Pagina 1 van 2

GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 10:26
door pekern
Heb voor vakantie draadloze bandenspanningsmeter van ANWB gekocht, 2 nieuwe banden laten plaatsen en BOVAG beurt aan caravan laten uitvoeren. Hiermee dacht ik veilig op weg te zijn met vakantie naar Oostenrijk echter onder Wurzburg kreeg ik een signaal op de bandenspanningsmonitor dat er iets loos was met mijn banden. Ik reed 100km p/u en was net een vrachtwagen aan het inhalen keek in de spiegels en zag blauwe rook en een vonkenregen van een caravanwiel komen. Zo snel als mogelijk naar de kant, vrouw en kinderen over de vangrail gezet en ANWB gebeld want het was te gevaarlijk met al het langsrazende verkeer om zelf een wiel te vervangen.
De ADAC kwam snel en verwisselde het beschadigde wiel en we konden weer verder echter met een angstig gevoel.
Op de camping heb ik nog eens gekeken naar het andere wiel om te zien of er wat met het andere wiel aan de hand was en wie schetst mijn verbazing het ventiel hing al bijna half uit de velg. Toen was het mij duidelijk, het gewicht van de sensor van de draadloze bandenspanningsmeter die op het ventiel geschroeft zit, in combinatie met middelpunt vliegende kracht tijdens het rijden, trekt langzaam het ventiel uit de velg rand. Ben met het wiel naar banden specialist gegaan en deze bevestigde mijn vermoeden. Heb bij hem meteen op allebei de velgen korte stalen ventielen laten plaatsen want dat wilde ik niet nog eens mee maken. Totale schade aan de caravan blijkt nu ongeveer € 2000 te zijn.
Bij thuiskomst direct contact opgenomen met ANWB hierover doch zij wimpelde het af met, staat op verpakking dat de sensoren maar tot 4,2 bar gebruikt mogen worden (staat nergens op de verpakking of gebruiksaanwijzing), te hoge spanning in band terwijl ik conform banden voorschrift 4,5 bar in de banden had, en uiteindelijk werd als oorzaak aangegeven dat mijn ventielen te oud en verdroogt waren doch die waren van 2005. Men was van mening dat ventielen altijd vervangen diende te worden bij het monteren van nieuwe banden. Navraag bij banden experts leert mij dat dit absoluut niet verplicht is en dat visuele controle op uitdrogen en scheurtjes de maatstaf voor vervanging is.
De houding van de ANWB in deze heeft mij zeer teleurgesteld omdatik toch verwacht had dat zij hun verantwoordelijkheid zouden nemen t.a.v. hun product en de schade maar hun houding was er een van wij weten wat goed en fout is en je moet niet zeuren.
Ergo Conclusio : Draadloze spanningsmeter kan levensgevaarlijk zijn doch als je zorgt voor de goede ventielen dan is het een fijne en veiligheid verhogende voorziening.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 11:45
door Nimma
Kwalijke zaak; dit product lijkt niet zomaar geschikt voor caravans; een duidelijke uitleg cq waarschuwing op de verpakking lijkt me het minste; waarschuwing in de grote kranten is een optie als blijkt dat je product niet zomaar overal gebruikt kan worden. ANWB, doe onderzoek naar dit voorval en trek zonodig je arrogantiejas uit en je boetekleed aan als blijkt dat jouw productbeschrijving annex gebruiksaanwijzing pover is cq niet klopt.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 12:05
door deusjevo
Ho, ho, ho, ik heb wat zitten googlen maar kan nergens dit soort problemen vinden met het TPMS systeem.
Niet van de ANWB en ook niet van andere makelij.
Je gaat wel heel snel met je tirade aan het ANWB adres vind ik persoonlijk.

Ventielen worden bij mijn auto's en caravan altijd vervangen als er banden gewisseld worden, mijn bandenboer staat erop en voor die paar euro die die dingen kosten geloof ik hem wel.
Ik zou toch het probleem in die richting gaan zoeken geloof ik.
Versterkte (stalen ventielen met rubber mantel eigenlijk) lijken mij aanbevolen vooral in combinatie met drukken van 4,5 bar in de caravanband.

