Iemand ervaring met deze renault
Re: Iemand ervaring met deze renault
@Wasley2004, voorgaand bericht hoef je niet te quoten. Je kunt hierover meer lezen in de spelregels van dit forum.
@Chris en Techn,
Beetje met de tijd meegaan hè Ontwikkelingen van motoren staan niet stil. Alleen het leeggewicht zou een probleem kunnen zijn, maar TS heeft al aangegeven maar 1350 kg te gaan trekken.
@Chris en Techn,
Beetje met de tijd meegaan hè Ontwikkelingen van motoren staan niet stil. Alleen het leeggewicht zou een probleem kunnen zijn, maar TS heeft al aangegeven maar 1350 kg te gaan trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Iemand ervaring met deze renault
De techniek van zware motoren staan ook niet stil toch?
Waarom mag ik dan maar 1700 kg trekken?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Iemand ervaring met deze renault
130pk ongeblazen of geblazen is nog steeds een wereld van verschil! Wel twijfel ik eraan hoe sommige fabrikanten aan hun trekgewichten komen, neem een voorbeeld aan Ford; mijn auto (Ford Focus met 1.6 turbo) mag evenveel trekken als een zwaardere C-Max met dezelfde motor. In dit voorbeeld vind ik het ook wat raar, mijn auto heeft 20pk meer (niet veel relatief, maar toch 15% meer!) en mag 200kg minder trekken op kenteken.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Iemand ervaring met deze renault
Omdat sommige fabrikanten wel rekening houden met het eigen gewicht van de auto en anderen niet.
Renault spant wat mij betreft de kroon met onrealistische trekgewichten.
Vervelende is dat consumenten zich daar op blind staren, zo had ik een collega die een 1700kg caravan achter zijn megane wou knopen onder het mom van hij mag het toch trekken.
Renault spant wat mij betreft de kroon met onrealistische trekgewichten.
Vervelende is dat consumenten zich daar op blind staren, zo had ik een collega die een 1700kg caravan achter zijn megane wou knopen onder het mom van hij mag het toch trekken.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Iemand ervaring met deze renault
Soms moet je je niet teveel op de theorie en cijfertjes baseren, maar gewoon gaan rijden met die 1350 kilo aan de haak.
Het blijft wel een gegeven dat een Renault eerder baat heeft bij hulpveren. Had ze ook onder mijn Grand Scenic II.
Het blijft wel een gegeven dat een Renault eerder baat heeft bij hulpveren. Had ze ook onder mijn Grand Scenic II.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Iemand ervaring met deze renault
Onder de Mégane III die ik had waren hulpveren ook geen overbodige accessoire. De trekhaak zat al erg laag gemonteerd en als je dan een kogeldruk van rond de 80kg had raakte het steunwiel nog wel eens de grond...
Met hulpveren was het geen probleem meer.
Qua betrouwbaarheid heb ik geen enkel probleem gehad met deze Mégane. Het was een 1.5 dci met EDC transmissie.
Ik zou zo weer een Mégane uitkiezen.
Met hulpveren was het geen probleem meer.
Qua betrouwbaarheid heb ik geen enkel probleem gehad met deze Mégane. Het was een 1.5 dci met EDC transmissie.
Ik zou zo weer een Mégane uitkiezen.
Re: Iemand ervaring met deze renault
Maar mag ik vragen waar je die "minstens 2 liter" dan op baseert? is er ergens een handleiding of advies die zegt dat je dan safe zitTechn schreef: ↑zo 15 apr 2018 09:50+1 chris!!Chris schreef:Ik verbaas me telkens weer als ik lees hoeveel power er tegenwoordig uit kleine motoren geperst wordt.
Volgens mij schrijft Renault dat dit model 1650 Kg mag trekken.... dus 1350 valt ruim binnen die norm.
Heb je caravan trekker ervaringen gelezen van deze versie??
Ook ik verbaas mij hierover dat een auto met kleine motor dit mag!
Ikzelf kies altijd voor zware motoren ( minstens 2 liter)
Onze auto weegt rijklaar 1700 kg en mag ook maar 1700 kg trekken.
Hoe kan het dan dat deze renault meer dan zijn eigen gewicht mag trekken??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Iemand ervaring met deze renault
Blind staren als consument zijnde? Misschien ben ik dan net zo achterlijk als je collega, iig voordat ik hier kwam . Uiterraard begint veiligheid bij jezelf, maar als er iets staat op een kentekenbewijs wat een overheidsdienst uitgeeft, dan lijkt mij het een redelijk veilige aanname dat dit ook "veilig" moet zijn, wel of niet het eigen gewicht of totale max massa.
