Vragen city water aansluiting

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Vragen city water aansluiting

Bericht door hendrik38 » ma 11 feb 2013 08:44

Ik zit te twijfelen of ik bij de volgende caravan een city water aansluiting zal nemen.
ik kan echter niet op internet mijn antwoorden vinden die ik nog heb. Ik snap dat je een gardenia aansluiting erop kan zetten, maar vult hij dan indirect je watertank of zit dit direct aangesloten op je waterleiding in de caravan?
Ik kan me nl god voorstellen dat je op verschillende campings geen mogelijkheid hebt tot direct af te tappen van een kraan omdat je buren de kraan ook moeten gebruiken. Dan moet je naar mijn idee je tank weer kunnen vullen.

Wie weet dit?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Mariette » ma 11 feb 2013 09:06

Een city wateraansluiting is een ding wat de druk reduceerd en een verloop ding waar je een gardena slang op kunt aansluiten. Er zit ook nog een ding aan wat op 12 V moet worden aangesloten dat zodra jij de kraan opendoet dat die een klepje opendoet zodat het water kan stromen. Er gaat geen water in de tank. Sorry voor die 'dingen' want ik heb geen idee hoe die heten.... stom.gif stom.gif stom.gif Vrouw hé weenie.gif weenie.gif weenie.gif

tigra

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door tigra » ma 11 feb 2013 09:46

Niet helemaal........ tenzij je een terugslagklep maakt op de leiding van je pomp

Je kan hem idd aansluiten rechtstreeks op je leidingen maar dat is niet handig.

Wat beter is dat je gaat werken met een vlotter in je watertank.
Afbeelding

Die maak je in je watertank.
die zwarte aansluiting aan de buitenkant loopt dan naar je citywaterpunt. ( of je boort hem door de bodem met een stukje slang en maakt daar een gardena koppeling op , is 80% goedkoper )

Zodra je op de camping aankomt zet je de slang op je cittypunt of je slang onder de wagen en de watertank vult zich vanzelf.
Zodra hij vol is slaat de vlotter af. Pak je water uit de kraan zakt het niveau en vult hij hem automatisch aan.

Heb je geen wateraansluiting op de camping ? geen probleem vul je hem gewoon op de ouderwetse manier zonder dat je iets hoeft aan te passen.

Dit hele geintje werkt overigens alleen bij een hoge watertank of een vaste watertank.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door hendrik38 » ma 11 feb 2013 10:17

RE.gif als ik je dan goed begrijp heb je zowel en opening nar je watertank aan de buitenzijde van de caravan en een city wateraansluitng.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

tigra

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door tigra » ma 11 feb 2013 12:51

de citywateraansluiting komt er extra bij.
Dus je behoud gewoon je originele vulmogelijkheid en daarnaast heb je een citywateraansluiting extra.
Maar ik neem aan dat je een vaste watertank hebt ?

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door hendrik38 » ma 11 feb 2013 12:52

Ja een 45 liter tank
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

tigra

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door tigra » ma 11 feb 2013 12:54

dan is dat van toepassing ;)

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door hendrik38 » ma 11 feb 2013 20:11

Ik dacht er nog eens over na.......maar is dit hele gebeuren niet een bom v bacteriën? Continu zit je 45 liter tank vol, je vult hem af en toe met warm water vanuit de gardenia slang ( als het buiten warm is) als er binnen iets afgetapt wordt....
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Micky » ma 11 feb 2013 20:13

RE.gif

dat is ook de reden waarom ik hem niet heb ingebouwd terwijl wij toch meestal een plek nemen met een eigen water aansluiting voor en na seizoen zal het wel meevallen, maar in de zomer moet ik er niet aan denken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door hendrik38 » ma 11 feb 2013 20:36

Het mooiste zou zijn dat je city aansluiting direct op de leidingen zit aangesloten. En de watertank ook zodat je beide kan gebruiken. Gewoon een splitsing.....
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

tigra

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door tigra » ma 11 feb 2013 20:42

sjah, ik heb niet gezegd dat het schoon is mrgreen.gif
maar ik vraag me af hoe schoon het water in normale omstandigheden is wat in een tank zit.......... scratch.gif
Als dat water de 3/4 dagen inzit met +40 graden lijkt met dat ook niet echt heel fijn.

Rechtstreeks op je waterleiding aansluiten zou wel kunnen, alleen dan wel met een originele cittywater aansluiting ( daar zit een drukregelaar in ) dat heb je bij een slang door de vloer niet. Alleen zou je dan een klep tussen je leiding naar de pomp moeten zetten anders loopt je tank vol en stroomt die over. En je moet je pomp afkoppelen, anders blijft die draaien.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door hendrik38 » ma 11 feb 2013 20:55

Hmmmm ingewikkeld weer.....kan ooit simpel knipoog.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

tigra

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door tigra » ma 11 feb 2013 21:26

hoeft niet moeilijk te zijn..........................

