welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Wij gebruiken sinds dit jaar deze, Fiamma Level-Up Jumbo.
Hiervoor hadden we de bekende gele wiggen, die waren ook prima maar de Jumbo's heb ik vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen.
Hiervoor hadden we de bekende gele wiggen, die waren ook prima maar de Jumbo's heb ik vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Welke leverers was ook een vraag die bij mij op kwam. We hebben net voor het eerst een caravan, Caravelair 426, en ben dus een totale newby op caravan gebied. Ik vroeg me dan ook af hoe dat waterpas stellen gaat. https://www.caravantrekker.nl/info/waterpas.php legt het volgens mij prima uit. Dus ik heb een keg nodig om een wiel te blokkeren. Werkt zoiets?
En dan een setje wiggen om op de rijden. Ik zie echter brede, smalle, hoge, lage, zonder en met trapjes (zoals die grijze hierboven) en met en zonder blokkeer blokjes. Is gewoon een setje Fiamma magnum prima?
Of heb je een nodig met van die blokkeerkeggen erop?
En dan een setje wiggen om op de rijden. Ik zie echter brede, smalle, hoge, lage, zonder en met trapjes (zoals die grijze hierboven) en met en zonder blokkeer blokjes. Is gewoon een setje Fiamma magnum prima?
Of heb je een nodig met van die blokkeerkeggen erop?
Caravelair Antares Luxe 426 2010
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
RE.gif
Zou best lukken, wat zweet en opnieuw proberen, wegglijdende keggen en meer van die ervaringen.
Een ding... rijd altijd ACHTERUIT een keg op, dan werkt de handrem...
Anders rolt de caravan na al dat gezweet door de achteruitrij automaat zo weer van de keg af.
Zou best lukken, wat zweet en opnieuw proberen, wegglijdende keggen en meer van die ervaringen.
Een ding... rijd altijd ACHTERUIT een keg op, dan werkt de handrem...
Anders rolt de caravan na al dat gezweet door de achteruitrij automaat zo weer van de keg af.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Dank voor de verwijzing naar die site, is mooi actueel met diverse opties.
De banaan heeft niet mijn voorkeur, hoe gemakkelijk dat ook lijkt, kan het beschadiging opleveren als je verkeerd weg rijdt.
Ik heb eenvoudig een paar Verhogingsplankjes gemaakt die opstapelbaar zijn dmv pen-gat-verbinding.
Verschillende lengtes met een schuine zijde.
Dit icm het driehoek- waterpasje op de dissel en een beetje ervaring en je schat in hoeveel plankje nodig zijn om het recht te zetten.
En zo nodig plaatje je er een plankje bij en de boel staat in de breedte waterpas.
Daarna even aan het neuswiel draaien en klaar.
p.s.
Waterpasje op de dissel wel eerste keer gecallibreerd door eerst op de keuken waterpas te zetten en dat de waterpas te monteren
De banaan heeft niet mijn voorkeur, hoe gemakkelijk dat ook lijkt, kan het beschadiging opleveren als je verkeerd weg rijdt.
Ik heb eenvoudig een paar Verhogingsplankjes gemaakt die opstapelbaar zijn dmv pen-gat-verbinding.
Verschillende lengtes met een schuine zijde.
Dit icm het driehoek- waterpasje op de dissel en een beetje ervaring en je schat in hoeveel plankje nodig zijn om het recht te zetten.
En zo nodig plaatje je er een plankje bij en de boel staat in de breedte waterpas.
Daarna even aan het neuswiel draaien en klaar.
p.s.
Waterpasje op de dissel wel eerste keer gecallibreerd door eerst op de keuken waterpas te zetten en dat de waterpas te monteren
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@mca2, soms is het wel gemakkelijk om extra blokje te hebben, anders moet de caravan altijd op de handrem zetten.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Slim anders heeft het geen zin.
Hoewel ik de vloer zou kiezen om waterpas te hebben.... dat is de basis, alles wat er opgebouwd is mensenwerk en kan dus afwijken...
Bij ons helt de caravan altijd ietsjes achterover, regen en airco water afvoer op het dak.
Porsche + Tabbert
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Als je een mover hebt werken die keggen wel, maar als je handmatig je caravan erop moet krijgen wens ik je veel succes.
Je moet dan eigenlijk de dissel als hefboom gebruiken. Nou ik heb dat een keer geprobeerd om een licht weggezakt wiel uit een kuiltje te krijgen, maar dat lukte gewoon niet.
