Losspringende waterkranen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Harman

Losspringende waterkranen

Bericht door Harman » zo 6 jan 2013 11:18

Wij hebben onze caravan recentelijk naar een Bovag erkend onderhoudsbedrijf gebracht voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Nadat de caravan weer bij ons thuis was bleken beide waterkranen (het deel waar het water uit komt) los te zitten. Het onderhoudsbedrijf gaf aan dat dat normaal was als het vroor. Nu heeft het volgens mij eind november/begin december amper gevroren maar wat ik nog veel vreemder vind is dat wij daar de afgelopen 10 jaar nooit last van hebben gehad. Daarbij komt dat ik de waterleiding altijd direct droog blaas na gebruik van de caravan. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel dat de waterkranen los laten na een winterperiode??

Gerhard N

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door Gerhard N » zo 6 jan 2013 11:59

in al die jaren, dat ik caravan, heb daar nooit geen last van gehad, het lijkt mij een onzin verhaal van dat onderhoudsbedrijf.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door BertJan » zo 6 jan 2013 12:21

De bovenste delen van de kranen vriezen vaak los als er iets water nog in de kraan zit, dit is ook het beste deel wat los kan vriezen want anders scheurt de onderzijde kapot.

Harman

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door Harman » zo 6 jan 2013 12:33

Als er nog water in de kraan zit kan ik mij daar alles bij voorstellen. Dat is dan ook de reden dat ik de kranen en de waterleiding altijd door- en droog blaas om bevriezing te voorkomen. Waarom de kranen er nu dan zo maar afspringen is mij nog steeds een raadsel maar volgens het onderhoudsbedrijf is dit een zeer veel voorkomend probleem bij alle caravans.

pd0bao40

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door pd0bao40 » zo 6 jan 2013 12:36

Nou dit onderhoudsbedrijf krijgt van mij zeker de originaliteitsprijs. Dacht dat ik alles al eens gehoord had, niet dus.

sprite1

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door sprite1 » zo 6 jan 2013 13:08

scratch.gif zitten ze gewoon los?? of zijn ze kapot?? scratch.gif

ik heb dit nog nooit gehad, zet gewoon de kranen open en de aftapkraan... nog niet doorgeblazen dit keer en de vorige keren ook niet...
haal wel mijn shurflopomp er tussen uit, paar min. werk whistle.gif

mss denkt dat bedrijf dat je ze door hem laat maken.....

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door HansHobby » zo 6 jan 2013 13:12

Bij mijn keukenkraan van 2 jaar oud kan ik de uitloop er ook zo aftrekken. Al vanaf het begin af aan. En er zo weer terug in klikken.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4345
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Losspringende waterkranen

Bericht door WillyL » zo 6 jan 2013 14:32

Bij mijn oude Beyerland kon dat ook gebeuren.
Het waren witte kranen met draaiknop en de uitloopmonden konden ook kantelen,
Als het vroor en er stond nog water in de kraan kwamen die uitloopmonden los.
Indien je ze er niet met de hand op geklemd krijgt kan je dat met een grote tang proberen. Wel even een doek tussen de tangklauwen zetten om de plastiek niet te beschadigen.
Ijs zet erg uit tussen nul en -3 graden.

BTW, indien de caravan zo van de controle kwam vind ik dat het de Bovak-keurder is die een foutje heeft gemaakt om het water niet af te laten na zijn keuring.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Losspringende waterkramen

Bericht door Micky » zo 6 jan 2013 17:35

pd0bao40 schreef:Nou dit onderhoudsbedrijf krijgt van mij zeker de originaliteitsprijs. Dacht dat ik alles al eens gehoord had, niet dus.
Dit is bij een heel aantal kranen gewoon hoor, (dus wat betreft de originaliteitsprijs ben je een beetje voorbarig....) net als de aansluiting(en) onder de bak (dus waar de slang aan de kraan zit), deze kun je er ook vaak gewoon vanaf trekken, zolang het een stevige klik geeft is het goed, de druk in een caravan is niet te vergelijken met thuis en zoals hier boven vermeld, als ze losschieten bij vorst is het in ieder geval niet stuk, maar gewoon terug te klikken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RWWolvega

Re: Losspringende waterkranen

Bericht door RWWolvega » zo 6 jan 2013 19:35

Ja jongens niet direct alle bedrijven afschilderen als mooie verhalen vertellers. De kranen van de laatste jaren hebben een vorts beveiliging. Bij kleine vorst, om te voorkomen van bevriezen, springt de uitloop los van de kraan. Te voorkomen van kapotte kranen. Of willen jullie graag ieder jaar nieuwe kranen kopen. Aftappen uitblazen is meestal niet voldoende om alle het water te verwijderen.

Afgelopen jaar met de strenge vorst, hebben wij aan boilers en kranen nooit genoeg op voorraad. En iedereen zegt doorgeblazen, goed afgetapt, zat echt geen water in, nee het bevriest door de lucht...........

Bij de kleinste vorst gaat de uitloop van kranen eruit.

Bij campers, die hebben automatische vorst beveiligingen, gaan al bij 7 graden boven nul in de auto uit.

Veiligheid voorop, voorkomt dure reparaties.

Plaats reactie

Terug naar “Water”