Geen bevroren boiler meer

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Geen bevroren boiler meer

Bericht door Ralf » wo 10 mar 2010 10:23

elk jaar weer opnieuw spannend .is hij nog heel De boiler
Eindelijk een fabrikant die de hersenen gebruikt
http://www.vadac.nl/artikel/populair/Bo ... =&nivo2=94

eentje van rvs zonder luchtslang .daar win je ook nog 1 liter mee
prijs indicatie
tussen de 80 en de 100 euro afhankelijk van bedrijf wat hem verkoopt
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gysman

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Gysman » wo 10 mar 2010 11:19

Handig. Die van mij had de winter niet overleefd. Heb voor 40 eu een nieuwe, dealer heeft een deel gesponsord. Lang verhaal maar was een beetje de schuld van ons allebei.

@dri

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door @dri » wo 10 mar 2010 23:55

Leg dat eens uit. scratch.gif
Winter niet overleven als in kapot vriezen? stom.gif
Hoe kan de dealer daar nou schuld aan hebben? weenie.gif

Signmaker

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Signmaker » do 11 mar 2010 00:43

doordat die het niet heeft verteld, en schijnbaar dienen die alles te vertellen, en wij niet te lezen.......

of gaat ik nu te snel door de bocht ????? awhoea.gif

@Ralf, Thx voor de tip, is bij vervanging zéér het overwegen waard ! thumbup.gif

Gysman

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Gysman » do 11 mar 2010 09:04

Conclusies worden weer snel getrokken...

Op het gevaar af discussies te gaan krijgen over schuldvraag: als ik begin oktober m'n caravan naar de dealer breng voor reparatie van hagelschade, dan hou ik nog geen rekening met winterklaar maken van de caravan. Er stond dus nog water in het tankje. Als de caravan vervolgens pas in februari klaar is (er was een reparatietermijn afgegeven van een week of twee, dan heeft het intussen al een paar keer gevroren. Dealer had er niet aan gedacht, en ik ook niet, dus we hebben de kosten voor een nieuw cylindertje gedeeld. Al met al prima geregeld.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Fred N » do 11 mar 2010 09:26

"Vorstbestendig' volgens de leverancier
Gedurfde uitspraak. scratch.gif
Op het werk vriezen stalen kogelafsluiters stuk, ben benieuwd of Vadac na een strenge vorst periode dit nog heeft staan op zijn site.
Water zet ongeveer 9% uit als het bevriest .
Gewoon blijven aftappen.

Fred

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Ab » do 11 mar 2010 10:33

Er bestaat een systeem, (zit in een camper van een familielid) wat automatisch het water eruit laat lopen, als de temperatuur onder nul komt. En de boiler niet aanstaat natuurlijk.
In caravans heb ik dit nog niet gezien tot nu toe. Maar ik vermoed dat het ook van Truma is. Zeker weten doe ik het echter niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gysman

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Gysman » do 11 mar 2010 11:09

Om problemen volgende winter te voorkomen: wat is de beste manier om de boiler en leidingen zo goed mogelijk te legen? (volgens mij zal er altijd wat water in de boiler blijven staan)

WL

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door WL » do 11 mar 2010 12:01

Het beste is om de pomp uit te zetten, kraan open, aftapkraantjes open en dan rijden. Dus voor het vertrek of vóór de rit naar de stalling. Tijdens die rit loopt de boiler door de bewegingen van de caravan echt goed leeg.

Als er geen rit volgt, b.v. op een winterplaats , dan wordt het pompje uitschakelen, aftapkraantjes open en na het leeglopen nog eens leegblazen. Zonder blazen blijft er water in de leidingen en in de kraan. Dan kan niet alleen de boiler stuk gaan, maar ook de kranen.

Het probleem van de plastic boilertjes is gelegen in de ribben aan de binnenkant. De onderste twee zijn min of meer naar elkaar toe gericht. Als er dus zeg maar 5 centimeter water blijft staan worden die ribben al uit elkaar gedrukt en barst de boiler.
Dat stalen huis dat boven wordt genoemd heeft vrijwel zeker geen ribben. Als er dus wat water in blijft staan is dat geen probleem. Door de schuine onderkant komt het ijs gewoon wat omhoog door de schuine kant, maar de boiler barst niet. Die gaat er wél aan bij een behoorlijk vol achtergelaten boiler, want dan is er geen ruimte meer om de uitzetting van het ijs op te vangen.
Ijs neemt pakweg 10% meer ruimte in dan water.
De kranen blijven ook gevoelig.

