Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Ab » zo 20 aug 2017 09:32

Nee hoor.
Juist hardstikke simpel..
Chassietje kopen bij Alko..wat raampies bij Polyplastic, hier en daar nog wat onderdeeltjes bij elkaar rapen bij Seitz, Truma en Thetford.
Daar een doos omheen timmeren en klaar is Klara.
Dat sommige van die ingekochte onderdelen soms niet deugen is dan jammer maar onvermijdelijk.

Ook een koelkast inbouwen is geen rocket science.
Het enig belangrijke is dat de ventilatie openingen goed geplaatst zijn.
Bij voorkeur in het dak...maar das niet handig.
Aan de zijwand kan ook.
Als er maar geen enkele belemmering of in ieder geval zo weinig mogelijk is voor de opstijgende warme lucht om zo snel mogelijk uit het hok te ontsnappen.
Moeilijk? Nee.

Ik heb het zelf ook nog een tijdje gedaan.
Zij het dat er geen wielen en trekhaak aan hoefden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Vino » zo 20 aug 2017 10:25

Nog even een aanvulling:Caravan, Knaus 500EU,keuken rechts,voortent waarin gekookt word, koelkast aan en afvoer lucht in de voortent,caravan waterpas, en de sla bevriest me in de groente la als de keuze knop te laag staat.Tijdens het koken en een tijdje er na, ventileren we door de rits van de zijwand gedeeltelijk te openen.Zelf gemaakte frieten en reifjes bakken we buiten.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7065
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door karelV » zo 20 aug 2017 10:34

RE.gif RE.gif

Gewone koelkast.......Slimtower koelkast, het maakt in koeling niet uit zoals arno ook al schreef. Het slimtower gebeuren heeft alleen maar betrekking tot het SLIM indelen van de caravan en zo ook de Superslimtower die weer iets smaller is maar weer hoger (van vloer tot plafond) dus weer een betere SUPER indeling in de caravan heeft en heeft ook nog een pluspunt dat er ook hele grote sap/water flessen in de deur passen. Maar wat functioneren betreft moet er totaal geen verschil inzitten alleen de uitvoerroosters/dakdoorvoer zou eventueel het verschil kunnen maken.
Wij hebben overigens al bij de laatste 2 caravans een Superslimtower en zijn daar dik tevreden over, zeker wat betreft het formaat van de koelkast. Moet er niet (meer) aan denken dat ik iedere keer na het boodschappen doen op m'n knieën moet gaan zitten om die koelkast onder het aanrecht in te ruimen. whistle.gif zucht.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

arnovariante

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door arnovariante » zo 20 aug 2017 10:37

RE.gif
Leren delegeren. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door meeder » zo 20 aug 2017 10:48

Als de koelkast conform de voorschriften van de koelkastfabrikant ingebouwd wordt zal deze best goed werken, alleen is dit iets dat niet altijd gebeurd. Er zijn genoeg caravans waarbij gedeeltelijk de voorschriften worden genegeerd omdat het anders niet goed uit komt qua constructie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan van Vijven » ma 21 aug 2017 07:46

Chris schreef:Hangt er ook nog wel vanaf of de kk ventileert in de voortent.
Dat is een nekkebreker.. zoals bij mij....helaas.

Chris
Dat hoor ik vaker maarrr.....
Wij hebben de kk aan alle kanten gehad en ik zie geen verschil, nu zit die weer links dus vaak in de volle zon +35 graden. Lijkt me ook niet veel beter dan jou situatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

gerjol
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun 2015 08:19

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door gerjol » ma 21 aug 2017 10:47

Het goed werken van de koelkast bij warme dagen (30+) heeft na mijn ervaring ook te maken met de ventilatie IN de koelkast. Door producten tegen de koelribben te leggen koelt naar mijn ervaring de koelkast slechter. Door enige ruimte tussen koelribben en producten is er een betere luchtcirculatie en koelt de koelkast beter.
Wel heb ik 2 kleine 90 mm ventilstoren met een thermostaatje geplaatst voor zien van een schakelaar om zelf de keuze om de ventilatoren toe te passen of niet.
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door apejoekie » ma 21 aug 2017 17:12

In het begin van de vakantie liep de koelkast niet lekker. Nu de roosters er af en hij koelt goed bij 35 graden en koelkast vol in de zon. Zou ook met het horrengaas te maken kunnen hebben wat ik verwijderd heb. Bier staat in de koelbox. Die staat op 4 graden. Het is vakantie. Alles komt goed. Maar volgende vakantie met ventilator achter de koelkast, W1209 en het waterdichte kastje op advies van Chris.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Roeland
Berichten: 256
Lid geworden op: di 26 aug 2014 22:49

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Roeland » wo 30 aug 2017 15:09

Vandaag ook de oude PC-ventilator vervangen was ermee opgehouden tijdens de vakantie nu twee pc-ventilatoren geplaatst meteen een W1209 temperatuur sensor ertussen gemeubeld.
Met een knopje zodat ik het geheel zelf ook kan uitschakelen.
IMG_1970.PNG
Ventilatoren
IMG_1971.PNG
Sensor op koelribben
IMG_1972.PNG
W1209 in plexiglas doosje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Chris » wo 30 aug 2017 15:44

Jan van Vijven schreef:
Chris schreef:Hangt er ook nog wel vanaf of de kk ventileert in de voortent.
Dat is een nekkebreker.. zoals bij mij....helaas.

