legen vaste watertank

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
janeinfo

legen vaste watertank

Bericht door janeinfo » za 18 aug 2012 13:53

Ben in het bezit van een sprite europa 2011, hoe kom ik bij de vaste watertank om deze te legen, bij mijn vorige caravan kon ik er een stop uittrekken, maar hoe werkt het bij de sprite?

Alvast dank, gr janeinfo

Vliedje

Re: legen vaste watertank

Bericht door Vliedje » zo 26 aug 2012 13:16

caravan.gif Wij hebben een Sprite Europa 460 uit 2008. Daar is eenzelfde watertank ingebouwd. Jammer genoeg zit er geen aftapkraantje. De enige manier om de watertank te legen is door de kranen in de caravan open te zetten. Jammer genoeg is de tank dan niet helemaal leeg, omdat de waterleiding niet in de bodem van de tank is aangesloten, maar aan de korte zijkant, boven de onderzijde. Het restant wat in de tank overblijft, verwijder ik altijd met een schone doek, uitwringen in een emmer, net zo lang tot de tank droog is. Meestal volstaat zo'n 10 keer opnemen en uitwringen.
Wel is het met het oog op bevriezingsgevaar zaak om de boiler goed af te tappen.

Jan Bloemink

Re: legen vaste watertank

Bericht door Jan Bloemink » zo 9 sep 2012 15:22

In een Sprite Europa Cruzer 390 uit 2009 zit op de vloer bij de boiler een aftapkraantje [geel]. Het water loopt dan recht onder de kraan op straat. Verder zit er rechts van de pomp een kraantje dat in de lengterichting van de leiding moet worden gezet. Tank en boiler lopen leeg [pomp uit!]. Kranen laat ik onderweg openstaan en zo schudt het laatste onderweg op straat. Groet, Jan Bloemink

Vliedje

Re: legen vaste watertank

Bericht door Vliedje » zo 9 sep 2012 17:01

caravan.gif dat is bij de Europa eveneens het geval. Alleen loopt de tank niet helemaal leeg, omdat de afvoer niet in de bodem van de tank zit, maar hier enigszins boven. Gevolg is, dat er altijd wat water in achterblijft. Dat kan je alleen maar verwijderen door de tank met een schone doek leeg te dweilen. Leegrijden alleen is onvoldoende. Er blijft altijd wat water achter.

sprite1

Re: legen vaste watertank

Bericht door sprite1 » zo 9 sep 2012 17:06

bij mij blijft er ook wat water in staan, ik koppel de leidingen, na door blazen, los en heb geen last van vorst schades gehad de afgelopen 2 winters, en mijn caravan staat gewoon buiten achter mijn huis

Vliedje

Re: legen vaste watertank

Bericht door Vliedje » zo 9 sep 2012 17:17

caravan.gif het gaat mij ook niet zozeer om eventuele vorstschade. Onze caravan staat in een vorstvrije stalling. Maar ik vind het geen prettig idee als er water in de tank achterblijft. Daarom droog ik de tank ook altijd grondig.

John van Dijk

Re: legen vaste watertank

Bericht door John van Dijk » zo 30 jun 2013 11:17

Hallo,
Ik heb mijn Sprite Europa 390 nu een 2 tal weken in gebruik. In het begin dacht ik mij te herinneren dat indien ik de koudwaterkraan opende dat de pomp niet direct ging lopen maar wat later. Hij bouwde druk op.
Maar de laatste dagen hoor ik direct de pomp aanslaan als ik de kraan open. Weet iemand of dat goed is of is er iets mis.
Ik heb een jarrycan buiten staan als externe tank.

Vliedje

Re: legen vaste watertank

Bericht door Vliedje » zo 30 jun 2013 11:49

caravan.gif Hallo John, bij onze Europa 460 slaat de pomp ook vrijwel direct aan hoor. De druk wordt zo snel opgebouwd, dat je vrijwel geen tijdverlies hebt. Het maakt daarbij niet uit of je uit de vaste watertank, een vaste aansluiting op de kraan, of uit een jerrycan tapt. Niets om je ongerust over te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Water”