dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
heeft iemand hier al een spoiler gebruikt ,of een dakbox zodanig gezet dat deze een stroomlijn verbetering geeft?
lodgy 1.6 of ford mondeo 2.0 tdci (130pk ) en sterckeman400
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
In de jaren '70 waren spoilers op zowel auto's als in wat mindere mate op caravans vrij normaal. Op den duur zijn de ontwerpers steeds meer bezig geweest met het verminderen van luchtweerstand en veel caravans hebben net als auto's een afgekante voorkant, ronde hoeken en het lijkt wel of er ook steeds meer hefdakcaravans komen, die lager zijn. Ik vraag me af of die dingen nog verkocht worden, want ik zie ze in ieder geval nooit meer.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
eigenlijk is dit kansloos, maar dat wisten ze vroeger niet, nu wel, de spoiler zorgt voor een rare luchtwerveling tussen de spoiler en de caravan, dat levert geen voordeel op ik ben 1 zomer met mijn A4 en de kip naar het zuiden gereden met skibox (zo'n mooie gestroomlijnde van Thule) en 1 keer zonder en het jaar met de box lag het verbruik aanmerkelijk hoger, nus is het wel zo dat ik een Kip heb en die zijn al erg schuin van voren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
thule heeft er nog 1, maar als ik me goed herinner heeft hij geen toelating oid (meer) voor europa, in ieder geval is hij in europa niet te koop, in overzees dacht ik wel. tijdje geleden een keer op een forum tegen gekomen, pin me er niet op vast hoe het precies zit.Diny schreef:In de jaren '70 waren spoilers op zowel auto's als in wat mindere mate op caravans vrij normaal. Op den duur zijn de ontwerpers steeds meer bezig geweest met het verminderen van luchtweerstand en veel caravans hebben net als auto's een afgekante voorkant, ronde hoeken en het lijkt wel of er ook steeds meer hefdakcaravans komen, die lager zijn. Ik vraag me af of die dingen nog verkocht worden, want ik zie ze in ieder geval nooit meer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Ik kan me heel vaag nog een test herinneren, zo'n 20/25 jaar geleden met die dakspoilers.
Het resultaat van de testen was, dat het verbruik van de autometcaravan met of zonder spoiler hoegenaamd geen verschil op leverde.
Daaruit volgde dus, dat de luchtweerstand van de combinatie ook praktisch hetzelfde bleef.
Daarna waren ze ineens niet populair meer.. en werden ook niet meer verkocht.
Het resultaat van de testen was, dat het verbruik van de autometcaravan met of zonder spoiler hoegenaamd geen verschil op leverde.
Daaruit volgde dus, dat de luchtweerstand van de combinatie ook praktisch hetzelfde bleef.
Daarna waren ze ineens niet populair meer.. en werden ook niet meer verkocht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Heb jaren lang de dakspoiler van Sanders gehad. Op de GSA 1300 Pallas en de BX 14E.
Met de Bürstner caravans die we toen hadden een must. De GSA kreeg je niet op snelheid zonder dat ding.
Wat brandstofverbruik bij de GSA betreft is er geen voordeel bekend, daar had ik sowieso al grotere hoofdsproeiers in de carburator gedraaid.
De BX ging met spoiler 1 op 9 a 10, een weekend Zeeland zonder 'm was 1 op 6!
Toen de Beyerland caravan kwam was er geen verschil meer en hebben we 'm thuis gelaten. Die caravan was veel schuiner en ronder van voren.
Hij liet wel sporen na, op de BX had ik de spoiler op één dakdrager gemaakt. Op de draagvlakken hadden we deuken in het dak.
Met de Bürstner caravans die we toen hadden een must. De GSA kreeg je niet op snelheid zonder dat ding.
Wat brandstofverbruik bij de GSA betreft is er geen voordeel bekend, daar had ik sowieso al grotere hoofdsproeiers in de carburator gedraaid.
De BX ging met spoiler 1 op 9 a 10, een weekend Zeeland zonder 'm was 1 op 6!
