Voortent 3,50 m diep.
Voortent 3,50 m diep.
Ik heb een 3,50m diepe voortent, ik zit al een paar vakantie`s te denken hoe ik van die vervelende staander af kan komen. Misschien zijn er hier meer mensen die een 3,50m tent hebben, en hier ook al over nagedacht hebben? Nu heb ik iets zitten bedenken om het dak op te vangen als je die staander er onderuit haalt. Ik ben er nog niet helemaal gerust op . Als het niet werkt kan ik altijd de staander er weer onderzetten. Misschien hebben jullie hier een idee over?? Ik heb er nu een dwars buis tussen gezet, dat gaat wel aardig goed maar misschien is een kortere buis beter.?? De buis die ik nu gebruikt is 1 meter. Zie foto.
Mvg HenkRe: Voortent 3,50 m diep.
Henk, je kunt het loeisterk maken.
Met wat stukken buis en wat klemmen kan je simpel een zgn. Vakwerkspantje maken.
Ik voeg zo effe een schetsje bij.
Je moet ervoor zorgen dat bij A en B het goed stevig aan elkaar zit, en niet kan verschuiven.
Hetzelfde geldt voor de vertikaal.
Je creëert dan 2 driehoeken.
Driehoeken zijn onvervormbaar.
Met wat stukken buis en wat klemmen kan je simpel een zgn. Vakwerkspantje maken.
Ik voeg zo effe een schetsje bij.
Je moet ervoor zorgen dat bij A en B het goed stevig aan elkaar zit, en niet kan verschuiven.
Hetzelfde geldt voor de vertikaal.
Je creëert dan 2 driehoeken.
Driehoeken zijn onvervormbaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Voortent 3,50 m diep.
Komt er iets meer druk op de buitenste staanders. Maar dat staat niet in de weg. Eventueel op te vangen met twee extra stokken aan de zijkant.
Die nok die Ab voorstelt had ik ook bij mijn 350 voortent met zwaar dubbelzijdig gecoat doek. Bij slecht weer bleef dat goed overeind. Had 2 extra nokbogen voor de afwatering.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Die nok die Ab voorstelt had ik ook bij mijn 350 voortent met zwaar dubbelzijdig gecoat doek. Bij slecht weer bleef dat goed overeind. Had 2 extra nokbogen voor de afwatering.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Voortent 3,50 m diep.
Ab zo had ik het ook verzonnen, maar is nu hoe kleiner de " 3 hoek" hoe beter??? En ik moet iets maken verticaal die originele buis had ik even naar boven geklapt. Ivm als het niet goed ga.Ab schreef: ↑ma 18 jun 2018 22:57Henk, je kunt het loeisterk maken.
Met wat stukken buis en wat klemmen kan je simpel een zgn. Vakwerkspantje maken.
Ik voeg zo effe een schetsje bij.
Screenshot_20180618-231245.png
Je moet ervoor zorgen dat bij A en B het goed stevig aan elkaar zit, en niet kan verschuiven.
Hetzelfde geldt voor de vertikaal.
Je creëert dan 2 driehoeken.
Driehoeken zijn onvervormbaar.
Re: Voortent 3,50 m diep.
In principe is het zo, dat hoe langer de onderste buis is, hoe sterker.
Het beste zou zelfs zijn om aan de staanders te maken.
Ter plaatse waar de dakliggers omhoog lopen of daar zo kort mogelijk bij.
Maar dat wordt misschien te laag.
Houd er wel rekening mee, dat de horizontale buis op trek belast wordt.
2 stukken buis in elkaar schuiven kan wel, maar dan moet er een pennetje door.
Met vakwerkkonstrukties kunnen heel lichte en toch heel stijve dingen gemaakt worden met heel grote overspanningen.
Voorbeelden hiervan zijn bijv. bruggen, of spanten in heel grote gebouwen. Kijk maar eens omhoog bij tentoonsstellingsruimtes Jaarbeurs bijv.
Je kunt stellen dat alles wat onder de dakliggers horizontaal loopt op trek belast wordt.
Alles wat vertikaal loopt en het dak zelf op druk.
Met een beetje nadenken over dit krachtenspel kunnen sommige trekkers zelfs uit een staaldraad bestaan.
In dit geval zou je de vertikale stang in het midden zelfs weg kunnen laten.
Stel..je verbindt de 2 staanders met een voldoende sterk
draadje ( zo hoog mogelijk) dan kan de nok ook niet meer naar beneden. Je hebt ook weer een driehoek gemaakt.
Als je dat op de juiste plaats doet wordt de trekkracht in die draad vertikaal naar beneden afgevoerd door de poten naar de grond.
Het beste zou zelfs zijn om aan de staanders te maken.
Ter plaatse waar de dakliggers omhoog lopen of daar zo kort mogelijk bij.
Maar dat wordt misschien te laag.
Houd er wel rekening mee, dat de horizontale buis op trek belast wordt.
2 stukken buis in elkaar schuiven kan wel, maar dan moet er een pennetje door.
Met vakwerkkonstrukties kunnen heel lichte en toch heel stijve dingen gemaakt worden met heel grote overspanningen.
Voorbeelden hiervan zijn bijv. bruggen, of spanten in heel grote gebouwen. Kijk maar eens omhoog bij tentoonsstellingsruimtes Jaarbeurs bijv.
