1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
DRum

1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door DRum » za 16 jun 2012 11:30

Deze zomer is ons plan om met onze nieuwe (tweedehandse) caravan naar Zuid Frankrijk te gaan. We doen 3 campings aan die we al hebben vastgelegd. We beginnen in de Drome (Chateauneuf-sur-Isere), daarna de Ardeche (Saint Laurent du Pape) en eindigen in Embrun.

Het zal onze eerste lange rit worden met de caravan. Met Hemelvaart/Pinksteren in Nederland getest en prima bevallen. Maar dan is de afstand niet zo ver.
We hebben 2 kids (4+6) achterin en mijn man zal de rit alleen moeten rijden aangezien onze combinatie een E verreist en ik deze nog niet bezit.

Onze eerste plan was om zaterdagmorgen vroeg te vertrekken, ergens laat in de middag ergens te stoppen (tussen Dijon en Nancy) en de volgende dag de rest van de afstand af te leggen. Dus 2 volle dagen rijden.

Nu zouden we ook vrijdagmiddag kunnen vertrekken. Dochter uit school en dan weg. Dan leg je een paar uur af en ergens voorbij Antwerpen of Brussel 1e overnachting, de volgende dag verder doorrijden, weer overnachten en de laatste dag (zondag dus) aankomen op bestemming, redelijk vroeg op de dag.

Wat is nu aan te raden? 2 volle dagen rijden, of toch maar 3 dagen over doen?
Onze kids houden niet zo van lang rijden (hoewel de DVD speler een uitkomst is) en mijn man moet alleen rijden het hele stuk.
Moet je bij het uitstippelen nu meer de reistijd in de gaten houden (dus 8 uur rijden op een dag) of het aantal kilometers (zo'n 600 km op een dag)?

Hoe hebben jullie de eerste lange rit met een caravan ingedeeld? Wat zouden jullie ons aanraden?

Debby

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door JanPunne » za 16 jun 2012 12:13

De allereerste keer dat we met de toen nog kleine kinderen naar de drome gingen maakten we de eerste stop in Luxemburg. Daarna in Macon en vervolgens heel rustig de laatste rit naar de eindbestemming. Vanuit noordholland al stoppen in Belgie vonden wij te snel. Maar we vertrokken dan wel op de zaterdagochtend vanwege de drukte in Belgie die op vrijdagmiddag te verwachten was. Later gingen we in 2 stops die kant op. We rekenden altijd per 2 uur een kwartiertje pauze mee. 600 km is goed te doen maar houd rekening met tegenslag in de vorm van files etc. Dan komt er zomaar een uurtje bij en dan is de rit ineens een stuk langer. Op de site www.camping-frankrijk.nl kunnen jullie de hele route uitstippelen met bijna alle mogelijke overnachtingscampings langs de route in frankrijk. Maak ook een lijstje met alternatieve overnachtingscampings zodat je kunt afwijken van de oorspronkelijke bedoelingen mocht het een beetje tegen zitten.

Gebruikersavatar
berta
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 17 jul 2011 18:21
Locatie: Roosendaal

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door berta » za 16 jun 2012 12:45

Hallo Debby

Vanuit Obdam naar Nancy is ongeveer 575 km, met 'n caravan, is dit zeg maar 7 uur rijden zonder tussenstops.
Vanuit Nancy naar Chateau sur Isere is ongeveer 500 km, is ongeveer 6 uur rijden zonder stops.
Wil je dit in 2 dagen rijden zou ik de eerste dag iets eerder stoppen, bv 1e camping in Frankrijk.
Maar als ik eerlijk moet zijn, het is tenslotte jullie eerste lange reis met de caravan, ga rustig rijden, en kijk hoe het loopt. En pas daar je schema op aan.
Wanneer je Vrijdag kunt vertrekken zou ik dat doen. Kun je mooi de eerste dag 200 A 250 km rijden. Dan kun je de andere dagen ook beter indelen.
Denk ook aan de kinderen, je schrijft zelf al dat ze niet zo van autorijden houden.
Wij zelf gaan richting Agde zo'n 1200 km vanuit Roosendaal ,en hier doe ik drie dagen over (zonder kinderen)
Alvast prettige vakantie.

