Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door DV_t » do 17 aug 2017 12:44

Ik zit met een vreemde constructie waar ik het antwoord met logisch beredeneren niet op kan geven. Ik hoop dat hier iemand is die een verklaring heeft.

Als ik een aanhanger of caravan aankoppel gaat de mistlamp branden. Dit komt omdat op pool 2/54g van mijn 7 polige stekkerdoos continu spanning staat. Momenteel verwijder ik dan het lampje en plaats deze later terug. Aangezien deze pool van de 7 polige stekker gebruikt wordt voor de mistlamp, doet de koelkast het ook niet.

Aangezien ik in September meerdere dagen wat verder weg wil met een caravan, zou het fijn zijn als de elektronica binnen in de caravan ook gewoon werkt.

Nu het probleem:
Deze caravan is voorzien van een 7 polige stekker en mijn auto ook. Als ik deze aansluit gaat de mislamp branden en de elektronica in de caravan niet. Bij andere auto's die een verloop gebruiken van 13 naar 7 polig heeft de caravan ineens een geschakelde mistlamp en de spanning in de caravan functioneert normaal.

Hoe is dit mogelijk als er eigenlijk helemaal geen vrije pool aanwezig is op de 7 polige caravan stekker? pool 2/54g uit mijn stekkerdoos wordt doorgegeven aan die pool op de caravan (mislamp)

Afbeelding

De vervolgvraag is, hoe krijg ik dit het eenvoudigste/goedkoopste opgelost om via mijn auto, stroom in de caravan te krijgen en dat de mislamp niet meer gaat branden. Het risico op de niet werkende mistlamp neem ik voor lief als deze niet werkt.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door Ivo » do 17 aug 2017 14:12

Je kan 1 vrije plaats maken door de achterlichten van links en rechts op dezelfde plaats aan te sluiten. Op die vrije plaats kan je dan de constante spanning aansluiten. Maar dat zou ik niet doen omdat dan de volledige verlichting van achter op één draad hangt. En je hebt dan ook de kans dat de boel niet zo goed werkt omdat er geen aparte massa is voor de 12V. Je kan ook in de stekker van de caravan de kabel van de mistlamp afkoppelen en vervangen door die van de koelkast (zelfde probleem).
Maar ik zou toch overwegen om op de auto én de caravan een 13-polige stekker te plaatsen. Dan moet je enkel nog 1 kabel bij te leggen vanaf de zekeringkast in de auto (1 geschakelde12 V voor de koelkast). En ook een extra massa voor de vaste en geschakelde 12V. Dan werkt alles zoals het hoort, ook de mistlamp. Voor de stekkers ben je zo'n 10 € kwijt en voor het plaatsen een uurtje.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door DV_t » do 17 aug 2017 17:19

Helder, echter is mijn vraag in eerste instantie hoe het kan dat elke auto met een 13 polige aansluiting en een verloop gebruikt om 7 polig van de caravan aan te kunnen sluiten, geschakelde mistverlichting heeft en de electra gewoon werkt.

- 7 polig met continu op 2/54g = mistlamp aan
- 13 polig => verloop naar 7 polig is geen mistlamp + werkende electra

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door iemand » do 17 aug 2017 18:46

zie http://avento.weebly.com/uploads/1/8/0/ ... _polig.jpg

dat kan alleen als er iets niet klopt; ik bedoel het niet conform de standaard en uniek is bedraad en
/of aangesloten bij je caravan; 7 polig kent GEEN mistachterlicht.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door primera » do 17 aug 2017 19:42

Correctie op de voorgaande bericht.
Kent wel een mistachtetlicht!

Maar geen constant stroom!

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door hoboken » do 17 aug 2017 22:07

Ik heb mijn remlichten op een punt zitten en de constante op de vrijgekomen plaats.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door andrehj » do 17 aug 2017 22:21

Uiteindelijk blijven al deze halve oplossingen natuurlijk gewoon gepruts en er is maar één goeie en toekomstbestendige oplossing, en dat is zowel de auto als de caravan ombouwen naar 13 polige jaeger en die netjes volgens de norm aansluiten. Het is even wat werk, maar daarna ben je wel voor altijd van dit probleem af, en ben je gelijk klaar voor een volgende caravan, die waarschijnlijk ook gewoon een 13 polige jaeger heeft, want dat is al meer dan 10 jaar de standaard.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door DV_t » vr 18 aug 2017 09:16

Dat 13 polig de oplossing is, is helder. Echter weet ik niet hoe lang ik deze auto nog heb.

Ik probeer alleen te begrijpen hoe zonder aanpassingen, auto's met een verloop vanaf 13 naar 7 alles gewoon werkt. Dit terwijl het eigenlijk niet kan.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door Peter 1969 » vr 18 aug 2017 12:19

RE.gif

Dat zei iemand al, omdat er iemand is geweest die creatief is geweest met het caravan gedeelte van de bedrading of stekker aansluiting.

