Belasting kg's achterdrager fietsen
Belasting kg's achterdrager fietsen
Hello!
Weten jullie zo uit jullie hoofd hoeveel kg je achterop de fietsendrager mag zetten achterop een caravan?
ter aanvulling ik heb een fendt topas 490 met een standaard fietsendrager achteropde caravan!
Weten jullie zo uit jullie hoofd hoeveel kg je achterop de fietsendrager mag zetten achterop een caravan?
ter aanvulling ik heb een fendt topas 490 met een standaard fietsendrager achteropde caravan!
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Meestal zoiets van 50kG. Staat ook op de drager zelf.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Vlgs Fendt: bij voorkeur niets.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
@ Ab
Dat is wel een discussie die altijd zal blijven bestaan. Als ze gewoon bij de dealer die de garantie geeft een achterdrager monteren...
Dat is wel een discussie die altijd zal blijven bestaan. Als ze gewoon bij de dealer die de garantie geeft een achterdrager monteren...
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Eens met Ab, sterker voor mijn Fendt Bianco 2008 is door de fabrikant nadrukkelijk aangegeven dat vanaf de fabriek geen versterkingen in de achterwand zijn aangebracht en het daarom niet is toegestaan een drager achterop aan te brengen. Een caravan met standaard fietsendrager is er niet het is altijd een achteraf gemonteerd assessoire.
Het is leuk als de dealer bereid was een drager te monteren maar als er wat gebeurd is hij waarschijnlijk niet thuis dan wordt het "wij hebben slechts een opdracht uitgevoerd" of i.d.
Ik zou dus eerst even in het instructieboekje kijken of kontakt opnemen met de importeur. Als er onderweg iets gebeurd bent u het die door het slachtoffer wordt aangesproken en als Fendt geen accoord heeft gegeven zal uw verzekeraar niet snel vergoeden.
Het is leuk als de dealer bereid was een drager te monteren maar als er wat gebeurd is hij waarschijnlijk niet thuis dan wordt het "wij hebben slechts een opdracht uitgevoerd" of i.d.
Ik zou dus eerst even in het instructieboekje kijken of kontakt opnemen met de importeur. Als er onderweg iets gebeurd bent u het die door het slachtoffer wordt aangesproken en als Fendt geen accoord heeft gegeven zal uw verzekeraar niet snel vergoeden.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Fendt is een van de best rijdende caravans die er te koop zijn.
De fabriek heeft wat dat betreft een naam te verliezen.
Een Duits ( onafhankelijk) onderzoek heeft aangetoond, dat de stabiliteit van een caravan met 20 % terugloopt bij plaatsing van een fietsenrek met fietsen achterop de caravan.
Om die reden heeft Fendt gekozen om geen bevestigingsmogelijkheden/verstevigingen in de achterwand meer te plaatsen, en raadt het plaatsen van een fietsenrek uitdrukkelijk af, wat inderdaad in de gebruikershandleiding ook zo vermeld wordt. Met wat kunstgrepen is dit wel te omzeilen natuurlijk, elke dealer kan best wel een fietsenrek achterop bevestigen.
Nu weet ik ook wel, dat er duizenden caravans rondrijden met de fietsen achterop, en over het algemeen zonder al te veel problemen.
Maar wat ik niet goed begrijp is, waarom je 20 % zou willen inleveren op het meest belangrijke van een caravan.. het weggedrag.
Het weggedrag is immers ook het belangrijkste item, als je over veiligheid van jezelf en je medeweggebruikers praat.
Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar besef ook, dat je door de verminderde stabiliteit, ook je rijgedrag zal moeten aanpassen, en ook het gewicht achterop zal moeten compenseren met ca 35-40 % van datzelfde gewicht voorin.
Want zeker met fietsen achterop, zal de kogeldruk bij voorkeur zo hoog mogelijk moeten zijn/blijven.
De fabriek heeft wat dat betreft een naam te verliezen.