Ik heb nog wel gevonden dat je de wielen moet laten balanceren omdat de sensoren een onbalans kunnen veroorzaken, ze wegen iets van 11 gram per stuk.
Balanceren van caravanwielen is meestal ook het kindje van de rekening en dat is niet terecht.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 12:23
door pd0bao
De centrifugaal-of middelpuntvliedende kracht zorgt er voor dat alles wat binnen de velg geplaatst is i.c. de ventielen,juist in hun zitting de velg dus,worden gedrukt.Gr.Jaap.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 13:12
door p_vingerhoets
RE.gif
Fat klopt wel alleen heb je wel het probleem dat die gewichtjes op de top van het ventiel staan en die ventieltjes dus om gaan buigen hierdoor wordt de kracht op het ventiel nog wat groter en de doorbuiging gaat door tot ventiel platen tegen de velg ligt. Hoes langer het ventiel hoe groter dit probleem.

Beter is het om sensoren aan binnenzijde van de velg te zetten IN de banden dus.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 13:16
door Sea Breeze
RE.gif
Klopt, nu is het zo dat bij motorrijles iedereen attent gemaakt word om altijd te zorgen dat er een dopje op het ventiel zit omdat juist die middelpuntvliegende kracht er voor kan zorgen dat het ventiel ingedrukt zal worden en de band in no time leeg is, kan dit een oorzaak geweest zijn?

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 14:18
door pekern
De eige reden van mijn boodschap is het feit dat ik mensen wil waarschuwen voor de risico's omdat de ANWB nul op rekest gaf.
Als je korte ventielen neemt dan is het risico al veel minder lijkt mij en met stalen ventielen zal het risico nog veel minder zijn.
Op zich is het een prima product maar een waarschuwing voor voorzorgsmaatregelen leken mij op z'n plaats.
Het vervangen van ventiel bij bandenwissel is ook bij de BOVAG niet voorgeschreven (wel controle op verdroging en scheurtjes) maar lijkt mij altijd zinvol.
Een bandenspanningsmeetsysteem in de band lijkt mij nu achteraf ook veel beter.
Voor wat betreft het googlen, ook dat heb ik voor de aanschaf gedaan en kon niets vinden maar als mensen de relatie niet zien tussen kapotte band en de oorzaak zullen ze dat ook niet melden en vind je niets op internet.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 18:44
door Ab
Ik begrijp iets niet.
Ik lees, dat het ventiel uit de velg is gekomen.
Dat is, als je naar een wiel kijkt, naar binnen.
Middelpuntvliedende krachten zijn altijd naar buiten gericht.
Wat zou betekenen, dat het ventiel vanaf de velg naar binnen, richting de band wordt gedrukt door deze kracht.

Het ventiel ging de andere kant op...
Dat kan dus niks met de TPMS te maken hebben gehad lijkt me.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 19:20
door JPGeetje
RE.gif
Ik denk dat het ventiel niet recht in de velg zit Ab. Vaak zie je dat het ventiel schuin naar buiten toe steekt. Als je daar dan de middelpuntvliedende kracht op vrijlaat, is het best mogelijk dat de topzware ventiel om gaat buigen. Overigens is het in mijn ogen een ventiel van twijfelachtige kwaliteit als ze daardoor gaat lekken. Wellicht dat een al aanwezig scheurtje door die kracht helemaal is doorgescheurd met alle gevolgen van dien.

groetjes,
Jan

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 19:48
door @dri
Waar iedereen blijkbaar aan voorbij gaat is dat de werking van het TPMS blijkbaar ook te wensen over laat.
pekern schreef:....onder Wurzburg kreeg ik een signaal op de bandenspanningsmonitor dat er iets loos was met mijn banden. Ik reed 100km p/u en was net een vrachtwagen aan het inhalen keek in de spiegels en zag blauwe rook en een vonkenregen van een caravanwiel komen.
Lijkt mij dat dat signaal vrij laat doordringt.
Tegen de tijd dat de vonken van de velg afkomen heb je niet veel meer aan een waarschuwende TPMS.

Het kan echter ook zo zijn dat het signaal veel te lang werd genegeerd en dat daardoor uiteindelijk 2000 Euro schade is ontstaan.
Maar daar rept de verhandeling niet over.
Mijn ervaring leert dat een lekkend ventiel niet in één keer afscheurt maar al langere tijd lucht verliest.
M.i. is de verwijtende toon richting ANWB niet helemaal terecht en is het relaas van TS enigszins gekleurd en incompleet. Op zich begrijpelijk maar trek daar ook lering uit en blijf eerlijk. Je moet er tenslotte nu genoeg voor betalen nietwaar?

