Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
De kriksteun is niet vervallen maar veranderd.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Een garagekrik met 2 ton hefvermogen zou een oplossing kunnen zijn. Maar deze gaat ook niet hoger dan ongeveer 35 cm. Het chassis van de Familia 310 staat 37 cm boven de grond en dan moet hij nog een paar cm uit de vering worden getild. Voor een garagekrik heb je dan ook weer grote houten blokken nodig.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18994
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Dat sleep je toch niet mee als je op vakantie gaat?
Dat sleep je toch niet mee als je op vakantie gaat?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Je hebt gelijk, dat was ook niet het plan, past ook niet meer in de Polo. Dus zal het toch een schaar- of potkrik moeten worden.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
@JPGeetjeJPGeetje schreef:Het zal wel altijd stof voor discussie zijn, de caravankrik.
Ik gebruik al jaren de krik die er voor is gemaakt en ik zou niet meer anders willen.
Vrijwel geen enkele andere krik heeft zo'n laag laagste aangrijppunt en zo'n lang til-bereik.
Hij is in principe bedoeld voor onder een Alko chassis (of zijn evenknieen) maar ik denk dat ook voor de Eribaatjes een geschikte kriksteun te krijgen is.
Oké, het is even een investering maar dan heb je er verder geen omkijken meer naar.
Heb zo'n schaarkrik ooit aangeschaft. Maar die hoeksteunen hebben op de eerste plaatst te weinig bodemvrijheid en op de tweede plaats heeft een Touring een gelast raster van kokers van 45 x 45 mm.
Dus geen mogelijkheid die steunen daar op een fatsoenlijke manier aan te bevestigen. Ik heb hem gauw weer verkocht
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
De bij de Alkokrik (dat is in mijn beleving geen schaarkrik) geleverde kriksteunen zijn alleen bedoeld voor gebruik bij een Alkochassis of een van zijn soortgenoten.
Ze zijn dus niet geschikt voor gebruik bij het uit kokerprofiel opgebouwde chassis van de kleine Eriba's .
Maar zoals ik al eerder in dit draadje heb vermeld zijn er wel alternatieven op de markt die wél toepasbaar zijn op de Eriba.
Overigens is het voor een handige Harrie ook maar een klein kunstje om geschikte kliksteunen te maken voor dit doel.
De bij de Alkokrik (dat is in mijn beleving geen schaarkrik) geleverde kriksteunen zijn alleen bedoeld voor gebruik bij een Alkochassis of een van zijn soortgenoten.
Ze zijn dus niet geschikt voor gebruik bij het uit kokerprofiel opgebouwde chassis van de kleine Eriba's .
Maar zoals ik al eerder in dit draadje heb vermeld zijn er wel alternatieven op de markt die wél toepasbaar zijn op de Eriba.
Overigens is het voor een handige Harrie ook maar een klein kunstje om geschikte kliksteunen te maken voor dit doel.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Dat klopt.
Het kan in principe altijd.
Bij mijn vorige caravan zat een Alko krik.
Toen ik daar een mover onder monteerde moesten de kriksteunen weg.
Ik heb destijds een stukje van de kriksteun afgeslepen en dat aan een klein steuntje gelast wat aan de steunbalk van de mover paste.
Het werkte goed..alleen was ik niet echt te spreken over de Alko krik. Die heb ik later weggegooid en sindsdien gebruik ik gewoon de schaarkrik van de auto.
Gewoon ook omdat 2 krikken meenemen botste met mijn principe van geen onnodig gewicht meesjouwen.
Het kan in principe altijd.
Bij mijn vorige caravan zat een Alko krik.
Toen ik daar een mover onder monteerde moesten de kriksteunen weg.
Ik heb destijds een stukje van de kriksteun afgeslepen en dat aan een klein steuntje gelast wat aan de steunbalk van de mover paste.
Het werkte goed..alleen was ik niet echt te spreken over de Alko krik. Die heb ik later weggegooid en sindsdien gebruik ik gewoon de schaarkrik van de auto.