elannika

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door elannika » zo 11 apr 2010 17:50

Ben heel het forum aan 't afschuimen naar goede ideetjes... weer eentje gevonden.
Dus bij laatste vakantie, water laten lopen, alle kraantjes open en dan naar huis. Heb ik het zo goed gesnopen? Want ben nieuw in caravanland.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door nonblond » zo 11 apr 2010 21:32

Bijna goed. Als er geen water meer uit de kranen komt. De kranen sluiten. Het elektra van de pomp los maken. Daarna de kranen weer open zetten. Als je het elektra van de pomp vergeet dan gaat zodra de stekker op de auto is aangesloten de pomp draaien. Dit komt de levensduur van de pomp niet ten goede.

elannika

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door elannika » zo 11 apr 2010 23:01

Oops, merciekes.
Ik dacht met al wat ik hier vond eens een lijstje te maken voor onszelf met alle te doen en niet te doen ...
't Gaat een boek worden, denk ik.

Nick

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Nick » ma 12 apr 2010 09:48

elannika schreef:Ben heel het forum aan 't afschuimen naar goede ideetjes... weer eentje gevonden.
Dus bij laatste vakantie, water laten lopen, alle kraantjes open en dan naar huis. Heb ik het zo goed gesnopen? Want ben nieuw in caravanland.
Een schakelaartje monteren tussen de pomp en de 12V heeft nog een ander voordeel.
Het moment van schakelen van de keuken resp. badkamerkraan kan heel klein zijn (ik spreek uit ondervinding!! )
Om wateroverlast tijdens het rijden te voorkomen (kraan gaat lopen tijdens het rijden) kan tijdens de rit de pomp uitgeschakeld blijven staan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door WillyL » ma 12 apr 2010 11:37

Ter informatie, bij mijn vorige caravan (Beyerland) stond er een terugslagklepje bij de pomp (in de watertank). Aftappen van het water was moeilijk in dit geval. Dus nam ik dat terugslagklepje weg na een zomervakantie. De leidingen liepen sindsdien vlot leeg, geen vorstschade aan de kranen, tenzij ik vergat om de kraantjes even open te laten voor vorstdagen (om de leidingen leeg te laten lopen). Het terugslagklepje was niet nodig wanneer de pomp snel aanslaat, de leidingen lopen dan (bijna) niet leeg.
Ik denk dat het terugslagklep enkel echt nodig is wanneer de caravan rechtstreeks aan een een permanente wateraansluiting hangt - wat in mijn geval nooit zo was.
De caravan had wel geen boilertje, dus dat kon ook niet bevriezen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Nick

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Nick » ma 12 apr 2010 11:51

Het terugslagklepje heeft nog een ander voordeel. Als de leiding van de pomp naar de keukenkraan wat lang is uitgevallen, dan loopt het water niet terug naar de tank. Je hebt dus altijd direct water als je de kraan opendraait.
Het heeft idd een nadeel als je de zaak wilt leeg maken om kapotvriezen te voorkomen. Daar heb je dan weer andere methoden voor.

elannika

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door elannika » ma 12 apr 2010 12:35

Ik zal mijn boekje maar eens beginnen te schrijven, zo kan ik al heel veel vragen stellen aan de dealer bij afhaling (waarschijnlijk nu vrijdag haphop.gif ).

bullie

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door bullie » do 27 mei 2010 06:41

In zowel de Beijerland, Chateau als ook TEC zijn de (rode) warmwaterleidingen op de bovenste nippels van de boiler aangesloten. Bij elk van de genoemde caravans waren de aftappunten niet op het laagste niveau geplaatst of de aftapleidingen met een staande bocht uitgevoerd. Er bleef altijd nog water in de leidingen en bij de Beijerland in de boiler achter. In de Beijerland vroor de boiler stuk. Eigen rekening. Bij de TEC zijn er twee afgaande ww-leidingen waarvan in 1 leiding op 10 cm boven het laagste leidingniveau een aftappunt is gemaakt. Ik ga dit dus wijzigen en in de 2e ww-leiding het ontbrekende aftappunt aanbrengen. De dealer geeft toe dat deze ww-leidingen niet geheel kunnen worden afgetapt en stelde de benodigde materialen ter beschikking. Met doorblazen zijn de leidingen niet geheel leeg te blazen.
Ik ben er van overtuigd dat de boiler en leidingen door volkomen leken zijn/worden geinstalleerd en ook dat dealers weinig snappen van het natuurkundige begrip "communicerende vaten".