Bovendien zul je met trial en error moeten proberen je caravan waterpas te krijgen. Als je hoger moet dan ingeschat staat anders je caravan scheef op de plek.
Ik heb nu een airbag leveller. Geweldig! Compressortje erop en blazen maar totdat de vrouw HO! zegt.
viewtopic.php?f=70&t=24074&hilit=airbag
Daarvoor had ik een lockloy leveller. https://www.advitekmobilehome.nl/voertu ... rseel.html
Dat vond ik ook wel OK werken. Het is wel pittig draaien aan zo'n ding, daarvoor gebruikte ik de slinger van de uitdraaisteunen.
Je kunt ook een lange ratel gebruiken. Als je 5 campings in een week aandoet wordt je dat gedraai wel een beetje zat.
Meest ideaal is natuurlijk een accuboor die sterk genoeg is, maar die van mij trok het niet. Kennissen nemen een snoerboormachine mee en die trekt het wel.
Het handige vind ik wel (net als bij de airbagleveller) is dat je eerst je caravan op zijn plek zet en dan pas waterpas gaat stellen.
Ik zette wel altijd het te levelen wiel op een multiplex plank. Dan schuif je die leveller er makkelijk onder. In het gras lukt dat anders niet meer.
Ik heb mijn leveller over, dus als je interesse hebt hoor ik het wel.
Je moet dan eigenlijk de dissel als hefboom gebruiken. Nou ik heb dat een keer geprobeerd om een licht weggezakt wiel uit een kuiltje te krijgen, maar dat lukte gewoon niet.
Bovendien zul je met trial en error moeten proberen je caravan waterpas te krijgen. Als je hoger moet dan ingeschat staat anders je caravan scheef op de plek.
Ik heb nu een airbag leveller. Geweldig! Compressortje erop en blazen maar totdat de vrouw HO! zegt.
viewtopic.php?f=70&t=24074&hilit=airbag
Daarvoor had ik een lockloy leveller. https://www.advitekmobilehome.nl/voertu ... rseel.html
Dat vond ik ook wel OK werken. Het is wel pittig draaien aan zo'n ding, daarvoor gebruikte ik de slinger van de uitdraaisteunen.
Je kunt ook een lange ratel gebruiken. Als je 5 campings in een week aandoet wordt je dat gedraai wel een beetje zat.
Meest ideaal is natuurlijk een accuboor die sterk genoeg is, maar die van mij trok het niet. Kennissen nemen een snoerboormachine mee en die trekt het wel.
Het handige vind ik wel (net als bij de airbagleveller) is dat je eerst je caravan op zijn plek zet en dan pas waterpas gaat stellen.
Ik zette wel altijd het te levelen wiel op een multiplex plank. Dan schuif je die leveller er makkelijk onder. In het gras lukt dat anders niet meer.
Ik heb mijn leveller over, dus als je interesse hebt hoor ik het wel.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Die had ik ooit ook en dat was de grootste miskoop die ik op caravan gebied ooit gedaan heb.
Toen ik de vorige caravan ingeruild heb is ie "als bonus"in die caravan blijven liggen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Waarom? hij doet toch wat hij moet doen? tenminste die van mij wel. Als je een mover hebt snap ik dat je voor een oprij oplossing gaat, maar zonder mover weet ik behalve een airbag geen betere oplossing.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Behalve als het wat slappere grond is en je hebt een spoor gereden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Daarom legde ik er een multiplex plaat onder.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Dat lukt niet..als het wiel iets verzakt is krijg je de leveller er niet meer onder
Of je zou van tevoren op die plaat multiplex moeten rijden.
Ik ben bij een familielid eens een uur bezig geweest om die leveller er onder te krijgen. Hij had een vrij diep spoor gereden..zie dan maar eens de caravan omhoog te krijgen. Een potkrik kon er niet meer onder.
Mijn schaarkrik wilde ook maar 1 kant op..de grond in.
Na veel geklooi met plankjes en stophout lukte het uiteindelijk.
Of je zou van tevoren op die plaat multiplex moeten rijden.
Ik ben bij een familielid eens een uur bezig geweest om die leveller er onder te krijgen. Hij had een vrij diep spoor gereden..zie dan maar eens de caravan omhoog te krijgen. Een potkrik kon er niet meer onder.
Mijn schaarkrik wilde ook maar 1 kant op..de grond in.
