Koelkast dood?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Fordrijder

Koelkast dood?

Bericht door Fordrijder » ma 23 jul 2012 13:31

Hallo allemaal,

We hebben een probleem met de koelkast in onze TEC. Voor zover we weten is het de originele uit 1997 nog.
Het verhaal:

4 weken geleden begonnen de klachten. Bij een buitentemperatuur van ongeveer 20 graden was stand 5,5 (van maximaal 7) genoeg om het 4 graden te houden in de koelkast. Maar zodra het buiten kouder werd zakte de temperatuur in de koelkast tot onder het vriespunt. Op een gegeven moment bleef hij bij stand 5 weer vrij goed op temperatuur.
Nu is mijn vader ermee op vakantie en meldde vanmorgen dat het leek alsof hij constant bleef koelen (en dus weer aan het vriezen was) na hem een poosje op stand 1 gehad te hebben was hij weer ontdooit, maar nu blijft hij zelfs op stand 7 maar 15 graden.
Aan de achterkant is de koelkast niet warm meer. Gelukkig hebben we nog een koelboxje maar die is nogal aan de kleine kant vergeleken met de koelkast zelf...
Op gas is nog niet geprobeerd omdat we dat niet helemaal vertrouwen (we hebben hem altijd aan de stroom hangen) en er bij de caravan overdag niet altijd iemand aanwezig is om het in de gaten te houden.

De vraag:

Wat kan het zijn?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast dood?

Bericht door Micky » ma 23 jul 2012 17:30

Door vriezen ligt bijna altijd aan de thermostaat, dat hij nu niet meer koelt kaan ook aan de thermosteet liggen het beste is de draden even doorverbinden (dus de thermostaat er even tussenuit) koelt hij dan weer, gewoon een nieuwe thermostaat monteren, eventueel kun je tijdelijk een schakelaartje tussen de thermostaat draden monteren en zo de koelkast handmatig een paar keer per dag uit zetten, totdat een echte reparatie mogelijk is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fordrijder

Re: Koelkast dood?

Bericht door Fordrijder » ma 23 jul 2012 17:36

Kijk dat is handige info! Ik zal het meteen even doorgeven aan mn vader, kan die dat mooi even controleren. Ik mag hopen dat hij de thermostaat weet te vinden mrgreen.gif
Bij het doorverbinden van de thermostaat zal de koelkast altijd blijven koelen neem ik aan?

dag
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 jan 2011 19:55

Re: Koelkast dood?

Bericht door dag » ma 23 jul 2012 18:08

Ja,dan blijft die door koelen.

grtjes dag

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast dood?

Bericht door Micky » ma 23 jul 2012 20:33

De thermostaat zit aan de draaiknop, thuis dus in de koelkast en in de caravan normaal gezien erboven thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fordrijder

Re: Koelkast dood?

Bericht door Fordrijder » vr 27 jul 2012 23:00

Helaas is het niet gelukt de koelkast op gas te laten koelen. De koelkast slaat niet aan, waarschijnlijk omdat we bij het weer vast zetten van het scharnier het knopje voor de vonk hebben gesloopt. Morgen komt de caravan weer terug en weet ik ook of de 12v nog geprobeerd is. Zondag gaan we zoeken naar het probleem. Mochten we nog vragen hebben kloppen we hier gewoon weer aan:)

Fordrijder

Re: Koelkast dood?

Bericht door Fordrijder » ma 30 jul 2012 20:32

Goed, zondag is maandagavond geworden...
Maar een paar dingen zijn duidelijk geworden. 12v en 230v maakt geen verschil. In beide gevallen koelt de koelkast maar 1 of 2 graden. Ook kun je als we de thermostaatknop op of uit stand 0 draaien een klik horen.
Na deze bevindingen hebben we de ventilatieroosters even los gemaakt om te voelen of de verwarmer wel warm word. En dat word hij. Ook zagen we daar een paar verrotte verbindingen, dus we denken dat we de oorzaak gevonden hebben. Waarschijnlijk is de koelkast gewoon (zo goed als) leeg. Morgen nemen we even contact op met de caravanhandelaar en met Bakhuis. Hopen dat de reparatiekosten mee zullen vallen, want de prijs van een nieuwe koelkast word je ook niet erg vrolijk...

Fordrijder

Re: Koelkast dood?

Bericht door Fordrijder » zo 18 aug 2013 23:47

Nog even een reactie over wat het nu uiteindelijk bleek te zijn.
Op gas bleek hij het achteraf nog wel te doen, maar het probleem zat hem in het koelelement in de koelkast. Die is vervangen en als hij nu op zijn hoogst staat begint hij te vriezen haphop.gif Dus hij doet het weer naar behoren

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast dood?

Bericht door Micky » zo 18 aug 2013 23:48

RE.gif

bedoel je niet het verwarmingselement?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fordrijder

Re: Koelkast dood?

Bericht door Fordrijder » zo 18 aug 2013 23:49

Er is me verteld dat het het koelelement zou zijn, die ribbels in de koelkast zelf in ieder geval. Die is nieuw.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast dood?

Bericht door Micky » zo 18 aug 2013 23:55

RE.gif

hhmmm oke, dat kan ik niet plaatsen, aangezien dat alleen aluminium ribbels zijn die de ontstane kou doorgeven aan de ruimte van de koelkast.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”