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Ab » do 27 mei 2010 12:15

Als je gaat winterkamperen, kijk dan ook even naar de afvoerleiding.
Bij een familielid van me, lag die in een bocht naar beneden bij een net nieuwe TEC.
Met het gevolg dat er water in bleef staan, wat uiteraard bevroor.
We hebben het ter plaatse op kunnen lossen, maar dat was niet echt fijn in de kou en de sneeuw..
Toevallig ken ik de dealer-eigenaar erg goed, die heb ik er nog effe een beetje mee gepest.. :lol:
Hij gaf ook toe, dat ie dat had moeten zien bij de afleverbeurt.
Als troost kregen we beiden een fles Glühwein.. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sprite1

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door sprite1 » do 27 mei 2010 13:43

[quote="Ab"]Als je gaat winterkamperen, .....................dat was niet echt fijn in de kou en de sneeuw....
zucht.gif ja, ga dan niet op de wintersport mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Ab » do 27 mei 2010 18:21

Ik bedoel..dat het niet fijn is om op je rug onder een caravan te liggen, in de kou en de sneeuw..
Dat zou ik geen wintersport willen noemen. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

willemjan

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door willemjan » vr 13 aug 2010 11:06

Ik ben van plan om mijn caravan op het erf van mijn dochter te plaatsen.
Zij is druk aan het verbouwen en als pa en ma dan een weekendje over zijn om te helpen klussen dan hebben wij onze eigen plek.
Ik wil de komende winter de boiler eruit halen en thuis bewaren.
Dan kan hij zeker niet kapot vriezen.
Maar kan ik de overige koudwater gewoon gebruiken?
Ik snap dat ik dit dan iedere keer weer moet bijvullen en aftappen als wij komen en gaan.

mvrgr.Willemjan

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door BertJan » vr 13 aug 2010 19:08

als er in de caravan gewoont wordt zal de temperatuur waarschijnlijk niet onder de 0 graden uitkomen, als je de boiler demonteerd moet je wel de leidingen aan elkaar doorlussen (ook de warmwaterleidingen)

willemjan

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door willemjan » za 14 aug 2010 13:30

Bertjan,
Alleen in de weekenden wordt er gebruik gemaakt van de caravan.
Mijn dochter woont een flink eindje uit de buurt van ons.
Daardoor kunnen wij alleen de weekenden heen.

Mvrgr.Willemjan

Mondiaan

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door Mondiaan » ma 16 aug 2010 16:17

Ab schreef:Als je gaat winterkamperen, kijk dan ook even naar de afvoerleiding.
Bij een familielid van me, lag die in een bocht naar beneden bij een net nieuwe TEC.
Met het gevolg dat er water in bleef staan, wat uiteraard bevroor.
We hebben het ter plaatse op kunnen lossen, maar dat was niet echt fijn in de kou en de sneeuw..
Toevallig ken ik de dealer-eigenaar erg goed, die heb ik er nog effe een beetje mee gepest.. :lol:
Hij gaf ook toe, dat ie dat had moeten zien bij de afleverbeurt.
Als troost kregen we beiden een fles Glühwein.. :lol: :lol:
Kijk en daarom ben ik zo blij met het "winterpakketje" van onze Dethleffs... daar wordt namelijk naast de waterleiding, óók de afvoerleiding verwarmd. De verwarming schakeld automatisch in vanaf een temperatuur van +7 graden... mooi spul hé mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Geen bevroren boiler meer

Bericht door WillyL » vr 20 aug 2010 22:39

gewoon een idee voor mensen die af en toe tijdens de winter willen camperen en dus niet telkens het water willen aftappen.... Ik heb het nog niet geprobeerd in een caravan - euh, niet verkeerd begrijpen :oops: - maar wel in mijn vroegere woonst. Daar heb ik rond de leidingen in een onverwarmde garage een speciaal soort verwarmingsdraad gelegd, een type om leidingen vorstvrij te houden. Het verbruikt niet te veeel stroom en met een speciale schakelaar slaat die pas aan bij mogelijkheid tot vorst. Nadien heb ik nooit meer een bevroren watermeter gehad - voordien wel tijdens een winterverlof!
Misschien kan die ook in een caravan gebruikt worden... De draad is wel bedoelt om rond gewone waterleidingen (en pompen) te liggen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”