aanslag in de waterslangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Jo Krabshuis

aanslag in de waterslangen

Bericht door Jo Krabshuis » vr 28 sep 2012 17:34

Wij caravannen zo ongeveer 47 jaar en hebben altijd moeite om de vieze aanslag in de slangen voor zowel koud alsook warm water schoon te houden. Aan het einde van het seizoen gaat het systeem "op droog". Voordat we het volgende seizoen dan weer gaan aanhaken maken we het watersysteem met steradent tabletten, schoonmaakazijn, chloorproducten e.d. langdurig schoon, maar echt schoon worden de slangen nooit.
Wie kan ons vertellen hoe we dit probleem moeten aanpakken? Zijn er bijvoorbeeld knipoog.gif nieuwe type slangen waar die aanslag niet ontstaat of zich heel eenvoudig en gemakkelijk laat verwijderen? ( we hebben nu een Fendt 550TG Topas van 2004 ).

sprite1

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door sprite1 » vr 28 sep 2012 18:40

al eens aan het eind van het seizoen de leidingen met bleek door gespoeld, ik doe er bleek in en laat dat dan een nacht inwerken en daarna goed spoelen, in het begin van het seizoen doe ik dat weer en tot nu toe schone leidingen......

Sleurhut

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door Sleurhut » za 29 sep 2012 16:55

Die aanslag zit in het water zelf. Ijzer kalk mangaan enz enz, dit is verder niet schadelijk.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door Ab » za 29 sep 2012 18:07

Precies.. Haal thuis maar eens een waterleiding los.
Dan zie je precies hetzelfde, maar dan nog veel meer dan in een caravan.
Als een kraan een paar maanden niet is gebruikt, en je zet 'm open, komt er vaak eerst alleen bruin water uit.
Ik bedoel dan gewoon thuis..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sprite1

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door sprite1 » za 29 sep 2012 18:34

RE.gif je moet ook geen koffie in je watertank doen Ab awhoea.gif awhoea.gif

Jo Krabshuis

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door Jo Krabshuis » za 29 sep 2012 18:55

RE.gif
De meeste koffie drink ik meestal op en een restje gaat in de vuilwatertank. knipoog.gif Verder weet ik ook dat er allerlei metalen, mineralen e.d. in het "schone water" aanwezig zijn die zich vastzetten op metalen onderdelen. Maar ik vind die glibberige aanslag van algen, dat zo'n zwarte aanslag in de kunststof slangen wordt als je het systeem vorstbestendig (= droog) wegzet, erg vies en ongezond als je het systeem weer vult.
Moet ik onder "bleek" chloorbleekloog verstaan?

Sleurhut

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door Sleurhut » za 29 sep 2012 18:58

....algen ? Vul jij je watertank in de sloot dan ?

sprite1

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door sprite1 » za 29 sep 2012 19:41

@ jo krabshuis
?? ik koop in de super gewoon een fles bleek>>>geen chloor of chlorix<<< en doe ongeveer een kopje bleek in mn roltank vul hem verder met water 30ltr en pomp dat naar de binnentank en door de leidingen en spoel de kranen tot ik de bleek/chloor lucht ruik en laat dat een nacht staan en dan weer goed spoelen.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door Micky » za 29 sep 2012 22:06

Sleurhut schreef:....algen ? Vul jij je watertank in de sloot dan ?
?? algen hoeven niet uit de sloot te komen hoor, vul maar eens dagelijks een waterflesje op kantoor en drink die leeg een aantal weken zonder reinigen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: aanslag in de waterslangen

Bericht door Pensionado » za 29 sep 2012 22:57

Wat we in de watertanks en slangen tegenkomen zijn over het algemeen geen algen (algen hebben licht nodig) maar schimmels van de soort cladosporium.
Deze schimmel voedt zich met de dode bacterien in het water. schrik.gif

Reinigen met verdund citroenzuur (geen azijn) of een scheutje chloor.

Plaats reactie

Terug naar “Water”