Chemisch toilet spoelt niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Peli71 » za 19 jun 2010 08:58

Dus: als je er niet uitkomt: naar de dealert en hem laten kijken.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door HansTabbert » za 19 jun 2010 10:10

Ab schreef:
Rob Eriba schreef:. Bij drukken op de spoelknop van het toilet drukken loopt de pomp, maar er komt geen water in het toilet.

Dan is het belangrijk om te weten of hier gebruik wordt gemaakt van de pomp van het toilet, of van het druksysteem van de caravan?
Zie mijn pdf over dit type toilet
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Ab » za 19 jun 2010 10:25

Bij indrukken van de spoelknop loopt de pomp in de watertank, dus daar ligt het niet aan.
(Bij dit type caravan komt het spoelwater uit de verswatertank volgens eerdere berichten.)

Als dit hetzelfde toilet is, zit er een magneetklepje in vlgs die PDF. Daar moet stroom op komen bij indrukken van de spoelknop.
Hoogstwaarschijnlijk wordt die niet bekrachtigd, dat betekend dus, dat die klep dicht blijft.
En er dus geen water door kan.

Meestal is de oorzaak oxidatie van contacten of draadbreuk.
De magneetklep zelf kan ook kapot zijn natuurlijk, maar die kans is minder groot.

Er blijft ook altijd nog de banale knik in de slang over als oorzaak.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door HansTabbert » za 19 jun 2010 12:03

Ab, dan heb je de pdf niet goed gelezen, er wordt gesporokken over 2 verschillende aansluitingen, te weten een caravan met een druk systeem en een caravan zonder druk systeem
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Ab » za 19 jun 2010 14:29

Er zijn toch bijna geen caravans met een druksysteem ?
In campers kom je het nog wel eens tegen. Ik heb het zelf ook ooit ingebouwd, een drukpomp met hydrofoor. Maar dat was omdat het nodig was voor de geyser, anders werkte die geyser niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rob Eriba

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Rob Eriba » za 19 jun 2010 20:53

Aan allen: Dank voor jullie reacties tot zover.

Het vreemde aan de zaak is dat de toiletspoeling wel heeft gefunctioneerd. Slangbreuk of afknellen heb ik niet gevonden.
Caravan staat nu in de stalling, dus ik kan pas over enkele weken e.e.a. verder uitzoeken. In het advies van AB
Ab schreef: ...
(Bij dit type caravan komt het spoelwater uit de verswatertank volgens eerdere berichten.)

Als dit hetzelfde toilet is, zit er een magneetklepje in vlgs die PDF. Daar moet stroom op komen bij indrukken van de spoelknop.
Hoogstwaarschijnlijk wordt die niet bekrachtigd, dat betekend dus, dat die klep dicht blijft.
En er dus geen water door kan.

Meestal is de oorzaak oxidatie van contacten of draadbreuk.
zit voor mij voldoende stof tot nadenken c.q. verder uitzoeken.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Technichien » zo 27 jun 2010 20:23

de microswitches van het -C2,C200 toilet- geven geen betrouwbaar 12 volts signaal door. VERVANGEN en een relais (mechanisch/electronisch voor de pomp voeding installeren.) zie ontiegelijke""ele items verder op de forums. (NCC,Camper en Caravan forums etc. ).
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Rob Eriba

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Rob Eriba » vr 27 aug 2010 22:38

Aan allen die belangstellend hebben gereageerd, aanvullende vragen hebben gesteld en tips hebben gegeven wil ik melden dat ik vandaag de caravan uit de stalling heb gehaald. Met de Thetford handleiding, een kruiskopschroevendraaier en een spiegeltje heb ik via het serviceluik de toiletschotel losgemaakt (6 schroeven). Zo kon ik de toiletschotel optillen en de terugslagklep-unit losmaken. Ik zag al direct dat vlokken zich hadden vastgezet op het zeefje vóór de klep. Na goed schoonmaken en doorspoelen kon het pompje weer zijn werk doen en spoelde het toilet weer door. blij.gif
Heb vervolgens kunstgebitreinigertabletten in de tank opgelost en alle kranen laten doorstromen. Morgen zal ik de leidingen verder doorspoelen en hoop ik weer even van de rommel af te zijn.

Het - nu opgeloste - probleem lijkt me overigens typisch voor het 200C Toilet zonder eigen spoeltank. In een toilet-spoelwatertank kun je vlokvorming voorkomen door de roze spoelvloeistof toe te voegen aan het spoelwater. Dit kan natuurlijk niet in de verswatertank :(

Tot zover.

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Gurbe » wo 31 jul 2013 21:39

Hallo Rob Eriba, zie nu pas de topic staan dus vandaar de late reactie! Ik weet precies waar je het over hebt. Ik heb een Troll met precies hetzelfde toilet; 1 watertank met 1 pomp voor de toiletruimte die zowel de wastafel als het toilet van water voorziet. Ook bij mij zat de magneetklep in het zitgedeelte van het toilet gemonteerd. En ook bij mij was het filter helemaal verstopt met vuiligheid. Je moet haast een slangemens zijn om bij een Troll bij die bewuste 6 schroeven te komen maar het is gelukt. Ik heb dan ook direct de beslissing genomen om het magneetventiel van die stomme plaats weg te halen en gewoon bereikbaar achter het toegangsluik te monteren. Gewoon een langere en soepele slang van het ventiel naar de spoelaansluiting. Tijdens onze vakantie heb ik het zeefje dat het water filtert verwijderd; dat heeft in mijn ogen geen enkel nut. Mocht er vuil inzitten dan wordt dat gelijk naar het toilet gepompt. Van een bevriend caravanonderhoudsbedrijf hoorde ik dat de zeefjes het meest voorkomende probleem is en dat het niet vaak gebeurt dat de magneetklep zelf kapot is. Deze kost overigens wel zo'n 40 -50 euri. Ik hoop ook dat anderen in de toekomst iets aan deze oplossing hebben. gr. Sietze
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Chemisch toilet spoelt niet

Bericht door Gurbe » zo 4 aug 2013 22:21

Naschrift: de pomp die ik de laatste jaren gebruikte gaf eigenlijk te weinig water om het toilet goed te spoelen. Het was een Maes-pomp.
Ik heb deze na de vakantie vervangen door een duurdere pomp van Reich: een Hochleistungspumpe PLUS. Deze geeft 19 liter water en kan een druk opbouwen van 1,1 bar. Met deze pomp vliegt het water mooi rond door de closetpot. De goedkope pompjes gaan maar tot 0,5 à 0,6 bar. De nieuwe Reich pomp koste bij een caravandealer € 27,50. Ik ga deze week gelijk een reserve pomp kopen van hetzelfde type.
Laatst gewijzigd door Daphne op zo 4 aug 2013 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd.
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Plaats reactie

Terug naar “Water”