Advies kabeldikte permanente stroom
Advies kabeldikte permanente stroom
Beste forummers,
In mijn huidige auto heb ik een 6mm2 permanente stroomkabel en massa voor de koelkast. De caravan heeft zijn gewone standaard stroomkabel. De diepgevroren vis is na aankomst in Karinthië nog steeds diepgevroren. Super dus !
Nu komt het punt. Binnenkort wordt een jonge gebruikte Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 pk aan mij geleverd. Trekhaak wil ik zelf onderbouwen. De kabelsets hebben alle slechts 2,5 mm2 kabels voor de permanente stroom. Ik denk dat dat te dun is om te zorgen voor een goed werkende koelkast.
Mijn vragen:
1. Komt mijn visje nu ontdooid in Karinthië aan? Wie heeft hier ervaring mee?
2. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Is verbouwen van de standaard kabelset een idee?
3. Welke kabeldikte adviseren jullie: 4mm2 of 6mm2
4. Past 6mm2 in een 13 polige Jaeger stekker
Ik ben héél benieuwd naar jullie reacties.
Hartelijke groet
Chatootje
In mijn huidige auto heb ik een 6mm2 permanente stroomkabel en massa voor de koelkast. De caravan heeft zijn gewone standaard stroomkabel. De diepgevroren vis is na aankomst in Karinthië nog steeds diepgevroren. Super dus !
Nu komt het punt. Binnenkort wordt een jonge gebruikte Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 pk aan mij geleverd. Trekhaak wil ik zelf onderbouwen. De kabelsets hebben alle slechts 2,5 mm2 kabels voor de permanente stroom. Ik denk dat dat te dun is om te zorgen voor een goed werkende koelkast.
Mijn vragen:
1. Komt mijn visje nu ontdooid in Karinthië aan? Wie heeft hier ervaring mee?
2. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Is verbouwen van de standaard kabelset een idee?
3. Welke kabeldikte adviseren jullie: 4mm2 of 6mm2
4. Past 6mm2 in een 13 polige Jaeger stekker
Ik ben héél benieuwd naar jullie reacties.
Hartelijke groet
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
1: je vis komt gewoon bevroren aan. Ik neem aan dat de vis thuis wordt ingevroren en je tijdens een overnachting de koelkast op stroom of gas koelt.
2: volgens mij hoef je niets te voorkomen als 1 wordt gedaan.
3: als je toch zelf aan de slag gaat, ga voor het hoogst haalbare
4:
Wij hebben nog nooit een dikkere kabel gemonteerd. Onze etenswaren blijven bevroren tijdens de rit. De koelkast wordt een dag van tevoren aangezet. En de producten gaan er gekoeld in.
Btw, in Oostenrijk hebben ze heerlijk verse forel
2: volgens mij hoef je niets te voorkomen als 1 wordt gedaan.
3: als je toch zelf aan de slag gaat, ga voor het hoogst haalbare
4:
Wij hebben nog nooit een dikkere kabel gemonteerd. Onze etenswaren blijven bevroren tijdens de rit. De koelkast wordt een dag van tevoren aangezet. En de producten gaan er gekoeld in.
Btw, in Oostenrijk hebben ze heerlijk verse forel
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Volgens mijn draaddikte bereken programma:
Belasting: 100 Watt
ingangsspanning 14 volt
Draadlengte accu tot jeager stekker: 5,5 meter
Bij 6 mm2 is het spanningsverlies 0,28 volt
Bij 4mm2 is het spanningsverlies 0,42 volt
Bij 2,5mm2 is het spanningsverlies 0,56 volt
op zich zou je dus genoeg hebben aan 2,5mm2, 4mm2 is nog beter
6mm krijg je niet in de jeager stekker, 4mm ging bij mij ook niet, er moesten wat draadjes van het uiteinde afgeknipt worden.
