CERS laten repareren
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 24 jul 2017 22:24
- Locatie: Loppersum
CERS laten repareren
Hallo,
Toen wij 3 jaar geleden onze Kip GreyLine 45 TLB kochten was de CERS 12 C (deels) defect.
Het 12 volt systeem in 2 zones werkte op de accu en de accu werd bijgeladen door het zonnepanneel.
Het 230 in de caravan werkte ook.
Echter het opladen van de accu door de 230 lukte niet. Nu is dit niet onoverkomelijk maar wel een optie van de CERS die het gewoon zou moeten doen in mijn optiek.
Op zoek naar een vervangende unit werd mij een gereviseerde CERS 12 C te koop aangeboden voor € 650.
Een nieuwe collega op het werk attendeerde mij op een vriend van hem, iemand die alleen maar acculaders/omvormers etc. controleert, test en repareert.
Voor € 70 was de unit weer klaar en voor €30 meer heeft hij ook alle "leeftijd gevoelige" componenten (condensators) vervangen.
PM mij voor de contact gegevens van deze persoon dan zal ik deze, in overleg met hem, aan u door geven.
Toen wij 3 jaar geleden onze Kip GreyLine 45 TLB kochten was de CERS 12 C (deels) defect.
Het 12 volt systeem in 2 zones werkte op de accu en de accu werd bijgeladen door het zonnepanneel.
Het 230 in de caravan werkte ook.
Echter het opladen van de accu door de 230 lukte niet. Nu is dit niet onoverkomelijk maar wel een optie van de CERS die het gewoon zou moeten doen in mijn optiek.
Op zoek naar een vervangende unit werd mij een gereviseerde CERS 12 C te koop aangeboden voor € 650.
Een nieuwe collega op het werk attendeerde mij op een vriend van hem, iemand die alleen maar acculaders/omvormers etc. controleert, test en repareert.
Voor € 70 was de unit weer klaar en voor €30 meer heeft hij ook alle "leeftijd gevoelige" componenten (condensators) vervangen.
PM mij voor de contact gegevens van deze persoon dan zal ik deze, in overleg met hem, aan u door geven.
Laatst gewijzigd door Remko Gooijert op wo 26 jul 2017 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Re: CERS laten repareren
Mooi initiatief, compleet idioot als je ziet wat ze er voor vragen, zelfs gebruikt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: CERS laten repareren
Dankje voor het melden, zeker interessant omdat onze CERS ook al 28 jaar oud is
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CERS laten repareren
zou m sowieso op die leeftijd laten verversen qua condensatoren. anders sta je vroeg of laat een keer en de kosten zijn t niet.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: CERS laten repareren
Hier heb je tenminste wat aan. Klasse!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 24 jul 2017 22:24
- Locatie: Loppersum
Re: CERS laten repareren
Die van mijn ouders ook in de '92 42 TTZ. paar jaar geleden storing gehad. toen via via een mannetje. Ook voor weinig gerepareerd. (mannetje is inmiddels hemelen)Micky schreef:Dankje voor het melden, zeker interessant omdat onze CERS ook al 28 jaar oud is
Het is een (voor mij) vrij complex systeem maar voor iemand die dagelijks niets anders doet een fluitje van € 0,01
Groet
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Re: CERS laten repareren
Tja, ik weet het niet zo goed, ik heb al vaker wat geprobeerd te fixen voordat het stuk was er wordt niet voor niets gezegd: "if it ain't broke, don't fix it"evr66 schreef:zou m sowieso op die leeftijd laten verversen qua condensatoren. anders sta je vroeg of laat een keer en de kosten zijn t niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: CERS laten repareren
Goed verhaal. Ik heb een reserve Cers bij mij voor het geval dat de mijne het begeeft. Destijds gekocht voor €150,-. Het uitwisselen is een klusje van niets. Goed te horen dat er nog mensen zijn die een kapotte Cers kunnen repareren.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: CERS laten repareren
RE.gif
Kijk dat zou wel iets voor mij zijn, ik heb een reserve motor van de Mover liggen
Kijk dat zou wel iets voor mij zijn, ik heb een reserve motor van de Mover liggen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CERS laten repareren
@mickey: punt hierin is meer, dat bepaalde componenten gewoon verouderen, ook als ze niet gebruikt worden. ik zie het meer als ondehoud. olie verversen doe je ook regelmatig, ook als de motor nog prima loopt :)
in dit geval lijkt het risico om wat te beschadigen minimaal, terwijl het een stukje oude electronica is, die je zo betrouwbaar mogelijk wilt hebben.
reserve cers is ook een optie, maar wel tegen een beetje acceptabel bedrag dan natuurlijk.
