Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Heeft iemand het al eens ervaren dat een caravan gaat stuiteren als de banden druk 4.5 is ipv 4.0 wanneer load index ruim voldoende is voor caravan ? Lijkt mij toch echt minimaal verschil te zijn. Op papier wellicht een waarheid, maar of dit in praktijk ook zo is ?? Hoor graag jullie bevindingen
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Als een caravan of wel ander voertuig dan ook gaat stuiteren bij (te) harde banden, dan werkt de schokdemping niet.
Bij een harde band wordt het comfort minder en in extreme gevallen heb je minder grip. Dit doordat de band ronder wordt waar deze normaal een vlak stuk heeft waar deze contact heeft met de weg. Daartegenover staat dat de rolweerstand weer minder is.
Daarom is het goed om een juiste bandenspanning aan te houden.
Een te zachte band is onveilig en onzuinig. Daarom bij twijfel beter iets te hard dan te zacht.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Er gaat niks stuiteren.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Toch ben ik van mening dat te harde banden wel degelijk slecht kunnen zijn voor de opbouw en scheurtjes kunnen veroorzaken.
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
RE.gif
Dus jij denkt dat je met een druk verschil in banden de opbouw kunt beschadigen ? Lijkt me te ver gezocht.
Dus jij denkt dat je met een druk verschil in banden de opbouw kunt beschadigen ? Lijkt me te ver gezocht.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Dit is nu precies wat goede schokdempers tegen gaan.Micky schreef: ↑wo 11 jul 2018 10:39Toch ben ik van mening dat te harde banden wel degelijk slecht kunnen zijn voor de opbouw en scheurtjes kunnen veroorzaken.
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Nu zijn er in het verleden caravanbouwers geweest (en wellicht nu nog wel) die schokdempers onnodige en kostenverhogende dingen vonden.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Dit is een excuus dat Hobby in het verleden heeft gebruikt en daarom mocht je toen ook geen C banden van Hobby monteren.
Was voor ons een reden om daar na onze eerste Hobby verder van het merk weg te blijven.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Ik zit qua bandenspanning tussen de aanbevolen bandenspanning van de fabrikant en de maximale bandenspanning zoals vermeld op de band in. Kip geeft 3 bar op en de banden mogen 3,4 bar hebben. De maximale belasting per band is bij 3,4 bar 690kg en de caravan mag 1300kg wegen waarbij hij bij ons in de praktijk tussen 1150kg en 1200kg op de schaal brengt.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Ja daar ben ik van overtuigdWeinsberg schreef:RE.gif
Dus jij denkt dat je met een druk verschil in banden de opbouw kunt beschadigen ? Lijkt me te ver gezocht.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Daar ben ik het niet mee eens, mijn nieuwe auto’s hebben nieuwe schokbrekers, toch stuitert mijn Passat met 18” en platte banden veel meer dan de Passat’s met 17” dat voel je heel duidelijk dus elke ribbel wordt veel harder doorgegeven aan de auto, dit is vergelijkbaar met een harder opgepompte band, ook met de 4x4 autos merk je dit heel goed als je veel lucht uit de banden laat voor terrein rijden, als je na de tijd op deze zachte banden naar de pomp rijdt voel je heel duidelijk minder stugge bewegingen in het interieur.Citrorob schreef:Dit is nu precies wat goede schokdempers tegen gaan.Micky schreef: ↑wo 11 jul 2018 10:39Toch ben ik van mening dat te harde banden wel degelijk slecht kunnen zijn voor de opbouw en scheurtjes kunnen veroorzaken.
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Nu zijn er in het verleden caravanbouwers geweest (en wellicht nu nog wel) die schokdempers onnodige en kostenverhogende dingen vonden.
Logisch ook want naast de schokbrekers werkt de band ook als demping, dat mag toch geen verrassing zijn.
Dus de hardere bewegingen die aan de opbouw worden doorgegeven zorgen voor scheurende delen bijv. om het voorraam, maar ook het plaatwerk om de lamp boven de deur is een bekende plek die kan gaan scheuren in dergelijke situaties.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
RE.gif
appels met peren , je vergelijkt twee verschillende banden maten. De 17 inch heeft een hogere wang dan de 18 inch waardoor je meer voelt met grotere inches, dus geen vergelijk in mijn ogen met een drukverschil in eenzelfde band
appels met peren , je vergelijkt twee verschillende banden maten. De 17 inch heeft een hogere wang dan de 18 inch waardoor je meer voelt met grotere inches, dus geen vergelijk in mijn ogen met een drukverschil in eenzelfde band
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
RE.gif
Dat is mijn gevoel ook hierbij. In de stalling worden de banden hard opgepompt en als ik vergeet de bandenspanning lager te zetten voor ik weg rij dan is de combinatie niet echt lekker stabiel (natuurlijk is hij dan ook leeg en heeft dat ook effect).