Waarom staan wetgevers dan uberhaupt toe dat een merk mag zeggen "je mag dit gewicht er achter hangen". Er is dus geen RDW die dit goedkeurd? Lijkt me een hele foute zaak, zeker gezien de ongelukken die je ziet met auto's die door de eigen caravan worden ingehaald om wat voor reden dan ook.
Laatst gewijzigd door DanielW op zo 15 apr 2018 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Iemand ervaring met deze renault
RE.gif
Er is geen bezwaar om er een aanhanger (bijv. gevuld met zand of tegels) achter te hangen tot het max. aanhangergewicht van de auto. Het enorme verschil zit hem in die grote doos op wielen die we caravan noemen...
Dus: Ja, max. aanhangergewicht is geen probleem, maar Nee het moet dan geen caravan zijn
Er is geen bezwaar om er een aanhanger (bijv. gevuld met zand of tegels) achter te hangen tot het max. aanhangergewicht van de auto. Het enorme verschil zit hem in die grote doos op wielen die we caravan noemen...
Dus: Ja, max. aanhangergewicht is geen probleem, maar Nee het moet dan geen caravan zijn
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Iemand ervaring met deze renault
RE.gif dat argument kan ik nog ergens begrijpen, maar voor de wet is een aanhanger een aanhanger als je kijkt naar je kentekenbewijs, geen onderscheid tussen hoe breed, lang of hoog de aanhanger is. Dus het argument dat consumenten "dom" zijn om de max trekgewicht aan de auto te hangen is kul. Begrijp me niet verkeerd, ik weet nu ook beter in theorie door veel te lezen. Of ik het nog steeds prettig vind om een 1300kg achter een 1400kg trekgewicht auto te hangen moet ik nog ondervinden.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Iemand ervaring met deze renault
RE.gif
voor je voor het eerst met een caravan gaat rijden ga je toch eea fatsoenlijk uitzoeken lijkt me, dat is toch niet meer dan normaal? doe je dat niet, dan ben je inderdaad wel echt een "beetje dom" in mijn ogen
net als dat je de regels hoort te weten van het land waar je gaat rijden, daar is het ook niet: "een weg is een weg" dus gewoon lekker kachelen en we zien wel wat we tegenkomen....
voor je voor het eerst met een caravan gaat rijden ga je toch eea fatsoenlijk uitzoeken lijkt me, dat is toch niet meer dan normaal? doe je dat niet, dan ben je inderdaad wel echt een "beetje dom" in mijn ogen
net als dat je de regels hoort te weten van het land waar je gaat rijden, daar is het ook niet: "een weg is een weg" dus gewoon lekker kachelen en we zien wel wat we tegenkomen....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Iemand ervaring met deze renault
Ik weet niet waar jij hebt gelezen dat mijn collega achterlijk is en de consument dom, dat zal je eigen interpretatie wel zijn.DanielW schreef:RE.gif dat argument kan ik nog ergens begrijpen, maar voor de wet is een aanhanger een aanhanger als je kijkt naar je kentekenbewijs, geen onderscheid tussen hoe breed, lang of hoog de aanhanger is. Dus het argument dat consumenten "dom" zijn om de max trekgewicht aan de auto te hangen is kul. Begrijp me niet verkeerd, ik weet nu ook beter in theorie door veel te lezen. Of ik het nog steeds prettig vind om een 1300kg achter een 1400kg trekgewicht auto te hangen moet ik nog ondervinden.
Het simpelweg alleen kijken naar het trekvermogen is met een caravan gewoon niet handig.
De gemiddelde consument kijkt alleen naar wat de auto wettelijk mag trekken, niet of dat ook verstandig is.
Renault gaat ten opzichte van andere vergelijkbare auto modellen erg ver met het trekvermogen waardoor je maar zo een gevaarlijke combi te pakken hebt.
Het heeft helemaal niets met de consument te maken, hoewel ik vind dat als je een caravan koopt je je op zijn minst een beetje informeert over de combinatie zoals gelukkig velen hier op het forum en op caravantrekker.nl doen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Iemand ervaring met deze renault
En... TS heeft een caravan van max 1350 Kg.
Dat is in de verste verte geen 1700 Kg..... gelukkig.
Blijft wel overeind dat Renault flink scheutig is met trekgewichten.
Ik snap niet dat de RWD daarmee akkoord gaat, elk type auto moet toch een keuring ondergaan voor hij op de weg mag komen?
En elke trekhaak heeft toch ook een type goedkeuring.... of is dat maar een wassen neus??
Dat is in de verste verte geen 1700 Kg..... gelukkig.
Blijft wel overeind dat Renault flink scheutig is met trekgewichten.
Ik snap niet dat de RWD daarmee akkoord gaat, elk type auto moet toch een keuring ondergaan voor hij op de weg mag komen?
En elke trekhaak heeft toch ook een type goedkeuring.... of is dat maar een wassen neus??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Iemand ervaring met deze renault
RE.gif en RE.gif RE.gif
Dom en achterlijk stond idd open voor interpretatie, maar wel over het algemeen de strekking van het verhaal.
Nogmaals, ook ik vind dat je je goed moet verdiepen in de materie waarmee je je gaat bezighouden, of dat nou om caravan rijden gaat of handwerkjes maken maakt niet uit. Maar ik denk niet dat alle caravangebruikers zijn geregistreerd op of kijken naar informatiebronnen als dit fantastisch forum (geen sarcasme) of caravan trekker lezen, ook ik ken iemand die meent te kunnen rijden met teveel aslast dan wel te zwaar voor hun trekker (of beide!!), net zoveel als verstandige bestuurders.
En nog een keer; Uiteindelijk word er ook gehandhaafd op de gewichten van je kentekenbewijs, dus deze zouden meer representatief moeten zijn voor de mogelijkheden van het voertuig en niet wat een fabrikant voorspiegelt. In dit voorbeeld doet de TS het verstandige ding.
Dom en achterlijk stond idd open voor interpretatie, maar wel over het algemeen de strekking van het verhaal.
Nogmaals, ook ik vind dat je je goed moet verdiepen in de materie waarmee je je gaat bezighouden, of dat nou om caravan rijden gaat of handwerkjes maken maakt niet uit. Maar ik denk niet dat alle caravangebruikers zijn geregistreerd op of kijken naar informatiebronnen als dit fantastisch forum (geen sarcasme) of caravan trekker lezen, ook ik ken iemand die meent te kunnen rijden met teveel aslast dan wel te zwaar voor hun trekker (of beide!!), net zoveel als verstandige bestuurders.
En nog een keer; Uiteindelijk word er ook gehandhaafd op de gewichten van je kentekenbewijs, dus deze zouden meer representatief moeten zijn voor de mogelijkheden van het voertuig en niet wat een fabrikant voorspiegelt. In dit voorbeeld doet de TS het verstandige ding.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Iemand ervaring met deze renault
RE.gif
Auto's lopen ook sneller dan je mag rijden, het is je eigen verantwoordelijkheid lijkt me. auto's mogen meer trekken dan verantwoordelijk is
Auto's lopen ook sneller dan je mag rijden, het is je eigen verantwoordelijkheid lijkt me. auto's mogen meer trekken dan verantwoordelijk is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Iemand ervaring met deze renault
Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier tijdens de km’s die gaan komen! Prachtige auto heb(ben) jij/jullie gekozen!
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Iemand ervaring met deze renault
Volgens mij is het treingewicht het MTM van de trekker,vermeerderd met het maximale te trekken gewicht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Iemand ervaring met deze renault
Een grote Motorinhoud voel ik mij prettiger bij.Micky schreef:Maar mag ik vragen waar je die "minstens 2 liter" dan op baseert? is er ergens een handleiding of advies die zegt dat je dan safe zitTechn schreef: ↑zo 15 apr 2018 09:50+1 chris!!Chris schreef:Ik verbaas me telkens weer als ik lees hoeveel power er tegenwoordig uit kleine motoren geperst wordt.
Volgens mij schrijft Renault dat dit model 1650 Kg mag trekken.... dus 1350 valt ruim binnen die norm.
Heb je caravan trekker ervaringen gelezen van deze versie??
Ook ik verbaas mij hierover dat een auto met kleine motor dit mag!
Ikzelf kies altijd voor zware motoren ( minstens 2 liter)
Onze auto weegt rijklaar 1700 kg en mag ook maar 1700 kg trekken.
Hoe kan het dan dat deze renault meer dan zijn eigen gewicht mag trekken??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Misschien dat ik het niet goed verwoord maar wat ik bedoel te zeggen is dat de Renault zelf 1180 kg rijklaar weegt en 1650 kg mag trekken.
Ik dacht altijd dat het te trekken voertuig niet zwaarder mag zijn als het ledig gewicht van de trekker.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Iemand ervaring met deze renault
RE.gif
dat mag gewoon hoor, de fabrikant bepaalt wat een auto mag trekken.
dat mag gewoon hoor, de fabrikant bepaalt wat een auto mag trekken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Iemand ervaring met deze renault
[/quote]
Maar mag ik vragen waar je die "minstens 2 liter" dan op baseert? is er ergens een handleiding of advies die zegt dat je dan safe zit [/quote]
Een grote Motorinhoud voel ik mij prettiger bij.
Misschien dat ik het niet goed verwoord maar wat ik bedoel te zeggen is dat de Renault zelf 1180 kg rijklaar weegt en 1650 kg mag trekken.
Ik dacht altijd dat het te trekken voertuig niet zwaarder mag zijn als het ledig gewicht van de trekker.
[/quote]
Dat bepaald de fabrikant en wordt dan VOOR de EU toelating door het KBA / RDW of vergelijkbare instantie getest, de combinatie (met daarachter een aanhanger van het afgegeven trekgewicht) moet dan binnen 5 minuten de 12% hellingproef naar ik mij goed herinner 5 x moet ondergaan. Als dit lukt wordt het trekgewicht voor het bewuste type auto afgegeven.
Maar mag ik vragen waar je die "minstens 2 liter" dan op baseert? is er ergens een handleiding of advies die zegt dat je dan safe zit [/quote]
Een grote Motorinhoud voel ik mij prettiger bij.
Misschien dat ik het niet goed verwoord maar wat ik bedoel te zeggen is dat de Renault zelf 1180 kg rijklaar weegt en 1650 kg mag trekken.
Ik dacht altijd dat het te trekken voertuig niet zwaarder mag zijn als het ledig gewicht van de trekker.
[/quote]
Dat bepaald de fabrikant en wordt dan VOOR de EU toelating door het KBA / RDW of vergelijkbare instantie getest, de combinatie (met daarachter een aanhanger van het afgegeven trekgewicht) moet dan binnen 5 minuten de 12% hellingproef naar ik mij goed herinner 5 x moet ondergaan. Als dit lukt wordt het trekgewicht voor het bewuste type auto afgegeven.
Porsche + Tabbert
Re: Iemand ervaring met deze renault
Nog een aanvulling:
De standaard factor 1,5x bij 4wd's.
Bij 2wd is 1.0x max eigen gewicht het maximum trekgewicht, iig bij geel kenteken)
En er moet middels een rijtest aangetoond worden dat je met volle last 5x vanuit stilstand kunt wegrijden op een 12% helling
De standaard factor 1,5x bij 4wd's.
Bij 2wd is 1.0x max eigen gewicht het maximum trekgewicht, iig bij geel kenteken)
En er moet middels een rijtest aangetoond worden dat je met volle last 5x vanuit stilstand kunt wegrijden op een 12% helling
Porsche + Tabbert
Re: Iemand ervaring met deze renault
Ok weer iets wijzer
Weet alleen wel dat ik liever met iets zwaarders rij
Maar dat terzijde natuurlijk
On topic:
Veel plezier met de Renault!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weet alleen wel dat ik liever met iets zwaarders rij
Maar dat terzijde natuurlijk
On topic:
Veel plezier met de Renault!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Iemand ervaring met deze renault
Veel plezier met de Renault!
De testen voor goedkeuring van het trekgewicht behelzen naast de hellingproef op 12% ook remtesten, uitwijkproeven en nog het een en ander. Je mag er vanuit gaan dat wat er achter mag er ook heus wel achter kan. Uiteraard moet je zorgvuldiger laden en rustiger rijden als je het maximale trekgewicht gaat benutten. De kogeldruk moet bij een zwaardere treklast dalen ipv stijgen. Wie dit laatste niet wil aannemen raad ik aan het instructieboekje van de auto en caravan eens door te lezen.
De testen voor goedkeuring van het trekgewicht behelzen naast de hellingproef op 12% ook remtesten, uitwijkproeven en nog het een en ander. Je mag er vanuit gaan dat wat er achter mag er ook heus wel achter kan. Uiteraard moet je zorgvuldiger laden en rustiger rijden als je het maximale trekgewicht gaat benutten. De kogeldruk moet bij een zwaardere treklast dalen ipv stijgen. Wie dit laatste niet wil aannemen raad ik aan het instructieboekje van de auto en caravan eens door te lezen.
Re: Iemand ervaring met deze renault
Geen handleiding, maar wel gevoel. Dat geld voor mij ook < 2ltr, no go.Maar mag ik vragen waar je die "minstens 2 liter" dan op baseert? is er ergens een handleiding of advies die zegt dat je dan safe zit
Een grote Motorinhoud voel ik mij prettiger bij.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Iemand ervaring met deze renault
Ik heb een auto die 1600kg weegt die zelfs 2 ton mag trekken... ook een Renault.
Gelukkig gaat er maar 1400kg aan de haak komen.
Gelukkig gaat er maar 1400kg aan de haak komen.