.
in dit geval lijkt het risico om wat te beschadigen minimaal, terwijl het een stukje oude electronica is, die je zo betrouwbaar mogelijk wilt hebben.
reserve cers is ook een optie, maar wel tegen een beetje acceptabel bedrag dan natuurlijk.
.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: CERS laten repareren
RE.gif
Goeie tip hoor ik zal er eens serieus over gaan nadenken, wellicht toch een verstandige keuze.
Goeie tip hoor ik zal er eens serieus over gaan nadenken, wellicht toch een verstandige keuze.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Rooie Richie
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 22 mar 2016 14:47
- Locatie: Renkum - Gelderland
Re: CERS laten repareren
Ik heb mijn CERS pas laten regelen bij ABB in Duiven via de caravan boer in Andelst. Ik was 175 euro kwijt. Was het wel waard gezien in heel omstreken niemand was, die de CERS wilde repareren.... Hij doet het weer perfect.....
Groetjes Richard & Désirée.....
Opel Vectra station 2.5XE V6 '99 Kip Grey line 48TLB '94....
Opel Vectra station 2.5XE V6 '99 Kip Grey line 48TLB '94....
Re: CERS laten repareren
@ evr66evr66 schreef:@mickey: punt hierin is meer, dat bepaalde componenten gewoon verouderen, ook als ze niet gebruikt worden.
Ik snap deze opmerking eigenlijk niet. Elektronische componenten degraderen in de eerste uren dat ze in gebruik zijn een aantal procenten (afhankelijke van het type onderdeel 5% tot 25%) om vervolgens het jaren (langer dan de caravan) uit te houden. Van echt verouderen is geen sprake dus. Ze gaan gewoonlijk kapot door overbelasting, kortsluiting, oververhitting of ander onheil van buiten af.
De stroomvoorziening in een caravan is elektronisch gezien heel eenvoudig (mits je een schema hebt), ware het niet dat de nieuwere Cers bestaan uit ingegoten componenten en de printplaten niet meer zo makkelijk toegankelijk zijn. Veelal komt het neer op vervangen van een component of zelfs een hele printplaat. Ik heb al eens de trafo, de thermische beveiliging en de gelijkrichter moeten vervangen. Niet vanwege "slijtage" maar gewoon door een externe oorzaak.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: CERS laten repareren
Vooral de elektrolytische condensatoren in voedingscircuits drogen uit.
Je ziet echt vaak dat na jaren van gebruik condensatoren de geest geven, dit uit zich als eerste in een instabiele voeding omdat de capaciteit van de condensatoren terug loopt en vaak stopt het daarna helemaal met werken als zo'n uitgedroogde condensator ploft.
Een ouder apparaat een keer open maken en goed kijken of de condensatoren er in eerste instantie nog goed uit zien kan al veel ellende voorkomen. Als de Elco's bol gaan staan is het bijna einde oefening.
Je ziet echt vaak dat na jaren van gebruik condensatoren de geest geven, dit uit zich als eerste in een instabiele voeding omdat de capaciteit van de condensatoren terug loopt en vaak stopt het daarna helemaal met werken als zo'n uitgedroogde condensator ploft.
Een ouder apparaat een keer open maken en goed kijken of de condensatoren er in eerste instantie nog goed uit zien kan al veel ellende voorkomen. Als de Elco's bol gaan staan is het bijna einde oefening.
Re: CERS laten repareren
"Vooral de elektrolytische condensatoren in voedingscircuits drogen uit."
Correct, precies waar ik op doelde.
Correct, precies waar ik op doelde.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: CERS laten repareren
Condensatoren gaan nog wel eens kapot inderdaad.
Zonder aanwijsbare oorzaak.
Kortgeleden deed mijn airco het niet meer.
De oorzaak was een kapotte condensator.
Zonder aanwijsbare oorzaak.
Kortgeleden deed mijn airco het niet meer.
De oorzaak was een kapotte condensator.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 24 jul 2017 22:24
- Locatie: Loppersum
Re: CERS laten repareren
Dat is dus de clue, er zijn (voorzover ik gezocht heb) geen schema's te vinden van dergelijke CERS systemen. En bij R&S vindt je ook geen gehoor.graaf schreef:
Van echt verouderen is geen sprake dus.
