Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2011

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Dvvermeulen

Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2011

Bericht door Dvvermeulen » wo 3 jul 2013 21:02

Sinds kort ontdekt dat de oranje (led) markeerverlichting van mijn Hobby caravan bjr. 2011 niet meer brand (6 stuks). Heeft gewerkt! Niet defect, omdat het armatuur op een hogere spanning ( 13 volt? extern) wel werkte. Na terugplaatsen ook branden via voeding van trekkende auto. 2 dagen later weer aangekoppeld en niet branden.
Dealers vervangen voor garantie maar vervangen exemplaren gaan binnen de kortste keren ook in de fout. Unit is niet te openen.
Wie heeft hier ervaring mee en is er een oplossing?
Zelf denk ik aan achterzijde een 5 mm gaatje te boren voor een externe led en deze via een voorschakelweerstand pak weg 500 ohm aan te sluiten.
Binnenkort onderzoek ik bij welke voedingsspanning de unit gaat branden/oplichten.

Vr. GR. Dick

tigra

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door tigra » wo 3 jul 2013 21:06

Het kan zijn dat de lampjes pas na enkele minuten gaan branden ;)

Heb trouwens begrepen dat de nieuwe lampjes die nu vervangen worden niet meer stuk zouden moeten gaan.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door hendrik38 » wo 3 jul 2013 21:31

Ik heb het al eerder hier op het forum gelezen...
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door Daphne » wo 3 jul 2013 22:18

"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

pd0bao40

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door pd0bao40 » do 4 jul 2013 00:23

De spreiding in kwaliteit van de huidige led lampen is nogal groot, zo zijn er typen die gemaakt voor een nominale spanning van 12 V, niet tegen een spanning van 13 V kunnen. Draait de motor of staat de acculader aan dan kunnen in het boordnet veel hogere spanningen heersen (tot 14,5 V) waardoor de lampen kapot kunnen gaan. In de scheepvaart zijn inmiddels goedgekeurde led-navigatielampen op de markt die nog maar 2 Watt verbruiken ipv de oorspronkelijke 25 W een besparing van > 90% op stroomkosten De zware eisen van de overheid verbieden echter het vervangen van de gloeilamp van een standaard navigatielicht door een ledlamp. Dus zoek het,ook voor de caravan, in LED merklampen waar een fabrikant zijn naam op durft zetten. Gr.Jaap

adjanssens

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door adjanssens » di 21 jul 2015 13:55

Omdat de LED-verlichting de piekspanningen slecht kunnen verwerken, is het raadzaam een stabilisator van 12volt 50 watt in te bouwen.
Let op + en -. De verlichting gaat dan weer lang mee, omdat er geen schommelingen meer zijn. Kosten € 12.-
bij LEDworld in Monnickendam
Succes.


Ad Janssens Zandvoort knipoog.gif

pd0bao40

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door pd0bao40 » di 21 jul 2015 14:54

RE.gif Ja maar dan zou ik het alleen in de caravan doen voor die groep(en) lamp(en) waarbij deze klacht voorkomt.
De autoverlichting heeft al voldoende stabilisatie tenminste lees daar niets over.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door Ralf » za 25 jul 2015 08:49

probeer je led verlichting eens anders om aan te sluiten
vaak staan ze in serie zoals bij kerst lampjes . als je dan de ingaande en de uitgaande spanning omruilt dan gaat het lampje vaak weer branden .
ik maak dit regelmatig mee bij caravans met led zij lampjes .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Oranje markeerverlichting Hobby caravan La Vita Bionda 2

Bericht door Hobbymachine » za 25 jul 2015 12:01

Vorig jaar hadden wij ook dat probleem :
quote :

Re: Zijmarkeringen

Berichtdoor Hobbymachine » wo 23 jul 2014 10:55

Zo, wat mij betreft is het probleem opgelost !
Voor hen die Duits kunnen lezen ... http://wohnwagen-forum.de/index.php?pag ... adID=58395

ALLE Hobby caravans bouwjaar 2011 t.e.m. 2012 uitgerust met de Hella zijlichten van dit type hebben dit probleem, zowel de zwarte-, witte- en de oranje font. Bezitters van deze caravans moeten bij donker hun rijverlichting maar eens aanzetten en bekijken.
Oplossing :
- sommige dealers hebben nog een voorraad oude lichtjes die inmiddels uit de handel werden genomen door Hella. Het betreft typenummer (achteraan het licht af te lezen) 2PS 343 690.Laat deze NIET plaatsen, bestel beter zelf rechtstreeks bij een Hella-dealer !
- Vanaf bouwjaar 2013 begon Hobby een nieuw type te plaatsen, ziet er perfect hetzelfde uit en het verschil is alleen merkbaar als je in de lens kijkt (laatste topic in de bovenaan geplaatste link). Ook achterop de lamp is het nieuwe typenummer merkbaar ... 2PS 344 690

unquote
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”