Als je de bestaande 2,5 mm2 zo laat zitten, zou ik wel controleren of de - aansluiting ook 2,5mm is. Ik heb zelf ook de trekhaak onder mijn auto gezet, maar moest de plus zelf helemaal tot de accu trekken, de min was een gecombineerde min (dus eigenlijk minder dan 2,5mm) en liep niet rechtstreeks naar de accu of een - punt op de carrosserie. Heb dit later gewijzigd door een 4mm2 min en 4mm2 plus aan te leggen naar de trekhaak toe met een zwevende zekering bij de accu. Voor laatste 20 centimeter bij de jeager stekkerdoos heb ik gebruik gemaakt van de originele bedrading, het lukte mij qua tijd toen niet om naar de winkel te gaan en een nieuwe stekkerdoos (met van die schroefjes) te kopen (de gene die origineel bij de trekhaak zat, zaten de kabels er zo in bevestigd dat je er zelf niets aan kunt wijzigen).
Belasting: 100 Watt
ingangsspanning 14 volt
Draadlengte accu tot jeager stekker: 5,5 meter
Bij 6 mm2 is het spanningsverlies 0,28 volt
Bij 4mm2 is het spanningsverlies 0,42 volt
Bij 2,5mm2 is het spanningsverlies 0,56 volt
op zich zou je dus genoeg hebben aan 2,5mm2, 4mm2 is nog beter
6mm krijg je niet in de jeager stekker, 4mm ging bij mij ook niet, er moesten wat draadjes van het uiteinde afgeknipt worden.
Als je de bestaande 2,5 mm2 zo laat zitten, zou ik wel controleren of de - aansluiting ook 2,5mm is. Ik heb zelf ook de trekhaak onder mijn auto gezet, maar moest de plus zelf helemaal tot de accu trekken, de min was een gecombineerde min (dus eigenlijk minder dan 2,5mm) en liep niet rechtstreeks naar de accu of een - punt op de carrosserie. Heb dit later gewijzigd door een 4mm2 min en 4mm2 plus aan te leggen naar de trekhaak toe met een zwevende zekering bij de accu. Voor laatste 20 centimeter bij de jeager stekkerdoos heb ik gebruik gemaakt van de originele bedrading, het lukte mij qua tijd toen niet om naar de winkel te gaan en een nieuwe stekkerdoos (met van die schroefjes) te kopen (de gene die origineel bij de trekhaak zat, zaten de kabels er zo in bevestigd dat je er zelf niets aan kunt wijzigen).
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Wat je ook kan doen, is 2 x 2,5 mm2 gebruiken.
Je hebt toch aansluitingen over in de 13 polige stekker.
Je hebt toch aansluitingen over in de 13 polige stekker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Ik heb op mijn vorige auto (Cmax 2006) vanaf de accu 2 gezekerde kabels van 4 mm getrokken.
1 Met een relais ertussen om de stroom voor de koelkast uit te schakelen. Relais via de pulsaansluiting bobine op de 1e cylinder (benzinemotor).
De min linksachter op het spatbord binnen aangesloten. Zat een stevige beugel op, goed blank gemaakt en met een bout met borgringen kabel naar trekhaak op aangesloten.
Heeft 6 jaar prima voldaan.
1 Met een relais ertussen om de stroom voor de koelkast uit te schakelen. Relais via de pulsaansluiting bobine op de 1e cylinder (benzinemotor).
De min linksachter op het spatbord binnen aangesloten. Zat een stevige beugel op, goed blank gemaakt en met een bout met borgringen kabel naar trekhaak op aangesloten.
Heeft 6 jaar prima voldaan.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
2,5 mm is voldoende je krijgt maximaal 4 mm draad aangesloten op een 13 polige jaeger stekker.
Groet Arnold
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
2,5 mm is dik genoeg voor je koelkast.
Voor de andere plusaansluiting zou ik dezelfde dikte gebruiken.
Beide plus kabels naar voren trekken met zekeringen bij de accu.
Maar, gebruik voor de 2 massa aansluitingen ook 2,5 mm kabels.
Eric
Voor de andere plusaansluiting zou ik dezelfde dikte gebruiken.
Beide plus kabels naar voren trekken met zekeringen bij de accu.
