Gaspit verstopt

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Bidiod

Gaspit verstopt

Bericht door Bidiod » zo 19 aug 2012 22:12

Opdat niet steeds hetzelfde wiel uitgevonden hoeft te worden:
Eén van de gaspitten in onze caravan (cramer gasstel uit 2004) werkte niet meer: er kwam helemaal geen gas uit bij het aanzetten.
Dit leidde tot wat gezoek en mislukte pogingen om de leiding naar die pit door te blazen/zuigen. Uiteindelijk heb ik de gaspit opengemaakt m.b.v. het piepkleine torx-sleuteltje dat ik (toch) bleek te hebben (maat 6). Dit ging veel gemakkelijker dan ik verwachtte. Daarna de twee kruiskopschroefjes/boutjes die tevoorschijn gekomen waren losgedraaid. Het bovendeel van de brander er afgetild, ‘t spuitmondje los- en schoongemaakt. Leiding nog even doorgeblazen (luchtpompje, vanaf gasfles-zijde), alles weer in elkaar gezet, en ’t werkt weer prima.
Het is handig om hierbij gebruik te maken van een hulpstukje dat je eerst aanbrengt: een blokje hout o.i.d. dat je precies op maat maakt en klem zet onder het onderste deel van de gasbrander – in mijn geval: klem tussen onderkant gasbrander en bovenkant koelkast - bereikbaar door het bovenste “koelkastluikje”in de caravanwand. Hierdoor blijft het onderste deel van de brander (dat anders “los komt te hangen” zodra je het bovendeel losschroeft) goed op zijn plaats zitten, waardoor m.n. het opnieuw monteren van het bovendeel veel makkelijker verloopt.
Voor het doorprikken van het spuitmondje kun je bijvoorbeeld één van de staaldraadjes uit de kern van een stukje waslijn gebruiken

Gebruikersavatar
JanHillegers
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 23:02
Locatie: Uitgeest

Re: Gaspit verstopt

Bericht door JanHillegers » ma 20 aug 2012 13:14

Goeie tip!!!
Subaru Legacy 2.0 en Kip Celebration 44TTZ

Bidiod

Re: Gaspit verstopt

Bericht door Bidiod » ma 20 aug 2012 21:48

Dank!

pd0bao40

Re: Gaspit verstopt

Bericht door pd0bao40 » ma 20 aug 2012 23:58

In mijn jeugd, heel lang geleden, was een staaldraadje taboe moest een koperdraadje uit een 2lingsnoer zijn. Of uit een bougieborstel als iemand nog weet wat dat was. Motivering : staaldraadje is te hard op messing onderdelen ! Maar misschien achterhaald door "stand der techniek" ? Afijn we horen het wel bvk van een loodgieter, Jaap.

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Gaspit verstopt

Bericht door Knaus440 » di 21 aug 2012 09:42

Ik neem ook altijd een koperdraadje om door te steken. Staaldraad is te hard en beschadigd de leidingen. Om maakt braampjes,of erger losse braampjes.
Althans dat het ik ook "vroeger" geleerd en doe dat nog steeds.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Gaspit verstopt

Bericht door Aernout » di 21 aug 2012 15:37

Als je vanuit het bovenste rooster boven je koelkast kan komen ...... is je koelkast niet optimaal geinstalleerd.
Een schuine plaat die de warme lucht naar buiten geleid komt de koeling ten goede.
Verder is het het beste als de achterzijde van de KK volledig afgesloten is van de rest van het interieur, ook dit weer tgv de ventilatie.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”