expression10.gif Ik geef het opDan heb je dus gewoon overbelading.
Op zich is het toch simpel? Je laadt hem tot gewicht 1300. Echter dusdanig verdeelt over de caravan dat hij max 70 kg op de kogel hangt.
Is dat niet zo breng je gewicht naar achter.
Hoeveel mag ik laden?
Vroem schreef:expression10.gif Ik geef het opDan heb je dus gewoon overbelading.
Op zich is het toch simpel? Je laadt hem tot gewicht 1300. Echter dusdanig verdeelt over de caravan dat hij max 70 kg op de kogel hangt.
Is dat niet zo breng je gewicht naar achter.
weinig geduld vroem
en om het nog moelijker te maken kijken jullie ook eens naar het treingewicht van je auto, totaal gewicht van auto en caravan, bij mij mag het treingewicht 3950 kg bedragen voorbeeld als je auto 1600 kg weegt en laad je auto met 500 kg mag je caravan nog 1850 kg wegen.
dit heeft invloed op het max aanhanger gewicht want je mag ook het treingewicht niet overschrijden.
Ik heb hier (souvenir) het oude Nederlandse typeplaatje van onze Hobby (470 UF Elegance, 1996) :nachtuil schreef:Ja dat vind ik ook boerenbedrog, maar willen jullie eens kijken op het typeplaatje of dat bij jullie ook zo is, het zal alleszins bij alle Hobby caravans zo zijn.
totaalgewicht 1350 kg, aslast 1300 kg, kogeldruk 100 kg.
Nadat de caravan in België werd ingevoerd was het max totaalgewicht nog 1300 kg.
Ronny
@ dj, zet eerst de leesbril even op a.u.b, meerdere malen heb ik geschreven dat de kogeldruk niets met het laadvermogen van de caravan te maken heeft!als je het vlug opgeeft heb je bij ons weinig geduld
Zijn we het over eens toch?
Als ze dan toch maar steeds de kogeldruk erbij halen terwijl het over het laadvermogen gaat en dat niet 1 x maar meerdere malen, dan houd het voor mij een keer op!
Dit heeft niets met geduld te maken maar meer met het "vechten tegen de bierkaai" en daar schiet ik en niemand iets mee op.
Dus daarom de kreet van mij "Ik geef het op"
> meerdere malen heb ik geschreven dat de kogeldruk niets met het laadvermogen van de caravan te maken heeft!
Zijn we het over eens toch? <
Klopt Vroem, maar zal ik dan voor de hardleersen toch nog een poging doen.
Volgens de wettelijke bepalingen gaat het om het totale gewicht van caravan en lading, dus inclusief de kogeldruk.
Om praktische redenen wordt in Nederland een gedoogbeleid gevoerd. In dat gedoogbeleid wordt de kogeldruk niet meegewogen. Dat maakt de wettelijke bepalingen echter niet anders en, wat vervelender is, zegt voorts niets over het gedrag van de handhavers in het buitenland. Ik begrijp uit berichten elders dat daar per land weer verschillende percentages als coulance worden toegepast, maar er is geen algemene regel. Kortom als je met je belading de kogeldruk standaard in je voordeel meeneemt loop je toch een risico. Bovendien ben je je echte veiligheidsmarge aan het opeten omdat de gewichten waar de fabrikant rekening mee houdt aan het opeten bent, en de specificatie van het toelaatbaar aanhangergewicht voor de specifieke auto evenmin rekening houdt met het aftrekken van de kogeldruk. Feitelijk hang je dan toch b.v. 75 kg meer aan je auto dan de fabrikant heeft bedoeld en (hopelijk) uitgetest. Dat kan dan m.i. ook betekenen dat je op een bepaalde helling net over een kritische (belastings-)grens heen gaat en het niet meer redt.
Het lijkt me verstandiger om niet voor 100% op gedoogbeleid te vertrouwen. Er is meer dan alleen het mislopen van een bekeuring.
WL
Zijn we het over eens toch? <
Klopt Vroem, maar zal ik dan voor de hardleersen toch nog een poging doen.
Volgens de wettelijke bepalingen gaat het om het totale gewicht van caravan en lading, dus inclusief de kogeldruk.
Om praktische redenen wordt in Nederland een gedoogbeleid gevoerd. In dat gedoogbeleid wordt de kogeldruk niet meegewogen. Dat maakt de wettelijke bepalingen echter niet anders en, wat vervelender is, zegt voorts niets over het gedrag van de handhavers in het buitenland. Ik begrijp uit berichten elders dat daar per land weer verschillende percentages als coulance worden toegepast, maar er is geen algemene regel. Kortom als je met je belading de kogeldruk standaard in je voordeel meeneemt loop je toch een risico. Bovendien ben je je echte veiligheidsmarge aan het opeten omdat de gewichten waar de fabrikant rekening mee houdt aan het opeten bent, en de specificatie van het toelaatbaar aanhangergewicht voor de specifieke auto evenmin rekening houdt met het aftrekken van de kogeldruk. Feitelijk hang je dan toch b.v. 75 kg meer aan je auto dan de fabrikant heeft bedoeld en (hopelijk) uitgetest. Dat kan dan m.i. ook betekenen dat je op een bepaalde helling net over een kritische (belastings-)grens heen gaat en het niet meer redt.
Het lijkt me verstandiger om niet voor 100% op gedoogbeleid te vertrouwen. Er is meer dan alleen het mislopen van een bekeuring.
WL
ik geef het ook op. mijn geduld is ten einde.Vroem schreef:@ dj, zet eerst de leesbril even op a.u.b, meerdere malen heb ik geschreven dat de kogeldruk niets met het laadvermogen van de caravan te maken heeft!als je het vlug opgeeft heb je bij ons weinig geduld
Zijn we het over eens toch?
Als ze dan toch maar steeds de kogeldruk erbij halen terwijl het over het laadvermogen gaat en dat niet 1 x maar meerdere malen, dan houd het voor mij een keer op!
Dit heeft niets met geduld te maken maar meer met het "vechten tegen de bierkaai" en daar schiet ik en niemand iets mee op.
Dus daarom de kreet van mij "Ik geef het op"