Toen de Beyerland caravan kwam was er geen verschil meer en hebben we 'm thuis gelaten. Die caravan was veel schuiner en ronder van voren.
Hij liet wel sporen na, op de BX had ik de spoiler op één dakdrager gemaakt. Op de draagvlakken hadden we deuken in het dak.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
RE.gif
tja, tijdens het poetsen van een BX moest je ook niet niezen richting de auto, want je had er gelijk een deukje bij.... kerstweetniet.gif
trouwens een verschil van 3 km op 1 liter moet wel ergens anders aan gelegen hebben, want anders reden we allemaal nu met een enorme spoiler op het dak, aantoonbare besparing was er gewoon niet...
edit: kerstscratch.gif kerstscratch.gif
omgerekend, 6 liter op 100km verschil betekend 180 liter besparing op 1 vakantie naar Zuid Frankrijk kerstscratch.gif weet je zeker dat wat je geschreven hebt wel klopt??
tja, tijdens het poetsen van een BX moest je ook niet niezen richting de auto, want je had er gelijk een deukje bij.... kerstweetniet.gif
trouwens een verschil van 3 km op 1 liter moet wel ergens anders aan gelegen hebben, want anders reden we allemaal nu met een enorme spoiler op het dak, aantoonbare besparing was er gewoon niet...
edit: kerstscratch.gif kerstscratch.gif
omgerekend, 6 liter op 100km verschil betekend 180 liter besparing op 1 vakantie naar Zuid Frankrijk kerstscratch.gif weet je zeker dat wat je geschreven hebt wel klopt??
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Met onze 1e caravan Een Dragoner 305 had ik er 1 gemaakt van aluminium op een set dakdragers, en goed afgesteld scheelde het wel iets in snelheid en weerstand na veel afstelwerk met serpentine papier, en dat achter een Sunbeam Avenger 1300.
Nu hebben we vaak 2x zoveel pk,s en koppel, dus doet het er niet zoveel meer toe.
Nu hebben we vaak 2x zoveel pk,s en koppel, dus doet het er niet zoveel meer toe.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
@Micky,
Ja dat scheelde veel, 1400 cc en een vijfbak, achteraf was een vierbak beter geweest!
Zonder spoiler weet ik nog dat de BX onder veel omstandigheden 80 in de drie was, met kon je in de vier rijden.
@Nordicman,
Het eerste jaar stelde ik 'm onderweg steeds bij tot ik vliegen op de bovenste rand van de caravan had.
Dat weekend in Zeeland is ons bijgebleven, storm!
Overigens begin jaren had ik eerst een kunststof spoiler (gekregen van een klant), die scheurde bij de eerste rit op de autobahn af. Die Sanders spoiler was uniek wat afstellen betreft. Ook had hij een TUV certificaat waarin test bewezen dat hij nut had in verbruik.
Ja dat scheelde veel, 1400 cc en een vijfbak, achteraf was een vierbak beter geweest!
Zonder spoiler weet ik nog dat de BX onder veel omstandigheden 80 in de drie was, met kon je in de vier rijden.
@Nordicman,
Het eerste jaar stelde ik 'm onderweg steeds bij tot ik vliegen op de bovenste rand van de caravan had.
Dat weekend in Zeeland is ons bijgebleven, storm!
Overigens begin jaren had ik eerst een kunststof spoiler (gekregen van een klant), die scheurde bij de eerste rit op de autobahn af. Die Sanders spoiler was uniek wat afstellen betreft. Ook had hij een TUV certificaat waarin test bewezen dat hij nut had in verbruik.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
RE.gif
doet TUV dat ook dan? ik dacht dat het een soort kema keur was, oftewel veilig, niet resultaat gebonden.
doet TUV dat ook dan? ik dacht dat het een soort kema keur was, oftewel veilig, niet resultaat gebonden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Als het niet gekeurd is mag het niet gebruikt worden op een PKW! Je krijgt geen 'zulassung'.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Op een Duits gekentekend voertuig misschien maar een Nederlands voertuig heeft daar geen last van.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Tuurlijk, ik schrijf niet voor niets 'PKW' en 'Zulassung'!