Dat is mijn gevoel ook hierbij. In de stalling worden de banden hard opgepompt en als ik vergeet de bandenspanning lager te zetten voor ik weg rij dan is de combinatie niet echt lekker stabiel (natuurlijk is hij dan ook leeg en heeft dat ook effect).
- deemster07
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Nou dat weet ik niet hoor. Ik merk wel degelijk verschil bij een geladen of lege bus....vooral als ik zo’n nieuwe bus mee heb van een verhuurbedrijf....Ab schreef:Er gaat niks stuiteren.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Je herkent/weet duidelijk niet het verschil tussen vering, demping en stuiteren.Micky schreef: ↑wo 11 jul 2018 12:26Daar ben ik het niet mee eens, mijn nieuwe auto’s hebben nieuwe schokbrekers, toch stuitert mijn Passat met 18” en platte banden veel meer dan de Passat’s met 17” dat voel je heel duidelijk dus elke ribbel wordt veel harder doorgegeven aan de auto, dit is vergelijkbaar met een harder opgepompte band, ook met de 4x4 autos merk je dit heel goed als je veel lucht uit de banden laat voor terrein rijden, als je na de tijd op deze zachte banden naar de pomp rijdt voel je heel duidelijk minder stugge bewegingen in het interieur.
Logisch ook want naast de schokbrekers werkt de band ook als demping, dat mag toch geen verrassing zijn.
Dus de hardere bewegingen die aan de opbouw worden doorgegeven zorgen voor scheurende delen bijv. om het voorraam, maar ook het plaatwerk om de lamp boven de deur is een bekende plek die kan gaan scheuren in dergelijke situaties.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Een hogere wang en zachter bandenspanning geven meer vering en dus comfort.
Daardoor voel je ribbels minder met de 17".
Stuiteren is een gevolg van een slechte demping. Jouw 18" stuiteren dan ook niet maar veren minder in. Dat is echt volledig iets anders.
Als jouw 18" zouden stuiteren dan zou dat direct betekenen dat je ook minder grip zou hebben met je 18" banden met een lage wang dan met de 17".
Dat lijkt mij niet het geval. I.i.g. hoop ik voor je dat je grip niet minder is met de 18" anders zou ik ze snel vervangen door de 17".
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Of het stuiteren of minder inveren is maakt voor het uiteindelijke effect niet veel uit. Overmatige trillingen of schokken door stuiteren cq minder inveren lijkt mij niet goed.
Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Nee, dat is Juist het punt wat ik maken wil, dat niet alleen de dempers zijn voor het dempen maar dat een verschil in stugheid van de banden ook meespeelt in de mate van doorgeven van schokken in de auto/caravanWeinsberg schreef:RE.gif
appels met peren , je vergelijkt twee verschillende banden maten. De 17 inch heeft een hogere wang dan de 18 inch waardoor je meer voelt met grotere inches, dus geen vergelijk in mijn ogen met een drukverschil in eenzelfde band
Het 4x4 voorbeeld bevestigt het nog eens bij dezelfde band met meer en minder druk.
@Citrorob, ik begrijp dat heel goed, jij begrijpt mijn punt blijkbaar niet mrgeen.gif (komt wellicht omdat ik met stuiteren van mijn Passat bedoelde schokt)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Natuurlijk is daar een groot verschil tussen.deemster07 schreef: ↑wo 11 jul 2018 13:39Nou dat weet ik niet hoor. Ik merk wel degelijk verschil bij een geladen of lege bus....vooral als ik zo’n nieuwe bus mee heb van een verhuurbedrijf....Ab schreef:Er gaat niks stuiteren.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
Qua rijden, bochtenwerk en remmen.
Maar stuiteren?
Nog nooit iets van gemerkt.
Ook niet bij de caravan.
De banden zitten vrij hoog in het draagvermogen.
Toch altijd op 4.5 bar.
Aanhangers hetzelfde verhaal.
2500 kg erop of leeg, het loopt gewoon rustig mee achter de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Ben het met Mickey eens. Mijn banden waren te hard , daardoor kreeg je dat stuitergedrag, vooral de bermzijde kant.
Resultaat , de zijwand was een 1.5 cm verzakt aan de disselkant. Heeft mij wel wat gekost!