Grt Hennie
Eriba swing 465 achter Saab 9-5 Estate

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3244
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door Leentje » za 16 jun 2012 13:06

Als je toch de tijd hebt, zou ik voor een extra dag gaan. Kijk gewoon hoever je komt en zoek dan een camping. Veel plaatsen hebben een municipal, vaak nog met een zwembad ernaast gelegen. Het geeft rust. Schiet je lekker op, dan maak je kilometers. Zo niet, dan heb je ook alle tijd om uitgebreid te pauzeren.
Fijne stops onderweg zijn bij supermarkten. Je hebt vaak goed de ruimte met je combi. Het tankt aanzienlijk voordeliger dan langs de tol en je betaalt geen tol. En je koopt een lekkere verse maaltijd ter plekke.(of chococroissants ;-)
Een fijne route, rustige route vinden wij: Luxemburg, Metz, Nancy.
Epinal, Remiremont, Vesoul. Besancon, Lons-le saunier, Bourg-en-Bresse, Villars-les Dombes, Lyon.
Vanaf daar zeker wel de tol op, onder Lyon kent de RN veel rotondes en industrie.
In Bourg-en-bresse passeer je een camping. Eenvoudig, maar wel pal naast zwembad, achter supermarkt en mac Donalds.
Camping L'oiselon in Pont d'Ain is mooi groen. Verder ook eenvoudig.
cp les Promenades in Quingy is eenvoudig, maar ligt pal aan een dorpje met diverse horecagelegenheden en een supermarkt op 5 minuten.
Kies je deze route, tank dan bijtijds! Er zijn minder mogelijkheden en je kunt niet overal met je caravan ruim bochten nemen.

Kies je voor rijden in 2 dagen, dan zou ik op zaterdag erg vroeg gaan rijden, al omstreeks 05.00 uur. Als je dan de klok rond rijdt, heb je ongeveer 800 km erop zitten en kunnen de kinderen in de avond nog lekker spelen. De tweede dag vertrek je nooit zo vroeg, (vertrektijden die mogelijk zijn en ontbijt) en je moet rekening houden met opbouw van je spullen bij aankomst op de camping.

Goede reis!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Marc B
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 21:26

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door Marc B » za 16 jun 2012 13:52

Wij hebben vorig jaar de heenweg ook in drie reisdagen gedaan, vanuit Noord-Brabant naar een plaatsje bij Bollène. Dat zal qua reistijd vergelijkbaar zijn met wat jullie te wachten staat. Ook met twee kinderen, van drie en twee jaar. Dat betekent regelmatig stoppen, dat ze lekker kunnen spelen, rennen, etcetera. Onder Nancy zijn we van de snelweg afgegaan en richting de Jura gereden, dat kost nog extra tijd.

De terugweg hebben we snelweg aangehouden en hebben we in twee dagen gereden. Dat was prima te doen, zeker omdat we een prima doorreiscamping vonden met een restaurantje. Dan hoef je op zo'n reisdag niet zelf te koken, en rolt na het douchen zo je bed in.

In jullie geval weet ik het niet. Als je pas om half vier 's middags wegrijdt kun je niet meer zo ver komen. Wil je voorbij brussel gaan dan kom je daar (jullie komen toch uit noord holland?) op een vrijdagmiddag/avond met ook nog eens vakantieverkeer best wel laat aan. Dan moet je nog de caravan plaatsen, eten, douchen etc. Dat zou wel eens een late kunnen worden. Misschien is vroeg naar bed en zaterdag vroeg weg geen gek idee.

