Aanhaalmoment wielbouten

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Aanhaalmoment wielbouten

Bericht door Pensionado » ma 4 aug 2008 11:31

Als je een nieuwe caravan koopt zit daar een sticker op met de waarschuwing de wielbouten na 50 km na te trekken. Met een buurman van de camping even meegeweest voor een garantieklusje bij een Knausdealer.
Met de sticker in gedachte vroeg de buurman om gelijk even zijn wielbouten te controleren, geen probleem luchttol er op en vast zaten ze zoals dat altijd gaat. :roll:
Toen ik terloops vroeg of dat niet met een momentsleutel had moeten gebeuren keek de monteur of hij water zag branden hij had volgens mij geen flauw idee waar ik het over had.

Zelf vind ik voor wielbouten de voorgeschreven boutspanning wel belangrijk maar anderzins kan ik me geen meldingen herinneren omtrent afgebroken of losgelopen bouten.

Iemand andere ervaring :?:

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » ma 4 aug 2008 11:55

Bij mijn weten stond er alleen bij mij de melding om de bouten terug aan te trekken na +/- 100 km.
Geen melding van aanhaalmoment.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Warrie Bosscher

Bericht door Warrie Bosscher » ma 4 aug 2008 13:23

Ik zou er toch op hebben gestaan dat er een momentsleutel werd gebruikt. Meten is weten. Wat heb je aan losse of afgebroken bouten.

Ik heb in één jaar drie keer meegemaakt dat er iets aan de hand was met wielbouten.
Op wintersportreis naar Oostenrijk trof ik een NL-automobilist die op de parkeerplaats bezig was om de wielbouten aan te draaien. Tijdens het rijden hoorde hij lawaai en voelde trillingen in het stuur. Hij had één bout verloren en VAN ALLE WIELEN ZATEN DE BOUTEN LOS. Hij had de vorige dag winterbanden laten monteren en had gezien dat de bouten met een luchtsleutel waren gemonteerd.

Vorig jaar in Frankrijk. Eén keer een auto met losse en verloren bouten. Naar een garage gebracht waar de boel is gerepareerd.
En een medecaravanner die een wiel van zijn caravan had verloren. De caravan stond toen op de mover. Met heel veel moeite de caravan op kunnen krikken om het een en ander te kunnen repareren.

Nee, geef mij maar een momentsleutel. Voor elke vakantie controleer ik het aanhaalmoment.

gastjw

Bericht door gastjw » ma 4 aug 2008 14:15

Ik herinner me dat stickertje, dat ze destijds ook op de rekening plakten. (voor het eerst in 2007)
Daar staat ook niks op over het aanhaalmoment. Wat me ook niet erg nuttig en nogal betuttelend voor de monteurs lijkt. Het is toch hun vak om het goed te doen?

Evengoed heb ik wel gezien dat ze bij bepaalde, niet nader te noemen bedrijven volstaan met alleen de luchtsleutel. Terwijl andere dan nog even natrekken. Lijkt me inderdaad beter en een kleine moeite.

Erwin G

Bericht door Erwin G » ma 4 aug 2008 14:35

Wielbouten behoren altijd met een momentsleutel te worden vastgezet.

In de praktijk gebruikt men meestal voor het eerste stuk een luchtsleutel, daarna wordt elke bout afzonderlijk met een momentsleutel nagetrokken.

Het juiste moment is 100 tot 110 Nm.

PS: Er bestaan ook luchtsleutels waarbij het moment kan worden ingesteld.

Een momentsleutel is echter veel nauwkeuriger.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Bericht door Knaapje » ma 4 aug 2008 15:05

Er schijnt toch nogal wat verschil in juiste aanhaalmomenten te zitten.
Ik heb zelf een momentsleutel en voor Ford bijv. zijn dit de verschillende geadviseerde aanhaalmomenten.

Aanhaalmoment wielen – Ford
Model: Jaar:

Focus 2004-
Focus C-MAX 2003-
Mondeo 2000-07

Stalen wielen
Goudkleurige moeren = 90 Nm
Zilverkleurige moeren = 130 Nm
5-spaaks stalen wielen = 130 Nm

Lichtmetalen wielen
Moeren zonder tapse onderlegringen = 130 Nm
Moeren met tapse onderlegringen = 110 Nm
Mondeo MJ 2001:
Moeren met tapse onderlegringen = 90 Nm

Dus zomaar een waarde noemen lijkt mij niet mogelijk.
Even bij de bandenboer navragen....
Hopelijk zegt, die ook maar niet wat.
Knaapje

Erwin G

Bericht door Erwin G » ma 4 aug 2008 15:28

Zomaar een waarde noemen ??

100 tot 110 Nm is een normaal koppel voor een stalen velg

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Bericht door Knaapje » ma 4 aug 2008 15:40

...Uh TS schrijft volgens mij nergens, dat het om een stalen velg gaat.
Oke jij noemt het wel bij je advies.

Maar als ik dan zie dat voor mijn Ford de momenten uiteenlopen van 90 tot 130, dan zit er toch wat meer spreiding in dan 100/110. Je waarden kunnen normaal zijn, maar bij de geadviseerde momenten voor Ford komt hij op 6 maar 1 keer voor.
Vandaar mijn opmerking om het toch maar even voor het eigen materieel bij de bandenboer na te vragen.

Knaapje

Dolfie

Bericht door Dolfie » ma 4 aug 2008 16:47

In het instructieboek van Dethleffs staat onder "14.5.2 Aandraaimoment":
Velg: aandraaimoment:
Stalen velg 90 Nm
Alluminium veg 110 Nm

Misschien heb je er wat aan.

P.S. Het gebruik van een momentsleutel lijkt mij evident!

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » ma 4 aug 2008 17:07

Even mijn dikke handleiding van mijn Wilk erbij gehaald.
Knaus - Tabbert en Wilk behoren tot dezelfde groep dus waarden zullen dezelfde zijn

stalen velg
5 1/2J x 15 kogelbout 8.8 M12 x 1.5 90Nm +/- 5Nm
5 1/2J x 14ET30 kogelbout 8.8 M12 x 1.5 90Nm +/- 5Nm
6J x 14 kogelbout 8.8 M12 x 1.5 90Nm +/- 5Nm

lichtmetalen velg
6042 6J x 14 kogelbout 10.9 M12 x 1.5 120Nm +/- 5Nm
6055 6J x 15 kogelbout 10.9 M12 x 1.5 120Nm +/- 5Nm

hopelijk kan dit je helpen
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Thecaravanfreak

Bericht door Thecaravanfreak » ma 4 aug 2008 22:17

wijlen tirus groep vermelde ons destijds dat het aanhaal moment van lichtmetalen velgen op 140 nm gezet moest worden(en geen 120 nm),dit in verband met enkele minder leuke voorvallen.

voor stalen velgen was het 100 nm.

zelf zet ik de stalen wielen altijd op 100 nm vast en de lichtmetalenb op 130 nm,ik heb er nooit problemen mee gehad.

Delux

Bericht door Delux » di 5 aug 2008 08:51

algemeen advies:
een stalen velg mag gewoon met de momentsleutel op de juiste Nm gezet worden.
maar lm velegen Moeten altijd nog een x nagetroken worden ivm de setting hiervan.
dity hoeft niet alleen met x km maar ook na stilstand na montage (dwz ff ophalen en een dag of zo neerzetten)

ik ben all 3x tegen gekomen dat een monteur ff afgeleid was en een velg vergat na tetrekken :idea:

geloof me zelf controle is heel belangrijk

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Bericht door Knaapje » di 5 aug 2008 13:00

Delux schreef:geloof me zelf controle is heel belangrijk
Gold dat alleen maar voor het natrekken van velgen.
Knaapje

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 5 aug 2008 13:03

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » di 5 aug 2008 13:46

Een goede vriend heeft het zelf ook meegemaakt. Kreeg ook het advies natrekken na 50 km. En inderdaad het bleek nodig.
Zelf heb ik hierover contact gehad met onze dealer. Hun mening was dat deze regel vooral was om aansprakelijkheid te voorkomen in geval van.. Maar nodig zou het niet moeten zijn. We hebben nu nieuwe banden laten plaatsen en bij wijze van proef gekeken of er enige beweging in zat na zo'n 140km. Nou nee dus.

Thecaravanfreak

Bericht door Thecaravanfreak » di 5 aug 2008 21:02

Delux schreef:ik ben all 3x tegen gekomen dat een monteur ff afgeleid was en een velg vergat na tetrekken :idea:
:? zou ik me caravannetje dus nooit naartoe brengen,beetje veemd

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”