Kan het natuurlijk niet bewijzen maar banden waren opgepompt tot de max. waarde ,wat op de band staat.
Echter, dat geldt niet voor een lichtere caravan belasting. Voor het max. gewicht ( incl. belading), gaf de fabrikant van die band een lagere waarde op. Ik ben er dus van overtuigd dat de verzakking een gevolg was van een te hard opgepompte band.
Resultaat , de zijwand was een 1.5 cm verzakt aan de disselkant. Heeft mij wel wat gekost!
Kan het natuurlijk niet bewijzen maar banden waren opgepompt tot de max. waarde ,wat op de band staat.
Echter, dat geldt niet voor een lichtere caravan belasting. Voor het max. gewicht ( incl. belading), gaf de fabrikant van die band een lagere waarde op. Ik ben er dus van overtuigd dat de verzakking een gevolg was van een te hard opgepompte band.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
RE.gif
Bermzijde omdat de wegen aan de zijkant doorgaans minder vlak zijn dan naar de midden van het wegdek en het effect (gevolg) daar dus groter is
Valt het jullie ook op dat als je net de fietsbanden lekker hard hebt opgepompt dat het stuur veel meer trilt in je handen dan toen je al een tijdje dacht dat je banden te zacht waren?
Bermzijde omdat de wegen aan de zijkant doorgaans minder vlak zijn dan naar de midden van het wegdek en het effect (gevolg) daar dus groter is
Valt het jullie ook op dat als je net de fietsbanden lekker hard hebt opgepompt dat het stuur veel meer trilt in je handen dan toen je al een tijdje dacht dat je banden te zacht waren?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
[image]
Dit is een tabel van een band, waarin je ziet dat de bandenspanning afhankelijk is van de belading ( caravangewicht + inhoud)
[/image]Dit is een tabel van een band, waarin je ziet dat de bandenspanning afhankelijk is van de belading ( caravangewicht + inhoud)
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Leuke tabel. Op de banden van onze caravan met Loadindex 95 staat dat de maximale druk 3,4 bar is en de maximale belasting 690kg. Ik dacht altijd dat die 690kg dan ook bij die 3,4 bar zou zijn maar volgens deze tabel is dat bij 2,9 bar dus de 3,0 bar die Kip voorschrijft is dan dus ook correct.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Ja. Waarbij geldt, dat te weinig draagvermogen niet best is..
Teveel draagvermogen kan geen kwaad.
Schade aan een caravan door te harde banden.
Je hoort dat vaker.
Ik geloof daar niets van.
Zou toch ook te gek voor woorden zijn..
1 keer iets te hard over een drempel en je hebt schade als caravans zo fragiel in elkaar zaten.
Het is wel een heel handig excuus voor optredende schade..
@ Mees..
Die tabel zegt totaal niets over jouw banden.
Daarvoor geldt weer een heel andere tabel.
Voor de mijne ook. Daar moet 4.5 bar in.
Teveel draagvermogen kan geen kwaad.
Schade aan een caravan door te harde banden.
Je hoort dat vaker.
Ik geloof daar niets van.
Zou toch ook te gek voor woorden zijn..
1 keer iets te hard over een drempel en je hebt schade als caravans zo fragiel in elkaar zaten.
Het is wel een heel handig excuus voor optredende schade..
@ Mees..
Die tabel zegt totaal niets over jouw banden.
Daarvoor geldt weer een heel andere tabel.
Voor de mijne ook. Daar moet 4.5 bar in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Je moet het beestje dan wel bij de juiste naam noemen.
Te harde schokken doorgeven is geen demping probleem maar een vering probleem.
Dat kan door (te) harde banden.
Stuiteren is een demping probleem en geeft ook gelijk een wegliggingsprobleem.
Dat er caravanbouwers zijn die zulke slechte caravans maken dat banden die een 0,5 bar harder zijn dan voorgeschreven de caravan uit elkaar doen stuiteren is een andere discussie.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Sorry Ab, ik heb geen tabel geplaatst.
Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren
Ab bedoelde meeder, die gaat voor zijn caravan uit van de geplaatste tabel.
Tabel is een voorbeeld en niet bedoelt om de juiste bandenspanning af te lezen voor onze caravans.
2,7 bar lijkt mij te weinig voor een caravan van 1500 KG.
Tabel is een voorbeeld en niet bedoelt om de juiste bandenspanning af te lezen voor onze caravans.
2,7 bar lijkt mij te weinig voor een caravan van 1500 KG.
Groet Arnold