Je kunt stellen dat alles wat onder de dakliggers horizontaal loopt op trek belast wordt.
Alles wat vertikaal loopt en het dak zelf op druk.
Met een beetje nadenken over dit krachtenspel kunnen sommige trekkers zelfs uit een staaldraad bestaan.
In dit geval zou je de vertikale stang in het midden zelfs weg kunnen laten.
Stel..je verbindt de 2 staanders met een voldoende sterk
draadje ( zo hoog mogelijk) dan kan de nok ook niet meer naar beneden. Je hebt ook weer een driehoek gemaakt.
Als je dat op de juiste plaats doet wordt de trekkracht in die draad vertikaal naar beneden afgevoerd door de poten naar de grond.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Voortent 3,50 m diep.
Ik ga nu de tent niet meer opzetten voor de vakantie.(Denk ik). Ik had al wat extra buis in de caravan gelegd voor dit experiment . Ik had bij O te W ook gevraagd of dit eventueel zou kunnen werken (met het antwoord al in m'n achterhoofd). Nee meneer dat kan NIET wat u wil. Dus eigenwijs als ik ben, waarom kan het dat WEL in een Issabella tent met meerdere hoeken?????????? Ja dat was anders, . Ik ga nu een buis nemen uit 1 stuk, die klem ik op zeg maar buis A en B. Dan maak ik ook nog even 1 of 2 staande stukjes tussen de horizontale en de nokpunt.
Re: Voortent 3,50 m diep.
RE.gif
En let dan ook op dat buis A en B ook niet uit elkaar kunnen schuiven, net als de horizontale buis.
De buisklem die ik nog net rechts op de foto zie zal wellicht niet strak genoeg aangedraaid kunnen worden, misschien een slangenklem er nog voorzetten om schuiven van de horizontale echt uit te sluiten.
Een vakwerkspant is loeisterk als de verbindingen echt vast zitten.... daar staat of valt het mee.
Dat schreef Ab ook al natuurlijk maar ik benadruk het nog effe..
( Buis A en B zullen "korter" willen worden als het dak naar beneden geduwd wordt, maar direct ook "langer" als het dak omhoog wil.
En dat kan ook gebeuren dus..)
En let dan ook op dat buis A en B ook niet uit elkaar kunnen schuiven, net als de horizontale buis.
De buisklem die ik nog net rechts op de foto zie zal wellicht niet strak genoeg aangedraaid kunnen worden, misschien een slangenklem er nog voorzetten om schuiven van de horizontale echt uit te sluiten.
Een vakwerkspant is loeisterk als de verbindingen echt vast zitten.... daar staat of valt het mee.
Dat schreef Ab ook al natuurlijk maar ik benadruk het nog effe..
( Buis A en B zullen "korter" willen worden als het dak naar beneden geduwd wordt, maar direct ook "langer" als het dak omhoog wil.
En dat kan ook gebeuren dus..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Voortent 3,50 m diep.
Daar zou ik niet zo bang voor zijn..
Dat kan alleen als alle haringen losgetrokken worden.
Als dat gebeurt maakt het allemaal niks meer uit.
Dat kan alleen als alle haringen losgetrokken worden.
Als dat gebeurt maakt het allemaal niks meer uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Voortent 3,50 m diep.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het dak van de tent zelf vrij "flauw" is. De schets van Ab geeft grotere hoeken aan, wat idd sterker is.
Nu komt er op de bestaande dakliggers best wat druk en kunnen deze naar mijn idee toch nog behoorlijk doorbuigen.
Nu komt er op de bestaande dakliggers best wat druk en kunnen deze naar mijn idee toch nog behoorlijk doorbuigen.
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010
Re: Voortent 3,50 m diep.
Niet veel meer dan met een paal in t midden.
Hoe langer de horizontale pijp is hoe minder.
Bij aangrijpen kort bij de staanders is de doorbuiging van de dakliggers hetzelfde als met een paal in het midden.
Maar mogelijk zit de horizontale buis dan te laag om er goed onderdoor te kunnen lopen.
Hoe langer de horizontale pijp is hoe minder.
Bij aangrijpen kort bij de staanders is de doorbuiging van de dakliggers hetzelfde als met een paal in het midden.
Maar mogelijk zit de horizontale buis dan te laag om er goed onderdoor te kunnen lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Voortent 3,50 m diep.
Ik denk dat een lange horizontale buis te laag word. Maar ik ga het gewoon proberen als ik op de camping sta (duurt nog even).Ab schreef: ↑do 21 jun 2018 13:22Niet veel meer dan met een paal in t midden.
Hoe langer de horizontale pijp is hoe minder.
Bij aangrijpen kort bij de staanders is de doorbuiging van de dakliggers hetzelfde als met een paal in het midden.
Maar mogelijk zit de horizontale buis dan te laag om er goed onderdoor te kunnen lopen.
Heb wel wat te doen iedergeval . En als het me niks lijkt ,dan zet ik gewoon de staande buis er onder.
Mvg Henk
Re: Voortent 3,50 m diep.
De vakantie zit er weer op. Heb de buis zo geplaatst als op de foto eerder in dit bericht. Het is 3 weken goed gegaan,alleen 1 keer de staande er s`nachts er onder gezet ivm zware regen bui.