Verwarmen met infrarood paneel

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door Luud » zo 1 apr 2018 10:20

Gezien de positieve berichten over verwarmen met infrarood panelen, zijn hier al ervaringsdeskundigen ?? Ik ben benieuwd naar de voor en nadelen. scratch.gif
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door Ab » zo 1 apr 2018 12:12

1 nadeel..
Ze werken (meestal) op stroom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door iemand » zo 1 apr 2018 12:27

Waar wil je dat element monteren, aan het plafond ?
Ik vind warme voeten dmv vloerverwarming prettiger dan een warm hoofd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door graaf » zo 1 apr 2018 15:22

Ik heb 25 jaar geleden, na het ontmantelen van een tijdelijke expositie, een 4 tal panelen van ieder 1500 watt over kunnen nemen. Het is een prettige manier van bijverwarmen. Je voelt de warmte pas als de infrarood golven tegen je lichaam aan komen. Niet te vergelijken met andere electrische verwarming met of zonder ingebouwde ventilator. Ook veilig. Je kan de panelen zo aanraken. Voelen lauw aan.
En ja, ze snoepen wel veel electrisch vermogen. Wat wel prettig van infrarood is, het werkt direct! Geen opwarmingstijd ( of maar heel kort). Ideaal voor onverwarmde ruimtes waar je zo nu en dan in het koude jaargetijde even iets moet doen. Laatst met zolderopruiming vastgesteld dat ik er nog maar 2 heb. Geen idee waar de andere 2 gebleven zijn. Ik denk lang geleden ooit uitgeleend stom.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door Fred_1001 » wo 4 apr 2018 22:55

Infrarood panelen stralen materialen en personen aan. Dus ook je vloer onder het paneel wordt verwarmd.
Ik heb geen ervaring met deze panelen, maar ben ook wel geinteresseerd. De vragen die zo bij me opkomen zijn, worden de panelen niet te warm en kan het wel in een relatief kleine ruimte als een caravan. M.a.w. is er een minimale afstand die je moet aanhouden? scratch.gif
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door graaf » do 5 apr 2018 03:00

@Fred,
De panelen die ik gekocht heb destijds, hadden een stalen omkasting (redelijk zwaar nog) van 130 cm breed en ca 55-60 cm hoog, en er zat aan de bovenzijde een open rand met een afgeronde binnenhoek om zodat die weinige convectie-warmte die zou kunnen ontstaan ook naar voren wierp. Paneel is 4,5 cm dikte. Aan de voorzijde zat geperforeerde plaat met vierkante gaatjes (veel voorkomend type) Alles mooi lichtgrijs gepoedercoat.
Ze worden iets meer als hand warm, ca 40-50 graden schat ik. Je kan ze zo aanraken en ook al werkend verplaatsen. Het binnenliggende element bestaat uit 2 (mint-groene) glasplaten waartussen het infrarood vlies opgesloten ligt. Het duurt wel even voor de ruimte zelf op temperatuur komt, maar als je er voor staat of zit, voel je de warmte vrijwel direct. Ik zou ze niet aan het plafond hangen. Krijg je veel te warme kop van knipoog.gif
Die panelen die ik beschrijf zijn qua afmeting misschien onhandig maar je hebt honderden maten en uitvoeringen, (sommige als spiegel of schilderij uitgevoed) en zou voor een gemiddelde caravan 25-30 m3 zeker toereikend zijn. Maar ja 1500 watt!! (die van mij hadden geen thermostaat)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door evr66 » do 5 apr 2018 07:59

Ik heb thuis een Ir paneeltje tegen de onderkant van het bureau van mijn dochter geschroefd. Ideaal, heeft ook een thermostaat. Zou ook Roma onder de tafel van de rondrit kunnen. Gegarandeerd warme benen en voeten, fabrikant heatxl. Een dunnen zelfklevende fiberplaat. Vermogen max 150W, dus minder dan 1A stroomafname op de camping. Had m eigenlijk gekocht voor de vorige caravan, maar dat is er niet meer van gekomen :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Vhayul

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door Vhayul » za 26 mar 2022 16:47

Als je de caravan met twee a drie 410WP zonnepanelen uitrust, een goede transformator of voltageswitch erin zet, en natuurlijk een accu, kan je best veel met de huidige opties voor infrarood verwarming.

Ik gebruik zelf een 500W paneel en ik kan er een kamer mee warm krijgen binnen een half uurtje. Een caravan moet je daarbij uitgerekend twee uur voor uittrekken. Maar dan is het wel zeker 20+ graden. Ookal wordt de lucht er niet mee verwarmt, de verwarmde objecten verliezen geleidelijk ook warmte en daarmee wordt de atmosfeer warmer. Logisch toch?

Als je dus uitgaat van een gemiddelde dagelijkse opbrengst van 4-5KWh, door alleen je zonnepanelen, kan je jezelf best redden in een goed geïsoleerde caravan.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door iemand » za 26 mar 2022 16:55

Je haalt dan 230 volt en 12 volt door elkaar, of zijn er ir-panelen op 12 volt 🤔

En weer netspanning maken is niet effectief met alleen accu icm omvormer want dan heeft zeker geen 100 rendament.

Nadeel van ir paneel is dat het stralingswarmte is.
Waar het ir-licht op schijnt wordt lekker warm, maar de rest niet.

Ik kan je vloerverwarming aanraden, maar dat is met deze koude nachten niet altijd voldoende in je caravan.
Misschien dan in samen met ir-paneel 🤔
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door JanPunne » za 26 mar 2022 17:17

[re.gif]
Maar ‘s nachts lig je toch in bed?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door Ab » za 26 mar 2022 17:21

Zonnepanelen leveren veel meer dan 12 volt.
Zeker als ze in serie staan.
Echter, de geleverde spanning moet altijd omgevormd worden.
Van gelijkspanning naar 230 volt wisselspanning bij huisinstallaties.
Ofwel naar ca 14,7 volt gelijkstroom om accu's te laden in bijv. een caravan. ( afhankelijk van het type accu)
Waar je dan weer een omvormer naar 230 volt achter zou moeten zetten voor infrarood panelen..
Direct naar 230 volt lijkt me niet handig. Een wolkje voor de zon gebeurt nog wel eens..
Ik denk dat je de investering in een caravan om op zonne energie te gaan verwarmen er nooit meer uit haalt..
Ook door de zeer grote accucapaciteit die je nodig hebt om de geleverde energie op te kunnen slaan..
Anders heb je niks aan grote capaciteit zonnepanelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Verwarmen met infrarood paneel

Bericht door iemand » za 26 mar 2022 20:43

Een paneetje van slechts 500Watt bij 12 volt (al ie al bestaat) betekent dik 40 ampere stroom scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”