Hoe vaak watertank reinigen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Pmverhoef » ma 26 jun 2017 19:25

Goedenavond,

De caravan staat het gehele seizoen (sinds april) op de camping. Regelmatig water ververst en bij langer gebruik alle doppen er uit gehaald zodat alles kon drogen.

Denken jullie dat het nodig om tussen door het gehele systeem te reinigen? Ik ben van van watertank reiniger van 123 te gebruiken. Of is er beter spul?

Bedankt voor de reacties.

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door marsman » ma 26 jun 2017 20:20

Ik gooi er af en toe van die gebit reinigingspillen in. Kosten niks, even spoelen en klaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Ab » ma 26 jun 2017 20:25

1 keer per jaar kijk ik er effe in.
Soms zit er een beetje zand in.
Dat haal ik eruit. Verder doe ik er niks aan.
Niet nodig. We drinken dat water niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Pino » ma 26 jun 2017 20:45

Ik reinig 2, 3 keer per seizoen met 123 reiniger. Nog nooit iemand ziek geworden. We drinken er ook uit.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door stronk » ma 26 jun 2017 20:49

Wij staan op een vaste plek en elke keer als we komen dan legen we de tank. Soms beetje azijn er in, spoelen en weer vullen. We drinken niet echt van het water. Hooguit koken en mond spoelen na tandenpoetsen.

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door jxp » ma 26 jun 2017 21:04

Hadex is het enigste middel dat watertanks caravans/campersboten geschikt maakt voor comsuptie ,dit blijkt uit testen van de anwb maar ook door watersportbladen. Het is op active chloorbasis. Ik koop het bij een watersportzaak, ik weet niet of campeerzaken dit hebben. Wij drinken het water niet maar gebruiken het wel voor bv tandenpoetsen. Ik maak de tank schoon voor het seizoen en als de caravan wat langer in de stalling staat. Altijd de tank en leidingen leeg maken als je er langer dan een week geen gebruikt maakt.
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door ycv » ma 26 jun 2017 21:18

Pino schreef:Ik reinig 2, 3 keer per seizoen met 123 reiniger. Nog nooit iemand ziek geworden. We drinken er ook uit.
Wij reinigen ook 3 of 4x per seizoen.
Water verversen....iedere dag tijdens gebruik. Dus geen 45 liter er in en dan na 3 dagen weer vullen. Nee . Doe maar 15 liter...leeg? Weer 15 liter
Algen groei gaat heel erg snel. Vooral met dit hete weer.
De water kan van mijn Nespresso apparaat moet ik ook uitwassen. Wrijf maar eens met een vinger langs de wand. Als deze glibberig/glad aanvoelt dan zijn de algen al bezig. Binnen 1 week dus al ookal spoel je die kan iedere dag om met vers water en vul je m met vers water .
Ik kook er niet mee. Ook geen koffie...dat apparaat haalt de 100 graden niet..moet ook niet voor koffie.
Tanden poetsen oké.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Jeffr » ma 26 jun 2017 21:56

Is een vaatwastablet met warm water voor de tank niet voldoende?? ( Nog niet geprobeerd)
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door PD » ma 26 jun 2017 22:00

Ik reinig 1x per jaar, direct aan het begin van het sezioen, met 123. Daarna drain ik de watertank en boiler na elk vertrek van een camping, dus zo'n 25x per seizoen.

Wij drinken het water niet, wel voor de vaat en tandenpoetsen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

martijn v o

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door martijn v o » ma 26 jun 2017 22:08

Gewoon 100 ml chloor erin, afvullen en alles doorspoelen en dan een paar uur laten staan.
Chloor is het meest gebruikte desinfectiemiddel wat er bestaat. Tuurlijk kan je allemaal speciale middeltjes kopen maar die bevatten bijna allemaal chloor. Goed naspoelen anders wordt je intern ook gedesinfecteerd en kan je aan de norit.

Azijn zou ik niet gebruiken, het helpt nergens tegen, hoogstens tegen een verkalkte boiler.

Waterstofperioxide kan ook, maar dat is veel duurder en gevaarlijker.

Steradent werkt ook (citroenzuur, peroxide, chloor en actieve zuurstof)

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Pmverhoef » ma 26 jun 2017 22:46

Steradent spreek me ook wel aan , hoeveel tabletten op 35 liter?

Hoe lang laten staan?

Hoeveel liter doorspoelen?

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door AadB » ma 26 jun 2017 23:10

Wij reinigen 2 a 3 keer per jaar. Wij drinken het water wel als het niet te warm is waar we zijn. We gebruiken het siwieso voor koffie, thee en tandenpoetsen. Nog nooit ziek van geworden.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door HenkR » ma 26 jun 2017 23:37

Vorige caravan en ook deze nog nooit gereinigd. Na elke keer kamperen (voordat hij de stalling ingaat) goed leeg laten lopen. Na het vullen even door laten lopen en ik zie geen alg vlokken oid. Nog nooit ziek geworden.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door ycv » ma 26 jun 2017 23:57