Chris
Dat hoor ik vaker maarrr.....
Wij hebben de kk aan alle kanten gehad en ik zie geen verschil, nu zit die weer links dus vaak in de volle zon +35 graden. Lijkt me ook niet veel beter dan jou situatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Ach, en als ik nou zelf als rashobbyíst, ( of is het nu rasKnaussist?) het ook nog leuk vind om allerlei freubels zoals fan's en een W1209 thermische schakelaar in te bouwen... prima toch?
Ter zijde.
In mijn vorige hut zat ook een SLIMTOWER.. aan de achterkant, en die had ook extra ventilatie nodig om koud te blijven.
( in de originele amerikaanse handleiding staat trouwens dat deze KK MET fan van de fabriek af komt... in europa zijn de fan's er uit heb ik begrepen.)
Daarnaast, deze slimtower heeft achter de auto nooit goed gewerkt, ik vermoed dat te dunne 12 volt bedrading naar de KK in de caravan hiervan het probleem was.
Veel gemeten om dit op te lossen, veel geprobeerd, incl. andere auto's, nooit verholpen, de KK ontdooide gewoon achter de auto... gevolg een waterplas in de caravan.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jeroent83 » wo 30 aug 2017 16:06

Is het niet mogelijk om de koelkast 12v van de boordaccu te pakken met een dikkere kabel en er dan voor zorgen dat de boordaccu wordt bijgeladen tijdens het rijden ?
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Taan » di 5 sep 2017 10:48

Ik heb ook ventilatoren ingebouwd met een clixon schakeling.
Afgelopen vakantie in zuid frankrijk stonden de ventilatoren overdag permanent aan. 's Avonds gingen ze vaak wel uit.
Toch vond ik de temperatuur van Bier, Rosé etc nog niet echt laag. Als ik het spul tegen de koelribben aanzet gaat het wel, maar in de deur was het echt niet koud genoeg.
Dat viel me wel een beetje tegen.
Het bevroren vlees in het vriesvak bleef gelukkig wel goed bevroren en ook de koelelementen werden in een nachtje goed bevroren.
Misschien moet er in de koelkast ook een ventilatortje.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

arnovariante

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door arnovariante » di 5 sep 2017 10:55

Ook een fannetje in de koelkast houd niet tegen dat de producten die in de deur staan niet zo heel erg koud worden.
Was laatst ook ergens in het nieuws.
Bij de meeste mensen staan de pakken melk in de deur, terwijl dit dus eigenlijk de slechtste plaats voor zuivel is.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan van Vijven » di 5 sep 2017 10:57

Ik heb ook die ventilator ingebouwd (de derde ondertussen) ik zeg dan ook niet dat het onzin is of dat een hobbyist dit niet mag doen maar volgens mij maakt het niet uit waar de koelkast zit. Wij hebben de ervaring dat het geen bal uitmaakt waar dat ding staat.
Alleen aan de voorkant heb ik geen ervaring....;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Cdebruin » di 3 okt 2017 21:18

Wie heeft er een tekening hoe ik de w1209 kan aansluiten temperatuur regelaar
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » di 3 okt 2017 22:36

Foutje.....bedankt..... whistle.gif


@ Cdebruin,
Ik denk dat Chris dat wel weet......
Laatst gewijzigd door graaf op di 3 okt 2017 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door PD » di 3 okt 2017 22:37

RE.gif
5 september awhoea.gif

Edit: Graaf heeft zijn reactie verwijderd...
Laatst gewijzigd door PD op di 3 okt 2017 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door arnovariante » di 3 okt 2017 22:37

5 september was het.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door PD » di 3 okt 2017 22:41

Wat ik in een ander draadje over mijn bezoek aan Thetford schreef:

Ik heb ook de montage van additionele ventilatoren achter caravankoelkasten ter sprake gebracht. Ze wisten echt van niets (misschien de verkeerde gesproken) maar het is wel opvallend dat ze voor de Australische markt standaard een extra ventilator achter de koelkast leveren... ze gaan met hun R&D dit overleggen.