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 20:38
door pekern
Voor de duidelijkheid, op de camping aangekomen zag ik dat het ventiel ( van 2005 ) van de kant waar ik nog geen wiel verwisseld had al gedeeltelijk scheef uit zijn fixatie en het velggat stak dus is het wel heel toevallig dat allebei de ventielen ( van 2005 )slecht zouden zijn.
Ik heb overigens nog nooit een ventiel gezien in een velg die helemaal verticaal stond, ze staan altijd iets schuin naar buiten dus met het gewicht van de sensor en middelpunt vliegende kracht bij 100 km p/u beweegt hij in dit geval zover naar buiten en komen er zoveel schuine krachten op dat hij uiteindelijk gaat zal gaan scheuren dunkt mij en zeker op de scherpe rand van het ventielgat in de velg.
Dit is niet alleen mijn mening maar juist ook de mening van onafhankelijke banden experts die ik geraadpleegd heb o.a. in Oostenrijk
Als het ventiel scheurt dan loopt je band snel leeg en als je dan een signaal krijgt op de monitor en je rijd 100 km p/u dan heb je nog een lange weg te gaan voordat je stilstaat en zeker als je zoals ik net aan het inhalen bent dus de opmerking dat ik het signaal genegeerd zou hebben raakt kant nog wal
Verder begrijp ik de kritiek niet omdat het alleen mijn bedoeling is mensen te waarschuwen en aan te sporen kritisch te zijn omdat je over levensgevaarlijke situatie praat en de reden dat ik de ANWB noem is het feit dat deze er nogal lakoniek over doet.
Doe ermee wat je wilt want ik heb er verder geen belang bij omdat ik die sensoren na deze ervaring nooit meer wens te gebruiken.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 21:30
door peter s
En als er nu ventielverlengers op zitten, das ook een topzwaar gewicht op het ventiel!
Jarenlang heb ik die gebruikt.

De fout zit bij de klooio die de banden vernieuwd heeft en geen ventielen vernieuwd. Wel bijna zeker zijn de ventielen beschadigd bij het af en op leggen.
Een goede bandenboer met gezond verstand zal altijd de ventielen vervangen en heeft daar geen regeltjes van de bovac of wat voor een organisatie voor nodig whistle.gif

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 21:32
door @dri
JPGeetje schreef:Ik denk dat het ventiel niet recht in de velg zit Ab. Vaak zie je dat het ventiel schuin naar buiten toe steekt. Als je daar dan de middelpuntvliedende kracht op vrijlaat, is het best mogelijk dat de topzware ventiel om gaat buigen. Overigens is het in mijn ogen een ventiel van twijfelachtige kwaliteit als ze daardoor gaat lekken. Wellicht dat een al aanwezig scheurtje door die kracht helemaal is doorgescheurd met alle gevolgen van dien.
Afbeelding

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 21:33
door deusjevo
peter s schreef:Een goede bandenboer met gezond verstand zal altijd de ventielen vervangen en heeft daar geen regeltjes van de bovac of wat voor een organisatie voor nodig whistle.gif
Mee eens zoals ik hierboven ook al schreef.
Je kunt je gewoon niet verloven om 6 jaar + nog eens 6 jaar = 12 jaar! met ventielen te rijden op een band waar 4,5 bar druk in zit.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 21:47
door @dri
pekern schreef:Heb voor vakantie draadloze bandenspanningsmeter van ANWB gekocht, 2 nieuwe banden laten plaatsen en BOVAG beurt aan caravan laten uitvoeren.
Dit had ik ff gemist.
Tja, dat is dan een duidelijke zaak nietwaar? De waarschuwing voor het TPMS is daarmee meteen onterecht. Die kan daar niets aan doen.

Wel een reden om een claim neer te leggen bij de bandenmonteur. Let-ie voortaan wel op!

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 22:05
door Nimma
Blijft onverlet dat op het product had moeten staan, óf minstens in de gebruiksaanwijzing, dat dit systeem alleen gebruikt kan worden voor banden met een spanning van max. 4,2atm. [en niet achteraf als verklaring voor de ellende van TS] en dus niet geschikt is voor caravans met een hogere spanning op de banden. En daar gaat de ANWB wat makkelijk aan voorbij als ik het 1ste bericht van TS lees.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: ma 12 sep 2011 22:48
door Ab
Ik gebruik het ook..
In de Makro gekocht.
Max druk is 8 bar als ik me goed herinner.
Ik weet niet zeker, of dat hetzelfde is als wat de ANWB verkoopt.

Ik heb vaak een druk van 5,4 bar afgelezen.
Koud staan de banden op iets boven de 4.5 bar.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: di 13 sep 2011 22:26
door Mstuniek
Even gekeken in het boekje van de ANWB wat erbij geleverd wordt.

