gewicht van de auto

Plaats reactie
Arie

gewicht van de auto

Bericht door Arie » za 18 aug 2007 00:31

Ik heb een vraag die wellicht eenvoudig te beantwoorden is voor de kenners maar die mij wat in verwarring brengt.

Ik rij een ford mondeo. Het gewicht wat op de autopapieren (kenteken) staat is 1294 kg. Op de site van het RDW staat echter 1331 kg. Ook in de ford papieren die ik bij de auto heb (handleiding, specificaties e.d.) staat ook een hoger gewicht dat die 1294 kg (ik weet het niet zo uit het hoofd).

Welk gewicht moet ik nu aannemen? De 1294 van het kenteken of de 1331 van het RDW?? Het beantwoorden van deze vraag is voor mij van belang vanwege de vraag of ik een caravan van 1300 kg mag trekken met rijbewijs B.

Daarnaast vraag ik me af of je het laadvermogen van de auto niet mee moet nemen in bovengenoemde berekening, dat doen we immers bij de caravan ook. Voor het maximale gewicht van de combinatie (3500 kg) is het ook van belang. Bijvoorbeeld een bestebus van 2000 kg met een caravan van 1400 kg. mag dus. Maar wat doe je met het laadvermogen van het busje? Telt dat ook mee want je komt zo wel ver boven de 3500 kg??

Het is me allemaal niet helemaal duidelijk.

Arie

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 18 aug 2007 08:10

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: gewicht van de auto

Bericht door Stoekie » za 18 aug 2007 09:36

Arie schreef: Bijvoorbeeld een bestebus van 2000 kg met een caravan van 1400 kg. mag dus. Maar wat doe je met het laadvermogen van het busje? Telt dat ook mee want je komt zo wel ver boven de 3500 kg??

Het is me allemaal niet helemaal duidelijk.

Arie
Dat laadvermogen moet je er bij tellen......met alleen B mag je dan dus niet rijden met die kombinatie want die zal dan idd. ver over de 3500kg zijn.

Eventjes in het kort:
Als caravan incl. laadvermogen minder is dan ledig gewicht van de auto (dus zonder laadvermogen) EN de kombinatie incl. alle laadvermogens is niet meer dan 3500 kg. is B alleen voldoende

Maar deusjevo heeft de juiste links al voor je gevonden.......daar kun je makkelijk je gevraagde info vinden :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Arie

Bericht door Arie » zo 19 aug 2007 13:04

De site van de bovengenoemde links ken ik maar die geeft mij geen 100% duidelijkheid.

Ben nog bij een caravanboer geweest die me het volgende vertelde.

Je kunt het maximaal gewicht administratief laten wijzigen op elk door jouw gewenst gewicht. Kosten schatte hij in op ong 60 Euro. In mijn geval kan ik een caravan van 1300 kg laten omschrijven in 1295 kg. Dan mag ik die carvan met mijn auto van 1296 kg trekken met rijbewijs B en verlies ik maar 5 kg laadvermogen. Een grotere caravan kan ook maar dan hou ik wel erg weining laadvermogen over.

Kan iemand dit verhaal bevestigen???

Arie

Blieje

Bericht door Blieje » di 21 aug 2007 22:24

Hallo Arie,

Ik kan je het verhaal van de "caravanboer" bevestigen. Ik heb het totaalgewicht van mijn caravan in april op kenteken laten wijzigen omdat ik met het zelfde probleem zat. Hier de link die je verder helpt.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... _massa.htm
Succes!

Caravanner

Bericht door Caravanner » di 21 aug 2007 23:26

Blieje schreef:Opel Vectra 2.0 Automaat + Knaus Sudwind 440 = Geen combinatie voor in de bergen!
Ehh vertel eens wat is er loos met zo'n combinatie.

Nu heb ik altijd gehoord Opel en caravan gaat niet samen, maar zo groot is die Knaus nou ook weer niet. De Opel 2.0 automaat (diesel of Benzine) zou voor deze caravan toch geen probleem behoren te zijn ? :wink:

Blieje

Bericht door Blieje » wo 22 aug 2007 08:54

De (mijn) Vectra heeft vermogen genoeg om de caravan te trekken en ook het maximaal toegestane trekgewicht is voldoende om mijn Knaus te trekken.

Het is echter de versnellingsbak (Automaat) die problemen veroorzaakt zodra er echt flink getrokken moet worden aan de caravan. Zodra het heuvelachtig wordt is het moeilijk om de gang er in te houden (1,2,3,D maakt allemaal niet uit). :shock:
Daarnaast loopt de motortemperatuur erg hoog op in de bergen. In Sauerland (Duitsland) is de motor in 2002 al eens geploft door oververhitting! :cry:

Op vlakke wegen trekt de auto de caravan overigens wel goed. :wink:

I.v.m. heuvel-/bergachtige bestemmingen die we in de toekomst willen bezoeken zijn we daarom op zoek naar een andere auto. Ik ben hier een andere topic over gestart maar die had je al gevonden zag ik :D

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”