Waarschijnijk kan dat vrij straffeloos ( in storingen en eruit vliegende zekeringen ) behalve als je een koelkast erop laat werken of een boordaccu ermee gaat vullen......daarmee kun je je caravan of auto zelfs in brand steken.....zou de creatieveling ook nog zwaardere zekeringen hebben gebruikt.

Gewoon (laten) overzetten naar 13 polig en de aansluitingen volgens normering fatsoeneren lijkt me geen onverstandig advies.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door Hans1954 » vr 18 aug 2017 12:32

DV_t schreef:Dat 13 polig de oplossing is, is helder. Echter weet ik niet hoe lang ik deze auto nog heb.

Ik probeer alleen te begrijpen hoe zonder aanpassingen, auto's met een verloop vanaf 13 naar 7 alles gewoon werkt. Dit terwijl het eigenlijk niet kan.
Dan is er dus alle reden om de aanpassing naar 13-polig door te voeren. Je hebt geen plannen voor vervanging van de auto. Aan die kant zitten ook de kleinste problemen. De caravan houdt je nog langer en bij een volgende auto zal je ook aan de beurt zijn. Dus ik zou, zoals al aangeraden werd, de hele boel in één keer goed laten maken. Er is overigens een kans dat de caravan al goed is maar dat iemand in het verleden vanwege een aanhanger de stekker er af heeft laten knippen. Dus kijk eens onder de caravan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door p_vingerhoets » vr 18 aug 2017 19:10

Wat voor een verloop gebruik je ? 1 met een tussen kabel of zo'n vaste stekker contrasteker ineen gegoten.

Ik verwacht eigenlijk 1 met kabel en dan zal dus daarin een en ander gekruist aangesloten zijn.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door Ab » vr 18 aug 2017 21:52

Het is zo simpel...
Van de caravan de draad van de mistlamp eraf halen.
Op dezelfde pool de constante stroomdraad aansluiten.
Klaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door WillyL » za 19 aug 2017 07:18

Meten is weten.
Indien je het echt wilt weten... Meet alle verbindingen op de verloopstekker na, zet dat op papier, welke klem aan de 2zijden overeenkomen en vergelijk dat met de stekker op auto en caravan.
Met wat gepuzzel kom je er.
Vanop afstand dat achterhalen is zoals rijden in een erwtensoep.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door DV_t » ma 21 aug 2017 09:06

Allen dank voor het meedenken. Morgen wordt de 7 polige gewisseld voor een 13 polige stekkerdoos.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door Ab » ma 21 aug 2017 12:11

DV_t schreef:Dat 13 polig de oplossing is, is helder. Echter weet ik niet hoe lang ik deze auto nog heb.

Ik probeer alleen te begrijpen hoe zonder aanpassingen, auto's met een verloop vanaf 13 naar 7 alles gewoon werkt. Dit terwijl het eigenlijk niet kan.
Dat kan wel.
Mijn vorige caravan had 15 jaar geleden al een 13-polige stekker.
Mijn auto in die tijd echter een 7 polige stekker.
Dus een verloopsnoertje gemaakt.
Nu wordt bij een 7 polige stekker de mistlampaansluiting altijd gebruikt als constante stroomdraad.
Dat is wat lastig omdat ik meerdere aanhangers heb.
Als ik die erachter hing brandden altijd de mistlampen.
Dus had ik in de auto een schakelaar gezet waarmee ik de constante stroomdraad naar believen aan of uit kon zetten.
Was wel handig, bij een tussenstop met caravan voor een wat langere periode kon ik dus vanuit de auto de koelkast uitschakelen.
Bij mist met aanhanger schakelde ik daarmee het mistlicht aan.
Achteraf was dat eigenlijk bijna overbodig ..
In de 3 jaar dat ik die auto nog had slechts 1 of 2 keer de mistlampen nodig gehad.
Bij de caravan werkte het mistlicht niet uiteraard.
Ook nooit nodig gehad. Bij mist rij ik niet. Effe wachten en meestal is het na een paar uur weg.
Na die 3 jaar hebben alle volgende auto's 13-polige stekkers gekregen.
Nog steeds verloopstekkers nodig.
De meeste aanhangers hebben bij mij nog steeds 7-polige stekkers.
Dat voldoet ook prima.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door WillyL » ma 21 aug 2017 22:24

Gelukkige NLders, wij B-en moeten 2jaarlijks naar de keuring met dat ding en daar checken ze het mistlicht (uitzondering voor een lichte caravan). Dus een niet-werkend licht is een 'gaatje'.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door DV_t » ma 28 aug 2017 14:31

Het is opgelost. Er is een 13 polige stekkerdoos gemonteerd. Afgelopen zaterdag de Caravan aangekoppeld en alles werkt.

Bedankt voor het meedenken!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast+mislamp op 7 polige stekker

Bericht door Ab » ma 28 aug 2017 18:19

Dat is de beste oplossing. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”