Maar, gebruik voor de 2 massa aansluitingen ook 2,5 mm kabels.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Waarom zijn draaddikte en draadlengtes bij stroomvoorziening in de caravan (en de auto) belangrijk?
Eerst wat theorie over elektriciteit.
We beginnen met bijvoorbeeld de accu als leverancier van elektriciteit. De elektriciteit wordt aangeboden op de 2 polen (+ en -). Tussen die 2 polen bestaat een potentiaalverschil, dat wordt spanning genoend. Spanning (V) wordt uitgedrukt in aantallen Volts (V). (De spanning van een volle accu is 12,7V. In het vervolg wordt als rekeneenheid 12V gebruikt.) Worden nu de 2 polen verbonden dan gaat er een stroom (I) vloeien van de +pool naar de -pool. De grootte van die stroom wordt o.a. bepaald door de weerstand van de verbinding. De weerstand (R) wordt uitgedrukt in aantallen Ohms. De stroom wordt uitgedrukt in aantallen Amperes. Er bestaat een verband tussen spanning, stroom en weerstand. Dat verband heet de wet van Ohm en luidt:
V = I * R
De grootte van de stroom is dus: I = V / R.
Als de 2 polen van de accu direct met elkaar verbonden worden, is de weerstand 0 en de stroom zeer groot. Dat heet kortsluiting.
Een apparaat dat werkt op elektriciteit, heeft spanning en stroom nodig om te kunnen functioneren.
Het vermogen van een apparaat (P) wordt uitgedrukt in Watts (W). De formule hiervoor is: P = V * I
Een paar 'wetten':
•De weerstand (R) van een koperdraad is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. DUS: hoe langer de draad en/ of hoe kleiner de doorsnee, des te groter is de weerstand.
•De door een stroom in een draad ontwikkelde warmte is bij gelijke stroomsterkte en tijd evenredig met de weerstand (R) van de draad.
•De hoeveelheid ontwikkelde warmte is bij gelijke weerstand en tijd evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte (I).
Dat komt tot uiting in de wet van Joule:
W =a * I2 * R* t
waarin W is warmte, a is een constante, I is stroomsterkte, R is weerstand van de draad, t is tijd.
Dus hoe groter de stroomsterkte, hoe dunner de draad, hoe langer de draad, des te groter is de warmteontwikkeling.
Te veel warmteontwikkeling kan leiden tot smelten en ontbranding.
We nemen als voorbeeld een koelkast van 100W.
In huis is de (wissel)spanning 230V, de stroomsterkte nodig voor een 100W koelkast is dan: 100 / 230 = 0,43A. Omdat het in dit geval wisselstroom betreft, moet deze uitkomst vermenigvuldigd worden met de wortel uit 2. De "effectieve stroomsterkte" wordt dan zo'n 0,6.A
In de caravan is de (gelijk)spanning 12V, de benodigde stroomsterkte is dan: 100 / 12 = 8,3A.
Als de koelkast werkt op 230V wisselspanning, behoeven we ons dus veel minder zorgen te maken om de stroomsterkte dan als hij werkt op 12V gelijkspanning.
Om de warmteontwikkeling in de hand te houden mag in huis de stroomsterkte niet groter zijn dan 4A per mm2 draaddoorsnede. Door ongunstiger omstandigheden wordt aanbevolen in de caravan de stroomsterkte niet groter te laten zijn dan 2A per mm2 draaddoorsnede. Als de stroom 8,3A is, dan moet de doorsnede van de draad meer dan 4mm2 zijn. Dit heeft alles te maken met veiligheid. Omdat er die 2A / mm2 ruim genomen is, zal een draad met een koperkern van 4mm2 voldoende zijn om de koelkast veilig van stroom te voorzien.
Lange en dunne draden hebben nog een tweede nadeel. Als de stroom door een draad loopt, moet hij weerstand overwinnen. Het gevolg daarvan is een verlies aan spanning. Dat verlies is groter naarmate de weerstand groter is, dus naarmate de draad langer en/ of dunner is.
De weerstand van koperdraad bij een lengte van 1 meter en een doorsnede van 1mm2 (r) is 0,0175Ohm.
