.
De tent in de link is een heel andere tent, en is zo ontworpen, dat er niet veel kracht op de rits komt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38649
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: voortent met een rits aan de caravn

Bericht door Micky » do 24 okt 2013 09:47

ik snap dat niet, bij ons vliegt de pees altijd door de rail, wel even de tent goed klaar leggen aan het begin van de rail, anders moet je het hele doek meetrekken en dan gaat het uiteraard wel veel zwaarder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: voortent met een rits aan de caravn

Bericht door FWalraven » do 24 okt 2013 10:30

Ook geen enkel probleem met een maat 13 voortent.

Wel er ook voor zorgen dat de pees niet onder een hoek de rail in moet, dan gaat het inderdaad moeilijk of helemaal niet.


Dus iemand , 2 minuutjes, de pees begeleiden bij de invoer, zodat hij er niet onder een hoek maar er recht ingaat.

Frans
Laatst gewijzigd door Trina op do 24 okt 2013 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”