Disselbak verlichting.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Zandkasteel

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Zandkasteel » do 24 okt 2013 20:17

Wij hebben zo'n rond led lampje van de bouwmarkt vastgezet met dubbelzijdig plakband, ook een onder het bed voor als je iets in donker moet opbergen of pakken. Even aan en uitdrukken en gaat jaren mee, kost haast niets.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Ab » do 24 okt 2013 22:09

Nog even wat wetenswaardigs over propaangas..
De bandbreedte, dus het moment waarbij propaangas explosief wordt door de juiste verhouding gas en zuurstof, is vrij klein. Er zijn veel gevaarlijker gassen. Binnenkort begint het carbidschieten weer, dit wordt gedaan met carbid, wat bij aanraking van water acetyleengas produceert. Dat knalt bijna altijd.
Dat zou veel gemakkelijker met propaan gedaan kunnen worden, maar dat gaat bijna niet, het is bijna onmogelijk om gemakkelijk de juiste verhouding propaangas en zuurstof te maken, en dan ook nog op datzelfde moment een vonk te produceren.
In alle caravans zitten in de disselbak grote sleuven, soms zelfs een rooster in de bodem.
Eventueel lekgas verdwijnt direkt naar buiten, propaan is veel zwaarder dan lucht, en zakt dus altijd naar beneden. (gevaarlijk in een boot ! )
De kans dat het lekt is bij goed onderhoud en controle heel klein.
De kans dat zich een explosief mengsel vormt, is ook heel klein.
De kans dat er net op het moment van vorming van een explosief mengsel en vonk wordt geproduceerd, is ook heel klein.

Conclusie: de kans dat een disselbak ontploft bestaat.

Als je daar tenminste maar goed je stinkende best voor doet, door nooit onderhoud aan de gasinstallatie te laten doen, nooit het rubbertje in de drukregelaar bekijkt en waar nodig vervangt, nooit om de paar jaar de gasslang en drukregelaar laat vervangen en nooit actie onderneemt als je een vleugje gas ruikt, en de gasfles ook nooit goed vast zet na vervanging door een nieuwe.

De kans om de staatsloterij te winnen is waarschijnlijk groter.

Geloof het of niet, er zijn nog best heel veel mensen die inderdaad hun stinkende best doen.
Toch ontploft er nooit een disselbak.
Of zou dat komen omdat het geluk altijd met de dommen is ? weenie.gif

Zo'n lampje in de disselbak plaatsen is dus heel verschrikkelijk super levensgevaarlijk.
Maar alleen voor de super begaafde Einsteins. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Chris » do 24 okt 2013 23:16

Als topic starter weer heel wat teweeg gebracht..

Ik kampeer pas ongeveer 50 jaar, eerst met paps en mams, en daarna op eigen benen.
In al die jaren heb ik een keer een tent in de fik zien gaan, en dat was door ongelofelijke domheid van iemand met een BBQ en spiritus... dat was toch stom zeg !!
Verder nooit een ontploffing gezien / gehoord / geweest.

Wel.. en mijn mooie Action lampjes hebben een bewegingssensor !!
Die gaan dus aan als je de disselklep opent en gaan na ~10 sec. na sluiten disselklep weer uit.
ZONDER AAN TE RAKEN >> ZONDER SCHAKELAAR >> ZONDER VONK !!
Dit is een elektronisch geschakeld lampje, een transistortje die in geleiding gaat door de bewegings sensor.... ( voor de "bangerds" onder ons.)

En .. as wrote before.. een normale disselkast is zo lek als een mandje, speciaal daarvoor, gas zakt naar beneden, door de kieren en gaten en roosters weg.
En ons gebruikte propaan/butaan mengsel is maar slecht explosief.... al geschreven CARBIT dat knalt lekker.
En mijn hutje heeft onderhoud, krijgt op z'n tijd nieuwe dingetjes als bandjes, gasslangetjes, rubber pakkingkjes, reduceerventieltjes ( die een hoop mensen vergeten te vervangen trouwens) beetje vet links en rechts en in de schuifmof van de dissel, en een siliconenspraytje in de tentrail en een lekker waslaagje op de lak... nou,,, hij glimt van genoegen,,, mijn hutje. ( wat ben ik even vergeten??)
Dus..
Kom nou.. een lampje in mijn "schuurtje" zal geen enkel probleem opleveren, misschien een lege batterij als die leeg is.
Dus.. ik zal binnenkort de loterij wel winnen, dat is eerder dan een explosie van mijn hutje door een vonkend lampie in de disselbak... ( geintje, dat geluk zal wel niet voor mij zijn, die jackpot bedoel ik)