Hoe dan ook: Als je maar niet gaat stressen als het verkeer tegenzit. Dan maar een dag langer onderweg, maar wel ontspannen. Als jij gestresst bent zul je zien dat de kinderen ook veel lastiger zijn (bij ons in ieder geval wel). Het is sowieso een lange zit voor -kleine- kinderen.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door perry » za 16 jun 2012 20:06

Vrijdag middag zou ik weggaan mits je dochter wel rond 12uur uitschool is.
Wij gaan dan niet naar frankrijk maar naar italie,maar als wij vrijdags gingen rijden meestal tussen 13 en 14uur.
Pak je altijd wel wat file mee maar dan het begin in ons geval eindhoven of nijmegen net hoe ik rij.
Maar het rijd wel lekker rustig vind ik zelf wij rijden dan wel de reis in 1 nacht.
Maar jou vraag kan je vrijdag vroeg vertrekken zou ik het doen kan je dat niet dan beter zaterdag ochtend.

goeie reis en fijne vakantie
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

DRum

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door DRum » za 16 jun 2012 20:55

Bedankt voor de reacties!

Mijn dochter komt vrijdag om 12.00 uur uit school, dus we zouden bij wijze van spreken bij school kunnen wachten en meteen wegrijden.
Dus vanuit Obdam/Heerhugowaard kunnen we al best redelijk ver komen.
Nu heb ik al wat zitten zoeken naar campings in belgie niet ver van de route af, maar die lijken niet in overvloed te zijn.

Omdat ik graag nogal voorbereid op pad ga, zoek ik vooraf uit waar welke campings zitten, zodat we niet te veel hoeven te zoeken, met ergenis al gevolg.

We gaan nog even nadenken, we hebben tenslotte nog (maar) 5 weken.

Debby

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3244
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door Leentje » za 16 jun 2012 20:56

Dan heb ik een leuke camping voor je, op de grens luxemburg-duitsland, een paar km van de doorgaande route door Luxemburg heen;http://www.eifelidyll.de/nl/html/ourtal-idyll.html
Vrij recent gestaan, naar grote tevredenheid. Voor mening, zie Zoover
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door Henny » do 21 jun 2012 21:54

Een rustige route om te rijden is ( na het drukke Belgie) via de autoroute Laon, Reims ( helemaal nieuwe weg eromheen) Troyes aanhouden en dan Dijon, je komt daar weer op de "route de soleil".

Deze autoroute is heel rustig en heeft prachtige parkeerplaatsen.
Wij vinden deze route fijner dan Metz/Nancy, op dat stuk zijn de P's erg vies!!!

In de stad Chalons en Champagne is een stadscamping. Maar je kunt ook een lijstje aanleggen van campings niet ver van de autoroute. Aan het Lac du Der Chanteqoc zijn verchillende campings, dit is een half uurtje van de autoroute af!
Fijne vakantie caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1020
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door GSAndre » do 21 jun 2012 22:21

Eerste vraag is moet je wel op vrijdag/zaterdag weg ?

Wij nemen altijd vakantie van woensdag t/m woensdag !
Dit vanwege de drukte in het weekend (zo'n hekel aan files knipoog.gif )
We vertrekken om 04:00 en rijden tot 15:00.
We komen dan ongeveer 650/700 km ver.
De tweede dag hoeven we nog maar een 350/400 km en komen relaxed om 13:00/14:00 aan.
En hebben alle tijd om ons rustig te installeren, en zijn dan kant en klaar,om ons om 18:30-19:00 op de BBQ te storten mrgreen.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje

DRum

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door DRum » vr 22 jun 2012 10:02

Hoi GSAndre,

Omdat we alles hebben vastgelegd "moeten" we wel weg op vrijdag of zaterdag. We hebben de camping namelijk besproken vanaf zondag. Ik heb het wel eens met mijn man er over gehad om op een andere dag te vertrekken, maar hij vindt dat zo zonde, als je al vrij bent, kun je net zo goed al op weg gaan.

Maar de opties die genoemd worden ga ik onderzoeken, bedankt!