Dit heet de soortelijke weerstand van koper (sR). Eerder is al gesteld: de weerstand (R) van een koperdraad is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. De formule luidt:
Rdraad = sR * L / D
waarin sR is soortelijke weerstand, L is lengte van de draad in m, D is doorsnede van de draad in mm2.
Het spanningsverlies tussen het begin en het einde van een draad volgt dan uit de volgende formule:
Vbegin - Veind = I * Rdraad = I * sR * L / D
Voeden we dus de koelkast met een 12V-accu via een draad van 10m heen en 10m terug met een doorsnede van 4mm2, dan wordt 12V 'verdeeld' over 20m draad en de koelkast. Het 'spanningsverlies'over de draad zal dus zijn: 8,3 * 0,0175 * 20 / 4 = 0,7V. De koelkast krijgt dan 12 - 0,7 = 11,3V en zal dus slechter koelen.
Het 'spanningsverlies'over de draad bij draaddoorsnede 0,75mm2 zal dus zijn: 8,3 * 0,0175 * 20 / 0,75 = 3,9V.
De koelkast krijgt dan 12 - 3,9 = 8,1V. Niet aanzetten dus, ook al vanwege de warmteontwikkeling in de draad.
LET OP: Hierbij komt nog het NIET te verwaarlozen spanningsverlies over overgangsweerstanden in verbindingen, connectoren, zekeringen, schakelaars etc.
Als de lengte van de te leggen draad en het gewenste maximaal spanningsverlies bekend zijn, is het bepalen van de benodigde draaddoorsnede te doen met de (herleide) formule:
D = I * sR * L / (Vbegin - Veind)
Nogmaals het koelkastvoorbeeld:
I = 8,3A (koelkast), L = 20m (2*10), gewenst maximaal spanningsverlies = 0,6V
==> Draaddoorsnede minimaal 4,7mm2
==> Gebruik draad van 6mm2 (of parallel 2 x 2,5mm2).
LET OP: Het spanningsverlies zal in werkelijkheid groter zijn door overgangsweerstanden in verbindingen, connectoren, zekeringen, schakelaars etc. Enige overcapaciteit in draaddoorsnede is dus gewenst.
Conclusie:
Kies dus voor én dikke + én voor dikke massadraden. Gebruik draad van 6mm2 (of parallel 2 x 2,5mm2). Betreft het alleen het voeden van de koelkast, dan volstaat 4 mm2 ook wel. Gebruik altijd speciaal draad voor auto's e.d., te koop bij o.a. de automaterialenhandel. Dus geen draad dat in huis gebruikt wordt, met massieve koperkern.
In de caravan wordt een zogenaamde kabelboom gebruikt. De constante stroomdraad en de massadraad daarin zullen vast geen 6mm2 zijn, denk eerder aan 2,5mm2 of nog erger 1,5mm2. De 7-draads-kabelboom is daarom misschien ongeschikt voor het voeden van de koelkast. Het is aan te bevelen hiervoor extra draden (constant en massa) aan te leggen van 6mm2. In de 13-draads-kabelboom (en stekkers) is voorzien in 2 massa-draden en 2 constante stroomdraden. Het is te hopen dat de desbetreffende draaddiktes minimaal 2,5mm2 zijn, anders is de dubbele uitvoering nog niet genoeg.
Bron: Caravanhandboek.
Eerst wat theorie over elektriciteit.
We beginnen met bijvoorbeeld de accu als leverancier van elektriciteit. De elektriciteit wordt aangeboden op de 2 polen (+ en -). Tussen die 2 polen bestaat een potentiaalverschil, dat wordt spanning genoend. Spanning (V) wordt uitgedrukt in aantallen Volts (V). (De spanning van een volle accu is 12,7V. In het vervolg wordt als rekeneenheid 12V gebruikt.) Worden nu de 2 polen verbonden dan gaat er een stroom (I) vloeien van de +pool naar de -pool. De grootte van die stroom wordt o.a. bepaald door de weerstand van de verbinding. De weerstand (R) wordt uitgedrukt in aantallen Ohms. De stroom wordt uitgedrukt in aantallen Amperes. Er bestaat een verband tussen spanning, stroom en weerstand. Dat verband heet de wet van Ohm en luidt:
V = I * R
De grootte van de stroom is dus: I = V / R.
