Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de caravan

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de caravan

Bericht door Aviva » di 31 okt 2017 08:02

Ben benieuwd waar jullie hem hebben, in de disselbak of in een beugel onder de caravan?
Sommige van ons zelf misschien in de auto onder het rijden.

Ik ben hier benieuwd naar omdat we momenteel aan het rond aan het kijken zijn voor een caravan. We willen op onze caravan ook graag een fietsenrek voorop de dissel.
Een fietsenrek samen met twee fietsen weegt ook al snel een kilo of 60.
Zover ik heb kunnen nagaan weegt een reservewiel ook al snel een kilo of 20.
Weet iemand wat ongeveer de onbeladen kogeldruk is van een caravan met de opbouwlengte van bijvoorbeeld een Hobby 400 of 440 met een vast bed voorin?

Het reservewiel leek me daarom een goede om te verplaatsen naar de achterkant van de caravan om het gewicht wat meer in evenwicht te brengen.

Wat zijn jullie ervaringen / meningen?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door PD » di 31 okt 2017 08:06

Persoonlijk vind ik dat het reservewiel onder de caravan hoort; zo heb je er geen last van.

Onder onze vorige caravan zat het reservewiel achter de as en onder de huidige ervoor... dit heeft te maken met de (on)mogelijkheden vanwege bijv. een mover. Naarmate het wiel dichter bij de as is gemonteerd, heeft het ook nauwelijks effect op de kogeldruk.

Zoals je vermeldt: ingeval van 2 fietsen op de dissel, zal een reservewiel in de disselbak al snel te zwaar zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Micky » di 31 okt 2017 08:08

Als je een fietsenrek op de dissel monteert zal in de meeste gevallen de kogeldruk te hoog worden schat ik in, maar meten is natuurlijk weten.
reservewiel onder de caravan is dan een goede oplossing, maar let wel eventueel kun je in de clinch komen met een mover, dus even op letten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 31 okt 2017 08:10

Daar is moeilijk in te adviseren.
Schaf eerst een caravan aan, belaad deze naar je wensen en ga dan de kogeldruk meten, daarna kun je pas stellen of er iets gewijzigd moet worden.

We weten verder ook niets over je trekker, meestal is het advies om de trekker zwaar te maken en de caravan licht dus eigenlijk moeten de zware spullen dan in de auto. Vroeger (andere auto) nam ik het reserve wiel in de auto mee.
Een beugel, dus achter de as, ben ik geen voorstander van omdat het gewicht dan te ver naar achteren zit.
Ik heb nu de band in de disselbak maar heb 400 kilo over in de caravan en 900 kilo over aan de trekhaak. (Kogeldruk +100 kg)
Laat eens wat meer over je combi weten.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door janoniem » di 31 okt 2017 11:28

Bij aankoop zat bij ons het reservewiel gemonteerd in de disselbak maar ik wilde de ruimte liever benutten voor spullen die je frequenter gebruikt.
Dus verhuisde dat wiel al snel naar een slede onder de caravan achter de wielen (vóór de wielen werd later een mover geplaatst).
Volgens mij komt dat ook nog de stabiliteit ten goede want je verhoogt het zwaartepunt rondom de as.
Helaas is door onoplettendheid (stoeprand bij inrit tankstation) het eerste exemplaar gesneuveld.
Ik heb ter plekke de slede als oud ijzer aan de eigenaar van het station gedoneerd en het wiel vanuit Oostenrijk in de auto kofferbak meegenomen.
Waarmee ik maar wil zeggen: Slede is een mooie oplossing maar, en dat geldt ook voor movers, let op de stoeprandjes.
B1_Slede breuk.JPG
Alko slede gesneuveld
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door JPGeetje » di 31 okt 2017 12:14

Ik heb het reservewiel ook onder de caravan, achter de as in een reservewielhouder zitten.
Zo heb ik het al 15 jaar om meerdere redenen.
In de disselbak neemt dat wiel nogal wat ruimte in beslag.
Het zit aanmerkelijk dichter bij de as wat de stabiliteit verhoogt.
Deze methode heeft echter ook nadelen.
De houder weegt ook een kilo of 8, voor als je krap krap in je laadvermogen zit, (zeker door die fietsen)
Ook steekt de zaak een stuk onder het chassis uit waardoor raken ook om de hoek komt kijken.
Ook is het vaak problematisch om het wiel eronderuit te halen als de caravan lager ligt door de lekke band.
Ook wordt de keuzemogelijkheid voor de moverplaats erdoor beperkt.
Niettemin vind ik de voordelen toch opwegen tegen de nadelen zodat het reservewiel bij ons, ook in de toekomst altijd in de houder achter de as te vinden zal zijn thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Chris » di 31 okt 2017 12:47