Technische aanwijzing
Transmitter 0-60 PSI (0-4.2bar)
Spanning
Bovengrens spanning 2.62-4.14 bar

De Atrium en daarmee de duurdere (MAKRO) versie
Producteigenschappen
Drukmeetgebied tot 180 PSI (12,4 Bar).

Zomaar even ter info omdat ik beide systemen in mijn bezit heb.
Ronald

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: di 13 sep 2011 22:40
door Ab
Ok, thnks.
Ik wist dat de druk erg hoog mocht zijn, maar dat het tot ruim 12 bar mocht zijn wist ik niet meer.

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: wo 14 sep 2011 15:52
door Micky
Zo zie je maar weer dat als je een Bandenboer hebt die op de euro rekent/kijkt, je uiteindelijk zelf aan de beurt bent, vervang je netjes het oude rubber voor 2 nieuwe banden en laten ze de RUBBEREN ventielen alsnog zitten, dat rubber is ook onderhevig aan de zelfde invloeden als de band.
Altijd ventielen laten vernieuwen, ik heb ook al 2 keer een collega gehad met een lekke band, wat later een gescheurd ventiel bleek te zijn door veroudering.

gelukkig maar dat TS niet met de hele familie in de vangrail is beland door de bezuiniging van 2 ventieltjes van 4 euro.....

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: wo 14 sep 2011 16:35
door Mstuniek
Inderdaad mee eens om iedere keer ventielen te vernieuwen.
Heb het de afgelopen twee jaar ook aangekeken ivm winterbandenwissel.
Opvallend inderdaad dat ik drukverlies had en om de paar weken de banden op druk moest brengen.
Ventielen laten vernieuwen en zie, ze blijven op druk.
Ronald

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: wo 14 sep 2011 16:52
door Nimma
Bij Profile 2 nieuwe caravanbanden gekocht; over ventielen werd niet gesproken; navraag leert dat zij die altijd vervangen en het is net als balanceren bij de prijs inbegrepen; ik wil graag staal/versterkte ventielen; "doen we die er in voor u, voor dezelfde all-in prijs." Zo kan het ook thumbup.gif
Het reageren op TS zijn bewering dat er niets op het artikel staat over max. druk van de banden bij gebruik van dit artikel wordt wat lastig als een ander forumlid deze waarschuwing/aanwijzing wél [4,2bar] ziet staan in de gebruiksaanwijzing scratch.gif
Ik zal mijn aanbeveling naar de ANWB dan ook moeten herzien/terugnemen!!

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: wo 14 sep 2011 17:02
door deusjevo
Jakkemeiner schreef: Ik zal mijn aanbeveling naar de ANWB dan ook moeten herzien/terugnemen!!
En dat siert je. thumbup.gif

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: wo 14 sep 2011 17:10
door Mstuniek
helemaal eens, maar ik begrijp de verwarring wel.
ik heb de tm-100, google je daarop zie ook gelijk de tm-210 en die kan een veel hogere druk aan.
zie hieronder;

http://www.tiremoni.com/support/handbucher/
Das aktuelle Datenblatt zum TireMoni Checkair beschreibt die vier lieferbaren
Modellvarianten für PKW, Anhänger, Transporter, Wohnmobil und Wohnwagen:
TM-100: 4 Sensoren, Messbereich bis 4 Bar (60 psi)
TM-210: 4 Sensoren, Messbereich bis 11 Bar (160 psi)
TM-240: 4 Sensoren, Messbereich bis 11 Bar (160 psi)
TM-260: 6 Sensoren, Messbereich bis 11 Bar (160 psi)
Ronald

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Geplaatst: zo 18 sep 2011 09:08
door pekern
Nogmaals, ik heb niets tegen de ANWB of tegen het product maar wilde alleen waarschuwen dat het gebruik van de draadloze bandenspanningsmeter van de ANWB vereist dat je heel kritisch bent over de ventielen en dat het standaard vervangen van deze ventielen niet tot de standaard procedure behoort bij banden vernieuwing en niet is voorgeschreven door bijv. de BOVAG of RDW APK.
Wat ik ook geprobeerd heb is de ANWB te bewegen om deze waarschuwing op de verpakking te zetten en/of op enigerlei wijze de koper te informeren maar daar waren ze niet ontvankelijk voor en dat is wat mij heeft gefrustreerd in deze omdat zij toch pretenderen verkeersveiligheid zo hoog in het vaandel te hebben.
Ben inmiddels wel uit hoofde van de Directie benaderd door de ANWB ( dat is al heel wat in deze tijd )en deze erkende hiermee niet de schoonheidsprijs te hebben gewonnen maar gaf wel aan zich niet aansprakelijk te voelen.