Als de 2 polen van de accu direct met elkaar verbonden worden, is de weerstand 0 en de stroom zeer groot. Dat heet kortsluiting.
Een apparaat dat werkt op elektriciteit, heeft spanning en stroom nodig om te kunnen functioneren.
Het vermogen van een apparaat (P) wordt uitgedrukt in Watts (W). De formule hiervoor is: P = V * I
Een paar 'wetten':
•De weerstand (R) van een koperdraad is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. DUS: hoe langer de draad en/ of hoe kleiner de doorsnee, des te groter is de weerstand.
•De door een stroom in een draad ontwikkelde warmte is bij gelijke stroomsterkte en tijd evenredig met de weerstand (R) van de draad.
•De hoeveelheid ontwikkelde warmte is bij gelijke weerstand en tijd evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte (I).
Dat komt tot uiting in de wet van Joule:
W =a * I2 * R* t
waarin W is warmte, a is een constante, I is stroomsterkte, R is weerstand van de draad, t is tijd.
Dus hoe groter de stroomsterkte, hoe dunner de draad, hoe langer de draad, des te groter is de warmteontwikkeling.
Te veel warmteontwikkeling kan leiden tot smelten en ontbranding.
We nemen als voorbeeld een koelkast van 100W.
In huis is de (wissel)spanning 230V, de stroomsterkte nodig voor een 100W koelkast is dan: 100 / 230 = 0,43A. Omdat het in dit geval wisselstroom betreft, moet deze uitkomst vermenigvuldigd worden met de wortel uit 2. De "effectieve stroomsterkte" wordt dan zo'n 0,6.A
In de caravan is de (gelijk)spanning 12V, de benodigde stroomsterkte is dan: 100 / 12 = 8,3A.
Als de koelkast werkt op 230V wisselspanning, behoeven we ons dus veel minder zorgen te maken om de stroomsterkte dan als hij werkt op 12V gelijkspanning.
Om de warmteontwikkeling in de hand te houden mag in huis de stroomsterkte niet groter zijn dan 4A per mm2 draaddoorsnede. Door ongunstiger omstandigheden wordt aanbevolen in de caravan de stroomsterkte niet groter te laten zijn dan 2A per mm2 draaddoorsnede. Als de stroom 8,3A is, dan moet de doorsnede van de draad meer dan 4mm2 zijn. Dit heeft alles te maken met veiligheid. Omdat er die 2A / mm2 ruim genomen is, zal een draad met een koperkern van 4mm2 voldoende zijn om de koelkast veilig van stroom te voorzien.
Lange en dunne draden hebben nog een tweede nadeel. Als de stroom door een draad loopt, moet hij weerstand overwinnen. Het gevolg daarvan is een verlies aan spanning. Dat verlies is groter naarmate de weerstand groter is, dus naarmate de draad langer en/ of dunner is.
De weerstand van koperdraad bij een lengte van 1 meter en een doorsnede van 1mm2 (r) is 0,0175Ohm.
Dit heet de soortelijke weerstand van koper (sR). Eerder is al gesteld: de weerstand (R) van een koperdraad is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnee van de draad. De formule luidt:
Rdraad = sR * L / D
waarin sR is soortelijke weerstand, L is lengte van de draad in m, D is doorsnede van de draad in mm2.
Het spanningsverlies tussen het begin en het einde van een draad volgt dan uit de volgende formule:
Vbegin - Veind = I * Rdraad = I * sR * L / D
Voeden we dus de koelkast met een 12V-accu via een draad van 10m heen en 10m terug met een doorsnede van 4mm2, dan wordt 12V 'verdeeld' over 20m draad en de koelkast. Het 'spanningsverlies'over de draad zal dus zijn: 8,3 * 0,0175 * 20 / 4 = 0,7V. De koelkast krijgt dan 12 - 0,7 = 11,3V en zal dus slechter koelen.
Het 'spanningsverlies'over de draad bij draaddoorsnede 0,75mm2 zal dus zijn: 8,3 * 0,0175 * 20 / 0,75 = 3,9V.
De koelkast krijgt dan 12 - 3,9 = 8,1V. Niet aanzetten dus, ook al vanwege de warmteontwikkeling in de draad.
LET OP: Hierbij komt nog het NIET te verwaarlozen spanningsverlies over overgangsweerstanden in verbindingen, connectoren, zekeringen, schakelaars etc.
Als de lengte van de te leggen draad en het gewenste maximaal spanningsverlies bekend zijn, is het bepalen van de benodigde draaddoorsnede te doen met de (herleide) formule:
D = I * sR * L / (Vbegin - Veind)
Nogmaals het koelkastvoorbeeld:
I = 8,3A (koelkast), L = 20m (2*10), gewenst maximaal spanningsverlies = 0,6V
==> Draaddoorsnede minimaal 4,7mm2
==> Gebruik draad van 6mm2 (of parallel 2 x 2,5mm2).
LET OP: Het spanningsverlies zal in werkelijkheid groter zijn door overgangsweerstanden in verbindingen, connectoren, zekeringen, schakelaars etc. Enige overcapaciteit in draaddoorsnede is dus gewenst.
Conclusie:
Kies dus voor én dikke + én voor dikke massadraden. Gebruik draad van 6mm2 (of parallel 2 x 2,5mm2). Betreft het alleen het voeden van de koelkast, dan volstaat 4 mm2 ook wel. Gebruik altijd speciaal draad voor auto's e.d., te koop bij o.a. de automaterialenhandel. Dus geen draad dat in huis gebruikt wordt, met massieve koperkern.
In de caravan wordt een zogenaamde kabelboom gebruikt. De constante stroomdraad en de massadraad daarin zullen vast geen 6mm2 zijn, denk eerder aan 2,5mm2 of nog erger 1,5mm2. De 7-draads-kabelboom is daarom misschien ongeschikt voor het voeden van de koelkast. Het is aan te bevelen hiervoor extra draden (constant en massa) aan te leggen van 6mm2. In de 13-draads-kabelboom (en stekkers) is voorzien in 2 massa-draden en 2 constante stroomdraden. Het is te hopen dat de desbetreffende draaddiktes minimaal 2,5mm2 zijn, anders is de dubbele uitvoering nog niet genoeg.
Bron: Caravanhandboek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
nie direct een antwoordChatootje schreef:Beste forummers,
In mijn huidige auto heb ik een 6mm2 permanente stroomkabel en massa voor de koelkast. De caravan heeft zijn gewone standaard stroomkabel. De diepgevroren vis is na aankomst in Karinthië nog steeds diepgevroren. Super dus !
Nu komt het punt. Binnenkort wordt een jonge gebruikte Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 pk aan mij geleverd. Trekhaak wil ik zelf onderbouwen. De kabelsets hebben alle slechts 2,5 mm2 kabels voor de permanente stroom. Ik denk dat dat te dun is om te zorgen voor een goed werkende koelkast.
Mijn vragen:
1. Komt mijn visje nu ontdooid in Karinthië aan? Wie heeft hier ervaring mee?
2. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Is verbouwen van de standaard kabelset een idee?
3. Welke kabeldikte adviseren jullie: 4mm2 of 6mm2
4. Past 6mm2 in een 13 polige Jaeger stekker
Ik ben héél benieuwd naar jullie reacties.
Hartelijke groet
Chatootje
maar de vis die ge vers op uw bestemming koopt is ook lekker.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
prachtige uitleg, maar dat "...Het is te hopen.." , dan wordt er dus ook aan getwijfeld of de fabrikant van caravans zelf wel de "juiste" kabelboom gebruiken?Ab schreef:... In de 13-draads-kabelboom (en stekkers) is voorzien in 2 massa-draden en 2 constante stroomdraden. Het is te hopen dat de desbetreffende draaddiktes minimaal 2,5mm2 zijn, anders is de dubbele uitvoering nog niet genoeg.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Ja..het is te hopen.
