Vaste watertank reinigen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Vaste watertank reinigen

Bericht door JRijkmans » zo 12 mar 2006 16:12

Onze caravan komt over een paar weken weer uit de winterstalling en dan ga je hem weer klaarmaken voor het seizoen.
Natuurlijk hoort hier ook het reinigen van de watertank en de leidingen bij.
Mijn vraag is: Is 1 x per seizoen genoeg, of is het raadzaam dit vaker te doen i.v.m. legeonella-besmetting e.d.
Wat zijn jullie meningen in deze?
Jan.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 12 mar 2006 16:22

Ik doe het altijd 2x in het jaar.
Ik gebruik hiervoor enkele steradent tabletten en goed naspoelen, werkt prima!

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Vaste watertank reinigen.

Bericht door Fred » zo 12 mar 2006 18:26

Dag,
Op de manier hierboven beschreven, doe ik het ook.
Werkt prima. Ik ben voor de watertank elke keer 10 tabletten kwijt.
Warm water werkt sneller. Daarna spoel ik 2 keer, dan zijn de leidingen ook schoon.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Corin@
Berichten: 271
Lid geworden op: di 29 mar 2005 13:59
Locatie: Wijchen

Bericht door Corin@ » zo 12 mar 2006 18:42

Wij maken de vaste watertank en leidingen ook twee keer per jaar schoon. 315.m.gif
Voorheen met een scheutje chloor in een volle watertank, leidingen "voltrekken" door de warme en koude kraan open te zetten in keuken en toilet. Uurtje laten staan, dan 3 keer met een volle watertank met schoon water alles doorspoelen. Als de caravan voor de winter naar de stalling gaat, niet vergeten de leidingen leeg te blazen. :!:
Nu hebben wij op een beurs een aantal flessen watertankreiniger voor boten en caravans gekregen en gebruiken dat. :wink:

Groetjes,
Corina
Groetjes,
Corina


Ford C-max 1.5 uit 2016 en een Adria Adora 432 uit 2005

René

Bericht door René » zo 12 mar 2006 18:49

Einde van het seizoen doorspoelen met gloor water.water weglaten lopen
en 1xdoorspoelen met schoon water.
aftapkraantje open laten in de stalling.
Voorjaar zelfde verhaal,alleen dan een paar keer doorspoelen. :wink:

DJ

Bericht door DJ » zo 12 mar 2006 19:16

steradent tabletten is de makelijkste manier en je hebt geen chloorlucht of smaak.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 12 mar 2006 19:18

dj schreef:steradent tabletten is de makelijkste manier en je hebt geen chloorlucht of smaak.
Chloor reinigt beter. Daarna Steradent gebruiken voor de smaak is handig.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Bericht door JRijkmans » zo 12 mar 2006 20:19

Tot zover hartelijk bedankt voor alle reacties, maar een vervolgvraag hierop van mij is, hoe zit het met de temperatuur van mijn boiler.
Is deze hoog genoeg om eventueel legeonella te voorkomen of moet er nog iets anders gebeuren. Ik heb zo'n klein electrisch boilertje van 5 liter.
Bij voorbaat al bedankt voor de reacties.
Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

René

Bericht door René » zo 12 mar 2006 20:47

jrijkmans schreef:Tot zover hartelijk bedankt voor alle reacties, maar een vervolgvraag hierop van mij is, hoe zit het met de temperatuur van mijn boiler.
Is deze hoog genoeg om eventueel legeonella te voorkomen of moet er nog iets anders gebeuren. Ik heb zo'n klein electrisch boilertje van 5 liter.
Bij voorbaat al bedankt voor de reacties.
Jan
Als hij het water verwarmt boven de 65 gr C worden de bacterien gedood.
Hoe heter het water ,hoe beter het is.

Stef

Bericht door Stef » zo 12 mar 2006 21:42

gerhard n schreef:Ik doe het altijd 2x in het jaar.
Ik gebruik hiervoor enkele steradent tabletten en goed naspoelen, werkt prima!
Da's ook mijn manier.

gastjw

Bericht door gastjw » zo 12 mar 2006 22:58

In de gebruiksaanwijzing van de boiler staat dat het water verwarmd wordt tot 65 graden en op die temperatuur gehouden wordt.
Dat blijkt niet het geval. Ik heb er, ook samen met de dealer, veel in- en uitwendige metingen aan gedaan en kwam meestal niet hoger dan 50-53 graden. Wat te weinig is om de bacterie te doden; het zit net op de grens.

Vragen aan de importeur en aan Truma zelf leverden niets meer op dan 'men kent het probleem, maar ziet geen redenen om er wat aan te doen'.

Juist i.v.m. mogelijke legionella besmetting heb ik het gemeld aan de Keuringsdienst van Waren. Die gaven er hoge prioriteit aan. Maar kwamen er geruime tijd later en zonder verdere opgave van redenen in een telefoontje mee dat er geen gevaar was voor besmetting. Resultaten van het onderzoek werden niet verstrekt.

De KCK die ik er ook van op de hoogte had gebracht namen niet de moeite om hun overwegingen te vermelden, maar lieten in een klusverslag 'Boiler inbouwen' weten dat de temperatuur 'heel redelijk' was. En daarmee moeten we het doen....

Trouwens, als je het boilerwater niet gebruikt om te douchen (vernevelen) is er geen gevaar voor de legionellaziekte.

René

Bericht door René » ma 13 mar 2006 18:58

Even nagevraagt aan mijn vrouw ivm legionella ,tenslotte werkt zij hiermee.
de bacterie leeft in de nevel van waterdamp van 20 tot 30 graden
Als je de warmwaterkraan open doet en even een minuut doorspoeld met zo heet mogelijk water hoef je niet meer bang te zijn.
Water van 50 graden is heet genoeg om de bacterie te doden.
Het is dan ook verstandig als je thuis komt van vacantie om de kranen even een paar min open te zetten .
bij de douce even uit de ruimte gaan ivm waterdamp.
Legionella groeit dus bij een temperatuur van +20 grC.
In de caravan zal men niet doucen en is er geen gevaar voor legionella
verder kan men informatie halen bij het min van volksgezondheid.
mvg René

gastjw

Bericht door gastjw » ma 13 mar 2006 20:15

Het is niet helemaal waar wat je vrouw zegt.
Er zijn meer bronnen waaruit ik het kan halen, maar omdat je naar het Ministerie verwijst, daaruit dit:

2. Wanneer is er kans op besmetting?
Slechts onder bepaalde omstandigheden kunnen legionellabacteriën gevaar opleveren. De watertemperatuur moet tussen 25 en 50 graden Celsius zijn (vanaf 20 graden Celsius kan al langzame uitgroei plaatsvinden). Bovendien moeten de bacteriën ook nog eens de kans krijgen zich te vermeerderen in slijmlaagjes aan de binnenkant van leidingen of in het bezinksel op de bodem van leidingen en reservoirs. Dit is vooral in langdurig stilstaand water het geval. Besmetting is alleen mogelijk als het besmette water wordt verneveld en de hele kleine waterdruppeltjes worden ingeademd. Verneveling van water vindt plaats bij huishoudelijk gebruik van leidingwater (zoals douchen), maar ook in whirlpools, bij bepaalde bedrijfsmatige processen, bij sommige vormen van luchtbehandeling (airconditioning) en bij koeltorens.

3. Hoe raak ik geïnfecteerd?
Besmetting vindt plaats via de longen. Infectie vindt plaats door het inademen van de bacterie in zeer kleine druppeltjes water, verspreid in de lucht (aerosolen). De ziekte kan niet van de ene mens op de andere worden overgedragen en is niet besmettelijk. Het drinken van met legionella besmet water vormt geen risico.

4. Kan ik thuis met een gerust hart onder de douche?
Ja, dat kan, als de temperatuur van het douchewater in uw warmwatertoestel afgesteld is op minimaal 60 °C. Bij temperaturen boven de 60 °C wordt de bacterie gedood.

Milaan

Bericht door Milaan » di 14 mar 2006 09:01

Een Goede dag,

Het is wat je zegt, minimaal 60 graden. Eigenlijk moet je dus
richting de 70 graden gaan.
Dat haalt een caravan Boiller niet. Dus gewoon elk
jaar goed schoonmaken en spoelen.

Gr. Walter

Patje

Bericht door Patje » di 14 mar 2006 10:06

JasperW schreef:Het drinken van met legionella besmet water vormt geen risico.
Als ik het dus goed begrijp, vormt legionella voor velen onder ons gewoon geen enkel risico, omdat wij meestal een douche nemen in de installaties van de camping en niet in de caravan?