Na veel geklooi met plankjes en stophout lukte het uiteindelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Ja je rijdt natuurlijk eerst het wiel op de multiplex plaat en dan schuif je met groot gemak die level eronder.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Dat had mijn neefje moeten weten een paar jaar geleden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Zo ben ik dan waarschijnlijk aan de Milenco leveller gekomen. Kreeg deze er bij de vorige caravan bij. De Milenco ziet er gelikt uit, maar heb deze nog nooit meegenomen. Neemt veel ruimte in en vind het vrij omslachtig. Nu de Milenco wedge leveller aangeschaft welke ik nog moet uitproberen.eurotrotter schreef: ↑ma 16 apr 2018 21:14Die had ik ooit ook en dat was de grootste miskoop die ik op caravan gebied ooit gedaan heb.
Toen ik de vorige caravan ingeruild heb is ie "als bonus"in die caravan blijven liggen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Dat levelled klinkt moeilijker dan ik dacht... En nee, we hebben geen mover dus het moet met de auto of spierkracht gebeuren.
Ik dacht dat de caravan sowieso op de handrem moest als hij op de camping staat?
Caravelair Antares Luxe 426 2010
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Een enkelasser trek je met de hand zo een keg op, het hoge wiel blokkeren en dan de dissel als hefboom gebruiken en dus dwars wegtrekken waardoor het lage wiel zo de keg op rolt.
“Pies of koekie” :-)
“Pies of koekie” :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Naar mijn mening moet je je waterpas kalibreren op je kookplaat.VIP Premium schreef: ↑ma 16 apr 2018 11:26Slim anders heeft het geen zin.
Hoewel ik de vloer zou kiezen om waterpas te hebben.... dat is de basis, alles wat er opgebouwd is mensenwerk en kan dus afwijken..
Dat is de plaats waar het het nauwst komt (tenminste als je in de caravan kookt) want als de olie in de pan steeds naar een kant drijft bakt dat niet prettig.
Inderdaad is de vloer de basis maar kunnen er kleine afwijkingen zijn in het meubilair.
Als de olie (of water) mooi vlak in de pan staat, zul je de rest van de caravan ook als waterpas ervaren.
Ik zelf gebruik voor het levelen al jaren de bekende keggen en dat werkt met een mover voortreffelijk.
Koop bij die keggen meteen de bijbehorende stopper(s) dat ontlast de remmerij.
Het gebruik van de dissel als hefboom is natuurlijk handig maar verwacht er geen wonderen van want met een verdubbeling van de duw/trek-kracht heb je het wel zo'n beetje gehad.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Ik zet hem altijd van de handrem af, als hij op z' n plek staat. Hij staat immers ook op zijn pootjes, kan nergens heen.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Als je op een helling staat is een handrem een veilig idee hoor.
Wij stonden ooit eens in Oostenrijk op een flinke helling, met de achterkant gewoon op de grond zonder pootjes en de voorkant enorm hoog.
Voorpootjes ook opgestopt met een stapel hout en ong. maximaal uitgedraaid...
Dan wil je echt wel de handrem erop hebben hoor... en strak ook..
en nog ga je dan heel voorzichtig slapen...een en meer niet...!!
Als je ooit ook zo moet staan, dan de kont in de grond en de dissel in de lucht... dan werkt de handrem...
Andersom zou de terugrij automaat roet in het eten kunnen gooien waardoor de handrem niet werkt.
Wij stonden ooit eens in Oostenrijk op een flinke helling, met de achterkant gewoon op de grond zonder pootjes en de voorkant enorm hoog.
Voorpootjes ook opgestopt met een stapel hout en ong. maximaal uitgedraaid...
Dan wil je echt wel de handrem erop hebben hoor... en strak ook..
en nog ga je dan heel voorzichtig slapen...een en meer niet...!!
Als je ooit ook zo moet staan, dan de kont in de grond en de dissel in de lucht... dan werkt de handrem...
Andersom zou de terugrij automaat roet in het eten kunnen gooien waardoor de handrem niet werkt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Het ging a/h eind van de standplaats 3m steil naar beneden waar een familie met een tent stond. Slecht geslapen die nacht
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Drastisch... zeker geen half werk.. slapen dus wel half..
Maar dit is een stopblok, oprijblokken of levelers of keggen zijn andere dingen..
Maar dit is een stopblok, oprijblokken of levelers of keggen zijn andere dingen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Oh ja, sorry
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Heeft hier al iemand ervaring met de nieuwe Froli banaan de mini-uitvoering. Deze is kleiner dan de oude en zou wellicht onder een caravan niet tegen de bodem komen. (bodemspeling is nu 21 cm)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
RE.gif
Heb je ze nog aangeschaft en gebruikt?
Heb je ze nog aangeschaft en gebruikt?