Er is niks mis met de kabelbomen, maar er zitten meestal ook een boel 1,5 mm2 draden in.
Samen met een aantal 2.5 mm2 draden.
Het is ook niet nodig om bijv. 1 achterlichtje van 15 Watt, (of in geval van ledverlichting nog minder) op 2,5 mm2 te zetten.
Er is niks mis met de kabelbomen, maar er zitten meestal ook een boel 1,5 mm2 draden in.
Samen met een aantal 2.5 mm2 draden.
Het is ook niet nodig om bijv. 1 achterlichtje van 15 Watt, (of in geval van ledverlichting nog minder) op 2,5 mm2 te zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Als je de massa niet naar de accu maar bijvoorbeeld dicht bij de trekhaak aansluit op het chassis is dat gunstiger volgens bovenstaande theorie.
Ik bedoel de totale lengte van de twee draden is korter geen 20 meter maar bijvoorbeeld 15 meter.
Is dat ook echt zo of juist helemaal fout? (heb dat zelf zo zitten momenteel maar nog nooit gebruikt)
Berekening is anders bij draaiende motor dan is het voltage waarschijnlijk 13,5 tot 14 volt iets spanningsverlies word hier redelijk mee gecompenseerd.
Bij stilstaande auto is het dus beter als de koelkast uitgeschakeld word omdat het voltage omlaag gaat?
Wil het zelf ook graag goed aangesloten hebben dus vandaar mijn vragen.
Ik bedoel de totale lengte van de twee draden is korter geen 20 meter maar bijvoorbeeld 15 meter.
Is dat ook echt zo of juist helemaal fout? (heb dat zelf zo zitten momenteel maar nog nooit gebruikt)
Berekening is anders bij draaiende motor dan is het voltage waarschijnlijk 13,5 tot 14 volt iets spanningsverlies word hier redelijk mee gecompenseerd.
Bij stilstaande auto is het dus beter als de koelkast uitgeschakeld word omdat het voltage omlaag gaat?
Wil het zelf ook graag goed aangesloten hebben dus vandaar mijn vragen.
Groet Arnold
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Bij een stilstaande motor, moet je de koelkast af laten vallen (bij voorkeur)
Je gedachtengang over een korte kabel aan het chassis klopt wel.
Je gedachtengang over een korte kabel aan het chassis klopt wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 9 dec 2022 15:11
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Beste,
Voor een klant moet ik een 4 mm kabel monteren echter hebben wij dit nog niet eerder uitgevoerd.
zijn dit vergelijkbare kabels zoals via deze link? https://www.kabel24.nl/Aansluitdraad-4mm-bruin
Of heb ik een aparte kabel hiervoor nodig?
Indien ik wat anders moet hebben, waar kopen jullie deze?
Alvast bedankt!
Voor een klant moet ik een 4 mm kabel monteren echter hebben wij dit nog niet eerder uitgevoerd.
zijn dit vergelijkbare kabels zoals via deze link? https://www.kabel24.nl/Aansluitdraad-4mm-bruin
Of heb ik een aparte kabel hiervoor nodig?
Indien ik wat anders moet hebben, waar kopen jullie deze?
Alvast bedankt!
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Voor aanleg vanaf accu naar stekker bij de trekhaak ?
Dan is deze prima. (vergeet de zekering niet)
Maar de klant moet dan ook wel de kabel naar de caravan verzwaren.
Standaard zit daar nl 2,5 mm2 in.
Dan is deze prima. (vergeet de zekering niet)
Maar de klant moet dan ook wel de kabel naar de caravan verzwaren.
Standaard zit daar nl 2,5 mm2 in.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Niet het antwoord op de je vraag,
Maar als de koeling van de koelkast voor jouw belangrijk is dat ging ik koelen op gas met een duo-control of kocht een compressor koelkast voor in de auto. Doen er wel meer hier op het forum ivm medicijnen e.d. werkt stukken beter dan in de caravan.