Alleen geeft het aan dat je niet kwakkeloos kunt zeggen, "het heeft geen nut"!
Alleen geeft het aan dat je niet kwakkeloos kunt zeggen, "het heeft geen nut"!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
RE.gif
TUV test niet hoeveel minder weerstand zo'n spoiler heeft maar alleen of het veilig in gebruik is...
TUV test niet hoeveel minder weerstand zo'n spoiler heeft maar alleen of het veilig in gebruik is...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
In de jaren 70 werden ze veel gebruikt. Ik had er eentje van Sanders: grote aluminium rechte plaat. Later verschenen er kunststof exemplaren met een gewelfde vormgeving.
Mijn ervaring kwam overeen met tests die later verschenen: het resultaat was discutabel. Afhankelijk van het model van de auto werkte het mee en soms zelfs tegen. Bij mijn Volvo 340 met 1.400cc en 70 pk. was resultaat merkbaar in die zin, dat gemakkelijker in de hoogste versnelling kon worden gereden. Op dak van een VW K70 was het een regelrecht drama en daarop volgende Audi GL5D (ook 70 pk of zo) werkte het ook niet. Op een Passat (fastback model) werkte het gewoon niet, maar op de Variant weer wel.
Er kon op alle mogelijke manieren aan die spoiler gesteld worden, maar al met al waren de resultaten gewoon niet voorspelbaar.
Nadat de eerste schoenendoos was ingeruild voor een Kip 520TS Hyline heb ik de spoiler nooit meer gebruikt. De schuine snuit zorgde voor hetzelfde effect. kerstduim.gif
Mijn ervaring kwam overeen met tests die later verschenen: het resultaat was discutabel. Afhankelijk van het model van de auto werkte het mee en soms zelfs tegen. Bij mijn Volvo 340 met 1.400cc en 70 pk. was resultaat merkbaar in die zin, dat gemakkelijker in de hoogste versnelling kon worden gereden. Op dak van een VW K70 was het een regelrecht drama en daarop volgende Audi GL5D (ook 70 pk of zo) werkte het ook niet. Op een Passat (fastback model) werkte het gewoon niet, maar op de Variant weer wel.
Er kon op alle mogelijke manieren aan die spoiler gesteld worden, maar al met al waren de resultaten gewoon niet voorspelbaar.
Nadat de eerste schoenendoos was ingeruild voor een Kip 520TS Hyline heb ik de spoiler nooit meer gebruikt. De schuine snuit zorgde voor hetzelfde effect. kerstduim.gif
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Ik stel mijn mening bij..
Over het algemeen heeft het geen enkel nut.
Bij lage auto's en een vierkante caravan heeft het vlgs de ervaring van enkele van onze leden wel nut.
Zodra de caravan enige stroomlijn, afgeronde hoeken, en een schuin geplaatste voorkant heeft, is het nut van een spoiler te verwaarlozen. kerstknipoog.gif
Over het algemeen heeft het geen enkel nut.
Bij lage auto's en een vierkante caravan heeft het vlgs de ervaring van enkele van onze leden wel nut.
Zodra de caravan enige stroomlijn, afgeronde hoeken, en een schuin geplaatste voorkant heeft, is het nut van een spoiler te verwaarlozen. kerstknipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Ik kan me ook de test ( door ANWB EN ADAC) van ca. 20 jaar geleden herinneren. Het resultaat was toen dat een spoiler die niet goed staat afgesteld, zelfs averechts effect heeft. En vooral niet denken dat je zelf de ideale positie kunt vinden, dit bleek een precisiekarweitje te zijn. Zonder windtunnel nagenoeg niet te realiseren.