HenkR schreef:Vorige caravan en ook deze nog nooit gereinigd. Na elke keer kamperen (voordat hij de stalling ingaat) goed leeg laten lopen. Na het vullen even door laten lopen en ik zie geen alg vlokken oid. Nog nooit ziek geworden.
. Je ziet ze niet.
Nee. Die kun je ook niet zien.
Als je die ziet is het al heel erg ver.
Bacteriën zie je ook niet scratch.gif maar ze zitten er Wel [aschrik.gif]
Gelukkig hebben we hier niet te maken met kip.
Salmonella bacterie. Maar gewoon water scratch.gif
Als je als 15jarige op een camping paratifus hebt opgelopen en 5 kilo afvalt in 3 dagen..... Dan kijk je wel uit..wat je eet of drinkt of welk toilet je gebruikt. Maar dat had dus niks met drinkwater te maken. Volgens GGD ...
De toiletten
En dan te weten dat ik er niet eens op ging zitten . weenie.gif via klink misschien weenie.gif Of de kraan misschien die ziekte opgelop

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door iemand » wo 28 jun 2017 17:05

Pmverhoef schreef:Steradent spreek me ook wel aan , hoeveel tabletten op 35 liter?
Hoe lang laten staan?
Hoeveel liter doorspoelen?
Watertank goedkoop schoonmaken met Steradent tabletten (oid)

Na verloop van tijd komt u er achter dat uw watertank niet geheel fris meer ruikt en bij nadere inspectie ziet u dat er witte vlokjes in uw "schoon water" tank zitten. Hiervoor zijn er diversen oplossingen te koop maar ook oplossingen gebaseerd op huismiddeltjes. Een huismiddel is het reinigen met Steradent tabletten.

Laat de watertank eerst geheel leeglopen door alle kranen maar ook de boiler open te zetten. Met een beetje geluk is je tank dan helemaal leeg en kun je alvast een doekje eventueel vuil verwijderen.
Op elke 10 liter water doe je een Steradent tablet. Los eerst de tabletten op in heet water voordat je het in de tank gooit om te voorkomen dat de tabletten gaan aankoeken.
Vul daarna de tank met het mengsel. Controleer dat alles is opgelost. Doe anders 2/3 erin en vermeng de rest dan weer met warm water zodat ook dit goed oplost.
Vul de leidingen ook de boiler en dit geheel zo'n 24 uur staan. Op die manier krijg je het beste resultaat.
Nadat alle water uit de tank is ga je de tank weer vullen met schoon water en zet naar een tijdje de kranen en de boiler weer open. Op die manier spoel de rest weer weg. Doet dit net zo lang totdat je zelf vindt dat de pepermuntgeur van het is verdwenen.
bron: http://www.camperwegwijzer.nl/index.php ... Itemid=110
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door ycv » wo 28 jun 2017 17:14

RE.gif
Dank je wel voor de tip. Is denkelijk ook billiger dan dat flessenspul.
En gezien die tabletten worden gebruikt voor iets wat je in je mond steekt blij.gif . lijkt me dat ook prettiger.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Ad » wo 28 jun 2017 18:30

Koop de "Steradent" tabletten bij de Aldi. Die hebben een eigen merk, stukken goedkoper.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door ycv » wo 28 jun 2017 19:21

RE.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif haphop.gif

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Pmverhoef » wo 28 jun 2017 22:33

Vanavond heb ik de tank met Steradent behandeld zoals in de link uitgelegd. Leek goed te werken, er kwam schuim (een beetje) uit de kranen. Bedankt.

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Pmverhoef » wo 28 jun 2017 22:33

Nu morgen legen en naspoelen.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door karelV » do 29 jun 2017 12:16

Wij gebruiken gewoon 123 schoonmaak voor de watertank. Is superspul en reinigt perfect. Wij gebruiken overigens voor de gehele caravan 123 zowel shampoo als watertankreiniger en alles wat er aan een caravan schoongemaakt moet worden is 123 ideaal. whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Daphne » do 29 jun 2017 15:34

ycv schreef:RE.gif
Dank je wel voor de tip. Is denkelijk ook billiger dan dat flessenspul.
En gezien die tabletten worden gebruikt voor iets wat je in je mond steekt blij.gif . lijkt me dat ook prettiger.
Ik zou het niet doen. Dit proef je na maanden nog. En je bent zo bang voor bacteriën, dan is 1 tablet op 10 liter echt niet voldoende. Een kunstgebit gaat voor reiniging in een glas met 1 tablet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door ycv » do 29 jun 2017 15:43

RE.gif
Die verhouding klopt dan inderdaad niet scratch.gif

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door Bram » do 29 jun 2017 19:34

Pmverhoef schreef:Steradent spreek me ook wel aan , hoeveel tabletten op 35 liter?

Hoe lang laten staan?

Hoeveel liter doorspoelen?
Uitgaande van het advies van Steradent van 1 tablet op een glas water (van 25 cl), heb je voor hetzelfde effect voor een tank van 35 liter 140 tabletten nodig.
Steradent bevat Sodium, Sulfaat, Carbonaat, Peroxide, Citric Acid, Maltodextrine, Ároma, Arabic gum, Glucose en Chloride CI42090.
Wij kopen liever af en toe een flacon tankreinigingsvloeistof bij Aldi.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

martijn v o

Re: Hoe vaak watertank reinigen

Bericht door martijn v o » vr 30 jun 2017 15:18

Niet uitrekenen op de hoeveelheid water, maar op de vervuiling. Twee tabletjes zou in orde moeten zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Water”