De stroomvoorziening in een caravan is elektronisch gezien heel eenvoudig (mits je een schema hebt)
Ik kan weer een paar jaar met een goed gevoel over het electrisch systeem op vakantie
p.s.
Laatst een paar kapotte condensatoren op mijn moederbord van de PC gehad.... 5 jaar oud nooit over-clockt etc. maar ze gaan vroeg of laat toch (of niet)
Better safe than sorry.
Groet
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Re: CERS laten repareren
RE.gif is wel heel sterk afhankelijk van de gebruikte kwaliteit! sommigen gaan gerust 15 jaar mee, andere klappen er na 5 jaar onder vergelijkbare omstandighefen al uit.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: CERS laten repareren
maak eens een foto van het binnenwerk; dan kijken we mee....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: CERS laten repareren
Bij deze...iemand schreef:maak eens een foto van het binnenwerk; dan kijken we mee....
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: CERS laten repareren
Zo'n moderne heb ik niet hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CERS laten repareren
Hmm dat wordt stap voor stap meten.
Als ik de printen zo zie dan is het niet extreem complex dus daar moet iemand die een beetje handig is met elektronica toch wel uit moeten komen.
Als ik de printen zo zie dan is het niet extreem complex dus daar moet iemand die een beetje handig is met elektronica toch wel uit moeten komen.
Re: CERS laten repareren
Vergis je niet in dit soort voedingen.
Het zijn z.g. geschakelde voedingen, en die zijn behoorlijk complex.
Even wat meten is niet aan de orde...je hebt gegevens nodig, een uitgebreid schema met alle componenten benoemd op waarde en type zeker nodig....
Zie het maar als een soort computervoeding, zelfde soort bouw.
Op mijn werk komen we dit soort voedingen heel veel tegen.
Het eerste wat ik altijd doe is goed ruiken aan het ding, heel goed ruiken.
Als je dan iets van rotte eieren of rotte vis ruikt weet je dat het raak is.
Dan lekken de condensatoren, de Elko's.
Maar een remedie... alle elko's er uit en nieuwe erin..
Meestal zijn dan de problemen opgelost die met veroudering te maken hebben.
Kortsluiting levert helaas meer problemen op....
Chris
Het zijn z.g. geschakelde voedingen, en die zijn behoorlijk complex.
Even wat meten is niet aan de orde...je hebt gegevens nodig, een uitgebreid schema met alle componenten benoemd op waarde en type zeker nodig....
Zie het maar als een soort computervoeding, zelfde soort bouw.
Op mijn werk komen we dit soort voedingen heel veel tegen.
Het eerste wat ik altijd doe is goed ruiken aan het ding, heel goed ruiken.
Als je dan iets van rotte eieren of rotte vis ruikt weet je dat het raak is.
Dan lekken de condensatoren, de Elko's.
Maar een remedie... alle elko's er uit en nieuwe erin..
Meestal zijn dan de problemen opgelost die met veroudering te maken hebben.
Kortsluiting levert helaas meer problemen op....
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: CERS laten repareren
Ook aan een geschakelde voeding kan je prima meten.
Maar ik ben het volledig eens dat je eerst je andere zintuigen moet gebruiken in verband met de Elco's.
Dit is wel een handig overzicht met dingen die je vrij eenvoudig kunt controleren.
http://www.giangrandi.ch/electronics/sm ... sfix.shtml
Let wel, veiligheid voor alles. Als je geen ervaring hebt met door netspanning gevoede elektronica dan zou ik er afblijven.
Maar ik ben het volledig eens dat je eerst je andere zintuigen moet gebruiken in verband met de Elco's.
Dit is wel een handig overzicht met dingen die je vrij eenvoudig kunt controleren.
http://www.giangrandi.ch/electronics/sm ... sfix.shtml
Let wel, veiligheid voor alles. Als je geen ervaring hebt met door netspanning gevoede elektronica dan zou ik er afblijven.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 24 jul 2017 22:24
- Locatie: Loppersum
Re: CERS laten repareren
Imniddels meerdere caravanners mij de gegevens gevraagd....
Laat me niet na om te zeggen dat als je de CERS opstuurt, je het regelpaneel met de bijbehorende bedienings kabeltjes ook mee stuurt (of langs brengt)
Laat me niet na om te zeggen dat als je de CERS opstuurt, je het regelpaneel met de bijbehorende bedienings kabeltjes ook mee stuurt (of langs brengt)
Groet
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)
Remko Gooijert
KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)