Maar ook zo'n 20 jaar geleden is er onderzoek gedaan naar de schuine voorzijde van caravans en de afronding van de hoeken. Hieruit bleek ook dat de schuinte van de voorzijde nagenoeg geen invloed had, immers het frontaal oppervlak bleef gelijk. Wel had de afronding van de hoeken grote invloed. Rondingen met een straal van. ca. 12 cm werden toen als meest optimaal beoordeeld. Avento was destijds de enige die dit had.
Maar ook zo'n 20 jaar geleden is er onderzoek gedaan naar de schuine voorzijde van caravans en de afronding van de hoeken. Hieruit bleek ook dat de schuinte van de voorzijde nagenoeg geen invloed had, immers het frontaal oppervlak bleef gelijk. Wel had de afronding van de hoeken grote invloed. Rondingen met een straal van. ca. 12 cm werden toen als meest optimaal beoordeeld. Avento was destijds de enige die dit had.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Druk op een caravan voorkant komt er zeker, ik denk wel dat een goed afgestelde spoiler invloed kan hebben op de druk. (zie vrachtauto's) Ook bij dezen worden de cabines groter gemaakt om de lading erachter te ontlasten.
En uit ervaring van dit moment, heeft Polplastic met een aantal voorramen problemen. Door de druk van de rij wind komt de buiten laag tegen de binnen laag en daardoor krijgt men schuurplekken binnen in de dubelle ramen.
Beroeps halve vervangen wij op dit moment veel ramen van Polyplastic. Gaat om grote ramen.
En dit gebeurt vooral bij mensen met lage of kleiner auto's. Mensen met Bussen, SUV's voor de caravans hebben minder of geen last.
Dus ik ben van mening, bij een lage auto, kan een goed afgestelde spoiler, de druk verlagen.
Vroeger bij de Tirusgroep caravans met losse dakplaten, zagen we vaak voor knikken in de dakplaat,
dit was ook door rijdruk gebeurt. Dat vroeger was tot 2007
En uit ervaring van dit moment, heeft Polplastic met een aantal voorramen problemen. Door de druk van de rij wind komt de buiten laag tegen de binnen laag en daardoor krijgt men schuurplekken binnen in de dubelle ramen.
Beroeps halve vervangen wij op dit moment veel ramen van Polyplastic. Gaat om grote ramen.
En dit gebeurt vooral bij mensen met lage of kleiner auto's. Mensen met Bussen, SUV's voor de caravans hebben minder of geen last.
Dus ik ben van mening, bij een lage auto, kan een goed afgestelde spoiler, de druk verlagen.
Vroeger bij de Tirusgroep caravans met losse dakplaten, zagen we vaak voor knikken in de dakplaat,
dit was ook door rijdruk gebeurt. Dat vroeger was tot 2007
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
RE.gif
Zonder in discussie te treden over het onderwerp dakspoiler vraag ik me af op Polyplastic een goede research-afdeling heeft. Een paar jaar geleden waren er problemen met de dubbele ramen, waarvan de buitenkant los liet van de binnenkant in bepaalde gevallen. Via de dealer hoorden we ervan en op internet was er een en ander over te lezen. De geboden gratis oplossing riep nogal wat vragen op en het heeft ons behoorlijk wat geld gekost om de meest kwetsbare ramen te laten vervangen. Nu dus problemen met de grote voorramen.
Het lijkt me ook dat het euvel niet op te lossen is met een spoiler, omdat, zoals je aangaf, een hoge trekauto die problemen voorkomt.
Zonder in discussie te treden over het onderwerp dakspoiler vraag ik me af op Polyplastic een goede research-afdeling heeft. Een paar jaar geleden waren er problemen met de dubbele ramen, waarvan de buitenkant los liet van de binnenkant in bepaalde gevallen. Via de dealer hoorden we ervan en op internet was er een en ander over te lezen. De geboden gratis oplossing riep nogal wat vragen op en het heeft ons behoorlijk wat geld gekost om de meest kwetsbare ramen te laten vervangen. Nu dus problemen met de grote voorramen.