Debby

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1020
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door GSAndre » vr 22 jun 2012 12:52

Begrijp het, maar voor volgend jaar misschien het idee van woensdag tot en met woensdag.
Bevalt ons al jaren prima, niet zo druk op de weg.en als je weer gaat beginnen op je werk, duurt de eerste week niet zo lang :-)))
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door p_vingerhoets » vr 22 jun 2012 13:03

Je schrijft dat je man gaat rijden, wat is zijn zegje hierover ? Ik weet niet wat voor werk hij doet is op zich niet echt belangrijk , maar hoe is zijn kundigheid met het rijden met caravan-aanhanger en dan voor langere stukken aaneengesloten als ie snel geïrriteerd raakt in het verkeer misschien dan maar wat meer stoppen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

RolandDammers
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 jun 2012 21:34

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door RolandDammers » zo 24 jun 2012 12:16

Hallo Debby,

Ga op je eigen gevoel af hoe lang door rijd, misschien is het erg druk onderweg en dan zou je wat sneller een camping zoeken.
De ANWB heeft een handig boekje met bijbehorende kaart waarop je campings voor onderweg staan aangegeven.
Wij gebruiken dit nu al zo'n 10 jaar en komen op de leukste campings terecht.
De afstand tussen de snelweg en de camping staat vermeld.
Sommige mensen rijden naar Spanje met caravan in 1 dag de andere doet er 3 dagen over, het gaat erom dat je het veilig doet en tenslotte heb je vakantie dus ook de reis is daar een onderdeel van .


Succes
Ps de combinatie die je rijd is ook de moeite waard om er een dagje langer over te doen mooie auto en dito caravan
mercedes vito 2022 met fendt 456TG 2014[img][

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door Knaus440 » ma 25 jun 2012 09:50

Naast al goede tips die al gegeven zijn is mijn vraag: wat is je eigen spanningsboog en die van de kinderen?
Onze ervaring met de kleine kinderen was dat zij toch redelijk bepalend waren in hoeveel we reden op een dag. De Vogezen deden we vanuit Groningen in twee dagen. Rustig rijden en op een camping niet te snel van de snelweg in Duitsland ontbijten was voor de kinderen dan ook al vakantie.
Natuurlijk bepalen de kinderen echt niet het reisschema maar op een gegeven moment is de rek bij hen en ook bij jullie , er echt wel uit.
Toen onze kinderen een 4 a 6 jaar oud waren zeiden ze dat ze zo lang autorijden niet leuk vonden, maar wel graag naar de bergen, of naar vrienden in Frankrijk wilden.
Wat ze wel kenden waren de ritten naar opa en oma, daar reden we altijd een 2 1/2 uur over.
Dat betekende dus nog even zitten, en onderweg wat leuke dingen doen. Dan maar 2 of 3 dagen onderweg naar Noord Italie etc.
Nu de kinderen groot zijn en uit huis wonen, reizen we met ons tweeen. En is een dag van 6 a 700 km het echte max. Liever wat minder.
Vrijdagen en zaterdagen waren altijd dagen die we meden om op vakantie te gaan. Reizen op zondag of zelfs maandag vonden we een stuk rustiger.
We namen ook altijd echte pauzes. Dus niet elke keer even op een parkeerplaats. Maar ook rustig even van de snelweg in een bos even lopen, of even een uurtje zwemmen onder weg. Er zijn zoveel mogelijkheden vlak naast de snelweg om een reis te onderbreken. En echt hoor, op een reisdag met een 25 graden is een half uurtje in bv een openlucht zwembad, een energiebron om weer uren te kunnen reizen.
In Duitsland wisten we enkele "natuurzwembaden" in de buurt van de snelweg. Gecontroleerde zwembaden in plassen met bewaking op de parkeerplaats.
In Bruhl zit bv een overnachtingscamping met een mooi en schoon zwemmeer erbij.
Veel plezier alvast bij het uitzoeken en plannen van de reis.
Onze kinderen zijn nu 26 en 24 jaar oud en zeggen nog steeds dat het reizen al vakantie was.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door Kingpin1966 » ma 25 jun 2012 10:15

DRum schreef: Wat is nu aan te raden? 2 volle dagen rijden, of toch maar 3 dagen over doen?
Onze kids houden niet zo van lang rijden (hoewel de DVD speler een uitkomst is) en mijn man moet alleen rijden het hele stuk.
Moet je bij het uitstippelen nu meer de reistijd in de gaten houden (dus 8 uur rijden op een dag) of het aantal kilometers (zo'n 600 km op een dag)?