Onder de caravan en vlak bij de as is ideaal.
Helaas, mijn mover zit daar nou net... bedekt de gaten in het chassis voor de Alko reservewielhouder.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Leo33 » di 31 okt 2017 13:07

Bij mij zat het reservewiel in de disselbak. Via marktplaats een beugel aangeschaft om het reservewiel hierin te monteren onder de caravan.
Ik heb zo meer ruimte in de disselbak en het gewicht is beter verdeeld. Net achter de as van de caravan.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door eurotrotter » di 31 okt 2017 14:31

JPGeetje schreef: Niettemin vind ik de voordelen toch opwegen tegen de nadelen zodat het reservewiel bij ons, ook in de toekomst altijd in de houder achter de as te vinden zal zijn thumbup.gif
Het enige "voordeel" is dat je,bij plaatsing onder de caravan wat meer ruimte wint in de disselbak.
Afhankelijk van de kogeldruk zal plaatsing in de disselbak meer "belastende " invloed hebben dan dat plaatsen achter de as "ontlastende"invloed zal hebben.
Ook zal plaatsing ondre de caravan iets meer vervuilende invloed hebben op het velg,dat daardoor misschien wat eerder begint te roesten,de band zelf zal weinig invloed ondervinden van regen en temperatuur,zolang ie maar niet teveel met zonlicht in aanraking komt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Micky » di 31 okt 2017 14:32

Chris schreef:Onder de caravan en vlak bij de as is ideaal.
Helaas, mijn mover zit daar nou net... bedekt de gaten in het chassis voor de Alko reservewielhouder.

Chris
Ideaal is helemaal niet in of aan de caravan, maar gewoon in de auto mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

AJ.Wijk

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door AJ.Wijk » di 31 okt 2017 14:33

Bij onze Burstner is het reserve wiel in de disselbak geplaatst want de mover zit achter de wielen fietsenrek op de dissel
plus 2 ebikes en nog wat spullen in de disselbak is het gewicht op de kogel tussen 75 en 80 kilo dus e.e.a. valt nog wel mee
kogeldruk mag 75 kg zijn
Arie

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Peter 1969 » di 31 okt 2017 14:46

Als je meer koppeldruk nodig hebt is in de disselkast wel een goede plaats. Zoniet zou ik hem dichtbij de as onder de caravan willen hebben.

In of op de auto kan ook nog een optie zijn, de weekendtassen en dergelijk die daar anders hadden gelgen kun je dan in de carvan kwijt en is die waarschijnlijk nog lichter ook.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Gaston » di 31 okt 2017 22:37

voor de 1 op de 100.000 km dat ik een lekke band krijg weet ik niet of ik hem nog wel wil meenemen. Ik zou niet graag een fiets achterop de caravan willen hebben om gewicht te compenseren en zou dan het reservewiel achter de as of in de auto plaatsen. En zoals al genoemd alles inladen en gaan wegen.
Groet Gaston
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Peter 1969 » wo 1 nov 2017 08:34

Ik zit er serieus aan te denken mijn reservewiel in de auto te leggen, en datzelfde gewicht aan weekendtassen in de caravan om de reden dat dat reservewiel ~20 kg praktisch onnuttig gewicht is, en die weekendtassen ( of de inhoud ervan ) wel in de caravan hoort en niet in de auto. Indien een lekke band optreed heb je toch je reservewiel. Ik had al de voortent en luifels uit de caravan gehaald en in een dakkoffer op de auto. Ook iets van ~ 30 kg.

Ik erger me nogal aan het lage laadvermogen van de caravan en dan kun je een andere caravan kopen of je kunt eens nagaan wat erin ligt en of dat wel zo nuttig is. Reservewielen en tenten zijn geen dingen die je onmiddelijk wilt kunnen gebruiken als je de caravan betreedt onderweg of na aankomst op een doorreis camping.

Citrorob

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Citrorob » wo 1 nov 2017 08:47

Er was voor mij maar één reden om het reservewiel onder de caravan te willen hebben.