Gewoon ook omdat 2 krikken meenemen botste met mijn principe van geen onnodig gewicht meesjouwen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Wat niet? een garagekrik? ik wel hoor,en ik ben niet de enige.Hobby Linka schreef:RE.gif
Dat sleep je toch niet mee als je op vakantie gaat?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Ik heb na 52 jaar autorijden zonder en mèt caravan, nooit onderweg een lekke band gehad; 1 keer een schroef in een band gehad en dat zag ik voor de huisdeur. Hoe vaak zijn jullie dan in de weer met een krik?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Nog nooit nodig gehad,zie t maar als n paraplu: laat je m thuis ,krijg je een bui over je heen.
IK vind t overigens niet verstandig om zonder reservewiel Europa in de rondte te rijden,indien je plat valt kun je een bandendienst bellen,en dan ben je aan de beurt.
Nog nooit nodig gehad,zie t maar als n paraplu: laat je m thuis ,krijg je een bui over je heen.
IK vind t overigens niet verstandig om zonder reservewiel Europa in de rondte te rijden,indien je plat valt kun je een bandendienst bellen,en dan ben je aan de beurt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Daarom rijd ik tijdens de vakantie in het buitenland met een winterwielen erbij bij gebrek aan een reservewiel. Hier te lande doe ik het met een busje smurrie.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Best wel een paar keer teveel naar mijn zin eigenlijk.Jakkemeiner schreef:Ik heb na 52 jaar autorijden zonder en mèt caravan, nooit onderweg een lekke band gehad; 1 keer een schroef in een band gehad en dat zag ik voor de huisdeur. Hoe vaak zijn jullie dan in de weer met een krik?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Ook als je er een winterband onder legt heb je een krik nodig,dat busje smurrie is leuk als je een schroef of boutje inrijdt,maar bij n klapper houdt t op.Jakkemeiner schreef:Daarom rijd ik tijdens de vakantie in het buitenland met een winterwielen erbij bij gebrek aan een reservewiel. Hier te lande doe ik het met een busje smurrie.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Helder. Zit er wel bij, had hem nog nooit nodig onderweg. Dus vandaar zeker geen extra garagekrik mee.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Ik kreeg in gesprekken over dit onderwerp wel eens de opmerking dat zelf een wiel omleggen , toch niet meer van deze tijd was! Daar heb ik toch een ANWB abonnement voor! Je bent wel gek als dat zelf gaat doen!
Ik vind dat een verkeerde instelling, en ik erger me er zelfs aan. Het is erg onmaatshapppelijk zelfs!
Los van gemakzucht, misschien een soort luiheid, je er te verheven voor voelt je handen uit de mouwen te steken geeft het ook een bepaalde neerbuigendheid aan naar degene die jou moet komen helpen. Het is integraal onderdeel van rijlessen. Eigenlijk vind ik dat als je dat niet wil kunnen, of erger, veinst dit niet te kunnen, je niet achter een stuur moet kruipen.
Ik denk dat er mensen het niet met me eens zullen zijn
Ik vind dat een verkeerde instelling, en ik erger me er zelfs aan. Het is erg onmaatshapppelijk zelfs!
Los van gemakzucht, misschien een soort luiheid, je er te verheven voor voelt je handen uit de mouwen te steken geeft het ook een bepaalde neerbuigendheid aan naar degene die jou moet komen helpen. Het is integraal onderdeel van rijlessen. Eigenlijk vind ik dat als je dat niet wil kunnen, of erger, veinst dit niet te kunnen, je niet achter een stuur moet kruipen.
Ik denk dat er mensen het niet met me eens zullen zijn
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Ik in ieder geval wel.
Auto's hebben verplicht een TPMS sinds een aantal jaren.
Bij een langzaam leeglopende band krijg je dus een alarm, en kan je bijpompen, en meestal nog wel thuiskomen of naar een garage rijden.
Een caravan heeft dat niet.
Je merkt er ook niks van als een band onder onderspanning komt.
Als dat gebeurt is het draagvermogen van die (hoogbelaste) banden ook grotendeels weg.
Heetlopen en een klapband is dan vaak het gevolg. Of een dusdanig beschadigde/kapotgereden band dat je er niks mee meer kunt.
De caravan ook voorzien van een TPMS is dus aan te raden.
Soms kan je dan op tijd reageren bij spanningsverlies.
Helaas niet altijd..
