Bruin water uit boiler?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
reisben

Bruin water uit boiler?

Bericht door reisben » zo 18 aug 2013 11:11

Dit voorjaar zijn wij met de nieuwe Burstner Averso 7 weken op pad geweest. Prima bevallen, eigenlijk niets aan te merken. Afgelopen week, na een week of 6 stilstaan, een weekje naar Braband geweest, na eerst thuis het watersysteem gespoeld te hebben. De tank, boiler en leidingen waren afgetapt. Scheutje azijn bij het spoelwater gedaan en nagespoeld met kraanwagen. Op de camping kwam bruin water uit onze kraan. Ik verdacht het waterleidingnet van de camping. Het is een bekend verschijnsel dat plotseling heftige stroming neerslag uit de leidingen losmaakt, ook bij u thuis. En ik tapte met volle kracht mijn gieters vol. Maar ondertussen verdenk ik de boiler van de bruine troebeling, toch is hij niet drooggekookt geweest, denk ik.
Wie kent dit verschijnsel? Van voorbijgaande aard?

Vliedje

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door Vliedje » zo 18 aug 2013 11:42

caravan.gif Heb je hier alleen last van als je warm water tapt, of ook als je alleen koud water gebruikt? In dat laatste geval lijkt het niet aan de boiler te liggen. Ik denk, dat een grondiger reiniging van de leidingen misschien de oplossing is?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door Hobby Linka » zo 18 aug 2013 12:32

reisben schreef:Maar ondertussen verdenk ik de boiler van de bruine troebeling, toch is hij niet drooggekookt geweest, denk ik.
Als het goed is heeft de boiler een droogkook beveiliging. Dat mag je dus wel uitsluiten. Dus net wat Vliedje schrijft, even goed doorspoelen. Hierover zijn al diverse draadjes. Even zoeken dus.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

pd0bao40

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door pd0bao40 » zo 18 aug 2013 13:17

IJzerhoudend water getapt uit het (camping)leidingnet, kan niet veel kwaad alleen voor de was, maar zou het er ook uit willen hebben. Dus ander water tappen.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door BertJan » zo 18 aug 2013 13:18

let inderdaad op welke boiler je hebt, de meeste 10/14 ltr boilers en combi ketels hebben id een droogkookbeveiliging maar de meest gebruikte truma 5 ltr boiler heeft deze niet.

om te controleren hoe de binnenzijde van de boiler is kan je het element er na demontage van de boiler met 2 schroeven zo uit halen

pd0bao40

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door pd0bao40 » zo 18 aug 2013 13:27

Truma noemt het dan ook geen boiler (to boil= ) maar een therme, eerlijk is
eerlijk, nietwaar ?

gaan

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door gaan » zo 18 aug 2013 20:15

Misschien losgekomen kalk en andere resten, misschien zelfs roest.
Door het schoonmaken ban de leidingen kan er best veel loskomen als het daarvoor een paar jaar niet is gedaan.

Bij onze vorige caravan was de boiler een keer kapot gevroren omdat ik hem niet had afgetapt voor de winterstalling.
Ik stond versteld van de bagger die eruit kwam, werkelijk onvoorstelbaar.

Misschien de boiler eens demonteren en grondig schoonmaken, ik denk dat je verbaasd zal staan kijken van wat eruit komt.

Door het doorspoelen met reinigend middel is het losser gekomen en laat het langzaam los tijdens het stromen van het water.

Succes

martijn v o

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door martijn v o » zo 18 aug 2013 20:26

Als het bruin water is dan kan dit alleen roest zijn wat afkomstig is van ijzeren leidingen en dat zijn de leidingen van het waterbedrijf of de camping.
Kan niet veel kwaad maar als je het er goed uit wil hebben zou ik de tuinslang op de leiding van het pompje zetten (met een gardena koppeling of iets dergelijks), de kraantuit losnemen en dan goed doorspoelen. Met het doorspoelen van de warme leiding neem je automatisch de boiler mee.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door Ab » zo 18 aug 2013 22:10

Loshalen is niet nodig.
Gewoon het water aftappen, even de tank leeg laten lopen.
Het is bijna zeker dat het bruine water in de tank zit.
Daarna weer vullen, en de kranen openzetten. 1 kraan op warm, de andere op koud zetten.
De tank leegpompen, en nog een keer vullen.
Komt er daarna weer helder water uit, is het klaar.
Anders gewoon nog een keer herhalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

reisben

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door reisben » ma 19 aug 2013 17:02

Bedankt voor jullie reacties, daar wordt ik weer blij van.
Vanmorgen heb ik bij huis de 40 liter tank vol gegooid en de boiler en leidingen gespoeld. Het troebele water kwam ok uit de koudwaterleiding. In een opwelling ook even in de tank gekeken. Er zat groen/bruin water in en dat kwam niet uit mijn huis waterleiding. Op de tankwand zat ook aanslag. Ik heb de tank en de boiler laten leeglopen. Er was sprake van algen, naar mijn bescheiden mening. Ik zal beter op moeten letten wanneer en hoe ik ga spoelen en aftappen. Ook overweeg ik een beetje soda op te lossen of een drupje chloor toe te voegen om de zaak schoon te houden. Gelukkig, denk ik, was er geen sprake van roest uit de boiler.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door Ab » ma 19 aug 2013 17:10

Dat kan.
Je kunt bij de caravanhandel ook spul van 123 halen, voor ontsmetten en schoenspoelen.
Of een buisje steradent tabletten oplossen in water, dat erin gooien, en daarna spoelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Bruin water uit boiler?

Bericht door Patman » ma 19 aug 2013 21:44

Ik had dat ook, alleen geen boiler. Ik heb de schoonwatertank vervangen, leidingen met Steradent gespoeld, nergens meer last vangehad.

Plaats reactie

Terug naar “Water”