Dat was niet:
- De gewichtsverdeling.
- Het gemak om er bij te kunnen.

Maar wel omdat de Cadac braai perfect op de plek past van het reserve wiel in de disselbak en ik dat ding niet in de caravan zelf wil hebben.

Ook ga ik niet spullen die een perfecte plek in de caravan hebben verhuizen naar de auto zoals:
- Voortent
- Luifel
- Stoelen en tafels
- Bij zet tentjes

Je hebt dan namelijk alles vele male in je handen. Ja, komt je caravan uit de stalling ligt alles op zijn plek en dan ga je het eruit halen om in je auto te stoppen.
Om vervolgens de caravan gewoon achter je auto te hangen. scratch.gif

Er zijn zoveel mogelijkheden om je kogeldruk goed te krijgen dat je gewoon je caravan moet inrichten zoals je het wil hebben (wel enig zins met verstand natuurlijk) en dan met een paar zaken kan je de verschillen in evenwicht en kogeldruk eenvoudig corrigeren. Hierbij komt het ook echt niet op de laatste 5 of 10 kg. Als de wel zo is dan heb je reeds een combinatie die te strak op het randje is.
Daarbij kan je dan wellicht beter overwegen om je route en snelheid wat aan te passen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Micky » wo 1 nov 2017 08:48

Peter 1969 schreef:Ik zit er serieus aan te denken mijn reservewiel in de auto te leggen, en datzelfde gewicht aan weekendtassen in de caravan om de reden dat dat reservewiel ~20 kg praktisch onnuttig gewicht is, en die weekendtassen ( of de inhoud ervan ) wel in de caravan hoort en niet in de auto.
thumbup.gif

zo doe ik het ook, onder de kofferbakvloer zit ruimte voor een reservewiel, daar leg ik hem in, dus ik verlies niet eens kofferbak ruimte, de auto heeft Seal banden die zichzelf repareren tot gaten van zo'n 6mm dus ik heb bij de auto zoals al vele jaren geen reservewiel meer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Cara-Fan » wo 1 nov 2017 08:55

RE.gif

Nou.. ik ben erg blij dat ik er een reservewiel erbij gekregen heb. 2 weken terug kon mijn conti seal het gat blijkbaar niet meer dichten. scratch.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Hans1954 » wo 1 nov 2017 10:32

De vraag van de TS is te algemeen gesteld om een precies antwoord te geven. Geeft niet. Caravans krijgen de standaard kogeldruk van de fabriek mee. Is de kogeldruk hoog, dan is het moeilijk het reservewiel een plekje te geven in de disselkast. Is de druk laag dan is dat bijna noodzakelijk. de invloed van gewicht dat in of aan de caravan geplaatst wordt, heeft uiteraard invloed op de kogeldruk. Voor de as geplaatst verhogend, achter de as verlagend. Wel is de plaats van belang. Hoe dichter bij de as hoe minder invloed. Een reservewiel van 25 kilo in de disselkast zal misschien de kogeldruk met 10 kilo verhogen. Achter de as geplaatst zal het verschil waarschijnlijk 10 kilo minder zijn omdat er natuurlijk ook nog een beugel bij komt. In beide gevallen is het wiel mooi laag geplaatst. Achter de as in feite nog iets beter. Dan de beugel zelf. Die dient met zorg gekozen te worden uit de ALKO catalogus. Dat houdt in: chassis opmeten tussen de langsdragers en de dikte van het reservewiel. Caravandealers zijn nogal een geneigd om te verkopen wat ze op dat moment in huis hebben. Het is wel zaak de beugel tijden het monteren van een gezonde lik (kan dat?) kopervet te voorzien. Zeker op de telescopische buizen en de centrale moer. Laat je dit achterwege, kan je het meemaken dat je het wiel helemaal niet los krijgt. Als je onverhoopt een wiel moet wisselen kan het moeilijk zijn om het wiel onder de caravan vandaan te krijgen. Ook kan het lastig zijn de caravan op te krikken. Oplossing daarvoor is de caravan achterwaarts op een wielkeg te rijden. Daarmee wordt de remstang ingedrukt en staat de caravan geremt op de wielkeg. Nu is ook ruimte gekomen om te krikken en om het wiel gemakkelijker onder het chassis vandaan te halen. Verder ben ik tegenstander van fietsen op de caravan. Ik vind dat ze op het dak van de auto horen te staan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Micky » wo 1 nov 2017 10:35