Ik heb afgelopen paar jaar 2 x een kapotte band gehad.
1 keer echt een klapband met veel schade aan de caravan. Nog mijn eigen schuld ook, de batterijen in de TPMS waren leeg.
Daar kwam ik pas achter toen ik al onderweg was naar Oostenrijk. Mijn plan was om in Duitsland nieuwe te kopen.
Helaas..te laat. Klapband en duizenden euro's schade aan de caravan.
De 2e keer zag ik het wel, dat er spanningsverlies optrad.
Ik kon net van de snelweg af een parkeerplaats bereiken. De laatste paar honderd meter was de band echter volledig leeg.
Dan rij je de band ook finaal aan gort.
Maar verder geen schade aan de caravan door de lage snelheid (over de vluchtstrook)
Zelfs niet eens aan de (lichtmetalen) velg.
20 minuten later kon ik weer verder. Het is echt heerlijk als je rustig op een parkeerplaats kunt werken..
De eerste keer vond ik het niet echt leuk op de vluchtstrook..
Gelukkig stond er na 5 minuten al een politiewagen met alle toeters en bellen en zwaailichten 50-60 meter achter mij voor de veiligheid.
Daar was ik die mannen echt dankbaar voor.
En erg blij met mijn goede schaarkrik en kruissleutel, en makkelijk te bereiken reservewiel in de disselbak.
Die keer duurde het wat langer, omdat ik wat kapotte en uitstekende plaatdelen moest verwijderen/vastmaken.
Maar na een half uurtje reed het span ook weer.
Auto's hebben verplicht een TPMS sinds een aantal jaren.
Bij een langzaam leeglopende band krijg je dus een alarm, en kan je bijpompen, en meestal nog wel thuiskomen of naar een garage rijden.
Een caravan heeft dat niet.
Je merkt er ook niks van als een band onder onderspanning komt.
Als dat gebeurt is het draagvermogen van die (hoogbelaste) banden ook grotendeels weg.
Heetlopen en een klapband is dan vaak het gevolg. Of een dusdanig beschadigde/kapotgereden band dat je er niks mee meer kunt.
De caravan ook voorzien van een TPMS is dus aan te raden.
Soms kan je dan op tijd reageren bij spanningsverlies.
Helaas niet altijd..
Ik heb afgelopen paar jaar 2 x een kapotte band gehad.
1 keer echt een klapband met veel schade aan de caravan. Nog mijn eigen schuld ook, de batterijen in de TPMS waren leeg.
Daar kwam ik pas achter toen ik al onderweg was naar Oostenrijk. Mijn plan was om in Duitsland nieuwe te kopen.
Helaas..te laat. Klapband en duizenden euro's schade aan de caravan.
De 2e keer zag ik het wel, dat er spanningsverlies optrad.
Ik kon net van de snelweg af een parkeerplaats bereiken. De laatste paar honderd meter was de band echter volledig leeg.
Dan rij je de band ook finaal aan gort.
Maar verder geen schade aan de caravan door de lage snelheid (over de vluchtstrook)
Zelfs niet eens aan de (lichtmetalen) velg.
20 minuten later kon ik weer verder. Het is echt heerlijk als je rustig op een parkeerplaats kunt werken..
De eerste keer vond ik het niet echt leuk op de vluchtstrook..
Gelukkig stond er na 5 minuten al een politiewagen met alle toeters en bellen en zwaailichten 50-60 meter achter mij voor de veiligheid.
Daar was ik die mannen echt dankbaar voor.
En erg blij met mijn goede schaarkrik en kruissleutel, en makkelijk te bereiken reservewiel in de disselbak.
Die keer duurde het wat langer, omdat ik wat kapotte en uitstekende plaatdelen moest verwijderen/vastmaken.
Maar na een half uurtje reed het span ook weer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Inderdaad... wisselen doe je Zelf
Ik had het geluk afgelopen mei in Duitsland dat ik precies achter een pijlwagen bij wegwerkzaamheden kon staan.
En TPMS op de caravanwielen hebben we ook bij deze caravan weer
Inderdaad... wisselen doe je Zelf
Ik had het geluk afgelopen mei in Duitsland dat ik precies achter een pijlwagen bij wegwerkzaamheden kon staan.
En TPMS op de caravanwielen hebben we ook bij deze caravan weer
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Wat is een goed en niet te duur TPMS systeem wat voor de caravan kan gebruiken en evt na de vakanties op de auto ?
Heb al wat gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer, heb bij de bekende Alie wel leuke zien staan maar volgends mij voor een druk van 3 bar.
De module voor in de auto kan zo in een loze inbouw die er meestal wel aanwezig is.
https://nl.aliexpress.com/item/Pershn-U ... autifyAB=0
Heb al wat gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer, heb bij de bekende Alie wel leuke zien staan maar volgends mij voor een druk van 3 bar.
De module voor in de auto kan zo in een loze inbouw die er meestal wel aanwezig is.
https://nl.aliexpress.com/item/Pershn-U ... autifyAB=0
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
RE.gif
Bij TPMS is goedkoop helaas ook miskoop.... Voor een goed bereik in de auto heb je een deugdelijk systeem nodig en dat kost een paar munten.
Ik ben erg tevreden over TireMoni, zie ook eerder topic: viewtopic.php?f=70&t=13603&hilit=tpms&start=150
Bij TPMS is goedkoop helaas ook miskoop.... Voor een goed bereik in de auto heb je een deugdelijk systeem nodig en dat kost een paar munten.
Ik ben erg tevreden over TireMoni, zie ook eerder topic: viewtopic.php?f=70&t=13603&hilit=tpms&start=150
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Thanks PD
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Ab, mag ik vragen welke schaarkrik jij gebruikt, zoals merk, hefhoogte en gewicht?
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
De originele krik van mijn auto.
Die weegt 2680 kg leeg. Beladen max 3500 kg.
De krik zal dus ca 2000 kg aankunnen.
Merk en type weet ik niet zo.
Max hoogte zal ca 40 cm zijn.
Min hoogte ca 8 of 9 cm.
Die weegt 2680 kg leeg. Beladen max 3500 kg.
De krik zal dus ca 2000 kg aankunnen.
Merk en type weet ik niet zo.
Max hoogte zal ca 40 cm zijn.
Min hoogte ca 8 of 9 cm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Wat is er mis met werk uitbesteden aan iemand die
1. ervoor is opgeleid
2. ervaring ermee heeft
3. de goede spullen bij zich heeft
4. de veiligheidssituatie beter kan inschatten
5. ervoor ( door jou! ) betaald wordt
7. een baan kan laten afkruizen om een veilige(re) werkplek te maken
8. etc
?
Ik heb toevallig onlangs, na 3 dagen in mijn bezit, een band verwisseld van de A8. Dat kan ik prima zelf. Maar ik kan zo een aantal mensen in mijn omgeving opnoemen die dat beter niet zelf kunnen doen, en die weldegelijk met een caravan op pad gaan. Niet iedereen is hobbybob. Wel velen hier zijn zelfstandiger dan gemiddeld.
1. ervoor is opgeleid
2. ervaring ermee heeft
3. de goede spullen bij zich heeft
4. de veiligheidssituatie beter kan inschatten
5. ervoor ( door jou! ) betaald wordt
7. een baan kan laten afkruizen om een veilige(re) werkplek te maken
8. etc
?
Ik heb toevallig onlangs, na 3 dagen in mijn bezit, een band verwisseld van de A8. Dat kan ik prima zelf. Maar ik kan zo een aantal mensen in mijn omgeving opnoemen die dat beter niet zelf kunnen doen, en die weldegelijk met een caravan op pad gaan. Niet iedereen is hobbybob. Wel velen hier zijn zelfstandiger dan gemiddeld.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016
Re: Geen wielmoersleutel of krik bij Eriba 310
Daar is niks mis mee. Met dat uitbesteden bedoel ik.
Maar ik heb geen zin om daar een uur op te wachten.
Daarom doe ik het liever zelf. In de tijd dat ik sta te bellen en gegevens uit te wisselen heb ik de caravan allang opgekrikt.
Maar ik heb geen zin om daar een uur op te wachten.
Daarom doe ik het liever zelf. In de tijd dat ik sta te bellen en gegevens uit te wisselen heb ik de caravan allang opgekrikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.