Dit zijn van die typische ervaringsopmerkingen die ze van openbare Thetford-friends willen horen, dus hou je vooral niet in.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » di 3 okt 2017 22:52

PremiumDiscovery schreef:Wat ik in een ander draadje over mijn bezoek aan Thetford schreef:

Ik heb ook de montage van additionele ventilatoren achter caravankoelkasten ter sprake gebracht. Ze wisten echt van niets (misschien de verkeerde gesproken) maar het is wel opvallend dat ze voor de Australische markt standaard een extra ventilator achter de koelkast leveren... ze gaan met hun R&D dit overleggen.

Dit zijn van die typische ervaringsopmerkingen die ze van openbare Thetford-friends willen horen.
@PD
Ik heb in je eerdere posts natuurlijk gelezen dat er met jou SlimTowers in je vorige (en naar ik aanneem in je nieuwe) caravan helemaal geen geforceerde afvoer van de warme lucht nodig is/was.
Ik heb eens gegoogled om te zien hoe zo'n SlimTower gebouwd is, maar ik vind de inlaat en uitlaat openingen niet erg groot. Hoe flikken ze het dan om die warmte weg te krijgen?
Ik heb in het verleden voor mijn werk veel met diepvries installaties te maken gehad, en alles staat en valt met het kunnen afvoeren van je warmte. Gewoon natuurkunde. Wat evident is dat de
aanzuig en afblaas openingen van je ventilatie openingen niet te dicht bij elkaar zitten, omdat er recirculatie van warme lucht kan ontstaan. Zo'n rondleiding bij Thetford zou ik ook wel willen
als je dat bij een CFW voor elkaar zou kunnen krijgen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door PD » di 3 okt 2017 22:58

RE.gif
Bij de vorige koelkast hadden we een dakuitvoer dus een betere doorstroming; bij de nieuwe caravan weer niet dus dat wordt afwachten.

Een rondleiding organiseren zal geen probleem zijn, nu nog een CFW in de buurt knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jeroent83 » di 3 okt 2017 23:11

Ik heb het afgelopen zomer uitvoerig getest in zuid-frankrijk buiten temp was rond de 28 graden.
koelkast zonder fan's kwam niet onder de 11 graden ook op lagere standen gaf dit geen resultaat, hetzelfde als vorig jaar (erg slecht dus)

Omdat ik de exact temp van de condensor buis kan aflezen op mijn fan controller ben begonnen met het instellen op 45 graden.
Als de temp 45 graden bereikt begonnen de fan's te draaien. Na 8 uur stond de koelkast temp op 7 graden en na 24 uur was het 5 en bleef hij stabiel op 5 graden.
Wij hebben hem wel altijd flink vol staan en ook vullen we hem direct weer aan, alles werd snel gekoeld.

Maar ik wilde proberen om de temp nog lager te krijgen uit eindelijk gaf bij mij 35 graden op de condensor het beste resultaat de koelkast koelde dan tot 2 graden met flinke ijsvorming op de koel ribben. Om de 35 graden te behouden draaiende de 4 fans wel veel ik heb er niet zo'n last van maar het was wel hoorbaar.

Dus ik laat hem nu mooi op 35 graden staan en dan met de knop binnen (termostaat) vol open.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » di 3 okt 2017 23:19

RE.gif

denk je dat als ze 24/7 draaien, je resultaat nog beter is? bij mij draaien ze altijd en wij horen ze niet eens, wel heb ik echt knappe ventilatoren ingebouwd, ik denk namelijk dat een voeler niet eens nodig is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door arnovariante » di 3 okt 2017 23:22

Welnee, vind ik ook onzin al die poespas.
Best leuk om te kunnen zien dat als je ventilator aan schakelt bij een bepaalde temperatuur je koelkast dan 7 graden wordt en als hij schakelt bij een paar graden kouder dat dan je koelkast ook kouder wordt.hardstikke mooi gemaakt.
Maar voor mij onzin.
Ventilator aan = koud drinken.
Klaar.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jeroent83 » di 3 okt 2017 23:23

Micky schreef:RE.gif

denk je dat als ze 24/7 draaien, je resultaat nog beter is? bij mij draaien ze altijd en wij horen ze niet eens, wel heb ik echt knappe ventilatoren ingebouwd, ik denk namelijk dat een voeler niet eens nodig is.
Nou ja dat heb ik dus niet vermeld ik heb hem ook op 28 graden gehad, maar toen steeg de temp van de koelkast binnen in weer naar zon 5~6 graden.
Omdat een ab koelkast ook een bepaalde temp moet hebben om te functioneren was ik op zoek naar de ideale temp voor de condensor.

Als ik ze allemaal vol laat draaien kan mijn vriendin haar haren droger achter de caravan.
fans.JPG
Laatst gewijzigd door Jeroent83 op di 3 okt 2017 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”