Groetjes
Chris.. knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif



Ik ga met een
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Dutchdrummer » vr 25 okt 2013 00:06

chris56 schreef:....Wel.. en mijn mooie Action lampjes hebben een bewegingssensor !!
Die gaan dus aan als je de disselklep opent en gaan na ~10 sec. na sluiten disselklep weer uit.
ZONDER AAN TE RAKEN >> ZONDER SCHAKELAAR >> ZONDER VONK !!
Dit is een elektronisch geschakeld lampje, een transistortje die in geleiding gaat door de bewegings sensor.... ( voor de "bangerds" onder ons.)....
Werkt goed he..... :wink:
Zo zie je: een heel eenvoudige oplossing voor een klein 'probleem'.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Diny » vr 25 okt 2013 00:31

RE.gif
Dat hebbedingetje doet het ook goed in de redelijk donkere hangkast!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door deusjevo » vr 25 okt 2013 00:32

D'r zit toch geen gasleiding in die bergkast? mrgreen.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Diny » vr 25 okt 2013 01:21

mrgreen.gif

RE.gif
't Kan niet slechter, die kast staat boven op de kachel boos.gif
Hoe halen de ontwerpers het in hun hoofd......
Vast mannen awhoea.gif

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Dutchdrummer » vr 25 okt 2013 14:41

Die kachel is een gesloten systeem...... Je zou dus niks van het gas mogen merken.

Vast bedacht door mannen mrgreen.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Rijk

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Rijk » vr 25 okt 2013 15:01

RE.gif
Zou kunnen van niet, maar alleen dan als de kachel niet op het gas is aangesloten. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 766
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door HenkR » vr 25 okt 2013 17:36

en ook geen gedragen sokken in de kast, want die geven methaan gas en dat is me toch explosief awhoea.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Diny » vr 25 okt 2013 20:17

:lol:

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4345
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door WillyL » vr 25 okt 2013 21:46

HenkR schreef:en ook geen gedragen sokken in de kast, want die geven methaan gas en dat is me toch explosief awhoea.gif
Methaan? Dat is toch reukloos... In mijn geval zijn het eerder mercaptanen... :oops:
Maar dwalen af.
Ik ga morgen eens naar de Action in Mechelen. Hopelijk heeft die ook van die automatische ledverlichting. Lijkt me heel interessant...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door eurotrotter » za 26 okt 2013 20:30

IK heb gewoon een zaklamp in de caravan liggen ,voor eventuele calamiteiten als t donker is.
En de wijn en de flesopener staan niet in de disselbak,dus heb ik daar in t donker niks te zoeken. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19813
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Daphne » za 26 okt 2013 20:42

frank76 schreef: Ik hoef geen verlichting in mijn dissel te hebben, als het donker is, ga ik wel naar bed...
Ook als het al om 17.00u donker is? scratch.gif :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Chris » za 26 okt 2013 21:57

RE.gif RE.gif

Ja maar eurotrotter..
De zaklamp is bij ons net als de schaar.
Die heeft ook een vaste plek, alleen is dat elke keer een andere "vaste" plek.
Je zoekt je soms het laplazerus naar de schaar, ook al zijn er ondertussen zeker 10 in huis.
Ik ben nooit mijn sleutels kwijt!! maar de anderen hier in huis>>> :oops: :oops:
t'Is om wanhopig van te worden soms.
Dus.. alles muurvast maken, dan raak je het niet kwijt.
Ik heb in mijn computerhokje een schaar die vast zit met een kettinkje.... onder het mom van niet vallen is dat geaccepteerd en hangt hij er al jaren... die schaar bedoel ik dus.
Wel lastig met die flesopener en die wijn trouwens...niet vastmaken dus :lol: :lol:

Groetjes
En succes bij de Action in Mechelen.... handige dingen die lampjes.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door witjesm » za 26 okt 2013 23:34

Leuke discussie maar Propaan (C3H8 Mol massa 44) is vele malen zwaarder dan lucht. De relatieve dichtheid ten opzichte van lucht bedraagt ongeveer 1,56: het is dus zwaarder dan lucht. Met andere woorden het gas gaat naar beneden en dat is de reden waarom de disselbak zo lek is als een mandje op de bodem. Dit is overigens verplicht dus niet dicht maken. Hierdoor kan zich nooit een explosie gevaarlijk mengsel (LEL) in het vooronder voordoen. Lamp hoog ophangen maak het nog veiliger.
Laatst gewijzigd door witjesm op za 26 okt 2013 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Chris » za 26 okt 2013 23:54

RE.gif
ja ja ja ...
nou vraag ik me toch ondertussen wel af....
WILLEN JULLIE NOU MET LICHT AAN OF MET LICHT UIT, EN MET OF ZONDER STINKSOKKEN?? kus.gif kus.gif kus.gif
Ik weet het wel.
Ik ga niet om 17.00 uur naar bed, ook niet als het donker is :wink:
Maar toch... ra ra ra


( Ik ken een waar gebeurt verhaal over een scheerlijntje dat slap hing met een plantje er aan.
Plantje schommelde soms s'avonds, geen wind, en toch...niet heen en weer maar op en neer...
Ra ra ra....gekke scheerlijntjes toch...
Daarom heb ik zware uitdraaisteunen... of klap ik nu uit de school??) :oops: :oops: :oops:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door frank76 » zo 27 okt 2013 09:31