Het lijkt me ook dat het euvel niet op te lossen is met een spoiler, omdat, zoals je aangaf, een hoge trekauto die problemen voorkomt.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Nou een spoiler ver oorzaakt het zelfde als een hoge auto, neemt druk weg van de voorkant caravan.
Dat Polyplastic is misschien een probleem, maar ook zij lopen tegen bepaalde problemen.
Door milieu aspecten moeten ze andere lijmen gebruiken.
Te hard rijden met onze caravans
Weers invloeden (Koud warm etc)
Agressieve schoonmaakmiddelen voor de ramen gebruiken
Met warm weer de combi rollos's met spiegelreflex kanten en ramen stijf dicht houden (op lopen de hitte tot wel 70 graad of meer)
Nou zo kunnen we ernog wel een paar.
Ik wil niet zeggen dat ze overal vrij in zijn, maar er zijn meer aspecten dan slechte kwaliteit. En er zijn maar weinig meer fabriaknten in de markt die dit leverd. Seitz, heeft ook zijn problemen.
Dat Polyplastic is misschien een probleem, maar ook zij lopen tegen bepaalde problemen.
Door milieu aspecten moeten ze andere lijmen gebruiken.
Te hard rijden met onze caravans
Weers invloeden (Koud warm etc)
Agressieve schoonmaakmiddelen voor de ramen gebruiken
Met warm weer de combi rollos's met spiegelreflex kanten en ramen stijf dicht houden (op lopen de hitte tot wel 70 graad of meer)
Nou zo kunnen we ernog wel een paar.
Ik wil niet zeggen dat ze overal vrij in zijn, maar er zijn meer aspecten dan slechte kwaliteit. En er zijn maar weinig meer fabriaknten in de markt die dit leverd. Seitz, heeft ook zijn problemen.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Tja.. maar het moet toch niet zo zijn, dat Polyplastic of de caravanleverancier zou verplichten om een spoiler op het dak te zetten..
Enkel en alleen, omdat de voorramen niet bestand zijn tegen een windsnelheid van zeg maar even 150 km/u.
Want dat is waar je bijv. in Duitsland bij 100 km/u en tegenwind van 50 km/u in theorie mee te maken zou kunnen krijgen. (of meer)
Als je als fabrikant een raam fabriceert, of als caravanbouwer zo'n raam inbouwt, moet het daar gewoon ruim tegen bestand zijn.
Gaat het door die winddruk kapot, dan is het niet anders dan een garantiekwestie, de fabrikant is dan aansprakelijk. Caravans zijn ontworpen om die snelheid te kunnen en mogen rijden.
Dat de dealer, en in 2e instantie Polyplastic dit ook op hun brood krijgen, is ook logisch.
Voor die dealer is het nog het beroerste denk ik..
Enkel en alleen, omdat de voorramen niet bestand zijn tegen een windsnelheid van zeg maar even 150 km/u.
Want dat is waar je bijv. in Duitsland bij 100 km/u en tegenwind van 50 km/u in theorie mee te maken zou kunnen krijgen. (of meer)
Als je als fabrikant een raam fabriceert, of als caravanbouwer zo'n raam inbouwt, moet het daar gewoon ruim tegen bestand zijn.
Gaat het door die winddruk kapot, dan is het niet anders dan een garantiekwestie, de fabrikant is dan aansprakelijk. Caravans zijn ontworpen om die snelheid te kunnen en mogen rijden.
Dat de dealer, en in 2e instantie Polyplastic dit ook op hun brood krijgen, is ook logisch.
Voor die dealer is het nog het beroerste denk ik..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Dat voor de dealers valt mee, maar die rijwind is een voorbeeld, zijn ook mensen die 120 rijden met hun caravan. Kom de tekst toch hier en daar wel tegen.
Maar wat denk je van de combi rollo's dicht laten te samen met de ramen met een graad op 30 buiten. Komt niet ten goede voor de lijmen die gebruikt worden. De agressieve schoonmaak middelen is ook een voorbeeld. Het is niet alleen die snelheid.