Je kan ook gewoon een Engelse caravan kopen met een drukpomp. Daar zit vaak al standaard zo'n optie op.

mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Ab » ma 11 feb 2013 22:54

Het is ook niet moeilijk..
Ik heb ook een 45 liter watertank.
Daar zit een soortgelijke vlotter in als op de foto.
Door ervaring wijs geworden, heb ik ook een overloop op de tank gemaakt. De vlotter liep ooit ietsje door... :wink:
In de zomer koppel ik de slang even af, spoel het opgewarmde water eruit tot er weer fris water uitkomt, en duw dan de gardena koppeling er weer op.
Na een minuut of 10 ga ik weer even kijken.. dan is ie allang weer vol.
De slang gaat er dan meestal weer af in zomerse temperaturen.
Kleine moeite. Soms moet je de kraan ook delen met de buurman, da's dan ook geen probleem.
45 liter is meer dan genoeg om ruim 2 dagen mee te doen.
De vlotter heb ik overigens lager geplaatst, de tank gaat maar iets meer dan half vol. (25 liter)
Da's zat voor een dag, en de volgende morgen vul ik 'm wel weer effe. Zodoende altijd ris water.
Als er geen kraan op de plek is, vul ik gewoon met een yerrycan of een gieter.
In de (25 liter) yerrycan zit ook een pompje, buiten op de caravan heb ik een 12 volt stopkontaktje gemaakt.
De yerrycan staat op een soort steekwagentje, en aan het pompje zit ook een stukje slang met een gardena-koppeling. Pompt zelf leeg in de tank.
Is ook handig om de caravan even schoon te spuiten met een spuitpistool erop, vooral in de winter.
Dan zijn (bijna) alle kranen afgesloten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door HansHobby » di 12 feb 2013 09:08

Hier ook net als Ab een vlotter in de tank ingebouwd. Daar een gardena aansluiting rechtstreeks op. Slang er aan en vullen maar. Bij een volle tank gaat de slang er weer af en leeg opgerold onder de caravan. Waar geen vaste aansluiting is vul ik met een jerrycan. Overigens heb ik ook altijd een gardena t-splitsing bij. Ooit zo samen met de buren gebruik kunnen maken van een enkele kraan.

Afbeelding

Trouwens is het maken van een overloop op mijn tank het eerst volgende klusje. :lol:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

gbrons

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door gbrons » di 12 feb 2013 10:52

Heb ook zo,n vlotter ingebouwd in een tank, heb er twee, ligt aan de camping als deze een vaste aansluiting heeft voor de caravan maar voor bacterie vorming hoef je zo snel last te hebben of je gebruikt weinig water dan heb je het hele systeem niet nodig dit is meer voor groot gebruikers dan spoelt het per dag regelmatig door met vers water.
groeten gbrons. :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Ab » di 12 feb 2013 16:25

Ja klopt..
Ik heb het er ooit ingemaakt allemaal.. maar veel nut heeft het eigenlijk ook niet achteraf gezien, als ik naga hoe vaak het gebruikt is. Ach, leuk hobby projektje. :lol:
Misschien als je op een vaste plek staat voor een heel seizoen, en je gebruikt de douche ook, en je wast af in de caravan, ok.
Ben je maar een week of 2 op de camping, en je gebruikt dat allemaal niet, dan kan je ook gewoon een slang in de tank hangen mocht je een vaste kraan hebben.
Anders zijn 2 gieters per dag al meer dan zat..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Beste Rob » di 12 feb 2013 19:24

Ik heb alleen een gieter bij om de tank te vullen. Vindt het niet erg om bij te vullen. Je moet toch ook je afval tank af en toe legen. Met aanvoer en afvoerslangen klooien is in mijn ogen een hoop gedoe.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Nordicman » di 12 feb 2013 19:44

Zoek eens op Aquaroll, zij hebben een complete set voor " slechts" 175 euro. Ehhebn ook een thermo jas hiervoor.
Ik hou het ook bij de gieter.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

sprite1

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door sprite1 » di 12 feb 2013 20:20

ik heb zo'n aquaroll thumbup.gif en mn engelse hut slurpt het water zo naar de binnentank blij.gif

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door evershg » wo 13 feb 2013 19:10

Gewoon city aansluiting in de wand maken,één T stuk,twee terugslagklepjes,snoer schakelaar om de pomp uit te schakelen,slang er op en klaar,geen water in de tank en altijd VERS water,kosten +/- €50,00. Druk verschil wordt geregeld door de city aansluiting.
Geen zorgen om bacteriën, die krijg je alleen maar als het water verneveld(douchen).
Eventueel een Y aansluiting als er niet op elke plaats een kraan staat,kan de buurman ook gewoon water tappen.
Heb dit nu in mijn derde caravan gemaakt en werkt prima,geen gesleep met gieters.
Ook een afvoer slang mee ,en de vakantie kan beginnen.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

zomerpad
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 4 mar 2012 11:32

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door zomerpad » di 4 jun 2013 21:53

Wie weet aansluit schema van een city swing die onder caravan word gemonteerd , aansluiting stroom schema , en hoe gaat dit met water nu vul ik de tank maar deze wil behouden , T stuk of zo iets er tussen met kraan.. maar dan wie wwet hoe het werkt.Kan foto versturen per mail ,hier plaatsen wwet ik niet hoe werkt.Hoop dat er zijn die weten hoe dit totaal word bevestigd en vder in werking gaat.

Ronbout
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021 06:51

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Ronbout » zo 29 okt 2023 18:43

Hallo medekampeerders,
Ik zit er ook aan te denken om zo’n vlottersysteem
In de tank aan te sluiten.
Ik moet dan wel het een en ander aanpassen.
Maar mijn vraag is eigenlijk, moet je wanneer je met de vlotter wilt vullen niet een bepaalde waterdruk hebben om te kunnen vullen.
Met een gewone gieter bouw je toch geen druk op
En stroomt het water er toch langs de vulopening
Erweer eruit.
Groetjes Ron

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Jan van Vijven » zo 29 okt 2023 20:19

De vulopening blijft gewoon te gebruiken met een gieter, de city aansluiting staat daar los van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen city water aansluiting

Bericht door Ab » zo 29 okt 2023 23:17

Met een slang bouw je ook geen druk op in de tank. Net zo min als met een gieter.
De tank loopt vol tot de helft..( bij voorkeur) de vlotter sluit af.
De lucht in de tank ontwijkt door de overlooppijp.
Het water ook..als de vlotter weigert.
Wat bijna altijd wel eens een keer gaat gebeuren. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”