Daphne schreef:Ook als het al om 17.00u donker is? scratch.gif :wink:
Dan kamperen we niet, veulste koud. We zijn echte zomerseizoenskampeerders.
Maar ook al zou het om 17 uur donker zijn, ik kom alleen in de disselbak bij opbouwen van de tent en weer bij afbreken. Voor de rest heb ik daar niet veel te zoeken eigenlijk. Lust namelijk geen haring...
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Ab » zo 27 okt 2013 12:47

Ach..we doen allemaal wel eens iets wat voor een ander zinloos is. :wink:
Simpelweg omdat we allemaal verschillend zijn.
Gelukkig maar. haphop.gif

Zie ook je eigen onderschrift. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Chris » zo 27 okt 2013 22:24

RE.gif
RE.gif

ja maar...
In mijn schuurtje, de disselbak, heb ik al mijn spulletjes, mijn schroefjes, touwtjes, harinkjes, tangetjes en mijn flesjes.
Dat is mijn eigen schuurtje, daar mag ik doen wat ik zelluf wil.
Dus,,, ik wilde een lampje in mijn schuurtje en heb dat door jullie advies gevonden bij de Action.. voor minder dan 2 haringen met uitjes of ongeveer 1 bier tegenwoordig... goed toch??
Ik ben blij..

greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door JPGeetje » zo 27 okt 2013 22:52

chris56 schreef: Wel.. en mijn mooie Action lampjes hebben een bewegingssensor !!
Die gaan dus aan als je de disselklep opent en gaan na ~10 sec. na sluiten disselklep weer uit.
ZONDER AAN TE RAKEN >> ZONDER SCHAKELAAR >> ZONDER VONK !!
Dit is een elektronisch geschakeld lampje, een transistortje die in geleiding gaat door de bewegings sensor....
Dat lijkt de ideale oplossing maar..... ik hoef hem niet.
Als je een batterijgevoedt lampje hebt wat wordt aangestuurd door een bewegingsmelder, zul je regelmatig tegenkomen dat het lampje niet reageert op je aanwezigheid.
Dit om de doodeenvoudige reden dat die bewegingsmelder constant stroom gebruikt, ook als het lampje niet brand, tot de bron leeg is. Niet handig lijkt mij
Ik heb na aanleiding van dit draadje, op aanwijzing van mijn geliefde die ze toevallig had zien lliggen bij Lidl, een pakketje met twee lampjes met plakstrip en 3 ledjes, incl. de benodigde batterijtjes gescoord. je schakelt ze in en uit door op het glaasje waarachter de ledjes zitten te drukken. Er zit inmiddels een exemplaar in de disselkast en een onder het Franse bed zodat je daar ook kunt zien waar je mee bezig bent. Kosten van dit alles, minder dan 6 euro. Vraagje: wat kosten 6 AAA batterijtjes tegenwoordig. Die zaten er nl bij.

Groetjes,
Jan
Bijlagen
P1000479.JPG
Voila!
P1000479.JPG (159.5 KiB) 1361 keer bekeken
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Chris » do 31 okt 2013 20:30

RE.gif

Hoi Jan.

We gaan zien hoe lang de batterijtjes meegaan.
Ik heb nog zo'n spotje van de Action gehaald en in de badkamer geplakt.
Hoeft het `grote ` licht s´nachts niet aan als je er ff heengaat.
En dat lampje brand dus best wel veel, ook in de avonduren loopt er daar wel eens iemand naar binnen.
Nou, als het in mijn badkamer goed werkt en geen stroomzuipertje blijkt te zijn, dan is het zeker een handig ding.
Ik heb trouwens ook een ruim aantal oplaadbare AAA cellen, enneloop celletjes, bijna geen zelfontlading.
Die zou ik er ook nog in kunnen stoppen.
We gaan het zien de komende tijd.. hoe lang....... (is een chinees)

greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Micky » do 31 okt 2013 23:12

RE.gif

awhoea.gif awhoea.gif en wat denk je dat het opladen van die batterijen kost whistle.gif veel meer dan wat je originele 12 volt lampje gebruikt...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Chris » vr 1 nov 2013 19:39

Hoi Micky.

De badkamer... thuis bedoel ik... gewoon hier,, niet de vakantiebadkamer.
De vakantiebadkamer in de caravan heeft prachtige sfeerverlichting .. 2 verschillende nogwel zelfs....
Thuis nu ook dus...de Action aankoop, en daar kan ik de batterijlevensduur de komende maanden testen. ( Batterijlevensduur.. mooi woord voor scrabble)

Greetz
Chris... en sorry foor mijn voute of incomplete info.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Disselbak verlichting.

Bericht door Micky » vr 1 nov 2013 20:38

RE.gif

scratch.gif oke, maar kijk eens wat je batterij lader verbruikt en een LED lamp aan het plafond (en hoeveel uur je elk stroom laat verbruiken)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”