Natuurlijk wordt het zolang garantie is opgelost, maar het komt eigenlijk pas naar een 3 a 4 jaar voor, zoals bij Burstner en zijn ramen en dan. Wettelijke garantie was 2 jaar en die is voorbij. Zijn een boel mensen mee op de koffie gekomen.
Ik zeg ook niet een spoiler verplichten, de vraag was verlicht het de druk en ik draag die mening dat het de druk verlaagt. Dat zie dan dus ook terug bij hogere auto's, die zorgen ook voor een lagere druk.
Maar wat denk je van de combi rollo's dicht laten te samen met de ramen met een graad op 30 buiten. Komt niet ten goede voor de lijmen die gebruikt worden. De agressieve schoonmaak middelen is ook een voorbeeld. Het is niet alleen die snelheid.
Natuurlijk wordt het zolang garantie is opgelost, maar het komt eigenlijk pas naar een 3 a 4 jaar voor, zoals bij Burstner en zijn ramen en dan. Wettelijke garantie was 2 jaar en die is voorbij. Zijn een boel mensen mee op de koffie gekomen.
Ik zeg ook niet een spoiler verplichten, de vraag was verlicht het de druk en ik draag die mening dat het de druk verlaagt. Dat zie dan dus ook terug bij hogere auto's, die zorgen ook voor een lagere druk.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
Ja! Bij onze combinatie was dat ook wel nodig ook! Een Renault 5 met daarachter een Otten Zwerver, zo eentje met een punt naar voren...rafc20 schreef:heeft iemand hier al een spoiler gebruikt ,of een dakbox zodanig gezet dat deze een stroomlijn verbetering geeft?
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
@RWWolvega,
Als de constructie van ramen problemen kan opleveren dan zou het ook zo kunnen zijn dat caravanontwerpers en fabrikanten van ramen om de tafel gaan zitten. Misschien zijn de ramen te groot, de fronten te steil en te plat en zou er veel meer 'ronding' moeten komen, zowel horizontaal als vertikaal.
Ieder materiaal kent zijn beperkingen.
De ronde Eriba en de schuine fronten die Kip in een aantal modellen had zullen geen problemen opleveren.
Overigens ben ik van mening, dat t.a.v. onderhoud van bijv. ramen, gebruik rollo's en wat je beter kunt doen of laten meer duidelijkheid zou kunnen worden gegeven in gebruiksaanwijzingen. Niet iedereen heeft gevoel voor praktische toepassingen en niet iedereen krijgt desgevraagd goede adviezen en produktinformatie.
Als de constructie van ramen problemen kan opleveren dan zou het ook zo kunnen zijn dat caravanontwerpers en fabrikanten van ramen om de tafel gaan zitten. Misschien zijn de ramen te groot, de fronten te steil en te plat en zou er veel meer 'ronding' moeten komen, zowel horizontaal als vertikaal.
Ieder materiaal kent zijn beperkingen.
De ronde Eriba en de schuine fronten die Kip in een aantal modellen had zullen geen problemen opleveren.
Overigens ben ik van mening, dat t.a.v. onderhoud van bijv. ramen, gebruik rollo's en wat je beter kunt doen of laten meer duidelijkheid zou kunnen worden gegeven in gebruiksaanwijzingen. Niet iedereen heeft gevoel voor praktische toepassingen en niet iedereen krijgt desgevraagd goede adviezen en produktinformatie.
Re: dakspoiler (verminderen druk op voorkant caravan)
niekje schreef:Ja! Bij onze combinatie was dat ook wel nodig ook! Een Renault 5 met daarachter een Otten Zwerver, zo eentje met een punt naar voren...rafc20 schreef:heeft iemand hier al een spoiler gebruikt ,of een dakbox zodanig gezet dat deze een stroomlijn verbetering geeft?
weet je zeker dat de spoiler niet verkeerd om zat?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB