Micky schreef:Citrorob schreef:Dit is overigens niet nodig als de eigenaar met een buitenlands domicile ook feitelijk in de auto zit.
Het is dan aannemelijk dat de auto jouw niet ter beschikking is gesteld maar dat je er alleen in rijdt.
Dat schreef Mees ook, ik heb alleen nergens kunnen vinden waar dat staat, of ik lees er overheen
Het gaat om de uitleg van de fiscale definitie dat de auto
ter beschikking gesteld moet zijn aan iemand die in NL staat ingeschreven.
Als je met de eigenaar ernaast alleen de chauffeur bent, dan is de auto niet aan jou ter beschikking gesteld. Je bent op dat moment alleen de bestuurder van de auto.
Dus het werkt alsvolgt:
- Staat de auto ter beschikking ja / nee. Ja is volgende vraag, nee geen heffing BPM omdat de auto niet ter beschikking staat.
- Staat de auto korter dan twee weken ter beschikking ja / nee. Ja is vrijstelling na verzoek, nee is BPM aftikken.
Als de auto ter beschikking staat betekent dit dat je een (al dan niet tijdelijk) vrijelijk genot van de auto hebt, ongeacht of hier wel of geen vergoeding tegenover staat.
Als jouw vrouw de auto van haar Belgische ouders voor de deur heeft staan en ze kan daar mee rijden wanneer ze wil, dan staat deze haar duidelijk ter beschikking.