hoes over de fietsen op drager

Plaats reactie
Goulds

hoes over de fietsen op drager

Bericht door Goulds » vr 10 aug 2012 21:48

ik zie op de snelweg vaak dat er over de fietsen op de fietsdrager zowel voor als achter een hoes word gedaan
is dit ter bescherming van de fiets .
ik krijg nl zelf de indruk dat dit de luchtstroom van de caravan nadelig beinvloed maw het verbruik gaat daar door ook omhoog .

of is er een andere reden waar om men dit doet
zelf zie ik het nut er niet van

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door FWalraven » vr 10 aug 2012 23:19

Bekijk de fiets eens na 100 km op een nat wegdek gereden te hebben.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door peter s » za 11 aug 2012 09:03

RE.gif
Die fietsen drogen wel weer! Hoesjes over de zadels en doekje over de handvaten, klaar.

Wij hadden ook een hoes maar die ergens op een camping de vuilnisbak ingegaan...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Ad » za 11 aug 2012 11:59

FWalraven schreef:Bekijk de fiets eens na 100 km op een nat wegdek gereden te hebben.
Wel eens in de regen gefietst?
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Fred N
Berichten: 1874
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Fred N » za 11 aug 2012 12:25

Ben het met je eens, zie nut en noodzaak hier ook niet van in.
Misschien mag de fiest niet nat worden. (gespoten met waterverf) :wink:

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door FWalraven » za 11 aug 2012 12:51

Droogt inderdaad, maar zeker nog nooit gezien wat voor vuiligheid er achter blijft.

Frans

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door peter s » za 11 aug 2012 13:19

RE.gif
je denkt toch niet dat we stil blijven staan als het gaat regenen?
En ja ze zijn soms een beetje vuil, maar dat zijn ze ook na een week gebruiken...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4345
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door WillyL » za 11 aug 2012 13:37

Ik gebruik ook geen hoes. De fiets wordt inderdaad een beetje vuil, vooral met van dat fijn grijs zand maar daar kan ik mee leven.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Zandkasteel

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Zandkasteel » za 11 aug 2012 16:31

Niet iedereen heeft een (dure) merkfiets, er zijn er ook die fietsen van de bouwmarkt hebben en die zijn gevoeliger voor roest als je ze in de regen laat staan.
Maar ook bijvoorbeeld campingfietsjes. Wij zijn wat makkelijk met fietsen (en ja, echte merkfietsen), maar campingburen zag ik regelmatig een hoes over de fietsen trekken, of fietsen onder luifel of in aanbouw zetten (maar dat heeft niet iedereen).

Goulds

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Goulds » za 11 aug 2012 22:17

zelf zijn wij ook vrij gemakkelijk met de fiets als deze toch smerig is geworden van de rit gewoon licht schoonmaken en afspoelen .dit is voor ons vaak afdoende

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door FWalraven » za 11 aug 2012 22:25

RE.gif

Het vuil komt door de nevel, welke ontstaat, verder als alleen oppervlakkig op het frame.

Goulds

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Goulds » za 11 aug 2012 22:32

ik maak de fietsen voor de winter altijd grondig schoon en smeer ze dan goed is dus als er al fijn vuil op/in komt is dat ook weg dus in het voor jaar de fiets weer op en top in conditie

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Ab » za 11 aug 2012 22:37

Ik had ooit een hoes, toen ik de fietsen nog voorop de caravan vervoerde.
Bij de eerste rit ondervond ik dat het erg klapperde. Niet bevorderlijk voor de hoes en de fietsen.
Daarna heb ik alles heel strak afgebonden met touw.
Ging beter, maar een rit naar Kroatie overleefde de hoes ook niet.
Daarna altijd zonder gereden. De fietsen zijn nog steeds prima na 5 jaar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Goulds

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Goulds » za 11 aug 2012 22:42

heeft het gebruik van een hoes ook invloed op het verbuik van de auto ??

dat de men de hoes gebruikt om de fietsen te beschermen is nu duidelijk, ieder doet het zoals ze zelf willen/gewend zijn

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4345
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door WillyL » za 11 aug 2012 23:07

Misschien een gat in de markt... En hoestunneltent tussen de auto en de caravan spannen? Geen wervelingen, fietsen netjes en proper , minder verbruik...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door DVDGuy » zo 12 aug 2012 09:39

Wij gebruiken een hoes en dat is eigenlijk ter bescherming tegen krassen van de -in sommige landen (Italie, Oostenrijk, Spanje ) verplichte- refloctorplaat.

Afbeelding
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

PIPOOO

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door PIPOOO » do 16 aug 2012 11:15

Buiten dat ik dit een beetje te veel van het goede vind zou het misschien handig zijn dat de hoesen goed vast gezet worden, ze wapperen, touwtjes/riempjes los, ze waaien weg. Ik heb het allemaal al gezien. Mijn idee geen hoes.

Groet,

Bert.


Goulds schreef:ik zie op de snelweg vaak dat er over de fietsen op de fietsdrager zowel voor als achter een hoes word gedaan
is dit ter bescherming van de fiets .
ik krijg nl zelf de indruk dat dit de luchtstroom van de caravan nadelig beinvloed maw het verbruik gaat daar door ook omhoog .

of is er een andere reden waar om men dit doet
zelf zie ik het nut er niet van

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Micky » do 16 aug 2012 11:37

de fietsen hebben er wel van te lijden, doordat er van de zijkant uren en uren vuil water op gespoten wordt, de lagers van de crank en de wielen houden hier niet van, zelfs bij een mountainbike wordt het streng afgeraden hier met de spuit direct op te spuiten, uiteraard kan het geen kwaad als er gewoon water langsloopt, maar met druk erop spuiten (en dat doe je als je rijd in de regen) is niet wenselijk.

goed, eerlijk is eerlijk, persoonlijk zou ik mij er niet druk om maken..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

KaPe

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door KaPe » do 24 jan 2013 08:59

Ik neem al jaren de fietsen mee op vakantie met de auto. Eert met een dakdrager, daarna met een trekhaakdrager (toen we nog geen caravan hadden) en nu in de toekomst op de dissel.

Ik heb nog nooit een hoes gebruikt en zal er ook nooit een gebruiken om volgende reden:
1. flapperen van de hoes door de wind brengt alleen maar een hoger verbruik mee
2. door de wind (trekhaakdrager) loop je het risico dat de hoes komt te scheuren en wegwaait --> gevaar voor andere weggebruikers!!!
3. als de fietsen niet tegen spatwater of regen kunnen is het hoog tijd dat je naar andere fietsen uitkijkt die daar wel tegen kunnen. Na de rit als de fietsen smerig zijn kan ze hem gewoon met water en een (neutraal) detergent even inzepen en afspoelen, grondig reinigen doe ik dan thuis wel.
4. als je op de bestemming ben moet je toch eerst eens alles nakijken en opnieuw een beetje smeren (spuitbus kan wonderen verrichten)

sprite1

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door sprite1 » do 24 jan 2013 10:50

of de fietsen in de auto knipoog.gif doe ik ook mrgreen.gif

KaPe

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door KaPe » do 24 jan 2013 12:15

RE.gif

Inderdaad met een VITO gaat dat, maar met mijn V50 zou het wel eens niet kunnen lukken om 2 fietsen op te bergen. Dus buiten opbergen he....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: hoes over de fietsen op drager

Bericht door Micky » do 24 jan 2013 20:47

KaPe schreef:Ik neem al jaren de fietsen mee op vakantie met de auto. Eert met een dakdrager, daarna met een trekhaakdrager (toen we nog geen caravan hadden) en nu in de toekomst op de dissel.

Ik heb nog nooit een hoes gebruikt en zal er ook nooit een gebruiken om volgende reden:
1. flapperen van de hoes door de wind brengt alleen maar een hoger verbruik mee
2. door de wind (trekhaakdrager) loop je het risico dat de hoes komt te scheuren en wegwaait --> gevaar voor andere weggebruikers!!!
3. als de fietsen niet tegen spatwater of regen kunnen is het hoog tijd dat je naar andere fietsen uitkijkt die daar wel tegen kunnen. Na de rit als de fietsen smerig zijn kan ze hem gewoon met water en een (neutraal) detergent even inzepen en afspoelen, grondig reinigen doe ik dan thuis wel.
4. als je op de bestemming ben moet je toch eerst eens alles nakijken en opnieuw een beetje smeren (spuitbus kan wonderen verrichten)
1. Het zou best eens kunnen zijn dat je verbruik lager wordt, maar veel zal het niet zijn want achter de auto zit een vacuum en dus dat flapperen valt ook enorm mee, probeer maar eens.
2. de hoes zal door de weinig winddruk niet scheuren en al helemaal niet als hij goed is ombonden met banden/spinnen.
3. dat mag je vinden, maar een fiets is er gewoon niet op gebouwd uren lang van de zijkant bespoten te worden met water of je het nu leuk vind of niet knipoog.gif een fiets is gebouwd voor fietssnelheden vooruit en zo blijven de lagers "buiten schot"
4. als je je fiets gewoon netjes onderhouden meeneemt en onder een hoes vervoerd hoeft dit niet aangezien hij niets te lijden heeft mrgreen.gif

maar goed alle gekheid op een stokje, ik zou nooit een fiets meenemen op de dissel of op de achterkant van mijn caravan, aangezien dit voor een minder stabilere combinatie zorgt :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”