Hoe hebben jullie de eerste lange rit met een caravan ingedeeld? Wat zouden jullie ons aanraden?

Debby
1 of 2 stops? Waarom pin je je vast op 1 of 2 stops?
Als je man de gehele route alleen moet rijden zoals je dat al aan aangeeft dan wordt dat erg lastig.
Het bepalen van het aantal tussenstops hangt af van een aantal factoren o.a. de verkeersdrukte, evt. files of ongelukken maar ook het weer kan een belangrijke factor zijn.
Als het regent kun je doordat je extra moet opletten sneller moe worden, een fel schijnende zon en hoge temperaturen kunnen de krachten ook uit je lichaam zuigen.
En dat gaat sneller dan je denkt.
Daarom geld eigenlijk maar 1 stelregel:

Luister naar je lichaam en neem rust als je moe begint te worden

En of dat nu 1, 2, 3 of 4x is doet er niet toe.
Ook de kinderen moeten hierin betrokken worden, wanneer ze aangeven moe te worden moet je daar gehoor aan geven.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door jeroen.25 » di 3 jul 2012 14:09

Wij zijn vorig jaar ook voor het eerst met de caravan op pad geweest. Ook Chateauneuf sur Isere (Soleil Fruite) als eerste echte bestemming.
Wij zijn toen rond 7uur vertrokken vanuit het midden van het land. We zijn rond 15.00uur gestopt in Langres. Mooie afstand voor 1 dag vonden wij. De tweede dag hoefden we dan nog maar zo'n 400Km te rijden.

Ik moet er wel bij zeggen dat onze tussenstops onderweg meestal niet langer duren dan 5-10 minuten. Alleen voor het middageten wat langer. En ik rijd het eerste stuk vanaf huis zeker 3 uur. Daarna iedere 2,5 uur ongeveer stoppen (of ik moet het eerder zat zijn)
Wij hebben alleen geen kinderen, dus ik kan me voorstellen dat je wat vaker of langer wilt stoppen.

Verder nog 1 tip als je naar Soleil Fruie gaat;
De camping ligt nog een stuk voor Chateauneuf sur Isere. Hij staat beroerd aangegeven omdat er op die kruising meer reclameborden staan. Het bord van de camping valt daar een beetje achter weg.
https://maps.google.nl/maps?q=soleil+fr ... 1,,0,-3.76
Dat gele bord is van de camping.

Verder vonden wij het wel een hele fijne nette camping.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

DRum

Re: 1e lange rit met caravan, 1 of 2 tussenstops?

Bericht door DRum » di 3 jul 2012 20:37

Bedankt voor de tip jeroen.25! Zo moeten we de camping zeker vinden. En we hebben al heel wat positieve zaken over de camping gelezen, dus dat komt wel goed.

Omdat we besloten hebben toch op zaterdag te vertrekken (vanwege een drukke week vooraf i.v.m. oplevering nieuw huis, dus even wat meer rust vooraf) willen we via Antwerpen/Brussel/Reims/Troyes rijden om de drukte wat te vermijden. Als ik het zo goed bekijk zullen we bij Troyes kunnen stoppen. Als het voorspoedig gaat misschien iets verder, zodat de afstand op de tweede dag niet zo ver is. Tweede dag rijden we op zondag en dan hopen we rond Lyon niet al teveel oponthoud te hebben zodat we de volgende dag enigzins op een schappelijke tijd aankomen.

Nog 2,5 week en dan kunnen we vertrekken.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”