Een Duits ( onafhankelijk) onderzoek heeft aangetoond, dat de stabiliteit van een caravan met 20 % terugloopt bij plaatsing van een fietsenrek met fietsen achterop de caravan.
Om die reden heeft Fendt gekozen om geen bevestigingsmogelijkheden/verstevigingen in de achterwand meer te plaatsen, en raadt het plaatsen van een fietsenrek uitdrukkelijk af, wat inderdaad in de gebruikershandleiding ook zo vermeld wordt. Met wat kunstgrepen is dit wel te omzeilen natuurlijk, elke dealer kan best wel een fietsenrek achterop bevestigen.
Nu weet ik ook wel, dat er duizenden caravans rondrijden met de fietsen achterop, en over het algemeen zonder al te veel problemen.
Maar wat ik niet goed begrijp is, waarom je 20 % zou willen inleveren op het meest belangrijke van een caravan.. het weggedrag.
Het weggedrag is immers ook het belangrijkste item, als je over veiligheid van jezelf en je medeweggebruikers praat.
Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar besef ook, dat je door de verminderde stabiliteit, ook je rijgedrag zal moeten aanpassen, en ook het gewicht achterop zal moeten compenseren met ca 35-40 % van datzelfde gewicht voorin.
Want zeker met fietsen achterop, zal de kogeldruk bij voorkeur zo hoog mogelijk moeten zijn/blijven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Bij onze Dethleffs die we nu hebben was de fietsendrager achterop standaart bij geleverd (max gewicht is 50kg.) af fabriek, ik heb deze wel nog niet gebruikt.
Op onze Caravelair en zelfs op onze kleine Rapido zijn wel fietsen geplaats op een drager achterop de caravan, en met het rijden heeft dit nooit onstabiel rijgedrag opgeleverd.
Iedereen moet voor zich zelf uitmaken of hij fietsen achterop de caravan wilt, mijn ervaringen zijn positief en als een fiets nodig is op de plek waar ik kampeer gaat deze gewoon terug mee achterop de caravan.
Op onze Caravelair en zelfs op onze kleine Rapido zijn wel fietsen geplaats op een drager achterop de caravan, en met het rijden heeft dit nooit onstabiel rijgedrag opgeleverd.
Iedereen moet voor zich zelf uitmaken of hij fietsen achterop de caravan wilt, mijn ervaringen zijn positief en als een fiets nodig is op de plek waar ik kampeer gaat deze gewoon terug mee achterop de caravan.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Kort door de bocht een reactie
Het overgrote merendeel van de caravanrijders komt nooit boven de 90 km p/u uit, deze zullen met fietsen achterop heerlijk vakantie vieren.
Voor een klein deel hoort snel rijden bij hun vakantie, die zouden we moeten afraden een drager achterop te nemen. Bij deze catagorie horen ook veel Duitsers (heb ervaring met eigen familie). Een Fendt is nu bij uitstek een Duitse caravan voor hoofdzakelijk Duitsers en mensen die in de tweede klasse vallen.
Verder niks mee, met deze groeperingen hebben wij de mooiste vakantie reizen gemaakt.
De belasting van de drager (on-topic) moet natuurlijk passen, het staat in de gebruiksaanwijzing of met een sticker op de drager. Serieuze caravanners gaan hier natuurlijk gedegen mee om... ook met de snelheidsbeperking die in die gebruiksaanwijzing vermeld staat, bij ons max 90 km p/u
Het overgrote merendeel van de caravanrijders komt nooit boven de 90 km p/u uit, deze zullen met fietsen achterop heerlijk vakantie vieren.
Voor een klein deel hoort snel rijden bij hun vakantie, die zouden we moeten afraden een drager achterop te nemen. Bij deze catagorie horen ook veel Duitsers (heb ervaring met eigen familie). Een Fendt is nu bij uitstek een Duitse caravan voor hoofdzakelijk Duitsers en mensen die in de tweede klasse vallen.
