Werkdruk waterpompje reich.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door HansHobby » zo 17 jun 2012 13:25

Vanmorgen heb ik de waterhuishouding in de caravan weer op orde gebracht. Nu heb ik een reich pompje met een werkdruk van 0,5 bar. ik zou echter iets meer druk op de kranen willen hebben. Nu zou ik een twinpompje kunnen aansluiten met 1,4 bar. Echter kan mijn Truma boiler maar 1,2 bar aan volgens de specificaties.

Nu vraag ik mezelf af of dat dan bij constante druk is. Mijn pompje geeft namelijk alleen druk bij het tappen. Hetgeen dan ook meteen weer weg is doordat het water vrij uit kan stromen. En omdat er een terugslagklep ontbreekt valt de druk ook meteen weer weg als de kraan sluit.

Zou het op deze manier kwaad kunnen voor de boiler om met meer dan 1,2 bar werkdruk te werken ?
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door HansHobby » zo 17 jun 2012 15:30

RE.gif

Dat zou ideaal zijn. ik kan die echter nergens vinden op het net. Nog eens even zoeken! thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Gurbe » zo 4 aug 2013 22:36

Hallo HansHobby,
ik heb in mijn caravan de Maespomp (0,5 à 0,6 bar) vervangen door een Reich Hochleistungspomp PLUS: 19 liter en 1,1 bar. Wat een verschil!! Daar heb je geen twinpomp voor nodig. Prijs bij de caravandealer: € 27,50. Deze pomp wordt in de toiletruimte gebruikt voor de wastafel en het toilet. Met name het toilet spoelt nu weer perfect in het rond.

gr. Sietze
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Bram » zo 4 aug 2013 22:52

Probeer eens om de aansluiting van de bedrading om te draaien. Het klinkt misschien vreemd, maar het maakt echt verschil.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Micky » zo 4 aug 2013 23:21

RE.gif scratch.gif

wat gebeurd er dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

tigra

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door tigra » ma 5 aug 2013 00:01

RE.gif
Aan die pomp zitten schoepen die een bepaalde vorm hebben en in een bepaalde richting draaien.
Aangezien het gelijkstroom is kan de pomp 2 kanten opdraaien en in sommige gevallen kan dat inderdaad helpen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Micky » ma 5 aug 2013 00:03

RE.gif

helder, mijn eerste idee was ook, dan draait hij andersom en zuigt hij ipv blazen, maar idd door de vorm van de schoepen zal hij niet zuigen, alleen gelijke druk of betere/mindere druk geven thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Bram » ma 5 aug 2013 00:37

Mijn ervaring is dat het inderdaad een flink aantal liters per minuut kan schelen.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Jan van Vijven » di 6 aug 2013 12:15

RE.gif
Bram volgens mij kan een centrifugaal pomp maar een kant opdraaien.

http://www.google.nl/imgres?q=impeller& ... =112&ty=79

Dit (zie link) is de enige juiste manier hoe een Impeller gemonteerd moet worden, mocht je ooit een nieuwe impeller aanschaffen moet je dus opletten of het een links of rechts draaiende is.
In de link kun je ook de juiste draairichting zien, mocht de pomp verkeerd omdraaien zal er geen druk zijn, dus kabels omdraaien (bij gelijkstroom) heeft geen zin de aanzuig en de pers worden immers omgewisseld.
BTW, een centrifugaal pomp is nooit zelfaanzuigend zorg er dus voor dat de aanzuig altijd onder water zit, het kleinste gaatje (lucht) in de aanzuig kan al funest zijn voor je druk.
Tegen een gesloten afsluiter opstarten zorgt voor een kleinere stroompiek en zal tevens zorgen voor een hogere druk na openen van de afsluiter, probeer de afsluiter eerst zover te openen dat alleen de pomp gaat draaien maar nog net geen water geeft en na een paar seconden open je de boel verder, misschien heb je dan wat meer druk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Bram » di 6 aug 2013 16:47

RE.gif Jan, op advies van een caravanmonteur in Hoogeveen heb ik dat uitgeprobeerd. Verwisselen van de draden maakte wel degelijk verschil in de hoeveelheid water dat uit de kranen komt. In de toiletpot spoelt het water na het omdraaien van de draden prima de pot rond, wat daarvoor niet het geval was.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

pd0bao40

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door pd0bao40 » di 6 aug 2013 16:53

Iedere waterpomp is ook geen centrifugaalpomp misschien is dat de reden ?

tigra

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door tigra » di 6 aug 2013 17:09

Die dingen kunnen wel degelijk 2 kanten opdraaien ( weet niet of alle waterpompen dat kunnen ) maar er zit wel degelijk verschil in. Heb al meerdere keren meegemaakt dat pompjes fabrieksaf verkeerdom aangesloten waren met als gevolg te weinig druk.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door Jan van Vijven » di 6 aug 2013 18:29

pd0bao40 schreef:Iedere waterpomp is ook geen centrifugaalpomp misschien is dat de reden ?

Dit soort "dompelpompen" zijn centrifugaal pompen.

Er zal bij verkeerd draaien misschien een beetje water door komen maar zeker geen druk geven, om de doodeenvoudige reden dat het slakkehuis en de impeller verkeerd om staan tenopzichte van de draairichting.

Het water moet richting de "opstand" (perskant) gezwierd worden en niet zoals meestal gedacht word: geschept (zie wederom de tekening in de link betreffende de impeller)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

pd0bao40

Re: Werkdruk waterpompje reich.

Bericht door pd0bao40 » di 6 aug 2013 18:41

Misschien een open deur intrappen maar, als de 2 draden aan de pomp gekleurd zijn (en ik ben nog geen andere tegengekomen) dan is rood de +en komt dus aan de draad VAN de pomp, de andere is de min -en
heeft de kleur blauw of zwart en gaat naar -van omvormer/accu. Gr.Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Water”