Maar als de koeling van de koelkast voor jouw belangrijk is dat ging ik koelen op gas met een duo-control of kocht een compressor koelkast voor in de auto. Doen er wel meer hier op het forum ivm medicijnen e.d. werkt stukken beter dan in de caravan.
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Ik zou ook niet gaan knutselen met elektrakabel maar gewoon een Duocontrol met crashsensor (laten) plaatsen. Op gas werkt het altijd beter
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Kan me schromelijk vergissen maar……………weet een Mazda dealer niet hoe hij een wat zwaardere kabels moet monteren? En waar te kopen?
https://www.peetenmobiel.nl/
Correct me when I’m wrong.
https://www.peetenmobiel.nl/
Correct me when I’m wrong.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Dat kan, maar als PLUS draad in auto's is Rood gebruikelijk voor de 12 volt.Peetenmobiel schreef: ↑za 10 dec 2022 11:56Beste,
Voor een klant moet ik een 4 mm kabel monteren echter hebben wij dit nog niet eerder uitgevoerd.
zijn dit vergelijkbare kabels zoals via deze link? https://www.kabel24.nl/Aansluitdraad-4mm-bruin
Of heb ik een aparte kabel hiervoor nodig?
Indien ik wat anders moet hebben, waar kopen jullie deze?
Alvast bedankt!
Bruin is de fase draad die je in huis hebt zitten.... hoort bij de fase van 230 volt.
Maar de auto onderdelen groothandel, waar je accu's, bougies en lampjes koopt hebben rollen vol van dit spul.
En ik denk eigenlijk dat er in de autotechniek andere isolatie materialen gebruikt worden..... mijn ervaring is dat het anders stript.
Nu moet je 4 mm2 monteren..
Voor de geschakelde plus??? of de constante??? of beide misschien??
Denk je dan ook aan de massa, die moet net zo dik zijn... en beide plussen hebben een eigen massa.
Jammer is dan weer dat 4 mm2 niet in een Jaeger doos of stekker past.... als je adereindhulsjes hebt en je krimpt heel goed, dan wil het wel eens lukken.
Je weet natuurlijk dat je adereinden nooit moet vertinnen als je ze onder een schroefje vastklemt..... da's bekend in de autowereld denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 9 dec 2022 15:11
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Bedankt voor de reacties!
Onze vaste leverancier van universele onderdelen heeft deze kabel niet in het assortiment, vandaar dat het ons handig leek om bij de mensen met ervaring hierin eerst navraag te doen. Onze monteurs weten uiteindelijk wel hoe dit gemonteerd moet worden maar een second opinion opvragen lijkt me nooit verkeerd ;)
Onze vaste leverancier van universele onderdelen heeft deze kabel niet in het assortiment, vandaar dat het ons handig leek om bij de mensen met ervaring hierin eerst navraag te doen. Onze monteurs weten uiteindelijk wel hoe dit gemonteerd moet worden maar een second opinion opvragen lijkt me nooit verkeerd ;)
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Succes ermee in Baolder!
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Laat de klant hier maar eens het e.a lezen.
We gaan ervan uit dat het voor de koelkast van de caravan is.
Daar moet je met 12V geen hoge verwachtingen van hebben.
Daar zijn betere oplossingen voor.
We gaan ervan uit dat het voor de koelkast van de caravan is.
Daar moet je met 12V geen hoge verwachtingen van hebben.
Daar zijn betere oplossingen voor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Misschien is dit ook handig, er is namelijk wel een officiele norm voor.
https://www.cczn.nl/bijlage-downloaden/ ... ge-stekker
https://www.cczn.nl/bijlage-downloaden/ ... ge-stekker
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Heeft iemand wel eens een kabel met 5x 2,5 erin gezien?
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: Advies kabeldikte permanente stroom
Ja hoor , die zie ik dagelijks
Maar niet wat jij bedoelt voor de auto/ caravan
https://www.elektramat.nl/pur-kabel-5x2 ... SIQAvD_BwE
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750