Verder niks mee, met deze groeperingen hebben wij de mooiste vakantie reizen gemaakt.
De belasting van de drager (on-topic) moet natuurlijk passen, het staat in de gebruiksaanwijzing of met een sticker op de drager. Serieuze caravanners gaan hier natuurlijk gedegen mee om... ook met de snelheidsbeperking die in die gebruiksaanwijzing vermeld staat, bij ons max 90 km p/u
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Dat zeg ik..Je zal je rijgedrag moeten aanpassen aan de verminderde stabiliteit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Hobbymachine
- Berichten: 384
- Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Onze trekker (Citroën C4 Picasso) mag maar 60 kg op de haak hebben en er werd dus een oplossing gezocht om de druk van een destijds nog lege caravan te verlagen en het alsnog mogelijk te maken iets vooraan of onder het "Frans bed" van de Hobby te laden (reservewiel ?, gasfles ?, voortent ? enz.). Reizen we onder ons beidjes dan werkt dat door de trekker te laden en de luifel te gebruiken, maar nemen we kleinkids mee hebben we plek tekort in de auto en compenseren wij met de fietsen achterop.
Fietsen op de dissel ?? NO WAY met onze Picasso !
Al problemen gehad ? NEE, maar we letten wat beter op als de trekker moet vervangen worden !
Fietsen op de dissel ?? NO WAY met onze Picasso !
Al problemen gehad ? NEE, maar we letten wat beter op als de trekker moet vervangen worden !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
RE.gif
Dat heb ik dus ook Toyota Avensis Verso ook max 60kg kogeldruk en wij hebben toen bewust gekozen voor een caravan met het bed achter om dat soort kogeldruk problemen te voorkomen.
Dat heb ik dus ook Toyota Avensis Verso ook max 60kg kogeldruk en wij hebben toen bewust gekozen voor een caravan met het bed achter om dat soort kogeldruk problemen te voorkomen.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
RE.gif
Dat kan er dus voor zorgen dat de stabiliteit van een caravan met 20 % terugloopt door de plaatsing van bagage tever achter in de caravan.
Alleen zijn er nu geen zichtbare voorwerpen aan de buitenkant die je hiervoor waarschuwen.
Wat is nu gevaarlijker, gewicht achter in de de caravan of fietsen achterop?
Dat kan er dus voor zorgen dat de stabiliteit van een caravan met 20 % terugloopt door de plaatsing van bagage tever achter in de caravan.
Alleen zijn er nu geen zichtbare voorwerpen aan de buitenkant die je hiervoor waarschuwen.
Wat is nu gevaarlijker, gewicht achter in de de caravan of fietsen achterop?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Met fietsen verleng je de caravan. Het gewicht zit er niet in, maar hangt erachter.
Hoe verder van de as af, hoe meer invloed heeft de massa op evt horizontale druk op de trekhaak.
Hoe verder van de as af, hoe meer invloed heeft de massa op evt horizontale druk op de trekhaak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Natuurlijk klopt dat, maar vergeet niet wat er in de caravan zit...
Ook bepalend is de lengte voor en de lengte na de as.
Als ik de twee fietsen er achter af haal scheelt dat maar 3 a 4 kg op de kogel!
Ook bepalend is de lengte voor en de lengte na de as.
Als ik de twee fietsen er achter af haal scheelt dat maar 3 a 4 kg op de kogel!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Dat is vertikale druk..
Maar het zal toch wel ietsje meer zijn ?
Even gesteld dat de fietsen incl. drager 45 kg wegen, dan zal de afstand fietsen-as zich verhouden tot as-kogel, als ongeveer 1: 2
Bij de meeste caravans klopt dat om en nabij wel zo'n beetje, vaak is het echter minder.
45 kg achter er bij, betekent dan 22,5 kg minder kogeldruk.
Ook al zou de afstand kogel-as 3 x zoveel zijn dan de afstand as-midden van de 2 fietsen, dan verandert de kogeldruk toch altijd nog met 15 kg.