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Bericht door Mik Figaro » di 14 mar 2006 10:27

Patje schreef:
JasperW schreef:Het drinken van met legionella besmet water vormt geen risico.
Als ik het dus goed begrijp, vormt legionella voor velen onder ons gewoon geen enkel risico, omdat wij meestal een douche nemen in de installaties van de camping en niet in de caravan?
Tsja, die vlieger gaat alleen maar op, wanneer de campingbeheerder ook alle voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van legionella heeft genomen.... :?

Hoe zouden ze daar in de verschillende buitenlanden mee omgaan, is er een wettelijke verplichting of zo en kun je als gast controleren of een beheerder zich daar dan strikt aan houdt...?
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

gastjw

Bericht door gastjw » di 14 mar 2006 14:35

Bij mijn weten (gehoord van een hollandse campinghouder in Frankrijk) wordt er in dat land streng gecontroleerd op de inderdaad daar geldende wetgeving.
Niet goed? Gewoon de camping dicht.
Maar theoretisch kan er natuurlijk altijd iets mis gaan voor het ontdekt wordt.
Dan is het van belang dat je weet wat de symptomen zijn. Als het namelijk niet op tijd behandeld wordt gaat het mis. En is er, hoe 'spijtig' ook, niets meer aan te doen.
Die info, eveneens geplukt van de VROM-site http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7753#6 :

(uitknippen meenemen op vakantie!)
6. Wat zijn de verschijnselen bij een legionellagriep (de lichte vorm)?
Gedurende twee tot vijf dagen ondervindt men lichte griepachtige verschijnselen zoals: koorts, hoofdpijn, spierpijn en hoesten. De ziekte is in deze lichte vorm niet gevaarlijk, er doet zich geen longontsteking voor. De klachten kunnen zonder behandeling overgaan.

7. Wat zijn de verschijnselen van de veteranenziekte (de zware vorm)?
De tijd tussen de besmetting en het optreden van de eerste ziekteverschijnselen (de incubatietijd) varieert van twee tot tien dagen. De ziekte begint met een snel opkomende hoofdpijn, spierpijn en een ziek gevoel, gevolgd door longontsteking met koorts boven 39 °C. De patiënt hoest en is soms kortademig. Een aantal patiënten heeft last van braken en diarree. De ziekte kan zeer ernstige gevolgen hebben, maar is door directe toediening van de juiste antibiotica goed te behandelen. Wel kan het, na genezing van de longontsteking, nog lang duren voor de patiënt weer helemaal is opgeknapt.

Simon
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 18:36

Re: Vaste watertank reinigen

Bericht door Simon » di 22 jul 2014 12:34

Er zijn verschillende varianten van steradent verkrijgbaar. Normal, Extra strong etc.

-Maakt het nog uit welke steradent tablet soort je gebruikt?
-Ik zit eraan te denken de tank eerst met een borsteltje van binnen goed te boenen zodat eventuele aanslag al weg is en hierna pas de steradent behandeling te doen. Handig?
-En hoeveel tabletten is aanbevolen in een 50L vaste watertank?
-Hanteren jullie nog een bepaalde methode? Bv.: eerst weinig water met tabletten in de leidingen laten lopen en een uurtje laten weken. Dan Tank verder afvullen en helemaal laten doorlopen?

Gr,
Simon (Caravan groentje)
Ford Focus Cabrio 1.6 16v 100pk 2009 met Adria Aviva 370 DD 2011

Vliedje

Re: Vaste watertank reinigen

Bericht door Vliedje » di 22 jul 2014 21:04

caravan.gif Legionella is feitelijk alleen maar gevaarlijk bij inademing van verneveld water en bij vervuilde airconditioning. De legionella bacterie dankt zijn naam aan een bijeenkomst van Amerikaanse veteranen (legionairs) in juli 1976 toen de ziekte voor de eerste maal uitbrak. Verschillende leden van het Amerikaanse legioen werden getroffen door deze vorm van longontsteking tijdens een conventie in het Bellevue-Stratford hotel in Philadelphia. 221 personen werden besmet en 34 slachtoffers overleden aan de legionairsziekte. De Legionella vermenigvuldigt zich het best bij een temperatuur tussen de 20 en 50 graden
Voor de meest actuele informatie:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... la-in-huis

Plaats reactie

Terug naar “Water”