RE.gif RE.gif

Ja, maar ben je komen te staan dan? minimaal de laatste 250.000km heb ik geen lekke band gehad, de keren dat ik een lekke band heb gehad, heb ik altijd kunnen bijpompen en naar de garage kunnen rijden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Jan van Vijven » wo 1 nov 2017 10:40

@citro..
Ik rij zeker niet op het randje, verre van dat!
En toch ligt de luifel, tafel en stoelen tijdens de rit in de auto, vooral voor het gewicht maar ook voor gemak.
Even bakkie doen, de stoelen liggen voor het grijpen en de luifel ligt ook klaar voor aankomst. Maw: de caravan is altijd netjes en de auto is lekker zwaar en op de camping ook leeg.
Mijn Skottel en Cobb liggen achter een serviceluik dus eten is ook geen probleem.

Randje of niet, de auto moet voor mij zwaar zijn en de caravan zo licht mogelijk en van achteren zo leeg mogelijk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door TwanFendt » wo 1 nov 2017 10:58

Jan van Vijven,

Zo doe ik het ook, caravan lichter auto zwaarder en alles binnen handbereik thumbup.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door eurotrotter » wo 1 nov 2017 11:07

Hans1954 schreef: Oplossing daarvoor is de caravan achterwaarts op een wielkeg te rijden. Daarmee wordt de remstang ingedrukt en staat de caravan geremt op de wielkeg. Nu is ook ruimte gekomen om te krikken en om het wiel gemakkelijker onder het chassis vandaan te halen.
Je kunt m er ook gewoon vooruit op trekken;zolang de caravan aangekoppeld staat, ( en dat is ie als je m een keg optrekt of opduwt) ,en de auto op de handrem,zal er geen beweging inzitten als je aan één kant een wiel opkrikt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Citrorob

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de carav

Bericht door Citrorob » wo 1 nov 2017 11:17

Jan van Vijven schreef:@citro..
Ik rij zeker niet op het randje, verre van dat!
En toch ligt de luifel, tafel en stoelen tijdens de rit in de auto, vooral voor het gewicht maar ook voor gemak.
Even bakkie doen, de stoelen liggen voor het grijpen en de luifel ligt ook klaar voor aankomst. Maw: de caravan is altijd netjes en de auto is lekker zwaar en op de camping ook leeg.
Mijn Skottel en Cobb liggen achter een serviceluik dus eten is ook geen probleem.

Randje of niet, de auto moet voor mij zwaar zijn en de caravan zo licht mogelijk en van achteren zo leeg mogelijk.
Juist daarom op een vaste plek in de caravan bij ons.
Stoelen zitten achter een service luik dus zijn ook binnen een paar seconden gepakt.

In de achterbak van de auto gaan zaken als de 2e koelkast, gereedschapskist, een plateautje limonade, laptops etc. en dan is de achterbak ook wel vol.
Zaken dus waarvan het soortelijk gewicht (het gewicht dat gerelateerd is aan het volume) ook veel groter is dan bijv. een voortent of stoelen.
De aluminium Dukdalf stoelen nemen bijv. heel veel plek in beslag maar wegen bijna niets.

Als jij het gemakkelijker vindt om je caravan uit stalling te halen om deze dan leeg te ruim en de spullen in je auto te stoppen prima, jij je ding.
Ik laat het lekker liggen waar ik het het jaar ervoor heb opgeborgen toen ik van de laatste camping wegreed.
Misschien dat ik, als ik alles ga her-indelen 5 of 10kg kan winnen. Ik vind dat niet de moeite waard van het gedoe plus dat de caravan ieder jaar dan exact hetzelfde is ingepakt en dus ook exact het zelfde reageerd.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de caravan

Bericht door duwerke » wo 23 mei 2018 22:34

welke systemen bestaan er om je reservewiel onder de caravan te monteren?
doordat mijn mover achter de wielen gemonteerd is kan ik de Alko houder niet meer gebruiken
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

workel

Re: Kogeldruk: reservewiel in de disselbak of onder de caravan

Bericht door workel » do 24 mei 2018 20:13

Ik heb deze Enduro onder de caravan gemonteerd, bevalt prima.
Bijlagen
38523.jpg
38523.jpg (52.73 KiB) 7264 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”