koelkast warm ipv koud
koelkast warm ipv koud
Koelkast op 230V aangezet, maar zelfs na een hele avond+nacht is er nog niks van koeling te merken. Thermostaat eerst op 5, later op max.
Wel warm bij ventilatierooster (en boven de koelkast), dus er werkt wel iets - maar niet wat-ie moet doen.
Merk is Electrolux, caravan is Predom.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Wel warm bij ventilatierooster (en boven de koelkast), dus er werkt wel iets - maar niet wat-ie moet doen.
Merk is Electrolux, caravan is Predom.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Ik heb dit ook ooit gehad. Door de caravan met 2 man even aan zijn dissel op te tillen en weer later zakken deed hij het weer, maar dat is voor 1 keer leuk. Regelmatig bleek hij niet meer te koelen en was de inhoud opgewarmd. De koelkast was dus op zijn eind en ik heb hem moeten vervangen. Vervanging van onderdelen van kasten ouder dan 10 jaar schijnt niet meer te kunnen. Op Marktplaats staan advertenties van een bedrijfje in Veghel die ze repareert/reviseert.
Ad
Ad
Laatst gewijzigd door Ad op ma 12 mei 2008 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Hier hetzelfde probleem tijdens de Pinkstervakantie. In de nacht liep de temperatuur in de koelkast terug naar 8 a 9 graden, overdag naar 20 graden... Overzetten op gas hielp niet, dus wordt toch lastig.
Voor draaien van de koelkast ben ik niet handig genoeg, dus zal moeten gaan zoeken naar een nieuwe.
Wie weet er meer over mogelijkheden (grotere koelkast in de standaard nis)?
Goedkope maar goede leveranciers (regio Haarlemmermeer)?
Voor draaien van de koelkast ben ik niet handig genoeg, dus zal moeten gaan zoeken naar een nieuwe.
Wie weet er meer over mogelijkheden (grotere koelkast in de standaard nis)?
Goedkope maar goede leveranciers (regio Haarlemmermeer)?
We hebben helaas geen heel handige klussers in de buurt en het uitbouwen van een koelkast lijkt nogal ingewikkeld. Niet iets wat je "even" doet, dus het zal wel een vakantie zonder koelkast gaan worden, denk ik.
Met wat geluk hobbelt de luchtbel er onder het rijden vanzelf uit - ik zal een route zoeken met veel verkeersdrempels!
Met wat geluk hobbelt de luchtbel er onder het rijden vanzelf uit - ik zal een route zoeken met veel verkeersdrempels!
Dat klopt! Hoe hoger de buitentemperatuur, des te lager moet de koelkast staan. Bij standje 1 op gas had ik echt (te) koud bier!
Zowel op de site van Dometique als op www.caravanhandboek is daarover het een en ander te vinden.
Zowel op de site van Dometique als op www.caravanhandboek is daarover het een en ander te vinden.
Ik kan op de Dometic site niets hierover vinden anders dan dat wanneer de koelkast niet genoeg koelt de thermostaat hoger gezet moet worden, kunt u me svp in de goede richting leiden?*Peter* schreef:Zowel op de site van Dometique als op www.caravanhandboek is daarover het een en ander te vinden.
gr,
Rob
Gaan we weer, hoor....
Ooit heeft een zgn. kundig koeltechnisch bureau uitgetest dat de ingenieurs van Electrolux een vergissinkje gemaakt hadden.
Ze hadden de knop voor de thermostaat precies verkeerd gemaakt.
De standen 1 t/m 8, die normaal door iedereen begrepen worden als 1 is de minst koude stand en 8 de koudste moeten net andersom begrepen worden. Zij wisten het beter.
Dat was natuurlijk pure larie.
In het caravanhandboek is ooit het lijstje van door Electrolux aanbevolen standen gepubliceerd. Maar ook de onzin van dat bureau.
Ellux zei eigenlijk niets anders dan dat je 'm het beste op stand 3 of 4 kunt zetten. Bij welke omstandigheid ook. En dat was toch een beetje raar.
Met Lex (van het caravanhandboek) heb ik daar destijds een discussie over gehad, die toen ook elders is gevoerd (dat zou *Peter* toch moeten weten...) hetgeen resulteerde in het wissen van de onzin.
Nu staat er alleen nog het Ellux-lijstje in en ons gezamelijke standpunt dat je net als bij het slingeren van de caravan gewoon een beetje rustiger aan moet doen. Jammer dan, want het kan beter.
Waar het om draait is dat als de koelkast te weinig koelt, hij te hard moet werken omdat ie z'n warmte niet kwijt kan. Je zou eigenlijk die warmte beter moet afvoeren, of een tandje lager moet draaien.
En dat laatste wordt door sommigen als de uitvinding van de eeuw rechtlijnig geïnterpoleerd. Maar dat blijft dus dom.
Ooit heeft een zgn. kundig koeltechnisch bureau uitgetest dat de ingenieurs van Electrolux een vergissinkje gemaakt hadden.
Ze hadden de knop voor de thermostaat precies verkeerd gemaakt.
De standen 1 t/m 8, die normaal door iedereen begrepen worden als 1 is de minst koude stand en 8 de koudste moeten net andersom begrepen worden. Zij wisten het beter.
Dat was natuurlijk pure larie.
In het caravanhandboek is ooit het lijstje van door Electrolux aanbevolen standen gepubliceerd. Maar ook de onzin van dat bureau.
Ellux zei eigenlijk niets anders dan dat je 'm het beste op stand 3 of 4 kunt zetten. Bij welke omstandigheid ook. En dat was toch een beetje raar.
Met Lex (van het caravanhandboek) heb ik daar destijds een discussie over gehad, die toen ook elders is gevoerd (dat zou *Peter* toch moeten weten...) hetgeen resulteerde in het wissen van de onzin.
Nu staat er alleen nog het Ellux-lijstje in en ons gezamelijke standpunt dat je net als bij het slingeren van de caravan gewoon een beetje rustiger aan moet doen. Jammer dan, want het kan beter.
Waar het om draait is dat als de koelkast te weinig koelt, hij te hard moet werken omdat ie z'n warmte niet kwijt kan. Je zou eigenlijk die warmte beter moet afvoeren, of een tandje lager moet draaien.
En dat laatste wordt door sommigen als de uitvinding van de eeuw rechtlijnig geïnterpoleerd. Maar dat blijft dus dom.
Precies, hoe hoger de thermostaat hoe beter de koelkast koelt. Zolang de warmte maar afgevoerd kan worden.
Kan de warmte niet afgevoerd worden dan moet je dus een middenweg zien te vinden, de koelkast minder laten koelen zodat er minder warme gepoduceerd wordt, met als resultaat een koelkast die minder koud is dan je zou willen maar in ieder geval nog een beetje koelt.
Dus niet de conclusie gaan trekken dat de cijfertjes in de verkeerde volgorde op de thermostaat knop staan....
gr,
Rob
Kan de warmte niet afgevoerd worden dan moet je dus een middenweg zien te vinden, de koelkast minder laten koelen zodat er minder warme gepoduceerd wordt, met als resultaat een koelkast die minder koud is dan je zou willen maar in ieder geval nog een beetje koelt.
Dus niet de conclusie gaan trekken dat de cijfertjes in de verkeerde volgorde op de thermostaat knop staan....
gr,
Rob
Eigenlijk hebben we nog niet geprobeerd of de koelkast het op gas doet. Lijkt me niet logisch, want als er een "luchtbel" of "vel"(?) in zit koelt-ie ook niet op gas. Of is dat erg stom gedacht?
En dat idee van eruit-hobbelen, zou dat kunnen werken, of moet-ie echt een hele nacht ondersteboven staan?
En dat idee van eruit-hobbelen, zou dat kunnen werken, of moet-ie echt een hele nacht ondersteboven staan?
De eerste prijzen die ik gezien heb van vervangende koelkasten wordt ik niet bepaald vrolijk van. Dat ga ik met 500 euro niet redden...
Even op een rijtje, misschien kan er iemand hier iets zinnigs zeggen:
In mijn Adria (Unica B 461 UB, bouwjaar 2001) zit een Electrolux koelkast, type onbekend. Kan geen nummers of codes op het apparaat vinden. Bellen met caravandealers helpt ook niet echt, die willen eerst die codes weten.
Vorige vakantie heeft de koelkast prima gewerkt (er ligt altijd een thermometertje in). Deze pinkstervakantie dus niet. Vooraf, thuis voor de deur, aan de 220V ging de temperatuur al niet lager dan 12 graden, toen was het nog niet warm buiten.
In de vakantie begon de temperatuur te stijgen tot zo'n 20 graden. Op gas zetten maakte geen verschil. Heb geen extreem warme lucht bij de uitstroomopeningen gevoeld, maar er ook niet bewust naar gezocht.
In de nacht daalde de temperatuur in de koelkast naar 9 graden. Draaien aan de thermostaat maakte niet heel veel verschil.
Het trucje met het omkeren wil ik (ondertussen) wel proberen, maar hoe krijg ik die koelkast er fatsoenlijk uit. En is het misschien handiger om deze te laten repareren cq is dit uberhaupt mogelijk?
Veel vragen, maar van de dealers wordt ik momenteel ook nog niet echt wijzer
Even op een rijtje, misschien kan er iemand hier iets zinnigs zeggen:
In mijn Adria (Unica B 461 UB, bouwjaar 2001) zit een Electrolux koelkast, type onbekend. Kan geen nummers of codes op het apparaat vinden. Bellen met caravandealers helpt ook niet echt, die willen eerst die codes weten.
Vorige vakantie heeft de koelkast prima gewerkt (er ligt altijd een thermometertje in). Deze pinkstervakantie dus niet. Vooraf, thuis voor de deur, aan de 220V ging de temperatuur al niet lager dan 12 graden, toen was het nog niet warm buiten.
In de vakantie begon de temperatuur te stijgen tot zo'n 20 graden. Op gas zetten maakte geen verschil. Heb geen extreem warme lucht bij de uitstroomopeningen gevoeld, maar er ook niet bewust naar gezocht.
In de nacht daalde de temperatuur in de koelkast naar 9 graden. Draaien aan de thermostaat maakte niet heel veel verschil.
Het trucje met het omkeren wil ik (ondertussen) wel proberen, maar hoe krijg ik die koelkast er fatsoenlijk uit. En is het misschien handiger om deze te laten repareren cq is dit uberhaupt mogelijk?
Veel vragen, maar van de dealers wordt ik momenteel ook nog niet echt wijzer
Uitbouwen is niet zo moeilijk.
Als ze de constructie niet al te zeer veranderd hebben sinds mijne uit 1993 (is een RM212,F , te zien op het vriesvakdeurtje en op een sticker die rechts binnen op de wand zit. Ik kon het even bekijken omdat hij sinds gisteren voor de deur staat) dan kun je links en rechts bij geopende deur een aantal schroeven zien, die 'm op z'n plaats houden.
Dan aan de buitenzijde de roosters eraf en terwijl je het ding eruit wrikt even goed in de gaten houden waar de gasleiding vast zit. Die, en de electrische leidingen bovenop losmaken en hij kan er uit.
Eerst proberen dus op z'n kop en dan zonder inbouw even testen op 230V. (je weet nu waar dat aan moet, toch?)
Gaat het niet, dan zoals ik in een ander draadje net heb gezegd even een afspraak kan maken met Dometic (vh Electrolux) die hem heel voordelig en meestal dezelfde dag nog voor je in orde maken.
Terug plaatsen gaat natuurlijk in dezelfde volgorde, maar je moet wel even opletten dat de plaat die de warmte van het koellichaam afvoert naar buiten, goed aansluit aan de bovenkant van de koelkast.
Zo zou het moeten kunnen. Sterkte!
Als ze de constructie niet al te zeer veranderd hebben sinds mijne uit 1993 (is een RM212,F , te zien op het vriesvakdeurtje en op een sticker die rechts binnen op de wand zit. Ik kon het even bekijken omdat hij sinds gisteren voor de deur staat) dan kun je links en rechts bij geopende deur een aantal schroeven zien, die 'm op z'n plaats houden.
Dan aan de buitenzijde de roosters eraf en terwijl je het ding eruit wrikt even goed in de gaten houden waar de gasleiding vast zit. Die, en de electrische leidingen bovenop losmaken en hij kan er uit.
Eerst proberen dus op z'n kop en dan zonder inbouw even testen op 230V. (je weet nu waar dat aan moet, toch?)
Gaat het niet, dan zoals ik in een ander draadje net heb gezegd even een afspraak kan maken met Dometic (vh Electrolux) die hem heel voordelig en meestal dezelfde dag nog voor je in orde maken.
Terug plaatsen gaat natuurlijk in dezelfde volgorde, maar je moet wel even opletten dat de plaat die de warmte van het koellichaam afvoert naar buiten, goed aansluit aan de bovenkant van de koelkast.
Zo zou het moeten kunnen. Sterkte!
OK, bedankt voor de heldere uitleg.
Heb vanochtend een grote lokale caravanboer gesproken die suggereerde dat de kans groot was dat het aan de warmte-afvoer lag, omdat de temperatuur 's nachts wel terugliep. Ik geloof daar eigenlijk niet zo in, de vorige vakanties waren absoluut warmer.
Niettemin zitten er al 2 ventilatoren in de in- en uitstroomopening, die moeten alleen nog aangesloten worden.
Voor de volgende vakantie dus toch maar even aan de slag, we hebben gelukkig nog een simpele koelbox voor de zaken die echt gekoeld moeten zijn.
Heb vanochtend een grote lokale caravanboer gesproken die suggereerde dat de kans groot was dat het aan de warmte-afvoer lag, omdat de temperatuur 's nachts wel terugliep. Ik geloof daar eigenlijk niet zo in, de vorige vakanties waren absoluut warmer.
Niettemin zitten er al 2 ventilatoren in de in- en uitstroomopening, die moeten alleen nog aangesloten worden.
Voor de volgende vakantie dus toch maar even aan de slag, we hebben gelukkig nog een simpele koelbox voor de zaken die echt gekoeld moeten zijn.
JasperW schreef:Uitbouwen is niet zo moeilijk.
Als ze de constructie niet al te zeer veranderd hebben sinds mijne uit 1993 (is een RM212,F , te zien op het vriesvakdeurtje en op een sticker die rechts binnen op de wand zit. Ik kon het even bekijken omdat hij sinds gisteren voor de deur staat) dan kun je links en rechts bij geopende deur een aantal schroeven zien, die 'm op z'n plaats houden.
Dan aan de buitenzijde de roosters eraf en terwijl je het ding eruit wrikt even goed in de gaten houden waar de gasleiding vast zit. Die, en de electrische leidingen bovenop losmaken en hij kan er uit.
Eerst proberen dus op z'n kop en dan zonder inbouw even testen op 230V. (je weet nu waar dat aan moet, toch?)
Gaat het niet, dan zoals ik in een ander draadje net heb gezegd even een afspraak kan maken met Dometic (vh Electrolux) die hem heel voordelig en meestal dezelfde dag nog voor je in orde maken.
Terug plaatsen gaat natuurlijk in dezelfde volgorde, maar je moet wel even opletten dat de plaat die de warmte van het koellichaam afvoert naar buiten, goed aansluit aan de bovenkant van de koelkast.
Zo zou het moeten kunnen. Sterkte!
En hoe zit dat dan met die knoppen van je kooktoestel?
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk