Aanschaf dashcam

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Nimma » di 15 mei 2018 11:25

Kentekenplaat wél ja, maar leesbaar?!?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door VIP » di 15 mei 2018 11:54

Bantam schreef:
ma 14 mei 2018 21:23
j.dreves schreef:
ma 14 mei 2018 19:22
Heb je hier een simpele filmbewerkings progamma voor nodig , of een duur programma .
Soms is er bij de camera een eenvoudig bewerkingsprogramma bij.
VLC heeft een gratis programma, ik heb er nooit mee gewerkt dus ik ken het niet. https://www.videolan.org/vlmc/

Belangrijk is om het teveel aan eentonig beeld weg te gooien.
Ik doe dat met de gratis VLC mediaplayer ( https://www.videolan.org/index.nl.html ). Je kan de filmpjes bekijken en als er een interessant deel is om te bewaren druk je op de rode "Record" knop. Dan wordt er een stukje van de urenlange video uitgesneden en bewaard in de originele kwaliteit.
De originele opnames blijven onbeschadigd, de nieuwe deelkopie moet je ergens gaan zoeken waar Videolan ze opgeslagen heeft. Je kan dat wel instellen.
Dat werkt heel vlot.

Maar dat bewerken (lees een klein stukje film bewaren/gebruiken) kun je toch heel eenvoudig doen met windows moviemaker.

Zo gepiept.
Porsche + Tabbert

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Unplugged » di 15 mei 2018 16:50

RE.gif
Moviemaker wordt niet meer door Microsoft aangeboden en ondersteund.
Volgens ComputerIdee is OpenShot een prima alternatief.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door VIP » di 15 mei 2018 17:14

RE.gif


Even je link gekeken en zie idd dat sinds kort Movie Maker niet meer wordt ondersteund.
Porsche + Tabbert

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Bantam » di 15 mei 2018 18:54

RE.gif RE.gif RE.gif
Toegegeven: ik ben een beetje ouderwets en heb nooit met moviemaker gewerkt. weenie.gif
Doorgaans werk ik met Edius, maar dat is een zwaar programma.
Bij de bovenstaande link ( https://www.openshot.org/nl/ ) ben ik eens gaan piepen en dat ziet er een eerlijk programma uit. aflower.gif

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » wo 16 mei 2018 19:01

Ik denk dat ik deze dashcam ga kopen:

https://www.allcam.nl/qvia-ar790-wd-2ch-16gb
De SD kaart wil ik vergroten naar 64 GB.

Dit betreft een compleet produkt (2 camera's) voor een toch nog redelijke prijs.

Als enig nadeel wordt het niet hebben van een LCD scherm genoemd, maar dat vind ik juist een voordeel.
Hierdoor kun je de camera discreet ophangen.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door vso1 » wo 16 mei 2018 21:41

Abve schreef:
wo 16 mei 2018 19:01
Ik denk dat ik deze dashcam ga kopen:

https://www.allcam.nl/qvia-ar790-wd-2ch-16gb
De SD kaart wil ik vergroten naar 64 GB.

Dit betreft een compleet produkt (2 camera's) voor een toch nog redelijke prijs.

Als enig nadeel wordt het niet hebben van een LCD scherm genoemd, maar dat vind ik juist een voordeel.
Hierdoor kun je de camera discreet ophangen.
Heb je het Tweakers topic al gelezen en youtube (dashcam NL) bekekeken ? je zal niet altijd merk erbij zien maar je komt wat meer beslagen ten ijs.
misschien dat ze een review of zo hebben .. van je dashcam keuze.

Ik vind het geen slechte, maar wel dure keuze ..

Je hebt geen IR(nacht zicht) en dat verschil merk je wel bij leesbaarheid van nummerborden?

persoonlijk zou ik kiezen voor model met een achtuitrij camera model via nummerbord houder (tulpjes) niet alleen is dat eenvoudig te monteren, maar via de chinese website(s) bestel je wel makkelijk een extra (30,-) die je op je caravan kan monteren. zodat je kan wisselen wanneer je je hut trekt
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » wo 16 mei 2018 23:23

RE.gif

Dank voor je reaktie.

Inderdaad, geen IR, maar de nachtbeelden zijn prima dankzij de Sony sensoren. Zie YT.
In 12reviews wordt dit apparaat met de maximaal aantal sterren (5) en als aanrader gewaardeerd
Bovendien afkomstig van een gerenommeerd merk.
Hij is zeker niet goedkoop maar ik verwacht toch een langere periode deze apparatuur te kunnen gebruiken.
Vanuit die invalshoek geredeneerd is de investering alleszins redelijk.

Mijn auto is standaard voorzien van surround camerasysteem.
De dashcam hoeft daar dus niet in te voorzien.
En ja, achter de caravan.... daarvoor heb ik mijn vrouw blij.gif

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Davendre » do 17 mei 2018 21:33

Deze kun je ook nog bekijken, heb ik mijn oog op laten vallen:

http://unitedcarshopsduiven.nl/neoline- ... -16gb.html
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » do 17 mei 2018 22:58

RE.gif

De twee komen aardig overeen.
Mijn voorkeur gaat toch naar de Qvia.
Het voordeel van de Qvia is de ingebouwde gps- ontvanger, het ADAS systeem, 5 opnamestanden, de ‘time lapse parking mode’ en automatisch formatteren.
Ook over de G-sensor lees ik niets. Dit vind ik toch wel een hele belangrijke optie alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat dashcams in deze prijscategorie de G-sensor niet hebben..
Qua prijs ontdoen ze elkaar niets.

Ik ben benieuwd wat jouw keuze wordt thumbup.gif

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » wo 6 jun 2018 12:47

Ik heb nog niets gekocht, mensen....
Ik heb zo mijn twijfels over de rearview camera, dus die op de achterzijde gericht is,
Ik heb donker glas en twijfel of een camera dan goede beelden kan produceren.
De ene verkoper zegt van wel, de andere twijfelt en weer een ander adviseert het niet te doen...

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Een optie is gewoon testen, natuurlijk.

Als dit niet het gewenste effect heeft, laat ik alleen aan de voorzijde een camera plaatsen.

Gr. Abve.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Micky » wo 6 jun 2018 13:39

RE.gif

Maak anders even een filmpje met je telefoon vanuit de kofferbak, dan krijg je volgens mij een redelijk beeld hoe het gaat zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » wo 6 jun 2018 18:27

RE.gif
Thx Micky.
Goed idee thumbup.gif
Ik heb het zojuist uitgevoerd en het resultaat valt alleszins mee!

Overigens zit er onder de fabrikanten, importeurs en distributeurs het nodige kaf onder het koren.
Ik heb met een aantal bedrijven gebeld en de nodige vragen gesteld omtrent features, levering en aftersales c.q garantie.
Nederland maar ook Europa blijkt uiteindelijk voor de Koreaanse en Chinese merken economisch maar peanuts te zijn.
Men richt zich veel meer op de Aziatische en Russische markten waar de afzet veel groter is.
In Rusland wordt bijvoorbeeld bij het claimen van schade, door de verzekeringsmaatschappijen beelden van een dashcam vereist.
Opletten dus wat je koopt. Niet zelden blijken m.n. onbekende en/of goedkope merken garantie te leveren tot aan je brievenbus mrgreen.gif
Ook Nederlandse importeurs of bedrijven lopen hier tegenaan.
Het viel mij op dat enkele merken op internet waren uitverkocht of waarop korting werd gegeven. Bij navraag bleek dat men deze merken niet meer wilde verkopen ivm de gebrekkige garantievoorwaarden van de buitenlandse fabrikant.
Forums over dit onderwerp zijn leerzaam. Je ziet overigens ook daar dat goedkope apparaatjes vaak niet aan de verwachtingen voldoen en worden vervangen door duurdere merken die meer kwaliteit bieden.
De doelstelling: ‘voor een dubbeltje op de eerste rang’ blijkt ook dan niet gehaald te worden knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Micky » wo 6 jun 2018 19:25

RE.gif

dat laatste klopt, ik heb zo'n goedkope gehad in mijn A4 met zo'n klapbaar schermpje eronder, dramatische opname kwaliteit [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » wo 6 jun 2018 22:19

Micky schreef:
wo 6 jun 2018 19:25
RE.gif

dat laatste klopt, ik heb zo'n goedkope gehad in mijn A4 met zo'n klapbaar schermpje eronder, dramatische opname kwaliteit [aschrik.gif]
Dat er voor klopt ook, hoor. knipoog.gif

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door vso1 » wo 6 jun 2018 22:24

waar je vooral op wilt letten bij het bestellen is het aantal pixels
https://en.wikipedia.org/wiki/Image_resolution

<lager is slechter>
720×576 : Widescreen DVD (anamorphic) (PAL/SECAM)
<vanaf hier naar boven is "normaal">
1280×720 : D-VHS, HD DVD, Blu-ray, HDV (miniDV)
1440×1080 : HDV (miniDV)
1920×1080 : HDV (miniDV), AVCHD, HD DVD, Blu-ray, HDCAM SR
1998×1080 : 2K Flat (1.85:1)
2048×1080 : 2K Digital Cinema
<super kwaliteit>

Voor achteruitrij camera is 720x576 of tandje lager eigenlijk voldoende, maar hoe meer pixels hoe makkelijker het word om nummerborden te lezen.
daarnaast is "IR" (infrarood) belangrijk voor nacht verlichting. maar voor achteruit is juist scherpte (meer kans op overbelichting) ook erg belangrijk..
het heeft weinig zin als je camera verblind is door iemand die 200m afstand heeft en je dichterbij komen niet meer ziet.

ik heb er 1 van 6,- besteld maar puur voor beeld achter de caravan. .. dus die zit in de onderste laag. (zal wel eens kijken of ik wat op kan nemen)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » do 7 jun 2018 06:59

RE.gif

Klopt, wat je schrijft.

Een achtercamera moet voor mij voldoen aan 1920x1080p videokwaliteit, evenals de camera aan de voorzijde.
Er is bijv.een camera te koop waarbij de lens aan de voorzijde zelfs met 4K en de achtercamera nog met VGA filmt.
Aan de laatste heb je niets aan als je details wilt kunnen zien.
Als achteruitrijcamera voldoet zoiets denk ik wel, maar daar is mijn trekker in voorzien.

Maar wat kenmerken en kwalitatieve eisen betreft, heb ik mijn wensenlijstje wel voorelkaar.
Ik heb mijn keuze al eerder in dit draadje kenbaar gemaakt en daar sta ik nog steeds achter.
Ik ben nu in onderhandeling over de prijs, al dan niet inclusief installeren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Micky » do 7 jun 2018 16:53

Abve schreef:
wo 6 jun 2018 22:19
Micky schreef:
wo 6 jun 2018 19:25
RE.gif

dat laatste klopt, ik heb zo'n goedkope gehad in mijn A4 met zo'n klapbaar schermpje eronder, dramatische opname kwaliteit [aschrik.gif]
Dat er voor klopt ook, hoor. knipoog.gif
Dat kan wel kloppen awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Erik1977
Berichten: 40
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:23
Locatie: Het mooie Twente

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Erik1977 » vr 8 jun 2018 14:58

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... m-verboden

Inderdaad is het niet in ieder land toegestaan, hier een overzichtje...
Love the life we live.

Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » vr 8 jun 2018 15:31

RE.gif

Thnx.
Ik ken dit soort overzichtjes.
Deze van de ANWB is overigens niet actueel.
Het Bundesgerichtshof in Duitsland heeft (als voorbeeld) kortgeleden in een hoger beroep zaak, waarin iemand was veroordeeld voor het gebruik van een dashcam bij een aanrijding en de beelden als bewijs in de rechtszaak had ingebracht, geoordeeld dat in aansprakelijkheidszaken dashcamzaken als bewijs gebruikt kunnen worden.
Het constant filmen tijdens een rit wordt als disproportioneel gezien en niet noodzakelijk geacht.

Je ziet in jurisprudentie van diverse landen dat dit soort opvattingen verschuiven van helemaal niet, naar gepast gebruik waarbij de rechter beoordeeld of het als bewijs mag worden gebruikt.
Dit is ook de reden dat ik een dashcam koop die separaat registreert en vastlegt bij een aanrijding tijdens het rijden of in parkeersituaties.

Zorg in het buitenland dat je, mocht je in een dergelijke situatie terecht komen, het vastleggen van beeldregistratie kunt motiveren. Dus hoe en waarom je dit middel hebt toegepast.
Dit geldt óók in landen waar geen jurisprudentie op dit gebied aanwezig of bekend is.
Dus respect voor de wetgeving in het betreffende land.
Maar geldt dat eigenlijk niet voor heel veel zaken? mrgreen.gif

Je kunt het natuurlijk ook gewoon uitzetten...

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Re di Coppi » vr 8 jun 2018 17:00

In het onderstaand filmpje geeft exact weer waarom een hi-res kwaliteit nodig is. Het kenteken van die’inhalert’ is niet te lezen, dit even los van het feit in wat voor kwaliteit het filmpje is ge-upload. Die ‘inhalert’ is nu niet meer te achterhalen. De enige conclusie hier is, naast het missen van de linkerbuitenspiegel, is dat die mensen ontzettend veel geluk hebben gehad op net geen frontale botsing.

https://www.dumpert.nl/mediabase/744907 ... je_zo.html
V60, Fendt Saphir 510 TFK

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door kok36935 » vr 8 jun 2018 19:38

daarnaast is "IR" (infrarood) belangrijk voor nacht verlichting. maar voor achteruit is juist scherpte (meer kans op overbelichting) ook erg belangrijk..
het heeft weinig zin als je camera verblind is door iemand die 200m afstand heeft en je dichterbij komen niet meer ziet

Heb je dan geen hinder dat het “IR” weerkaatst in de autoruit?
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 8 jun 2018 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door vso1 » vr 8 jun 2018 22:02

kok36935 schreef:
vr 8 jun 2018 19:38
daarnaast is "IR" (infrarood) belangrijk voor nacht verlichting. maar voor achteruit is juist scherpte (meer kans op overbelichting) ook erg belangrijk..
het heeft weinig zin als je camera verblind is door iemand die 200m afstand heeft en je dichterbij komen niet meer ziet

Heb je dan geen hinder dat het “IR” weerkaatst in de autoruit?
Het menselijk oog ziet geen IR, digitale camera's wel .. (pak je tv afstands bediening en druk een knopje in terwijl je via je gsm naar het ledje kijkt dan zie je het knipperen ..
Tenzij je je nummerbord met IR ledjes van het type "schijnwerper" voorziet .. zal dat erg meevallen, kwa overlast en andere zaken..

Vroeger had je met analoge fotografie/camera erg veel licht / belichtingstijd nodig om enig waarneembaar beeld in het donker te maken ..
met Digitale techniek is dat "erger" echter het voordeel met IR belichting is dat dit niet storend is voor de mens maar wel beter beeld kan geven doordat een digitale camera de reflectie wel ziet als "gewoon" licht. Hierdoor kan je met een slechtere digitale camera toch relatief beter beeld krijgen.

Abve schreef:
do 7 jun 2018 06:59
Maar wat kenmerken en kwalitatieve eisen betreft, heb ik mijn wensenlijstje wel voorelkaar.
Ik heb mijn keuze al eerder in dit draadje kenbaar gemaakt en daar sta ik nog steeds achter.
Ik ben nu in onderhandeling over de prijs, al dan niet inclusief installeren.
Waarom denk je dat men je wensen niet respecteerd ? ik adviseer je wel paar nachtelijke ritjes te maken met een proef opstelling voordat je permanent installeert.
en de opgenomen beelden te bekijken voordat je een eindoordeel velt.

Overgens voor installatie vraag of ze een (verleng)kabel van voor naar achter leggen met tulpjes .. mocht hij defect/vervangen worden is dat minder kostbaar.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Abve

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door Abve » vr 8 jun 2018 23:12

vso1 schreef:
vr 8 jun 2018 22:02

Waarom denk je dat men je wensen niet respecteerd ?
scratch.gif
Wie zijn ‘men’..??

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Aanschaf dashcam

Bericht door vso1 » vr 8 jun 2018 23:22

RE.gif en dat intresseert je omdat ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”