Trumatic gaskachel

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Hooyberg

Trumatic gaskachel

Bericht door Hooyberg » vr 26 apr 2013 09:56

ik heb een slecht startende gaskachel, de ene keer start hij meteen en de andere keer moet ik hem wel 20 keer starten voordat hij aanslaat, hij vonkt wel en soms zie ik dat hij een klein beetje ( halve sec )wil branden bij de waakvlam maar gaat meteen weer uit. soms krijg ik hem helemaal niet aan.

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door koos » vr 26 apr 2013 10:11

Het lijkt erop dat er nog lucht in de leiding zit ivp gas. Je kunt het lucht uit de leiding krijgen door bijvoorbeeld een gaspit eventjes aan te zetten. Of de knop van de verwarming een tijdje ingedrukt te houden zonder de ontsteking te activeren.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door TouranDriver455ts » vr 26 apr 2013 12:28

Dat er nog lucht in de leiding zou zitten lijkt mij onwaarschijnlijk. Als de kachel éénmaal goed gebrand heeft is al de lucht wel uit de leiding.
Meer voor de hand ligt dat er bv. spinrag in de ingang zit. Even de compressor erop zetten of met een uitgeplozen koperen electradraadje ragen.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Hooyberg

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door Hooyberg » ma 29 apr 2013 15:59

waar moet ik raggen? is het de bedoeling dat ik het kijkglaasje demonteer om te raggen? en het doorspuiten, moet dat gewoon door de gasslang en hopen dat de rommel door het dak naar buiten gaat?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18993
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door Hobby Linka » ma 29 apr 2013 16:35

De lucht inlaat zit over het algemeen aan de onderzijde van de caravan.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door Micky » ma 29 apr 2013 17:46

van een beetje spinrag zal hij echt niet uitgaan whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

tigra

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door tigra » ma 29 apr 2013 20:55

van een beetje spinnenrag gaat hij wel degelijk uit.....
Doordat er spinnenrag in de gasaanvoer van je brander gaat zitten krijgt je kachel te weinig gas.

Je moet even onder je caravan kruipen naar je kachel.
Aan de onderkant zit je luchtinlaat die op zn plaats gehouden word door een metalen beugeltje.
Dat metalen beugeltje klap je weg en dan kun je de metalen kap van de luchtinlaat verwijderen.
Dan kijk je tegen je brander aan.
Daar lopen 2 kleine gasleidingen naartoe die gas in je branders spuiten, 1 voor de waakvlam en 1 voor de gewone branden.
de brander moet je even lospakken ( 2 kleine leidingen demonteren )
Dan pak je even een stukje draad dat strip je ongeveer 2cm aan en dat vouw je terug richting de draad.
Dat omgevouwen gedeelte stop je in de gaten waar je gas inloopt en als je hem dan terugtrekt blijft met een beetje geluk de spinnenrag daar aan hangen.
En dan de hele boel weer monteren

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo.................. scratch.gif

Eerder genoemd de compressor dr opzetten zou ik niet doen, dan kan het gaas van je brander vliegen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door Micky » ma 29 apr 2013 20:58

RE.gif

Helder, dank je, dus rag in de gasaanvoer en niet in de aanvoer van schone lucht (waar ik van uit ging) thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

tigra

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door tigra » ma 29 apr 2013 21:05

Jep,

Er komt 1 gasleiding binnen.
vandaar gaat hij naar 2 soort van sproeiertjes ( 1 waakvlak, 1 grote brander ) en daar loopt het gas de brander in.
En in dat gedeelte tussen je "sproeiertjes" en je brander gaan wel eens spinnen inzitten.

Of er daar alleen gas doorheen loopt weet ik niet zeker, ik denk dat het een mengsel van gas en zuurstof is.


even off topic,

Dat kan trouwnes een gigantische knal geven als dat verstopt zit.
Door middel van precies de juiste ( eigenlijk verkeerde ) verhouding van gas een zuurstof kan dat ploffen.

Heb wel meegemaakt dat de kachel gewoon helemaal opengebarsten was op de klinknagels. mrgreen.gif

Hooyberg

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door Hooyberg » di 30 apr 2013 14:57

het is mij duidelijk, ik heb tenminste weer ihttp://www.caravan-forum.nl/posting.php?mode=smilies&f=77#ets te doen als ik naar de caravan ga ( klussen aan mijn Truma)

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door hermanVB » di 30 apr 2013 18:08

micky schreef:RE.gif

Helder, dank je, dus rag in de gasaanvoer en niet in de aanvoer van schone lucht (waar ik van uit ging) thumbup.gif

Spinrag in de gasaanvoer? Daar kan toch helemaal niks inkomen?
Ik had ook problemen met de truma in mijn 1 jaar jonge caravan.
Kreeg het ding met veel moeite en geduld soms aan, soms helemaal niet. boos.gif
Bij de onderhoudsbeurt hebben ze de hele handel eruitgehaald en bleek dat er spinrag inzat.
Maar dan wel op de luchtinvoer....
Werkt nu terug prima. thumbup.gif
Knaus Komfort 325

tigra

Re: Trumatic gaskachel

Bericht door tigra » di 30 apr 2013 20:45

Even lezen wat er staat :wink:

tigra schreef:
En in dat gedeelte tussen je "sproeiertjes" en je brander gaan wel eens spinnen inzitten.

Of er daar alleen gas doorheen loopt weet ik niet zeker, ik denk dat het een mengsel van gas en zuurstof is

Plaats reactie

Terug naar “Gas”