Maar het zal toch wel ietsje meer zijn ?
Even gesteld dat de fietsen incl. drager 45 kg wegen, dan zal de afstand fietsen-as zich verhouden tot as-kogel, als ongeveer 1: 2
Bij de meeste caravans klopt dat om en nabij wel zo'n beetje, vaak is het echter minder.
45 kg achter er bij, betekent dan 22,5 kg minder kogeldruk.
Ook al zou de afstand kogel-as 3 x zoveel zijn dan de afstand as-midden van de 2 fietsen, dan verandert de kogeldruk toch altijd nog met 15 kg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Maar tegelijkertijd, nog instabieler door dat extra gewicht achter de caravan. Is in feite de meest beroerde plaats voor de stabiliteit van de caravan.
G.
G.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
En diezelfde 45 kg achterop de caravan verhoogt de asdruk met ongeveer 80 kg !!
G.
G.
Re: Belasting kg's achterdrager fietsen
Als de as bijna midden tussen de kogel en de fietsen zit, klopt dat inderdaad.
Klinkt misschien gek, maar als je de as als draaipunt ziet, (even gesteld dat ie in 't midden zit) geeft een gewicht aan de ene kant een zelfde reactie aan de andere kant.
Denk maar aan aan wip die in evenwicht is. Zet je 45 kg aan de ene kant, dan moet je aan de andere kant ook 45 kg zetten om de zaak in evenwicht te krijgen. In het midden is de vertikale kracht dan 90 kg.
Vertaald naar een caravan is het zo, dat het gewicht achter wordt tegengehouden door de auto (die wil immers omhoog)
De asdruk wordt dan dus 2 x zo hoog als het achter bijgeplaatste gewicht. Ook 90 kg hoger dus. (Bij een denkbeeldige caravan met de as in het midden tussen de 2 uiteinden)
Bij plaatsing voor de as van een caravan, stel ook even in het midden tussen kogel en as, geeft een extra gewicht van 45 kg, een hogere asdruk van slechts 22.5 kg.
De andere 22.5 kg wordt immers door de auto gedragen.
Best wel iets om over na te denken..
In de praktijk valt het gelukkig wel weer iets mee..
Tenminste, als je gewicht van achter uit de caravan weghaalt, en naar voren gaat verplaatsen om toch weer aan de maximale kogeldruk te komen.
Extra water of zo in de disselbak zetten of zo helpt niet om de asdruk naar beneden te krijgen in dit geval.
Klinkt misschien gek, maar als je de as als draaipunt ziet, (even gesteld dat ie in 't midden zit) geeft een gewicht aan de ene kant een zelfde reactie aan de andere kant.
Denk maar aan aan wip die in evenwicht is. Zet je 45 kg aan de ene kant, dan moet je aan de andere kant ook 45 kg zetten om de zaak in evenwicht te krijgen. In het midden is de vertikale kracht dan 90 kg.
Vertaald naar een caravan is het zo, dat het gewicht achter wordt tegengehouden door de auto (die wil immers omhoog)
De asdruk wordt dan dus 2 x zo hoog als het achter bijgeplaatste gewicht. Ook 90 kg hoger dus. (Bij een denkbeeldige caravan met de as in het midden tussen de 2 uiteinden)
Bij plaatsing voor de as van een caravan, stel ook even in het midden tussen kogel en as, geeft een extra gewicht van 45 kg, een hogere asdruk van slechts 22.5 kg.
De andere 22.5 kg wordt immers door de auto gedragen.
Best wel iets om over na te denken..
In de praktijk valt het gelukkig wel weer iets mee..
Tenminste, als je gewicht van achter uit de caravan weghaalt, en naar voren gaat verplaatsen om toch weer aan de maximale kogeldruk te komen.
Extra water of zo in de disselbak zetten of zo helpt niet om de asdruk naar beneden te krijgen in dit geval.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.